Super 100 plus

 
 
 
 
 
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1528
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: Super 100 plus

 · 
Posted: 08.08.2022 - 16:15  ·  #16
Quote door ProVolvo

Met mijn XC70 T6 tank ik ook gewoon E95. Ik heb 2 tankbeurten opeen volgend met E98 gereden maar reed daarmee geen kilometer meer per liter, ook vermogen was niet merkbaar beter.
Iedereen die graag E98 tankt moet dat doen maar ik merk geen voordeel hiervan, wel een nadeel: voor een tankbeurt van 60 liter ben ik € 12,00 meer kwijt.


Je krijgt ook meer benzine voor je geld…

Enige reden voor mij is dat ik e5 wil en in dit land ben je dan tot 98 veroordeeld…
Gimle
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Homepage: royalcrystalline.n…
Berichten: 720
Geregistreerd: 12 / 2011
Subject:

Re: Super 100 plus

 · 
Posted: 10.08.2022 - 11:48  ·  #17
Ik heb gemerkt dat het altijd loont om het te testen. Van de ongeveer 4 benzineauto's en 3 motoren die ik heb gereden blijkt dat 98 in 3 van de 4 auto's en alle motoren zo zuinig werden dat het goedkoper is om op 98 te rijden.
Dus dat deed ik dan ook maar ;)
PvL
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Omgeving Arnhem
Berichten: 3209
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Super 100 plus

 · 
Posted: 10.08.2022 - 12:17  ·  #18
Eens met Gimle. Alle motorfietsen die ik heb staan, rijden op 102. De nieuwe auto van mijn vrouw alleen maar op 98 evenals twee youngtimers die ik heb staan.
Voor de motorfiets is het argument dat ik dan geen startproblemen heb na (lang) stilstand. De auto's zijn toch echt zuiniger op 98. Enfin, eenieder moet doen waar hij/zij zich goed bij voelt.
joriz
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wassenaar
Leeftijd: 45
Berichten: 2058
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: Super 100 plus

 · 
Posted: 10.08.2022 - 12:29  ·  #19
De scooter gaat ook alleen e5 in (staat zelfs op de tankdop). Maar goed, das ook maar 4 liter 😂
Met de V’s wissel ik de premium af met een gewone tank. Ook beetje afhankelijk van de hoeveelheid km’s. Bij lang stilstand sowieso de premium
dj.verhulst
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Leeftijd: 52
Homepage: verhulst.biz/
Berichten: 4
Geregistreerd: 09 / 2022
Subject:

Re: Super 100 plus

 · 
Posted: 27.09.2022 - 22:56  ·  #20
fijn dat de V70 een pingelsensor heeft hebben alle benzine blokken dat ? of alleen bepaalde jaren en generaties ?

met een pingel sensor kan je de ontsteking kritischer zetten afhankelijk van de benzine meer vermogen .
een turbo motor wint er meer aan dan een non turbo blok.

mijn daily ride een Skoda Octavia TSI loopt op euro 98 zomaar 2 a 3 km verder op een liter en veel mooier en voel krachtiger aan ,, en heb op VAG forums wel vermogens uitdraaien gezien tussen E10 95 en euro 98/101 kon best wel een stuk schelen.

maar heb de indruk dat een non turbo V70 aan euro 95 genoeg heeft ,, en ik woon aan de grens en kan E5 euro 95 kopen voor minder dan E10 in NL ,, geen moeilijke keuze dacht ik .

wil je zuinig rijden , is een Prius toch wel een betere optie , maar die rijden zo gevoelloos en afstandelijk
Wakkerewilly
 
Avatar
 
Subject:

Re: Super 100 plus

 · 
Posted: 28.09.2022 - 09:34  ·  #21
Octaan 98 heeft meer verbrandingswaarde can E95 ofE10.
Dat geeft iets meer km per liter. Of dat opweegt tegen het prijsverschil betwijfel ik.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3766
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Super 100 plus

 · 
Posted: 28.09.2022 - 09:52  ·  #22
Quote door Wakkerewilly

Octaan 98 heeft meer verbrandingswaarde can E95 ofE10.
Dat geeft iets meer km per liter. Of dat opweegt tegen het prijsverschil betwijfel ik.

Nee, de verbrandingswaarde is even hoog. Euro 98 heeft een hogere klopvastheid, waar je (theoretisch) meer vermogen mee kunt halen, MITS je motorblok daar mee om kan gaan. Voor een atmosferisch Volvo blok heeft het weinig zijn. En zelfs voor een standaard (lage druk) turbo blok betwijfel ik het... (een T5 of R, ok, kan ik mij iets bij voorstellen). Vaak zit het tussen de oren.
Overigens is het prijsverschil hier in de buurt nu tegen de 30 cent. Je kunt mij een hoop wijsmaken, maar dat het goedkoper rijden is voor 30 cent per liter meer, nooit!
Gimle
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Homepage: royalcrystalline.n…
Berichten: 720
Geregistreerd: 12 / 2011
Subject:

Re: Super 100 plus

 · 
Posted: 28.09.2022 - 13:29  ·  #23
Quote door [-Tom-]

Quote door Wakkerewilly

Octaan 98 heeft meer verbrandingswaarde can E95 ofE10.
Dat geeft iets meer km per liter. Of dat opweegt tegen het prijsverschil betwijfel ik.

Nee, de verbrandingswaarde is even hoog. Euro 98 heeft een hogere klopvastheid, waar je (theoretisch) meer vermogen mee kunt halen, MITS je motorblok daar mee om kan gaan. Voor een atmosferisch Volvo blok heeft het weinig zijn. En zelfs voor een standaard (lage druk) turbo blok betwijfel ik het... (een T5 of R, ok, kan ik mij iets bij voorstellen). Vaak zit het tussen de oren.
Overigens is het prijsverschil hier in de buurt nu tegen de 30 cent. Je kunt mij een hoop wijsmaken, maar dat het goedkoper rijden is voor 30 cent per liter meer, nooit!


Eens, dat betwijfel ik ook. Maar persoonlijk zou ik het altijd testen, als je eenmaal het omslagpunt weet kan je dat meteen meenemen in de prijswijzigingen ;)
Spier1968
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Houten
Leeftijd: 55
Berichten: 333
Geregistreerd: 01 / 2020
Subject:

Re: Super 100 plus

 · 
Posted: 29.09.2022 - 15:19  ·  #24
Ik rij op lpg en wil daarom premium benzine in de tank. We rijden regelmatig heen en weer naar Frankrijk via de route Luik, Luxemburg, Metz etc.
Benzine tanken doe ik zo'n twee keer per jaar bij de aire de Berchem Ouest in Luxemburg, daar serveren ze Aral 102. Verbruik aan benzine ongeveer een tank vol per jaar denk ik.
vuurenaa
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 60
Homepage: restauratieatelier…
Berichten: 41
Geregistreerd: 08 / 2021
Subject:

Re: Super 100 plus

 · 
Posted: 23.10.2022 - 10:56  ·  #25
Ik heb eens 2 motorblokken gezien van een snorscooter, 1 altijd getankt- met E5 en 1 met E10, die met E10 zag er niet uit, zwarte drab, en ze waren even oud.
Ook las ik dat als de E10 langer in je tank zit dikker word, komt door de ethanol https://www.autoweek.nl/autoni…gle.com%2F
https://topgear.nl/autonieuws/…en-e5-e10/
Je leest een hoop verschillende meningen, ik neem liever het zekere ect.

Prettige zondag allemaal
joriz
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wassenaar
Leeftijd: 45
Berichten: 2058
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: Super 100 plus

 · 
Posted: 23.10.2022 - 11:14  ·  #26
Liefst zou ik altijd E0 of E5 tanken. Maar nu het 30 cent pet liter meer kost doe ik het nog maar zelden. De scooter mik ik wel vol met E5, daar gaat maar 3,5 liter in en rijdt 1 op 40 ;-)
Op tankdop staat dat er ook e5 in moet.. maar neem aan dat e10 ook zal werken. Wellicht dat die blokjes dat na verloop van tijd slecht trekken. Zoals jou voorbeeld beschrijft.
Klaasw
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wilemsoord
Berichten: 1000
Geregistreerd: 07 / 2017
Subject:

Re: Super 100 plus

 · 
Posted: 23.10.2022 - 19:20  ·  #27
Ik blijf met zowel auto als motor stug waar mogelijk E0 of E5 tanken.
BBS
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: ZW-Drenthe
Leeftijd: 52
Berichten: 1443
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: Super 100 plus

 · 
Posted: 23.10.2022 - 19:33  ·  #28
Voor onze Corolla tanken wij gewoon E10. Staat ook overal aangegeven dat die meuk erin kan en waarom zou ik dan duurder tanken?
Voor onze boot en dan met name de buitenboordmotor (3 clinder en 3 carburateurs) gaat op zeker minimaal RON 102 in. Dat kunnen we (vanaf de camping gezien) op een kwartiertje rijden halen. Feit is dat met E10 in de BB motor ik elk voorjaar de carburateurs uit elkaar kan halen en alle 9 sproeiers kan ontdoen van allerhande plakkerige zooi.
Met (zoals oliehandel Kreuze dat noemt Racing Power) in de tank heb ik dat geneuzel niet. Ik gebruik het al een jaar of 5 en elk voorjaar is het starten en lopen. Ook als ik een keer vergeten ben om bij het er uit halen van de boot de motor te laten lopen zonder benzineslang eraan zodat de carburateurs leeg lopen.

Die paar centen wat die Racing Power 102 dan meer kost en voor die 100 liter die wij per jaar verstoken met dat ding is mij dat meer dan waard.....
Klaasw
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wilemsoord
Berichten: 1000
Geregistreerd: 07 / 2017
Subject:

Re: Super 100 plus

 · 
Posted: 24.10.2022 - 06:48  ·  #29
De racing power van Kreuze is inmiddels geen 102 meer, maar 100 E5. Wat ik ook nog wel eens tank is de 98E0 van Joontjes
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3766
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Super 100 plus

 · 
Posted: 24.10.2022 - 09:20  ·  #30
Quote door vuurenaa

Ik heb eens 2 motorblokken gezien van een snorscooter, 1 altijd getankt- met E5 en 1 met E10, die met E10 zag er niet uit, zwarte drab, en ze waren even oud.
Ook las ik dat als de E10 langer in je tank zit dikker word, komt door de ethanol https://www.autoweek.nl/autoni…gle.com%2F
https://topgear.nl/autonieuws/…en-e5-e10/
Je leest een hoop verschillende meningen, ik neem liever het zekere ect.

Prettige zondag allemaal


E10 ontbandt niet 'viezer' ofzo. Een brommerblokje als vergelijking vind ik nogal discutabel, gebruikt de ene eigenaar goedkope 2-takt olie, en de andere dure volsyntheet (er van uitgaande dat het 2-takt is).
 
Selected quotes for multi-quoting:   0