tankdop motertje

 
 
 
 
 
chris89
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ninove
Leeftijd: 35
Berichten: 37
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

tankdop motertje

 · 
Posted: 29.07.2014 - 21:55  ·  #1
beste mede-leden,


Het betreft een volvo v70 2.4D (2007)
Het begon 2 dagen geleden als ik effe wou gaan tanken, maar als ik de tankklep wou openen wou deze niet meewerken.
Het bleef namelijk gesloten en wou niet openen.
De dag nadien bij een 2de test bleek ineens het tegenovergestelde, de klep was open maar wou niet meer dichtgaan.
Langs de ene kant was ik euforisch zodat ik kon gaan tanken. Maar langs de andere kant betekende dit weer een klein werkje. Diezelfde dag heb ik alles nog gedemonteerd en getest. Hieruit bleek dat als ik de auto opende dat het motertje van de tankvergrendeling wel werkte maar omgekeerd weer niet.

Mijn vraag aan jullie is het volgende: is het motertje versleten? of zou er ergens een kleine relais versleten zijn die geen contact meer geeft aan het motertje om langs de andere kant te draaien?(sluiten) en zoja waar zou ik deze kunnen vinden?


Groetjes

chris89
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39723
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: tankdop motertje

 · 
Posted: 29.07.2014 - 22:20  ·  #2
Geen van beiden.
Het tankmotoretje wordt vertraagd aangestuurd ( 5 a 10 minuten voordat hij werkelijk op slot gaat ).
chris89
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ninove
Leeftijd: 35
Berichten: 37
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: tankdop motertje

 · 
Posted: 29.07.2014 - 23:07  ·  #3
ah ok ik snap het, zal de test eens doen morgen :)


alvast bedankt
yannickdv
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 30
Berichten: 2683
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: tankdop motertje

 · 
Posted: 30.07.2014 - 04:51  ·  #4
Kun je wel uitzetten met Vida. Heb hem bij ons op 0min gezet want vond het eigenlijk onzin.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39723
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: tankdop motertje

 · 
Posted: 30.07.2014 - 17:59  ·  #5
Het heeft wel degelijk een functie....
Het is een prettige gedachte als ze tijden het tanken je auto niet leeg kunnen roven.
meetjasper
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 43
Berichten: 37
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: tankdop motertje

 · 
Posted: 24.09.2014 - 16:03  ·  #6
Hi Chris,

Hier toevallig hetzelfde probleem (ook 2.4d uit 2007).
Heb nu al 2x gehad dat bij het tanken (en ik rijd lang op de reserve, dus dan moet ik) dat de tankdop niet meer open wou gaan. Het sluit mechanisme blijft dank hangen.
Meerdere keren de auto openen en sluiten en voorzichtig tegen de deksel tikken heeft me tot nu toe gered.

De 2e keer heb ik de tankdeksel eens open laten staan om te zien wat er gebeurd, maar zodra de tankdopsluiting sluit, gaat hij niet open met het openen van de auto. Ook niet na enkele minuten.
Tot nu toe nog met een raadsel dus.

Hoe heb je het sluitmechanisme bij de tankinstallatie eraf gehaald?
Heb je de oorzaak al gevonden voor het niet openen van het mechanisme?
John uit Drenthe
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Gieterveen
Leeftijd: 64
Berichten: 775
Geregistreerd: 08 / 2010
Subject:

Re: tankdop motertje

 · 
Posted: 24.09.2014 - 18:14  ·  #7
Quote door Bigdog

Geen van beiden.
Het tankmotoretje wordt vertraagd aangestuurd ( 5 a 10 minuten voordat hij werkelijk op slot gaat ).


jij weet ook alles he..... O-)
FreddyNL
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: De Bilt
Leeftijd: 35
Berichten: 840
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: tankdop motertje

 · 
Posted: 24.09.2014 - 18:17  ·  #8
Staat ook in je handleiding =)

Overigens is de oplossing het vervangen van het slotje van de tankklep.
Als je de klep opent zie je 2 torxjes zitten, die los draaien, stekkertje aan de binnenkant eraf en je hebt het slotje/motortje in je handen.
Binnen 5 minuten heb je deze vervangen en werkt het weer zoals het hoort.
John uit Drenthe
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Gieterveen
Leeftijd: 64
Berichten: 775
Geregistreerd: 08 / 2010
Subject:

Re: tankdop motertje

 · 
Posted: 24.09.2014 - 19:20  ·  #9
Quote door FreddyNL

Staat ook in je handleiding =)

Overigens is de oplossing het vervangen van het slotje van de tankklep.
Als je de klep opent zie je 2 torxjes zitten, die los draaien, stekkertje aan de binnenkant eraf en je hebt het slotje/motortje in je handen.
Binnen 5 minuten heb je deze vervangen en werkt het weer zoals het hoort.


ging alles maar zo simpel
Ik wil gaan tanken, gaat die klep niet open, wat ik ook probeer!
Anwb gebeld, mijnheer dat werkt op je deurvergrendeling..... nog nooit iets mee te maken gehad. Tanken, je staat bij je auto dus vanwaar je deuren op slot (Drenthe , he) Zal wel het zonnetje te maken gehad hebben. Was 30C . Hij opent het gewoon! Hij doet wat ducktape over het palletje wat vergrendeld en sindsdien is het probleem opgelost.
FreddyNL
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: De Bilt
Leeftijd: 35
Berichten: 840
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: tankdop motertje

 · 
Posted: 24.09.2014 - 22:50  ·  #10
Zou persoonlijk voor de zekerheid nog even het stekkertje eruit trekken zodat je ook echt weet dat hij niet meer op slot kan springen.
Aan de rechterkant even de binnenbekleding van de kofferbak los maken en je ziet hem bijna direct zitten.

Daar zit ook het palletje wat normaal door het motortje wordt bewogen, deze kan je ook met de hand "open en dicht" drukken.

Stond zelf eerder dit jaar met hetzelfde geintje bij de pomp, praktisch lege tank en nog door moeten naar een volgende afspraak.
Gebeurde gelukkig kortbij huis dus kon een andere auto pakken, maar handig was het niet.
Belletje naar de dealer leerde deze oplossing en daarna de boel zelf vervangen.
yannickdv
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 30
Berichten: 2683
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: tankdop motertje

 · 
Posted: 26.09.2014 - 23:58  ·  #11
Quote door Bigdog

Het heeft wel degelijk een functie....
Het is een prettige gedachte als ze tijden het tanken je auto niet leeg kunnen roven.


Whaha, zie dit bericht nu pas. Klopt, maar ik sta er naast dus dan moeten ze wel lef hebben ;) En anders is het, tandklep open, auto op slot en tanken maar :)
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3766
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: tankdop motertje

 · 
Posted: 05.10.2014 - 14:27  ·  #12
Lekker dan, afgelopen donderdagavond had ik dus precies hetzelfde. Ik wist niet eens dat mijn S80 een afsluitbaar tankklepje had (vond het al raar dat hij 'altijd' open was :P).
Ik herinnerde me vaag dat ik er iets hier op t forum over gelezen had, dus bij het tankstation Google aangeslingerd op de smartphone, en de 1e hit was dit forum. Ff binnenbekleding los gemaakt en het palletje handmatig los gemaakt. Overigens functioneerde het klepje de volgende dag wel weer gewoon (was dicht toen de auto op slot zat, en toen ik ;m opende ging de tankklep ook van het slot af.
pacheco
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Woerden
Leeftijd: 53
Berichten: 19
Geregistreerd: 09 / 2015
Subject:

Re: tankdop motertje

 · 
Posted: 14.09.2015 - 09:17  ·  #13
Ik heb dus sinds vanmorgen ineens dit zelfde euvel. Ik ga proberen om vanbinnen uit het palletje te vinden en even kijken wat er gebeurd als ik er tegen duw. wel een bummer hoor als je denk gas te gaan tanken.
lawl
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Venlo
Leeftijd: 39
Berichten: 69
Geregistreerd: 11 / 2014
Subject:

Re: tankdop motertje

 · 
Posted: 14.09.2015 - 16:58  ·  #14
hey, Jawel. Ik ken het probleem.. Bij mij wou de tankklep/dop(hoe je het ook noemen wil) wel op slot maar niet van het slot af. Lastig vullen zo.
Omdat ik er zeker van wou zijn dat het motortje dan wel of niet defect was, heb ik deze eruit geschroefd..

Als volgt:
rechts achter bekleding van de bagage ruimte loshalen. Nog wat isolatie materiaal lospeuteren(zat bij mij geplakt, dus voorzichtig dan kun je hem nog terug plakken.)
en dan zie je het motortje zitten. Als je hem niet van het slot krijgt...! trek dan de stekker los en houd er even een externe spanningsbron aan. dan loopt het motortje vanzelf opslot of juist open. Even kijken en proberen. Bij mij waren 2 AA batterijen genoeg om het motortje van het slot te halen. Dan de tank klep openen en 2x torx loshalen. en je motortje valt er zo vanaf aan de binnenkant.
Mocht dat met die externe spanningsbron niet werken.. dan is je motortje waarschijnlijk dood. dus dan is geweld toegestaan om het ding te verwijderen,(bijvoorbeeld boren of voorzichtig zagen..)

Maar goed. Mijn motortje deed het nog. Alles mooi zuiver gemaakt en gesmeerd.. toen weer terug geplaatst.

Aan de linker achterkant kun je ook een stuk bekleding weghalen. daar vind je een hoop relais. Ik ben toen (met alle geduld) de bovenste weggehaald. en het relais daar onder naar boven verplaats... testen, niets. toen die dáár onder in het lege gat erboven geplaatst. Dit heb ik ent zolang herhaald totdat ik de motor hoorde lopen en hij dus van het slot ging...Alle relais weer op de juist plaats gezet. de "slechte" van het motortje weer terug gestoken en gemarkeerd.. en toen een nieuwe gehaald bij de dealer.

Kosten me ongeveer 4 euro. (ook ff bij heuts gevraagd. Daar kost de Bosch variant 15 euro. Met ander woorden, shop even dat loont zich.)

Dit is alweer een jaar geleden en alles werkt nog goed.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt...

Groetjes Leon
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39723
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: tankdop motertje

 · 
Posted: 14.09.2015 - 18:38  ·  #15
Weet je nog welk relais dit was ?
Of kun je deze op een foto omcirkelen ?
 
Selected quotes for multi-quoting:   0