Teller unit blijft uit

 
 
 
 
 
MacToob
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Stedum
Leeftijd: 37
Berichten: 33
Geregistreerd: 08 / 2022
Subject:

Teller unit blijft uit

 · 
Posted: 03.04.2023 - 16:58  ·  #1
Dag allen, even een raadsel van mijn V70.

regelmatig is het zo dat als ik de auto start dat ik alleen maar heel even een motorlampje (oranje) zie en dat verder alles uit blijft.
Als ik er dan mee ga rijden werkt alles aan boord, de knipperlichten bijvoorbeeld ook, maar je hoort ze en ziet ze binnen niet.
Alle klokken zijn uit evenals de verlichting in de unit. De boordcomputer doet ook niets zichtbaars en ook de stand van de automaat is er niet.
De andere keer dat ik hem start is alles weer normaal op een SRS airbag storing na, die hierdoor wordt veroorzaakt. Deze is meerdere malen door de garage verwijderd, maar als ik weer een rit zonder klokken heb gereden is hij weer terug.

Toen ik hem kocht had de handelaar de teller unit laten repareren door ETS. Ik heb de factuur daarvan erbij gekregen nadat ik hem vertelde dat het probleem met de teller er nog was. Nu heb ik de klokken vorige week opgestuurd maar ETS heeft hem helemaal nagelopen en alle metingen kloppen. Hij vreest dat het toch ergens anders in de auto zit.

Hebben jullie ideeën waar ik zou kunnen beginnen? Op zich heb ik er geen last van (los van het feit dat ik liever wel zie hoe hard ik rijd, zonder per se navigatie op de telefoon aan te hebben), maar ik wil die foutmeldingen er het liefst uit hebben.

Alvast bedankt voor het meedenken!
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 2196
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Teller unit blijft uit

 · 
Posted: 03.04.2023 - 17:50  ·  #2
Stomme vraag misschien, maar zijn alle zekeringen in orde? En heb je al eens de DIM uitgelezen met VIDA?
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5826
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Teller unit blijft uit

 · 
Posted: 03.04.2023 - 21:18  ·  #3
Das een lekkere fout. not, bij volvo garage gecontroleerd? uitgelezen met vida idd? Stedum, das doenbaar voor mij. Stuur maar PM
MacToob
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Stedum
Leeftijd: 37
Berichten: 33
Geregistreerd: 08 / 2022
Subject:

Re: Teller unit blijft uit

 · 
Posted: 11.04.2023 - 15:16  ·  #4
Dank voor de reacties alvast! Door een drukke tijd rond Pasen (zit in de muziek) kan ik nu pas antwoorden.

De auto is door mijn vaste garage al uitgelezen, maar ze konden nog niks vinden. Er werd me wel verteld dat ze nog een uitdraai van de foutcodes moesten maken, maar dat hebben ze nog niet gedaan.
Wat betreft de zekeringen, hoe kom ik erachter of die goed zijn?

Ik stuur je zeker een PM GRUNNS60, maar de auto krijgt volgende week eerst een automaatrevisie, dus het wordt daarna :)

Als er nog meer goede ideeën zijn hoor ik het graag!
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 2196
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Teller unit blijft uit

 · 
Posted: 11.04.2023 - 15:19  ·  #5
Met foutzoeken moet je nauwgezet en methodisch te werk gaan, dus eerst uitlezen en aan de hand van wat je daar vindt verder gaan zoeken. Tof dat je bij Frank terecht kunt!
MacToob
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Stedum
Leeftijd: 37
Berichten: 33
Geregistreerd: 08 / 2022
Subject:

Re: Teller unit blijft uit

 · 
Posted: 11.04.2023 - 15:22  ·  #6
Daar snap ik zeker! We gaan ermee aan de slag zodra ik de auto weer terug heb :)
ObbeTuning
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Elst (Gld) (werkplaats)
Leeftijd: 60
Homepage: obbetuning.nl
Berichten: 145
Geregistreerd: 05 / 2012
Subject:

Re: Teller unit blijft uit

 · 
Posted: 19.04.2023 - 22:54  ·  #7
Wij repareren ook deze teller units de versie met de scherpe wijzers 2000 tot 2004 gaan door warmte en kou stuk.
Normaal is de printplaat opnieuw solderen de oplossing.
ETS (Frans Erich) weet precies hoe en waar dus als deze aangeeft dat alles goed gesoldeerd zit dan klopt dat.

Wij hebben jou probleem een paar keer eerder gezien, het was bij ons een scheurtje in de printplaat.
Dit is overigens eenvoudig te testen door de printplaat een beetje op en neer te buigen met contact aan (je ziet dan contact en geen contact).

Een dashboard uit dezelfde serie is de oplossing, als daarvan alleen het motor lampje brand dan is waarschijnlijk de can snelheid niet goed.
Die is namelijk veranderd van 250 naar 500 in deze serie.

Oplossing is klonen met Vdash
1 neemt vdash alles over aan software wat in het oude dashboard staat (dus ook km en taal etc)
Ten 2e is de software uit jou originele dashboard natuurlijk meteen de goede snelheid
 
Selected quotes for multi-quoting:   0