Temperatuur in de auto (diesel)

Hoelang duurt het eer het aangenaam is in de auto.

 
 
 
 
 
Gouwe
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Flevoland
Berichten: 286
Geregistreerd: 09 / 2012
Subject:

Re: Temperatuur in de auto (diesel)

 · 
Posted: 25.01.2013 - 16:03  ·  #16
Volgens mij hebben ze dat wel, maar niet in Nederland standaard geleverd. De Duitse import auto's hebben allemaal naar ik begrijp bijverwarming. Keuze dus van de importeur lijkt het.
raysa
 
Avatar
 
Subject:

Re: Temperatuur in de auto (diesel)

 · 
Posted: 25.01.2013 - 17:57  ·  #17
Mijn volgende wordt dus een import uit Duitsland. Dat staat vast.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39729
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Temperatuur in de auto (diesel)

 · 
Posted: 25.01.2013 - 19:32  ·  #18
Quote door Gouwe

Volgens mij hebben ze dat wel, maar niet in Nederland standaard geleverd. De Duitse import auto's hebben allemaal naar ik begrijp bijverwarming. Keuze dus van de importeur lijkt het.


Was dat destijds niet om aan een bepaalde norm te voldoen ?
Maar goed, ben het wel met jullie eens, een standverwarming bij een diesel is zeker niet verkeerd.
MijnS60
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: IJsselstein
Leeftijd: 34
Berichten: 1204
Geregistreerd: 09 / 2010
Subject:

Re: Temperatuur in de auto (diesel)

 · 
Posted: 25.01.2013 - 19:47  ·  #19
Quote door Bigdog


Was dat destijds niet om aan een bepaalde norm te voldoen ?
Maar goed, ben het wel met jullie eens, een standverwarming bij een diesel is zeker niet verkeerd.


Bij mijn benzine uitgevoerde uit duitsland zit het er ook standaard in.
Wat de dealer mij vertelde was dat dit standaard is bij de import in duitsland om een minder dure belasting te hebben op de auto.

Wat daar wel of niet van klopt weet ik niet, wat ik wel weet is dat het heerlijk is.
's morgens de auto's in de straat bevroren en 1 niet(de mijne) :)
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39729
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Temperatuur in de auto (diesel)

 · 
Posted: 25.01.2013 - 20:16  ·  #20
Is inderdaad lekker.
De mijne staat ook in een verwarmde garage, maar in de avond is het een ander verhaal.
Ik moet er wel bij vermelden, dat ondanks dat de auto dan steenkoud is, het vrij snel behaaglijk is.
Overigens, wel bijzonder, een benzineversie met standkachel.
Verwend mannetje. :D ;-)
raysa
 
Avatar
 
Subject:

Re: Temperatuur in de auto (diesel)

 · 
Posted: 25.01.2013 - 22:48  ·  #21
Quote

Ik moet er wel bij vermelden, dat ondanks dat de auto dan steenkoud is, het vrij snel behaaglijk is.


Dat was bij mijn S60 benzine dus ook, al warm voor ik de straat uit was. De TDI is pas op de snelweg warm.
Nou woon ik niet ver van de snelweg af, maar toch.
wmkuipers
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Fryslân
Leeftijd: 35
Berichten: 191
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Temperatuur in de auto (diesel)

 · 
Posted: 26.01.2013 - 00:10  ·  #22
Mij D5 doet er ook altijd een tijdje over om warm te worden. Wanneer ik op de snelweg kom is hij zomaar warm, maar op provinciale wegen duurt het zo 10 minuten
Geeert
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veenendaal
Berichten: 17
Geregistreerd: 07 / 2010
Subject:

opwarmen mijn ervaring en invloed van EGR?

 · 
Posted: 23.02.2013 - 20:01  ·  #23
Hi,

mijn v70 d5 MY2005 (euro3) doet er in de winter lang over op weg naar werk. De naald komt pas in de buurt van warm na ca. 15-20 km, of 15 minuten met vooral snelweg.

Met de motorbijverwarming (vanwege Duitse import) die ik recent heb geactiveerd is dit veel snellen, ca. 3 km en 5 minuten. Helaas werkt deze nog niet vlekkeloos.


Wat betreft de theorie, hierbij nog een duit in het zakje:
Efficiency, de grote radiator en lichte aluminium blokken die goed geleiden en makkelijk warmte afgeven, lijken mij van invloed.

Daarnaast vermoed ik dat de EGR-klep ook een rol speelt, maar kan mijn vinger er niet definitief op leggen. Deze staat wellicht open bij constante snelheid op de snelweg, waardoor de verbrandingstemperatuur lager blijft, om NOx emissies te verlagen. Iemand een idee?

En natuurlijk bij hogere belasting gaat opwarmen veel sneller.

Groet, Geeert
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Temperatuur in de auto (diesel)

 · 
Posted: 23.02.2013 - 20:58  ·  #24
Normaal met een niet al te koude gevoelstemperatuur zit mijn temperatuurmeter na 1,5 km al aardig halverwege. Maar vandaag was van dat alles geen sprake.

Pas toen ik +/- 1 km op de hoge ring van Almere reed, en redelijk vlot naar de 100 km / uur was doorgeaccelereerd begon de temperatuurmeter ergens rond de helft tot stilstand te komen. Snelheid minderen, en de temperatuur zakte eigenlijk gelijk weer.

Ik herken het plaatje wat je schetst. Maar ik denk dat weersomstandigheden van vandaag ook zeer zeker een rol spelen. Ik weet niet hoe koud het was, maar de kraan op circuit zandvoort was vandaag omringd met een grote klomp ijs. Gevoelsmatig was het duidelijk kouder dan -/- 10 graden celcius. Niet prettig.
flwdmac
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 17
Geregistreerd: 02 / 2013
Subject:

Re: Temperatuur in de auto (diesel)

 · 
Posted: 06.03.2013 - 23:51  ·  #25
een beetje laat, maar kou komt er weer aan.......... :'(
ik ben in ongeveer 4 minuten bij de snelweg en dan begint het al warm te worden...
in de auto is het na een minuut of 5-6 al redelijk lekker...........
ik denk wel dat als je met deze kou een kwartier door de stad rijdt, dus 40-50 km zal het allemaal iets langer duren
voordat een diesel zijn arbeidstemp. heeft en derhalve zal het in de regel ook iets langer duren voordat thermostaat open
gaat en kachel goed zijn werk gaat doen....

greets mac
 
Selected quotes for multi-quoting:   0