Temperatuur in de auto (diesel)

Hoelang duurt het eer het aangenaam is in de auto.

 
 
 
 
 
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39717
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Temperatuur in de auto (diesel)

 · 
Posted: 22.01.2013 - 21:39  ·  #1
Mensen,

Ik heb niet veel praktijkervaring met de dieselvariant van de V70.
Vandaar dat ik om jullie raad vraag.
Mijn schoonvader heeft een V70N D5 uit 2005, zonder standkachel.
Als hij met dit weer met de auto op pad gaat, dan duurt het behoorlijk lang (ca 15 minuten ) eer het behaaglijk in de auto wordt.
Mij lijkt dit niet normaal, maar goed, zoals reeds gezegd, ik heb geen diesel.
Kunnen jullie mij vertellen, hoelang het bij jullie duurt, eer het behaaglijk in de wagen is ?
Ik ben nieuwsgierig naar jullie ervaringen.
1-wiel
Standkachel en koplamp deskundige
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beers (nb)
Leeftijd: 50
Berichten: 2716
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Temperatuur in de auto (diesel)

 · 
Posted: 22.01.2013 - 21:52  ·  #2
Dit was bij mij ook het geval voordat ik de standkachel had ingebouwd. :'(
Nu met de standkachel is de auto lekker warm :love: als ik instap, als ik de timer niet gebruik, duurt het ook niet lang voordat er warme lucht uit de ventilatie komt. :D
dukcer
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Brabant
Leeftijd: 53
Berichten: 535
Geregistreerd: 11 / 2011
Subject:

Re: Temperatuur in de auto (diesel)

 · 
Posted: 22.01.2013 - 22:22  ·  #3
Ik zal morgenvroeg eens meten hoe lang het duurt.
Gouwe
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Flevoland
Berichten: 286
Geregistreerd: 09 / 2012
Subject:

Re: Temperatuur in de auto (diesel)

 · 
Posted: 22.01.2013 - 22:52  ·  #4
Komt mij redelijk bekend voor........... (V70N D5 2002)
Overigens heb ik laatst de ECC temperatuur opnemer in het ECC paneel gereinigd (gaf een storingscode) en het lijkt dat mijn interieur nu sneller opwarmt. Wel duurt het nog steeds erg lang voor dat de motor op temperatuur is. Zeker 15-20 kilometer (rijdend over een 80-km weg met zo'n 1800 toeren in zijn 5).
volvov 70
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: de krim
Leeftijd: 55
Berichten: 39
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Temperatuur in de auto (diesel)

 · 
Posted: 22.01.2013 - 23:39  ·  #5
geen probleem meena en kmof wordt de kachel al warm en mn rug en zitvlak al eerder door de stoel verwarming dit van n v 70 clasic miss is die nog anders gebouwt maar na n paar min kun je horen dat de ventielator begindt te werken eerst de motor n beetje op temp gaat de vent gelijk dr achteraan
dennis850estate
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 56
Homepage: volvoservice.eu
Berichten: 208
Geregistreerd: 11 / 2009
Subject:

Re: Temperatuur in de auto (diesel)

 · 
Posted: 23.01.2013 - 00:38  ·  #6
(V70N D5 2002)
Mijn standkachel doet het niet (moet nog eens uitzoeken waarom niet) maar ik vind het echt slecht dat het zolang duurt voordat het lekker warm binnen is. Ik heb mijn thermostaat vervangen omdat ik dacht dat die stuk was maar dat hielp niets. Mijn oude 850 benzine begon al aan het einde van de straat warme lucht te blazen.
raysa
 
Avatar
 
Subject:

Re: Temperatuur in de auto (diesel)

 · 
Posted: 23.01.2013 - 03:37  ·  #7
Mijn S60 (2.4 benzine) 2001 was binnen no time warm.
Een collega van mij met een V70n D5 2003 klaagde juist dat zijn auto zo lang koud bleef.

Dit alleen ter info, iets zinnigs kanik er verder niet over zeggen O-)
vpi
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 51
Berichten: 678
Geregistreerd: 05 / 2011
Subject:

Re: Temperatuur in de auto (diesel)

 · 
Posted: 23.01.2013 - 09:07  ·  #8
Oke het is geen volvo maar met mijn vorige auto (golf tdi pompverstuiver) duurde het een eeuwigheid (min of 10-15) voor dat het warm werd. Er onstaat nu eenmaal minder warmte bij ontbranden van diesel, daarom zijn ze ook zuiniger.

In bedrijfsbusjes is vaak een extra kachel gemonteerd omdat je het anders niet warm krijgt.
Gouwe
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Flevoland
Berichten: 286
Geregistreerd: 09 / 2012
Subject:

Re: Temperatuur in de auto (diesel)

 · 
Posted: 23.01.2013 - 13:00  ·  #9
Quote door dennis850estate

(V70N D5 2002)
Mijn standkachel doet het niet (moet nog eens uitzoeken waarom niet) maar ik vind het echt slecht dat het zolang duurt voordat het lekker warm binnen is. Ik heb mijn thermostaat vervangen omdat ik dacht dat die stuk was maar dat hielp niets. Mijn oude 850 benzine begon al aan het einde van de straat warme lucht te blazen.


Zelfde ervaring met mijn 850 op lpg. Dank voor de opmerking over de thermostaat. Had er ook al aan lopen denken om die te vervangen en te kijken of dat wat uitmaakte. Is dus door jou al proefondervindelijk vastgesteld dat dat niet helpt. Scheelt mij weer centen 8-) .
TeeFive
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: 040
Berichten: 628
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Temperatuur in de auto (diesel)

 · 
Posted: 23.01.2013 - 14:42  ·  #10
Quote door vpi

Oke het is geen volvo maar met mijn vorige auto (golf tdi pompverstuiver) duurde het een eeuwigheid (min of 10-15) voor dat het warm werd. Er onstaat nu eenmaal minder warmte bij ontbranden van diesel, daarom zijn ze ook zuiniger.


FOUT! Er ontstaat niet minder warmte, eerder MEER.
Maar de verbranding van een Diesel is door de compressie verhouding van 20:1 of soms zelfs 22:1 een stuk efficienter, er wordt kortom meer energie in die Diesel omgezet in aandrijving.
Er gaat dus minder rest energie het koelsysteem in!
En dat is de reden dat het zo lang duurt voordat een Diesel warm wordt in het interieur.
Dit gaat op voor alle Diesels, ongeacht merk en type.

Benzine en LPG motoren gebruiken een stuk lagere compressie verhouding , mijn T5 heeft 8,7:1.
Het gevolg is dat er weinig efficient wordt omgegaan met de energie die vrijkomt bij verbranding. Daarom is er veel koeling nodig en komt dus ook de verwarming snel beschikbaar.

Volgens mijn broer (V70 D5 rijder) helpt het (bij Diesels!) om de radiateur in de winter 100% dicht te maken met een afdichtplaat. De steenkoude rijwind koelt de moter dan minder dus warmt ie hierdoor ook eerder op. Is ook goed voor de aero en de auto wordt er merkbaar zuiniger van. (ruim 1:16 is haalbaarmet een euro4 D5 V70)

Als je een standkachel hebt is het natuurlijk een ander verhaal, dat ding warmt het koelwater speciaal op om het intereur te verwarmen, dat kost uiteraard extra brandstof.
dukcer
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Brabant
Leeftijd: 53
Berichten: 535
Geregistreerd: 11 / 2011
Subject:

Re: Temperatuur in de auto (diesel)

 · 
Posted: 23.01.2013 - 16:45  ·  #11
Quote door dukcer

Ik zal morgenvroeg eens meten hoe lang het duurt.


Vanmorgen weg gereden bij -8, na 6 a 7 minuten wordt er warme lucht geblazen en geeft de stoelverwarming warmte af, na 10 a 11 minuten is het lekker behaaglijk.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39717
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Temperatuur in de auto (diesel)

 · 
Posted: 23.01.2013 - 19:15  ·  #12
Mensen,
Dank voor jullie feedback. :-) ^_^

@Jan,
Gaat dit afdichten van de radiator wel goed als je lange afstanden rijd ?
pieneman
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Alkmaar
Berichten: 81
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Temperatuur in de auto (diesel)

 · 
Posted: 23.01.2013 - 22:50  ·  #13
Quote door Bigdog

Mensen,
Dank voor jullie feedback. :-) ^_^

@Jan,
Gaat dit afdichten van de radiator wel goed als je lange afstanden rijd ?


En, is er ergens een snelle how to beschikbaar. Hen even gekeken maar zie niet zomaar een plek om een plaat in te schuiven?

Bedankt.
KtH
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 25
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Temperatuur in de auto (diesel)

 · 
Posted: 23.01.2013 - 23:23  ·  #14
Volgens mij duurt het tegenwoordig [t.o.v. van de auto's van 20-30 jaar geleden], ook langer omdat de verbranding tegenwoordig een stuk efficienter is. Dat betekent dus minder warmte verlies. Dus minder warmte beschikbaar om het interieur te verwarmen.
Uit de openingen komt inderdaad al wel redelijk snel warme lucht. Maar voor alles op temperatuur is duurt een poosje. Toevallig gisteravond vergeten de standverwarming aan te zetten. Dus vanmorgen met -8 weg met een koude motor en auto. Rijds dus punt 1 al een stuk minder soepel, en voordat het interieur echt warm is duurde ook wel meer dan 10 minuten. Maar ik rijd de eerste km altijd rustig [op 60-80km wegen] en max 2000toeren.
Het grootste voordeel van standverwarming is naar mijn idee niet het warme interieur, maar de warme motor enz. Hij rijd veel soepeler weg.
En ja geen ruiten krabben.
dennis850estate
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 56
Homepage: volvoservice.eu
Berichten: 208
Geregistreerd: 11 / 2009
Subject:

Re: Temperatuur in de auto (diesel)

 · 
Posted: 25.01.2013 - 15:47  ·  #15
Ik snap wel dat het bij een diesel langer duurt, maar wat ik niet snap is dat Volvo hier geen andere oplossing voor heeft gevonden. Zonder standkachel word je toch niet vrolijk als je in een koud land woont.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0