Temperatuur ingeblazen lucht met de airco uit

 
 
 
 
 
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4709
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Temperatuur ingeblazen lucht met de airco uit

 · 
Posted: 01.09.2019 - 13:14  ·  #1
Toen ik in het verleden auto's zonder airco had kon ik de kachel op koud laten blazen en dan kwam er lucht uit die niet koud was maar ook niet warm/lauw.

Als ik de airco uit zet komt er lucht uit de ventilatieopeningen die m.i. Te warm is.

Wat is eigenlijk normaal?

Met de airco aan blaast hij volgens mij een graad of 4 naar binnen.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4105
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Temperatuur ingeblazen lucht met de airco uit

 · 
Posted: 01.09.2019 - 17:12  ·  #2
Hij zou moeten blazen wat nodig is om de gemeten temperatuur op de sensor in de ECC zo dicht mogelijk bij de ingestelde temperatuur te krijgen. Met de airco uit kan dat allicht nooit kouder zijn dan de buitentemperatuur.
Wel kan de ingeblazen lucht zonder airco wat warmer aandoen door een hoger vochtgehalte, want die lucht wordt niet gedroogd door de airco, en vochtigere lucht is 'benauwder'
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5830
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Temperatuur ingeblazen lucht met de airco uit

 · 
Posted: 01.09.2019 - 23:17  ·  #3
Meten herman Meten (=weten) ik zal van de week ook eens meten kunnen we vergelijken. Ik verwacht bij koelen zonder AC dat er ong de buitenlucht temp uitkomt. kan iets warmer zijn door opwarming onderweg.
folke3
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 75
Berichten: 3661
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Temperatuur ingeblazen lucht met de airco uit

 · 
Posted: 01.09.2019 - 23:38  ·  #4
Quote door hermanusb

Toen ik in het verleden auto's zonder airco had kon ik de kachel op koud laten blazen en dan kwam er lucht uit die niet koud was maar ook niet warm/lauw.

Als ik de airco uit zet komt er lucht uit de ventilatieopeningen die m.i. Te warm is.

Wat is eigenlijk normaal?

Met de airco aan blaast hij volgens mij een graad of 4 naar binnen.


In je herinnering zitten waarschijnlijk verkeerde gegevens opgeslagen. De ingeblazen buitenlucht zonder airco kan nooit kouder zijn geweest dan de buitenlucht. Wat wel kan (en dat is een gegeven in de luchtbehandelingswereld) dat als de luchtsnelheid hoog is, dat dat als kouder wordt ervaren. Kroegbazen maken hiervan gebruik, door de temperatuur in de kroeg zo hoog mogelijk te maken, tegelijkertijd door ventilatoren de luchtsnelheid hoog te maken, waardoor toch een aangenaam klimaat ontstaat.........en door de hoge temperatuur de omzetsnelheid van de biertap omhoog gaat!
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Temperatuur ingeblazen lucht met de airco uit

 · 
Posted: 02.09.2019 - 11:45  ·  #5
Quote door hermanusb

Toen ik in het verleden auto's zonder airco had kon ik de kachel op koud laten blazen en dan kwam er lucht uit die niet koud was maar ook niet warm/lauw.

Als ik de airco uit zet komt er lucht uit de ventilatieopeningen die m.i. Te warm is.

Wat is eigenlijk normaal?

Met de airco aan blaast hij volgens mij een graad of 4 naar binnen.


Het klinkt alsof jouw kachel stelmotoren er geen zin meer in hebben en een klein beetje geopende blijven staan.

Dat resulteert in te koude airco ingeschakeld, en aanzienlijk warme aanjagerlucht bij uitgeschakelde airco.

Uitlezen denk ik?
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4709
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Temperatuur ingeblazen lucht met de airco uit

 · 
Posted: 02.09.2019 - 12:35  ·  #6
Quote door GRUNNS60

Meten herman Meten (=weten) ik zal van de week ook eens meten kunnen we vergelijken. Ik verwacht bij koelen zonder AC dat er ong de buitenlucht temp uitkomt. kan iets warmer zijn door opwarming onderweg.


Ik ga zo meten.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4709
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Temperatuur ingeblazen lucht met de airco uit

 · 
Posted: 02.09.2019 - 12:36  ·  #7
Quote door martijn-a

Quote door hermanusb

Toen ik in het verleden auto's zonder airco had kon ik de kachel op koud laten blazen en dan kwam er lucht uit die niet koud was maar ook niet warm/lauw.

Als ik de airco uit zet komt er lucht uit de ventilatieopeningen die m.i. Te warm is.

Wat is eigenlijk normaal?

Met de airco aan blaast hij volgens mij een graad of 4 naar binnen.


Het klinkt alsof jouw kachel stelmotoren er geen zin meer in hebben en een klein beetje geopende blijven staan.

Dat resulteert in te koude airco ingeschakeld, en aanzienlijk warme aanjagerlucht bij uitgeschakelde airco.

Uitlezen denk ik?


Ik zat aan zoiets te denken.
Alleen geen idee hoe ik in vida kan zien of hij open staat of niet.

Nu eerst ff meten.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4709
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Temperatuur ingeblazen lucht met de airco uit

 · 
Posted: 02.09.2019 - 13:53  ·  #8
Ik heb gemeten met een stilstaande auto.
Airco aan, 6.5 graad ingeblazen lucht.
Airco uit uiteindelijk 28 graden ingeblazen temperatuur, auto stond wel stil en in de volle zon.

Kachel aan gezet.
In notime vloog hij naar de 68 graden en toen kreeg ik bijkans een flauwte.😀 Dus snel airco aangezet want hij liep nog door.
Denk niet dat de kachel open blijft staan, en als het wel open staat zal het een heeeel klein stukje zijn.

Vanavond als de motor koud is test ik nog een keer.
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Temperatuur ingeblazen lucht met de airco uit

 · 
Posted: 02.09.2019 - 18:13  ·  #9
Quote door hermanusb

Ik heb gemeten met een stilstaande auto.
Airco aan, 6.5 graad ingeblazen lucht.
Airco uit uiteindelijk 28 graden ingeblazen temperatuur, auto stond wel stil en in de volle zon.

Kachel aan gezet.
In notime vloog hij naar de 68 graden en toen kreeg ik bijkans een flauwte.😀 Dus snel airco aangezet want hij liep nog door.
Denk niet dat de kachel open blijft staan, en als het wel open staat zal het een heeeel klein stukje zijn.

Vanavond als de motor koud is test ik nog een keer.


als je het zo omschrijft lijkt er niet veel bijzonders aan de hand.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0