termostaat kapot?

 
 
 
 
 
gvz
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: amsterdam
Leeftijd: 70
Berichten: 57
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

termostaat kapot?

 · 
Posted: 03.08.2016 - 00:37  ·  #1
Hallo mensen,

Ik las een oud topic op dit forum, over ff de termostaat vervangen.
dit schijnt niet altijd zo simpel te zijn, er zijn meerdere types en behuizingen.

maar allerseerdt is mijn termostaat wel kapot?

ik merkte vandaag, tijdens rijden dat mijn ventilator door bleef draaien, terwijl het vandaag juist weer frisser weer is, zo'n 18 graden buiten.

de ventilator blleef kilometers aan, ik hoorde duidelijk in de auto het typische geronk van de fan maar doorgaan.

kan dit duiden op een trage of kapotte termostaatklep?

Na van contact zetten, en opnieuw starten, blijft ventialtor even uit, maar slaat weer snel aan en blijft doordraaien.

volgens mijn redenering gaat de termostaat klep niet goed open of dicht.
folke3
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 75
Berichten: 3661
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: termostaat kapot?

 · 
Posted: 03.08.2016 - 02:29  ·  #2
Twee oorzaken kunnen het aanzetten van de fan beïnvloeden. Een defecte thermostaat of een defecte temperatuur sensor. Beide zijn eenvoudig te vervangen en kosten je de kop niet! Voor € 40,- heb je beide in huis en ben je weer voor jaren gevrijwaard van storingen en loopt je motor beter, omdat ook je motormanagement hierdoor wordt aangestuurd.
Als je het thermostaathuis demonteert wel de koelvloeistof opvangen, anders loopt je dynamo vol koelvloeistof en ben je verder van huis!
gvz
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: amsterdam
Leeftijd: 70
Berichten: 57
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: termostaat kapot?

 · 
Posted: 03.08.2016 - 13:53  ·  #3
Dank je voor je reactie en advies,

Interessant dat je over de dynamo begon, die is 2 weken gelden vervangen door een
ruildynamo, bij een revisiegarage in amsterdam.
ik zag later dat hier en daar wat spetters koelvloeistof op de tempsensoraansluiting
gemorst was en een slangeklem niet goed terug aangedraaid was.

Het was een slordige afwerking, maar goed ik had de auto toen echt snel nodig en het was overal druk ivm de vakantie drukte, je weet hoe het gaat., en de anwb had me daar heen gebracht.

het zou dus best kunnen dat tempsensor op die manier beschadigd is, sluiitng etc.

ik ga er mee aan het werk,
bedankt
626Ronin
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Cocoa City
Leeftijd: 50
Berichten: 1226
Geregistreerd: 09 / 2014
Subject:

Re: termostaat kapot?

 · 
Posted: 03.08.2016 - 16:22  ·  #4
als het die classic met 10v blok in je statement (waarom niet in je onderschrift?) betreft is het nog wèl makkelijk.
stomme vraag, maar is het niet gewoon de airco die de fan aanstuurt? (zet die eens uit)
een brakke thermostaat kun je ook checken door aan de slang vanaf het thermostaathuis naar de radiateur te voelen: als deze kort na een koude start al warm wordt staat je thermostaat open, als de slang niet warm wordt, opent de thermostaat niet en warmt je blok te ver op. (maar dit zou je ook aan het motorgedrag moeten merken?)
je tempsensor kan je ook eerst doormeten voor je hem lukraak vervangt: die in mijn Classic (met 20v 140 pk) uit 2000 was nog goed..
gvz
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: amsterdam
Leeftijd: 70
Berichten: 57
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: termostaat kapot?

 · 
Posted: 04.08.2016 - 02:25  ·  #5
bedankt ronin voor je reactie,

ik ga dat even proberen, mbt. het doormeten van de sensor, weet je toevalliog hoeveel ohm je moet meten bij gave sensor?

ik meldde eerder dat er mogelijk door de montage van nieuwe dynamo koelwater/vloestof gelekt heeft op de sensor, daar waar de bedrading de koperen behuizing gaat, daar dacht ik zelf aan.
de airco dacht ik ook aan die heb ik uitgezet, maar fan bleef doorgaan, ook op de snelweg, uiteindelijk ging ie tijdens regenbui wel uit, maar bij stoplicht vloog ie in no time weer aan en bleef aan,
koelwatermeter wijzertje in dash staat wel keurig in midden.
626Ronin
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Cocoa City
Leeftijd: 50
Berichten: 1226
Geregistreerd: 09 / 2014
Subject:

Re: termostaat kapot?

 · 
Posted: 04.08.2016 - 07:48  ·  #6
in dit topic staat een lijstje voor die van de nieuwere motoren.. (je moet warm en koud meten) maar of dat dan ook voor jouw 10v geldt..http://www.volvov70forum.com/topic.php?t=8458
kun je ook aan je kachel voelen of die exteem warm wordt? (of juist niet)
ik wil je niet ongerust maken, maar heb ook eens meegemaakt dat de boosdoener een vergane waterpompbehuizing in het onderblok was (van een hééle oude datsun in Australië hoor) daar was de slakkenhuisvorm weggecorrodeerd. gebroken schoepen zouden hetzelfde effect kunnen geven: te weinig flow. een indicatie daarvoor zou zijn als je met koude motor de dop van je expansievat haalt, en kort gas geeft: daalt het niveau in het vaatje even en komt weer terug als je gas loslaat, zuigt je pomp nog goed aan. als het vlak blijft daarentegen..
 
Selected quotes for multi-quoting:   0