testen van ruitenwissermotor, achter

willemv007
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 66
Subject:

testen van ruitenwissermotor, achter

· 
Posted: 02.05.2019 - 13:03  ·  #1
de achterruitenwisser doet het niet

het nummer dat erop staat is 9154525 het is een bosch en de datum 1-12-2005
(dit betekend dat er een nieuwe inzit want onze V70 is van 2002 )

ga vanavond eerst de motor testen, dan weten we wat meer

ik heb nu het kapje er af gehaald en het asje en het grote witte tandwiel draaien soepel, maar ik kan het motortje niet ronddraaien.
Aan het stekkertje zit een zwarte en witte en een gele draad, waar moet ik nu 12 V op zetten om het motortje te laten draaien?

Dan kan ik de losse motor testen op een accu, doet hij het, dan zit het probleem in de kabel of het relais
Wie kan me dit uitleggen

gr Willem
Blade
Forumsponsor
Geslacht:
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Subject:

Re: testen van ruitenwissermotor, achter

· 
Posted: 02.05.2019 - 13:35  ·  #2
Wss kabelbreuk in rubber doorvoer?
willemv007
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 02.05.2019 - 19:22  ·  #3
weet jij op welke draad ik de 12volt plus moet zetten om de motor te testen
als ik het op een losse accu probeer, weet ik dat de motor nog goed is
dan zou het dus een kabelbreuk kunnen zijn

maar als de motor het niet doet op een losse accu, hoef ik niet de kabels te controleren
dan moetik ws de hele bekleding achter verwijderen om de kabelboom vrij te krijgen
willemv007
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 02.05.2019 - 22:20  ·  #4
ons probleem is opgelost
heb de motor van de ruitewisser op losse accu getest, draait heel goed

daarna bij de rubber doorvoer de kabelboom bekeken en jawel 1 draad helemaal doormidden
gerepareerd, mogen alles weer inbouwen
allen bedankt voor de tips
en nog veel veilige kilometers
groet willem
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 02.05.2019 - 22:29  ·  #5
Als je nou de stekker uit de motor trekt, en aan de stekkerkant meet terwijl je de ruitenwisser aan hebt op de hendel aan het stuur, dan zie je vanzelf waar de stroom op komt.
Even proberen of het verandert met interval- of continustand.
Zwart is doorgaans min (massa) volgens mij, geel een signaal dus ik denk 12V over zwart en wit? Maar ik ben geen expert, verre van...

Draad wel even goed beschermen middels een krimpkousje oid, maar moet wel flexibel blijven.
En als je toch bezig bent, check dan ook even dat er geen water door het asje komt wat door de ruit steekt, en smeer dat met vet. Daar binnenin loopt het buisje van de ruitenpisser. Veel ruitenwissers gaan op een gegeven moment wat moeilijk lopen en komen dan midden in de zwaai ergens stil te staan. Dat heb je dan alvast preventief voorkomen.
Blade
Forumsponsor
Geslacht:
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Subject:

· 
Posted: 02.05.2019 - 22:49  ·  #6
Quote door willemv007

ons probleem is opgelost
heb de motor van de ruitewisser op losse accu getest, draait heel goed

daarna bij de rubber doorvoer de kabelboom bekeken en jawel 1 draad helemaal doormidden
gerepareerd, mogen alles weer inbouwen
allen bedankt voor de tips
en nog veel veilige kilometers
groet willem

Fijn 👍🏻
R-P
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 02.05.2019 - 23:30  ·  #7
Ik ben voor de 2e keer aan het vechten met mijn motor.

Wit is 12V en zwart is massa.

Link full size
1, 2 en 3 zijn de drie sleepcontacten die over een koperen ring lopen (achterkant witte tandwiel) en afhankelijk van de stand van het grote witte tandwiel een kortsluiting tussen 1 en 2 of tussen 2 en 3 veroorzaken. De ring is links getekend: sleper 2 maakt dus altijd contact, sleper 1 bijna altijd en in het stukje waar hij geen contact maakt, maakt juist 3 contact. Dan is er nog een miniem stukje waar 1 en 3 allebei geen contact maken, maar de motor draait wel door, dus dit is domweg om kortsluiting tussen 1, 2 en 3 te voorkomen.
De twee cirkeltjes met een schuine streep erdoorheen zijn de contacten die naar de koolborstels van de motor gaan.

Na vorige reparatie (de lagers van de motor waren bijna vastgerot, motor zonder belasting verbruikte 7A (!). Dit was te voorspellen door het klikken van de Klixon (bimetaaltje dat verbinding verbreekt als er te veel stroom loopt (=te heet) en na afkoelen de verbinding weer herstelt).. Na smeren van de lagers was dit nog maar 0,7A. (Even uit mijn hoofd, logisch nagedacht zal dit wellicht nog minder zijn geweest).

En de o-ring om de sproeierbuis had wellicht gelekt (3mm gat) waardoor er spleetcorrosie in de as van de motoroverbrenging naar de arm van de wisser zat (o-ring met 10mm gat). (Orginele o-ringen)

Flink volgekliedert met vet en heeft prima gewerkt(*).

Nu 5 jaar later is de spleetcorrosie weer een stuk erger en heb ik inmiddels dus de motor weer open. Nu was de as helemaal vastgerot. 1,5mm snoerdikte 10mm diameter o-ring gepakt en meerdere 1,5mm 3mm o-ringen (orginele 10mm ring was vorige keer al afgeplat en 3mm was gebroken door uitdroging).
As kaalgeschuurd en alles weer samengebouwd. (Eerst 2,5mm 10mm o-ring geprobeerd maar paste niet). Waarschijnlijk wat revetjes fout geplaatst, dus als iemand een exploded view van de wisser+behuizing zou kunnen posten????? :)

(*) één probleem was er wel: de wisser ging eerst OMLAAG richting deur voordat hij het glas ging wissen: ik heb uiteindelijk de reden gevonden: de motor (as+elektrische wikkelingen+behuizing) zat verkeerd om aan het zwarte plastic waar de tandwielen in zitten. Nu omgedraaid en bij de test was het probleem weg (en de draairichting van de motor de andere kant op). Echter na (gehaast) samenbouwen heb ik ergens een foutje gemaakt omdat hij weer tandjes verspringt (dus te veel mechanische weerstand heeft). Zekering eruit getrokken tot ik weer tijd heb het uit te zoeken...

Selected quotes for multi-quoting:   0