Teveel olie?

 
 
 
 
 
Lowdown
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 15
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Teveel olie?

 · 
Posted: 14.12.2014 - 17:23  ·  #1
Dag!

Ik heb afgelopen vrijdag olie en filter gewisseld bij mijn v70 2.4D uit 2009. Alles volgens het boekje. Gevuld met 6.7L Castrol 0W30 A5/B5. Daarna de elektronische peilaanduiding gecheckt: OK (wel tegen het maximum aan).

Vandaag kreeg ik een waarschuwing 'onderhoud motorsysteem vereist' en bij het checken van het oliepeil 'motoroliepeil service vereist' en hij stond over het max.

Toen ik thuis was 0,5 liter eruit gepompt, 30 km gereden (anders peilt hij niet opnieuw) en de meldingen verdwenen. Peil OK, maar wel weer tegen het max. aan.

Ik heb een paar vragen:
- Zou er hierdoor schade aan mijn motor hebben kunnen ontstaan?
- Klopt die 6,7 liter niet? Wat heb ik anders verkeerd gedaan?
-Wat nu? Gewoon doorrijden, niks aan de hand?

Thanks!
Plein69
Erelid en Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 44
Berichten: 5018
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Teveel olie?

 · 
Posted: 14.12.2014 - 17:29  ·  #2
Wat zegt je boekje dat er in moet bij wissel met filter?
Kan zijn dat je peilstok sensor niet de juiste waardes meet.
(Toch handig zo'n ouderwetse normale peilstok)

Te veel is nooit goed. omdat je zuigers dan in de olie slaan etc etc.
Lowdown
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 15
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Teveel olie?

 · 
Posted: 14.12.2014 - 17:34  ·  #3
Heb nog eens gecheckt bij Kroon Olie

Blijkt dat er 5.9L in moet. 6,7 liter moet er in de automatenbak. Vergissing van mij, ook omdat erin mijn vorige V70 6.5L moest. Ik hoop maar dat er niks beschadigd is door deze domme actie.

Heb overigens nog een minipeilstokje gevonden. Daar stond de olie in eerste instantie op max. (maar er niet/nauwelijks) overheen en nu in het midden. Nog even gecheckt wat ik eruit gepompt heb: 0.6 liter. Er zou dus nog 0.2L teveel inzitten. Dat zal toch geen kwaad kunnen?
Plein69
Erelid en Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 44
Berichten: 5018
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Teveel olie?

 · 
Posted: 14.12.2014 - 18:27  ·  #4
Kan zeker kwaad.
Zelfde gevaar van zuigers op de olie en meer druk en kracht op onderdelen waar je het niet wil zeg maar.

Is het niet een peilstokje van je automaatbak?
Of heb je hand geschakeld?
FreddyNL
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: De Bilt
Leeftijd: 35
Berichten: 840
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Teveel olie?

 · 
Posted: 14.12.2014 - 18:36  ·  #5
Is het roetfilter niet toevallig aan het regenereren geslagen en is dat niet goed af gemaakt waardoor er diesel in de olie is gekomen en je daardoor een teveel hebt?
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Teveel olie?

 · 
Posted: 14.12.2014 - 18:40  ·  #6
Na 06 hebben de automaten geen peilstok meer ( op een enkele uitzondering na ).
Op de NN modellen en andere modellen na 08 zit er een zeer klein ( grieplig ) peilstokje ( 15cm ) op het carter aan de voorkant waarmee je ook nog je motorolie kunt peilen,,,

0,2l is niet heel veel, hij zal het mogelijk meteen opvreten...

maar in het kader van de roetfilterproblematiek is het wellicht zinnig om nooit meer dan 50% tussen min en max af te vullen bij een DPF wagen...
Lowdown
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 15
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Teveel olie?

 · 
Posted: 14.12.2014 - 19:04  ·  #7
Peilstokje zit i.d.d. aan de voorkant van het blok. Lijkt me sterk dat dat iets met de bak te maken heeft. Daaruit heb ik ook het teveel aan olie gepompt.

Of het iets met het regenereren van het roetfilter te maken heeft? Geen idee, maar klinkt m.i. wat vergezocht. Zou dat niet al te toevallig zijn? Ik heb er 0.8L olie teveel in gegooid, dat lijkt me de oorzaak te zijn geweest. Toch?

Ik zal er morgen voor de zekerheid nog wel wat olie uithalen, hoewel hij op het peilstokje wel mooi op 3/4 stond (op de bc op max.)

Hoop maar dat er niks kapot is, heb er nog geen 100km zo mee rondgereden.
TeeFive
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: 040
Berichten: 628
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Teveel olie?

 · 
Posted: 15.12.2014 - 23:50  ·  #8
er zit genoeg vrije ruimte in het carter. Het enige dat er gebeurt is dat de krukas en de drijfstangen als een slagroom mixer door de bovenste laag olie gaan draaien. De kans is dat de olie bovenaan in het carter daardoor wat gaat schuimen. En dat er wat extra olie de carter ventilatie in wordt gejaagd. En eventueel via die route wordt aangezogen en verbrandt.
Ik acht de kans minimaal dat er door dat beetje extra olie iets kapot is gegaan in die 100km dat je ermee hebt gereden.

Over dat regeneren: ik heb van een collega met een V50 2.0D (Ford blok) gehoord dat hij daar last van had. Dat dus het oliepeil hoger werd. Dus het komt wel eens voor. Ik meen dat hij daarvoor een software fix heeft moeten laten installeren in het motormanagement.
Lowdown
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 15
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Teveel olie?

 · 
Posted: 19.12.2014 - 19:32  ·  #9
Heb nog wat eruit gehaald. Elektronische meter geeft nu soms 3/4, soms max aan. Zit wel weer goed dus.
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Teveel olie?

 · 
Posted: 21.12.2014 - 10:55  ·  #10
Ja, maar hou het peil altijd in de gaten.
Het zal eerder te hoog kunnen worden dan te laag..
 
Selected quotes for multi-quoting:   0