Thuiskomer leeftijd probleem?

 
 
 
 
 
ape
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 8
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Thuiskomer leeftijd probleem?

 · 
Posted: 25.06.2013 - 16:48  ·  #1
Heb een thuiskomer welke bij mijn vorige 850 zat (Continental 115 70 R15) uit 1994.

Op zich past het wel op mijn V70 Classic (1998)

Maar de thuiskomer zal best wel oud zijn.

De dot code is dot cp5r amcw

Op internet zie ik wel hoe je dot codes ontcijfert voor banden na 2000 maar blijkbaar is dit de oude codering.

Weet iemand van welk jaar de thuiskomer dan is?

En is hoe denken jullie dat de band als noodband functioneert? Het is op zich ongebruikt. Of toch maar gewoon vervangen?

Ik heb wel een spuitbus, maar had deze thuiskomer toch liggen dus dacht het met de vakantie mee te nemen.
wmkuipers
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Fryslân
Leeftijd: 35
Berichten: 191
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Thuiskomer leeftijd probleem?

 · 
Posted: 25.06.2013 - 20:22  ·  #2
Ik zou er geen duizenden kilometers op rijden, als de band geen droogtescheuren vertoond, zou ik het prima aandurven om hem (in enkel een noodsituatie) te gebruiken. Ik ben minder fan van de spuitbussen, als een spijker of etc in je band komt, kun je meteen een nieuwe band aanschaffen terwijl dit best vaak te repareren is.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Thuiskomer leeftijd probleem?

 · 
Posted: 25.06.2013 - 21:03  ·  #3
Mee eens Wim! Geheel mee eens. ;)
Roffeltje
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: @home in Zuid Limburg (Gelaen) :)
Leeftijd: 59
Berichten: 1024
Geregistreerd: 06 / 2012
Subject:

Re: Thuiskomer leeftijd probleem?

 · 
Posted: 25.06.2013 - 22:48  ·  #4
Waarschijnlijk staat er achter die letters nog een 3-cijfer code zoals in de afbeelding. Hier staat 047(driehoek)
De 3-hoek geeft aan dat de code vóór 2000 is. De cijfers geven dan aan in het geval van de afbeelding: maand 4, 1997
Dus kijk nog eens op je band of je de cijfers kunt vinden...
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Roffeltje
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: @home in Zuid Limburg (Gelaen) :)
Leeftijd: 59
Berichten: 1024
Geregistreerd: 06 / 2012
Subject:

Re: Thuiskomer leeftijd probleem?

 · 
Posted: 25.06.2013 - 22:59  ·  #5
Toen ik nog mijn V70 classic had, had ik naast de lichtmetalen wielen, nog een set stalenvelgen liggen met winterband.
De thuiskomer had ik achter in de kofferbak liggen, maar voor de grote rit (vakanties) had ik dan één van de winterbanden bij me. Die past in de bak ipv die thuiskomer.

Omdat ik een redelijk grote sleurhut heb, is het altijd beter om dan met een normale band te rijden ipv een thuiskomer. Als de caravan begint te slingeren, houdt zo'n smalle thuisbrenger het niet.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Thuiskomer leeftijd probleem?

 · 
Posted: 25.06.2013 - 23:06  ·  #6
Sterker nog... Ik heb er een volwaardig lichtmetalen reservewiel op 16 inch bij. Deze paste ook in die ruimte maar daar ligt nu de LPI installatie. ;)
Bert69
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veenendaal
Leeftijd: 54
Berichten: 717
Geregistreerd: 04 / 2011
Subject:

Re: Thuiskomer leeftijd probleem?

 · 
Posted: 26.06.2013 - 00:57  ·  #7
Bijna 20 jaar oud, zal denk ik wel aardig uitgedroogd zijn. Even rond neuzen op sloop of marktplaats en een aanzienlijk jongere band op snorren met nog een paar mm erop, kost de kop niet en kun je weer even vooruit.
ape
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 8
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Thuiskomer leeftijd probleem?

 · 
Posted: 29.06.2013 - 07:15  ·  #8
Bedankt voor alle input. Zie geen droogtescheuren, alleen denk nu dat het 25 jaar oud is. Misschien toch maar een nieuw bandje halen.

Bedankt Roffeltje, heb alleen 178 staan zonder driehoekje.

Heb er nog eens op gegoogeled op dot code en blijkbaar is mijn band zelfs van voor de negentiger jaren. Heb deze link gevonden:
http://www.autoweek.nl/forum/read.php?7,4706359

Conclusie:
Betreft banden van voor 2000.
Eerste twee cijfers staan voor weeknummer. Laatste cijfer voor het jaar van een decenium. Met driehoek is het dan de negentiger jaren.
Zonder driehoek is het dan voor de negentiger jaren.

Op mijn band staat 178 dus. Week 17 uit het jaar 19x8
Dus band is minstens 25 jaar oud en waarschijnlijk uit 1988.

Nogmaals bedankt voor alle hulp.
Roffeltje
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: @home in Zuid Limburg (Gelaen) :)
Leeftijd: 59
Berichten: 1024
Geregistreerd: 06 / 2012
Subject:

Re: Thuiskomer leeftijd probleem?

 · 
Posted: 29.06.2013 - 15:01  ·  #9
Dus gewoon vervangen die band. Best om een normaal stalen wiel te nemen met een "echte" band. Kun je tenminste ook normaal doorrijden als zich eens problemen voordoen.

Ik vind het extra gewicht wel meevallen. Die thuiskomer is ook niet superlicht. Alleen de maat is kleiner, maar let eens op, ook de omtrek is kleiner. Denk dat een differentieel dat niet leuk vind als je daarmee te lang doorrijdt, wanneer je pecht hebt met een aangedreven wiel.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Thuiskomer leeftijd probleem?

 · 
Posted: 29.06.2013 - 21:18  ·  #10
Daar heb je zeker gelijk in Roffeltje. ;)
 
Selected quotes for multi-quoting:   0