Tijdige bandenwissel AWD en XC

 
 
 
 
 
@@lgra
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Groningen
Leeftijd: 64
Berichten: 95
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Tijdige bandenwissel AWD en XC

 · 
Posted: 28.04.2015 - 18:27  ·  #1
Ik kwam dit onderwerp hier nog niet tegen. Omdat het negeren van de bandenwissel desatreus voor de aandrijving kan denk ik dat het zinvol is dit even onder de aandacht te brengen.
De bandenwissel is vooral van belang voor de xc en awd met een viscose koppeling. Globaal kun je zeggen dat de viscosekoppeling, een lamellenpakket wat in de viscosevloeistof draait, is toegepast op de awd/XC tot 09 2002. Daarna wordt er voor het koppelen van de achteraandrijving een Haldex koppeling gebruikt, die electrisch wordt ingeschakeld ipv mechanisch. De Haldex is als gezegd minder gevoelig voor het verschil in diameter tussen de voor- en achterwielen.
Heb je een visco koppeling, zorg er dan onvoorwaardelijk voor dat je banden rondom vqn exact het zelfde type zijn.

Let er uitdrukkelijk op dat het verschil in profieldiepte tussen de voor-en achteras NIET meer bedraagt dan 2 mm!

Let er ook op dat je altijd de banden met het meeste profiel op de VOORAS hebt.

Als je beide items in acht houdt blijkt de visco koppeling betrouwbaar. Als je bovenstaande negeert loopt je kans op een oververhitte tussenbak en een defecte visco koppeling. Als de koppeing nl defect raakt wordt de tussenbak overbelast waardoor deze vrij snelndaarna met een klap dienst zal weigeren.
Wil je dus een Volvo leven lang plezier hebben van je AWD, hou je profieldiepte dan nauwlettend in de gaten en ga dan bv om de 10000 km je wielen wisselen van achter naar voor en andersom, waarbij je erop moet letten dat de draairichting daarvan gelijk blijft. Dus de wielen bij het wisselen aan dezelfde zijde monteren.

Over het controleren van de visco koppeling ga ik later een stukje schrijven als ik het benodigde plaatje weer terug heb gevonden.
R-W
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid NL
Leeftijd: 45
Berichten: 1532
Geregistreerd: 06 / 2013
Subject:

Re: Tijdige bandenwissel AWD en XC

 · 
Posted: 28.04.2015 - 19:04  ·  #2
Is een interessant onderwerp maar wel al -tig keer besproken :thumb:
lawl
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Venlo
Leeftijd: 39
Berichten: 69
Geregistreerd: 11 / 2014
Subject:

Re: Tijdige bandenwissel AWD en XC

 · 
Posted: 27.05.2015 - 13:11  ·  #3
Laat maar komen die visco koppeling test/uitleg.. of zoiets. Wil wel eens weten of die van mij nog in orde is..
@@lgra
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Groningen
Leeftijd: 64
Berichten: 95
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Tijdige bandenwissel AWD en XC

 · 
Posted: 27.05.2015 - 18:31  ·  #4
Raadpleeg even via zoekfunctie: Testen AWD. <_<
aeos
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosten v.h. Land
Leeftijd: 59
Berichten: 242
Geregistreerd: 09 / 2013
Subject:

Re: Tijdige bandenwissel AWD en XC

 · 
Posted: 06.05.2016 - 02:31  ·  #5
Heeft een XC70 D5 met 2.4 motor ook de Haldex variant aan boord?
foekie
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Winterswijk
Leeftijd: 39
Berichten: 183
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Tijdige bandenwissel AWD en XC

 · 
Posted: 08.05.2016 - 18:20  ·  #6
De D5 heeft altijd een haldex, tot en met 2005 haldex 2, vanaf modeljaar 2006 haldex 3
AlexV70
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Drenthe
Berichten: 39
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Tijdige bandenwissel AWD en XC

 · 
Posted: 08.05.2016 - 22:17  ·  #7
Beste banden voor? Tuurlijk niet
R-W
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid NL
Leeftijd: 45
Berichten: 1532
Geregistreerd: 06 / 2013
Subject:

Re: Tijdige bandenwissel AWD en XC

 · 
Posted: 09.05.2016 - 10:08  ·  #8
Quote door AlexV70

Beste banden voor? Tuurlijk niet


Bij awd zeker wel.
Marc O.
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Tilburg
Leeftijd: 55
Berichten: 171
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Tijdige bandenwissel AWD en XC

 · 
Posted: 10.05.2016 - 21:09  ·  #9
Quote door R-W

Quote door AlexV70

Beste banden voor? Tuurlijk niet


Bij awd zeker wel.


Juist. Anders wordt het verschil in omtrek alleen maar groter. Als je de beste banden echter voor legt dan wordt het verschil juist kleiner.
AlexV70
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Drenthe
Berichten: 39
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Tijdige bandenwissel AWD en XC

 · 
Posted: 10.05.2016 - 22:47  ·  #10
Tja, dat kan een goede reden zijn. Maar qua veiligheid ivm bijvoorbeeld aquaplaning een minder goed idee.
R-W
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid NL
Leeftijd: 45
Berichten: 1532
Geregistreerd: 06 / 2013
Subject:

Re: Tijdige bandenwissel AWD en XC

 · 
Posted: 11.05.2016 - 07:14  ·  #11
Ook dat valt wel mee, je wil niet meer dan 2mm verschil in profieldiepte tussen voor en achter. Ik houd zelf max 1mm aan.
aeos
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosten v.h. Land
Leeftijd: 59
Berichten: 242
Geregistreerd: 09 / 2013
Subject:

Re: Tijdige bandenwissel AWD en XC

 · 
Posted: 11.05.2016 - 11:46  ·  #12
Wat is dan het verschil in Haldex 2 en de Haldex 3 versie, welke is meer aan te raden?

En vanaf welke modeljaar - maand is zijn beide toegepast voor de D5 modellen?
JJ-XC70
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 48
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Tijdige bandenwissel AWD en XC

 · 
Posted: 11.05.2016 - 21:38  ·  #13
Welke versie Haldex exact, datum, wanneer is toegepast weet ik ook niet, maar dat zal, lijkt mij, inderdaad met de modeljaar wisseling in gegaan zijn (medio 2005). Aan het VIN-nummer (10e teken dacht ik) is het modeljaar af te lezen.

Verschil tussen HALDEX II en III zit m (voornamelijk) in de reactie snelheid. Bij "II" wordt de oliepomp in de Haldexkoppeling mechanisch bedient, zodra er slip op treed wordt er druk op gebouwd wat ca. 50 graden wieldraaiing of ca. 1/7 wielomtrek duurt voordat die adequaat genoeg is.
Bij "III" is er een electronische pomp(je) toegevoegd die de oliedruk op voorspanning houdt waardoor het systeem sneller 'actief' wordt, na 15 graden wieldraaiing of 1/24 wielomtrek. Dit electronische pompje is puur voor de snellere reactie en heeft een beperkte capaciteit, na 'activatie' zal de mechanische oliepomp het weer overnemen.
Bij de nieuwere generaties (ik meen vanaf gen. V) is de electrische pomp sterker/groter en de mechanische vervallen.

Activatie tussen aanhalingstekens omdat het systeem als permanent wordt aangeduid, eigenlijk is het al actief maar word er bij (dreigende) slip meer aandrijfkracht naar achteren gestuurd.
Het permanent is, zover ik dat begrepen heb, eigenlijk niet veel meer dan 'het ervoor zorgen dat alle wielen even snel ronddraaien'. Aangedreven wielen draaien ca. 5% sneller rond dan 'meerijdende wielen'. Om dat verschil op te heffen wordt er, in ieder geval bij VISCO en HALDEX, permanent zo'n 5% van de aandrijfkracht naar de achterwielen gestuurd.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0