Tik te horen

 
 
 
 
 
Marc W
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Betuwe
Berichten: 182
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Tik te horen

 · 
Posted: 05.03.2014 - 20:13  ·  #1
Beste iedereen,

Ik hoor met enige regelmaat bij het overschakelen een holle tik. Voor mijn gevoel lijkt het uit of bij de versnellingsbak vandaan te komen. Komt meestal naar voren toe bij normaal overschakelen.
Ook als je in een wat hogere versnelling een bv een rotonde nadert en dan een klein beetje gas geeft dan is de tik hoorbaar. Voel niets in het koppelingspedaal

De ideeën die ik er over heb zijn motorsteun of massavliegwiel.

Iemand enige ervaring of ideeën aan de hand van mijn beschrijving ?

Gr Marc
lekkerkaas
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 87
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Tik te horen

 · 
Posted: 05.03.2014 - 20:23  ·  #2
massa vliegwiel, heb ik ook :) Hoor je ook rammelen linksvoor als je auto stationair loopt? Zacht constant getik zeg maar :)

http://www.youtube.com/watch?v=q97Z3o86ftA

filmpje van iemand van dit forum (volgens mij) die hem vervangen heeft :) Is nog wel een klusje de ik van de zomer ga doen :)
Lunar
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Swifterbant
Leeftijd: 31
Berichten: 313
Geregistreerd: 02 / 2013
Subject:

Re: Tik te horen

 · 
Posted: 05.03.2014 - 20:40  ·  #3
Hallo Marc,

Dit heb ik ook gehad. De bouten van één of meerdere van je aandrijfassen zitten los. Haal het naafkapje van de velg er maar af, dan kan je de aandrijfasbout waarschijnlijk een kwart of halve slag aandraaien. Het aanhaalmoment is 50Nm. Hieronder mijn topic hierover:

http://volvov70forum.nl/topic….highlight=
yes996
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Zeewolde
Berichten: 1425
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: Tik te horen

 · 
Posted: 05.03.2014 - 21:26  ·  #4
Niet om het een of het ander, maar wat is een massavliegwiel? :-/ Ik heb een vliegwiel met drukgroep in mijn V70. Mis ik wat?
Lunar
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Swifterbant
Leeftijd: 31
Berichten: 313
Geregistreerd: 02 / 2013
Subject:

Re: Tik te horen

 · 
Posted: 05.03.2014 - 21:34  ·  #5
Een massavliegwiel is eigenlijk een combinatie van twee vliegwielen die met veren aan elkaar zijn gekoppeld en t.o.v. elkaar kunnen verdraaien. Hierdoor loopt de motor nog soepeler.
Marc W
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Betuwe
Berichten: 182
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Tik te horen

 · 
Posted: 06.03.2014 - 07:18  ·  #6
Lunar en Lekkerkaas. Bedankt voor jullie antwoorden. Het kraken tikken van de aandrijfas had ik bij een andere V70 ook en dat was een ander geluid. Het geluid op het filmpje over het massavliegwiel is wel het geluid wat mij bekend in de oren klinkt. Ik ga vanmorgen even luisteren of dat ik ook een tik hoor bij stationair lopen. Bedankt zover.
waal70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 45
Berichten: 718
Geregistreerd: 01 / 2011
Subject:

Re: Tik te horen

 · 
Posted: 06.03.2014 - 20:17  ·  #7
Probeer het eens met stationair lopen in zijn vrij en dan de koppeling intrappen.

Als het het vliegwiel is, gaat het geluid weg bij koppelingspedaal in. Laat je dat weer opkomen, begint het gerammel weer.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0