tikkend geluid

niet de vacuumpomp

 
 
 
 
 
wilnis
 
Avatar
 
Subject:

tikkend geluid

 · 
Posted: 17.11.2012 - 16:32  ·  #1
Ik hoor bij stationair draaien een tikkend geluid; Als je op de foto kijkt dat is het het grijze gedeelte waar dit vandaan komt > deze beweegt mij iets te hard heen en weer.
Distributie en pompriem is 30K geleden vervangen.

Weet iemand wat dit is en of dit kwaad kan?
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
langemaat
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: maas en waal
Leeftijd: 44
Berichten: 161
Geregistreerd: 03 / 2011
Subject:

Re: tikkend geluid

 · 
Posted: 17.11.2012 - 17:46  ·  #2
grijze gedeelte is de spanrol van de multieriem, lager daarvan kan misschien herrie maken. misschien houd deze de riem niet meer genoeg op spanning omdat deze op en neer beweegd.
ProVolvo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Z.O. Brabant
Leeftijd: 64
Berichten: 2396
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: tikkend geluid

 · 
Posted: 17.11.2012 - 18:12  ·  #3
Quote door wilnis

Ik hoor bij stationair draaien een tikkend geluid; Als je op de foto kijkt dat is het het grijze gedeelte waar dit vandaan komt > deze beweegt mij iets te hard heen en weer.
Distributie en pompriem is 30K geleden vervangen.

Weet iemand wat dit is en of dit kwaad kan?


Het zou de krukaspoelie kunnen zijn, heb ik ook meegemaakt toen ik mijn auto net had. Deze poelie draait middels micro v-riem diverse componenten aan, ik meen o.a. pomp stuurbekrachtiging, dynamo en andere zaken. In deze poelie zat een onbelans wat opviel toen de auto met draaiende motor op de brug stond. Heb ik uit voorzorg laten vervangen (gelijktijdig met bovenste motorsteun) anders kan het gebeuren dat je een keer onderweg bent en je niet meer verder komt. Deze breekt dan af. Ken meerder mensen die zo zijn gestrand met hun auto (BMW, Audi, Opel). Toen de vervangen poelie op een vlakke ondergrond lag zag je dat deze niet meer recht was, hij raakte niet overal de ondergrond. Kosten poelie was ruim € 100,00 excl. BTW en dan nog arbeid
wilnis
 
Avatar
 
Subject:

Re: tikkend geluid

 · 
Posted: 18.11.2012 - 11:11  ·  #4
Quote door langemaat

grijze gedeelte is de spanrol van de multieriem, lager daarvan kan misschien herrie maken. misschien houd deze de riem niet meer genoeg op spanning omdat deze op en neer beweegd.


Dat grote grijze ding is de spanrol? Of is de spanrol dat kleinere rolletje eronder?
philipp schoonderbeek
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: enschede
Berichten: 9
Geregistreerd: 02 / 2013
Subject:

Re: tikkend geluid

 · 
Posted: 07.03.2013 - 11:24  ·  #5
Nog ff een vraag want volgens mij ben jij expert..... Als mijn motor warm is en hij loopt stationair geeft ie soms kort een ratelend geluid. Verder loppt de motor stationair goed en verbruikt ook niet meer. Mij is verteld dat dat de spanrol van de multiriem is. Kan dat kwaad? Bovendien is vorig jaar de distributie met spanrol etc. vervangen. Kan me niet voorstellen dat da nu al weer defect is.
v40pokemon
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: 040
Berichten: 114
Geregistreerd: 02 / 2013
Subject:

Re: tikkend geluid

 · 
Posted: 07.03.2013 - 13:58  ·  #6
Hier worden dingen door elkaar gehaald. Een distributie vervangen betekent meestal: de riem, de waterpomp, de looprol én de spanrol (eerdere types hebben een spanner die tegen de spanrol 'aanduwt'). De multiriem heeft een eigen spanner met daarop een looprol. Deze wordt doorgaans pas vervangen als hij kapot is. Soms is dit nooit, soms 'al' na 100.000km
Herby
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Tiel
Leeftijd: 52
Berichten: 200
Geregistreerd: 09 / 2012
Subject:

Re: tikkend geluid

 · 
Posted: 07.03.2013 - 17:50  ·  #7
Indien het de spanrol van de multiriem is dan adviseer ik deze met spoed te vervangen!

De multiriem kan er namelijk aflopen en in de distributie schieten!! o.O

De schade is dan niet meer te overzien. (schade kan varieren van nieuwe distibutiesnaar tot nieuwe motor :sick: )

Ook een mogelijkheid is de vrijlooppoelie van de dynamo, deze wil nogal eens kapot gaan en daardoor gaan slingeren en herrie gaan maken, ook hierbij weer mijn advies:

Direct vervangen vanwege het bovenstaande gevaar!
dennis850estate
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 56
Homepage: volvoservice.eu
Berichten: 208
Geregistreerd: 11 / 2009
Subject:

Re: tikkend geluid

 · 
Posted: 08.03.2013 - 08:36  ·  #8
Multieriem eraf halen en motor starten, weet je in ieder geval dat het niet aan de distributie ligt.

eerst tekening maken hoe de snaar loopt en de spanner met steeksleutel 17 ontspannen.

dan 1 voor 1 de rollen nalopen. Via wielkuip rechtsvoor de trillingsdemper controleren op scheuren
Herby
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Tiel
Leeftijd: 52
Berichten: 200
Geregistreerd: 09 / 2012
Subject:

Re: tikkend geluid

 · 
Posted: 08.03.2013 - 15:07  ·  #9
Jammer, ik zie net dat de TS sinds vorig jaar al niet meer online is geweest.

Of hij nog iets aan onze adviezen heeft valt dus nog te betwijfelen. :(
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39717
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: tikkend geluid

 · 
Posted: 08.03.2013 - 18:34  ·  #10
Kan ook zijn dat hij wel meeleest en gewoon niet inlogd.
Herby
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Tiel
Leeftijd: 52
Berichten: 200
Geregistreerd: 09 / 2012
Subject:

Re: tikkend geluid

 · 
Posted: 10.03.2013 - 16:34  ·  #11
Ok , niet aan gedacht, kan inderdaad ook nog. :happy:
pieneman
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Alkmaar
Berichten: 81
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: tikkend geluid

 · 
Posted: 14.03.2013 - 10:54  ·  #12
Tikkend geluid, je tweede vraag bij stationair draaien, kan ook uit je koppeling komen (mits je een handbak hebt). Is het weg als je het koppelingspedaal indrukt?
 
Selected quotes for multi-quoting:   0