Tikkend (klep?) geluid na vervangen koppeling

 
 
 
 
 
frank_h
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Landgraaf
Berichten: 41
Geregistreerd: 05 / 2013
Subject:

Tikkend (klep?) geluid na vervangen koppeling

 · 
Posted: 03.09.2017 - 13:31  ·  #1
Ik heb een V70N uit 2002, 2.4 140 pk. Ik heb er bij 225.000 LPG in laten bouwen, tellerstand nu is ca 277000.

Een paar maanden geleden, bij zeg ca 270.000 km bleef het koppelingspedaal op de grond liggen, dus afgesleept naar mijn vaste garage en een nieuwe pomp en koppeling erin. So far so good, koppelen gaat weer geweldig.

Maar, op het moment dat ik hem startte bij de garage na de wisseling van de koppeling klonk de motor direct anders. Een zacht getik, dat nauwelijks hoorbaar is bij stationair en oploopt met het toerental. Het klinkt voor mij alsof de kleppen wat tikken. Maar dat lijkt me dan ook weer vreemd, ik kan me op zich wel voorstellen dat ze bij deze km-stand wat gaan tikken maar toch niet van de ene op de andere dag? Ik heb er uitgebreid naar gekeken samen met de garage maar die kon geen oorzaak vinden, hoorde het geluid ook wel maar vond het niet verontrustend. Ik heb inmiddels ook alweer een paar duizend km gereden en hij rijdt er niet minder om, maar toch... Iemand een idee? Uit wat zoekwerk op het forum maak ik op dat kleppen stellen geen eenvoudig klusje is bij deze motoren... Of moet ik het misschien heel ergens anders zoeken?
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4710
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Tikkend (klep?) geluid na vervangen koppeling

 · 
Posted: 03.09.2017 - 13:33  ·  #2
Vreemd.

Ik neem aan dat je dualmassa vliegwiel gelijk vervangen is?

Die kan rare geluidjes produceren waarbij rikken over gaat in ratelen.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5831
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Tikkend (klep?) geluid na vervangen koppeling

 · 
Posted: 03.09.2017 - 13:38  ·  #3
hmmm inderdaad er is aan koppeling gesleuteld en dan zoek je problemen allereerst daar waar gesleuteld is. De kans dat er ergens heel anders gelijktijdig een probleem optreedt is er wel maar maar heel kleln. geluiden signaleren is lastig maar met een stevige schroevendraaier of zoiets tegen verschillende plekken van het blok zal mogelijk het geluid en de plek duidelijker maken. kleppen zijn op deze manier iig goed te horen.
frank_h
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Landgraaf
Berichten: 41
Geregistreerd: 05 / 2013
Subject:

Re: Tikkend (klep?) geluid na vervangen koppeling

 · 
Posted: 03.09.2017 - 14:32  ·  #4
Quote door hermanusb

Vreemd.

Ik neem aan dat je dualmassa vliegwiel gelijk vervangen is?

Die kan rare geluidjes produceren waarbij rikken over gaat in ratelen.


Geen idee. Ik heb nooit problemen gehad met de koppeling voor de vervanging. Zelfs als het niet vervangen is, kan dat toch niet ineens geluiden gaan maken?

Ik ga de tip met de schroevendraaier eens proberen (of misschien zelfs de stethoscoop die we hier thuis ergens hebben), maar het geluid lijkt echt uit het blok te komen.
frank_h
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Landgraaf
Berichten: 41
Geregistreerd: 05 / 2013
Subject:

Re: Tikkend (klep?) geluid na vervangen koppeling

 · 
Posted: 03.09.2017 - 14:51  ·  #5
Net even geluisterd, het geluid lijkt toch bovenuit het blok te komen. Ik hoor het einegelijk in de kleppendeksel maar misschien nog harder op de injectorrail van de LPG. Het tikken blijft zowel op benzine als lpg.

Ik heb ook nog getest of het weg gaat als ik de koppeling in trap, maar het blijft en is echt afhankelijk van het motortoerental.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Tikkend (klep?) geluid na vervangen koppeling

 · 
Posted: 03.09.2017 - 15:03  ·  #6
Belangrik om eerst vast te stellen of het motor toerental afhankelijk is of snelheids afhankelijk. In het laatste geval zouden de aandrijfassen verdacht kunnen zijn, deze moeten los als je de koppeling vervangt. Mogelijk is er iets niet goed terug gezet.
frank_h
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Landgraaf
Berichten: 41
Geregistreerd: 05 / 2013
Subject:

Re: Tikkend (klep?) geluid na vervangen koppeling

 · 
Posted: 03.09.2017 - 15:13  ·  #7
Mijn aandrijfas links voor is slecht, daar is de homokineet kapot. Maar het is niet snelheidsafhankelijk, echt toerental en ook stationair.
frank_h
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Landgraaf
Berichten: 41
Geregistreerd: 05 / 2013
Subject:

Re: Tikkend (klep?) geluid na vervangen koppeling

 · 
Posted: 03.09.2017 - 23:20  ·  #8
He? Ik heb toenstraks even op mijn mobiele gekeken en toen stond hier een extra reactie met een tip van iemand over het stuurhuis waarvan iets naar binnen kon zijn gedrukt. Die is nu weg?
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 36
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Tikkend (klep?) geluid na vervangen koppeling

 · 
Posted: 03.09.2017 - 23:26  ·  #9
wordt het geluid anders als je de koppeling intrapt?
frank_h
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Landgraaf
Berichten: 41
Geregistreerd: 05 / 2013
Subject:

Re: Tikkend (klep?) geluid na vervangen koppeling

 · 
Posted: 03.09.2017 - 23:34  ·  #10
Nee. Heb zelfs getest: Rijdend de koppeling intrappen en dan met gaspedaal motor op ongeveer gelijke toeren houden. Geluid blijft hetzelfde.
frank_h
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Landgraaf
Berichten: 41
Geregistreerd: 05 / 2013
Subject:

Re: Tikkend (klep?) geluid na vervangen koppeling

 · 
Posted: 06.09.2017 - 15:37  ·  #11
Ik weet niet of de mods een antwoord verwijderd hebben omdat iemand mij aanbod langs te komen, maar er stond hier dus een reactie bij die ik erg interessant vond. Ik heb het maar vluchtig gelezen, maar het kwam erop neer dat doordat bij men het vervangen van de koppeling het stuurhuis heeft laten zakken en dat daardoor iets naar binnen gedrukt kan zijn.

Mogelijk kan iemand hier iets op zeggen? Mag eventueel ook via PB want ik vond dit een interessante reactie waarin de oorzaak van het geluid mogelijk gevonden was.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Tikkend (klep?) geluid na vervangen koppeling

 · 
Posted: 06.09.2017 - 16:45  ·  #12
Ik begreep uit je reactie dat het toerental afhankelijk is, dus een relatie met het stuurhuis zie ik dan niet.
Het is overigens wel zo dat het subframe moet zakken om de bak er onderuit te krijgen, en daarbij moet ook het stuurhuis los, die zit op het subframe geschroefd. Er zijn wel wat horror-scenarios met niet goed monteren van het stuurhuis, maar dat leidt niet tot de genoemde klachten.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5831
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Tikkend (klep?) geluid na vervangen koppeling

 · 
Posted: 06.09.2017 - 17:13  ·  #13
volgens mij was t meer t idee dat je door het gat van de stuurstang geluiden in de auto beter hoort. Dat dan als de afdichting naar binnen bij de stuurstang niet goed zit.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39720
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Tikkend (klep?) geluid na vervangen koppeling

 · 
Posted: 06.09.2017 - 18:43  ·  #14
Quote door frank_h

Ik weet niet of de mods een antwoord verwijderd


Wij verwijderen geen posts, tenzij ze niet door de beugel kunnen.
Het kan wel zijn dat de reactie door de poster zelf is verwijderd.
marex
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Axel
Leeftijd: 39
Berichten: 9
Geregistreerd: 06 / 2016
Subject:

re: tikkend geluid

 · 
Posted: 06.09.2017 - 20:58  ·  #15
laats ook gehad met een alfa.

tikkend/ rammelend geluid en bij bepaald toerental net iets meer. leek uit de kop te komen bij distributie kant.

stetoscoop gekocht en idd tikkend geluid cil 1

bij het steken van een andere motor dat er een briefje bij van de leverancier. tikkend geluid in motor bij bepaalde toerentallen.

bleek het steunlager te zijn van de rechtse cardanas......... sta je dan met je tik boven cil 1. gewoon een beetje speling op de zitting.

steunlagerhuis was deel van de motor
 
Selected quotes for multi-quoting:   0