Tikkende motor

Kleppen of een ander probleem?

 
 
 
 
 
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 36
Berichten: 2036
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Tikkende motor

 · 
Posted: 21.11.2018 - 19:44  ·  #31
Goed punt opzich, maar het lijkt mij niet meer dan logisch dat je de boel grondig afspoeld. Dus waarom half werk doen met remmenreiniger als je die vieze aanslag eenvoudig met ovenreiniger weg kan halen...
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Tikkende motor

 · 
Posted: 22.11.2018 - 05:55  ·  #32
Zoals ik al zei, maak de carters altijd schoon met hoge druk. Als hij echt vuil is, even goed in de Dasty zetten met een bokkepoot en zorgen dat er een laagje in blijft staan onder die metalen plaat en dan later goed afstomen. Hoef je ook niet met ovenreiniger oid aan de gang :) Wat ook erg goed gaat is er een laagje ATF in zetten als de pan echt vuil is en deze even te laten staan en daarna afstomen.
Diehl5
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 101
Geregistreerd: 11 / 2016
Subject:

Re: Tikkende motor

 · 
Posted: 22.11.2018 - 06:31  ·  #33
Quote door V70R^2

Goed punt opzich, maar het lijkt mij niet meer dan logisch dat je de boel grondig afspoeld. Dus waarom half werk doen met remmenreiniger als je die vieze aanslag eenvoudig met ovenreiniger weg kan halen...


In ovenreiniger zit natriumhydroxide als voornaamste ingrediënt. Dat zit ook in gootsteenontstpper. Het vervelende van natriumhydroxide is dat het een een chemische reactie aangaat met aluminium waarbij aluminium wordt omgezet in natriumaluminaat.
Nu weet ik alleen niet of jullie carterpan van alu is. Mijn D5 heeft iig een alu-legering carterpan :-)
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 36
Berichten: 2036
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Tikkende motor

 · 
Posted: 22.11.2018 - 12:53  ·  #34
Juist om die reden maak ik alles er mee schoon. De lelijke oppervlakkige oxidatie van alu motordelen krijg je er mooi mee weg, als nieuw zijn ze erna.

Het is om die reden die jij aankaart inderdaad niet de bedoeling dat je het een uur laat zitten...

ik gebruik het al sinds dag 1 dat ik aan auto's klus, en ben tot de dag van vandaag niks beters tegen gekomen. (één busje kost een eurotje)

Met 5 minuutjes en zonder moeite te doen met schrobben van:







naar:






Zo heb ik het al 100 keer gedaan, bespaard een hoop frustratie/boenen. Alles wat ongelakt is aan en rond het blok van metaal doe ik ermee. (incl zuigers kleppen etc).

Gewoon de chemicaliën laten doen waar ze voor zijn (roet&sludge aanslag opeten :D ), beetje met een kwast in de hoekjes wrijven en dan natuurlijk grondig spoelen met water.
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 36
Berichten: 2036
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Tikkende motor

 · 
Posted: 22.11.2018 - 12:54  ·  #35
Bling bling zonder moeite ervoor te hoeven doen. :fgrin:
Vogel
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Leeftijd: 46
Berichten: 1469
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Tikkende motor

 · 
Posted: 23.11.2018 - 00:20  ·  #36
Volgens 'Eek the Cat' op https://www.wetenschapsforum.n…ntstopper/
Quote

Natriumhydroxide kan wél met aluminium reageren en zal dit ook doen. Als je naar het standaard electrodepotentiaal van aluminium kijkt (E0=-1,67 V), dan is het misschien verrassend dat aluminium niet met gewoon water reageert. De reden hiervan is dat aluminium aan de oppervlakte een beschermend oxidelaagje vormt, zodat het niet verder aangetast kan worden. Dit heet passivering. Dit oxidelaagje kan echter in base worden opgelost:

Al2O3 + 2 OH- + 3 H2O -> 2 Al(OH)4-

Hierdoor komt het aluminium dus vrij te liggen, zodat het direct met water kan reageren. In totaal krijg je de volgende vergelijking:

2 Al + 6 H2O + 2 OH- -> 2 Al(OH)4- + 3 H2

Ik heb het volste vertrouwen in Eek the Cat... Vooral omdat zijn verhaal lekker nerd-achtig klinkt.

Het probleem zit hem dus in de combinatie van Natriumhydroxide en water
Ook is het waterstofgas dat vrijkomt iets om rekening mee te houden.
Eigenlijk los je dus je aluminium onder het vuil op waardoor het vuil loskomt.

Ik geloof dat het erg effectief is.
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 36
Berichten: 2036
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Tikkende motor

 · 
Posted: 23.11.2018 - 11:18  ·  #37
Quote door Vogel

Volgens 'Eek the Cat' op https://www.wetenschapsforum.n…ntstopper/
Quote

Natriumhydroxide kan wél met aluminium reageren en zal dit ook doen. Als je naar het standaard electrodepotentiaal van aluminium kijkt (E0=-1,67 V), dan is het misschien verrassend dat aluminium niet met gewoon water reageert. De reden hiervan is dat aluminium aan de oppervlakte een beschermend oxidelaagje vormt, zodat het niet verder aangetast kan worden. Dit heet passivering. Dit oxidelaagje kan echter in base worden opgelost:

Al2O3 + 2 OH- + 3 H2O -> 2 Al(OH)4-

Hierdoor komt het aluminium dus vrij te liggen, zodat het direct met water kan reageren. In totaal krijg je de volgende vergelijking:

2 Al + 6 H2O + 2 OH- -> 2 Al(OH)4- + 3 H2

Ik heb het volste vertrouwen in Eek the Cat... Vooral omdat zijn verhaal lekker nerd-achtig klinkt.

Het probleem zit hem dus in de combinatie van Natriumhydroxide en water
Ook is het waterstofgas dat vrijkomt iets om rekening mee te houden.
Eigenlijk los je dus je aluminium onder het vuil op waardoor het vuil loskomt.

Ik geloof dat het erg effectief is.



Mooi beschreven hoe het proces werkt, je moet het inderdaad op een droog vuil product aanbrengen. Als je het op een nat/gewassen product gebruikt dan kan je inderdaad beter even je adem in houden... Om die reden ook altijd buiten schoonmaken, niet in je badkamer o.i.d..


De stelling "eigenlijk los je dus je aluminium onder het vuil op waardoor het vuil loskomt" is toch iets te voorbarig hoor, die legering voor motordelen heb je niet zomaar "opgelost" met wat simpele ovenreiniger.

Misschien als je het 24 uur lang in een bad ontstopper legt, dat je dan een klein beetje oppervlakte schade zichtbaar krijgt, maar met zoals ik het doe maak je enkel de viezigheid los en tast je het motorblok niet aan, anders had ik dat na 100x wel gemerkt of gezien.

Uiteraard moet je je verstand gebruiken en geen kwetsbare delen zoals lagers/rubbers o.i.d. laten zitten, maar dat spreekt voor zich..
The Falko
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 29
Berichten: 250
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: Tikkende motor

 · 
Posted: 03.12.2018 - 20:10  ·  #38
De pan is inmiddels los geweest, schoongemaakt en met nieuwe rubbers/pakkingen weer geplaatst. 2 dagen op je rug klooien maar dan heb je ook wat. De ringen waren nog in orde, dus helaas de mogelijke oorzaak van het probleem niet gevonden.
Ik heb direct na het starten (met koude motor dus) even een filmpje gemaakt van de olie bovenin het motorblok. De kleppen tikken niet meer, voor het wisselen ook niet maar de auto heeft ook 1,5 week stilgestaan in de tussentijd. Echter vind ik de hoeveelheid olie bovenin niet erg veel en als er een stuk mee is gereden (30 kilometer) en de motor warm is spat de olie via de vuldop naar buiten als je deze losdraait. Voordat de carterpan los is geweest was dit ook al het geval.
Is de hoeveelheid olie bovenin normaal of is er toch nog een ander probleem met oliedruk? Om dit te achterhalen bestel ik binnenkort ook een oliedrukmeter met toebehoren om deze te kunnen controleren maar misschien dat er mensen aan de hand van de video al kunnen zeggen in hoeverre de druk onvoldoende is.
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Tikkende motor

 · 
Posted: 04.12.2018 - 06:12  ·  #39
Hij krijgt zo te zien olie genoeg bovenin met koude motor. Dat het euit spat met warm blok is geheel normaal want de olie is dan behoorlijk dunner. Wat voor olie gebruik je ?
The Falko
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 29
Berichten: 250
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: Tikkende motor

 · 
Posted: 04.12.2018 - 08:10  ·  #40
Ah ok, goed om te horen dat de olie in ieder geval voldoende boven komt. Ik gebruik nu 15-W40 (MPM oil speciaal voor turbo motoren). Voorheen heeft er van alles ingezeten aan de rekeningen te zien, van 5-W40, 10-W40 en 10-W60. Ik heb voor deze gekozen omdat dit vanuit Volvo manual voldoende is en gezien deze speciaal voor turbo motoren is leek mij dat wel handig.
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Tikkende motor

 · 
Posted: 04.12.2018 - 09:18  ·  #41
Zou ik dus niet doen die 15W40, zonder een oliediscussie aan te willen zwengelen in dit topic. De15W40 is te dik bij koude motor voor deze blokken. Standaard hoort er 10W40 in en is een halfsyntheet. Dat men er 5W40 in doet is er juist voor bedoeld dat je met koude motor de olie sneller overal hebt, denk aan je cilinderkop en turbo. Dit sneller zorgen dat je overal olie hebt met koude motor ga je nu juist vertragen met de 15W40 olie. Voor een koude motor moet je eigenlijk nooit boven de 10 gaan en bij warme motor nooit boven de 40 bij een standaard motor.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4126
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Tikkende motor

 · 
Posted: 04.12.2018 - 09:36  ·  #42
15W40?! Dat gooi ik niet eens in m'n Benz van '83...
De meeste slijtage in de motor (afgezien van de turbo) heeft plaats bij koude start. Vloeisnelheid van een dunne olie is veel sneller (vergelijk water of honing door een rietje blazen). De oliedruk is wel hoger bij koude / dikke olie maar dat is bij koude olie niet per sé de juiste indicatie, er staat zogezegd flinke druk achter die dikke drab maar dat wil niet zeggen dat hij dan ook sneller vloeit. Voor een koude turbo is een dunnere olie ook beter. Zou zelf zeker ook gaan voor 10W40, en dan moet je nog eens nadenken over half- of volsyntheet alhoewel van elk gerenommeerd merk goed is mijns inziens.
The Falko
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 29
Berichten: 250
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: Tikkende motor

 · 
Posted: 04.12.2018 - 09:50  ·  #43
Ok duidelijk, apart dat het dan wel in alle manuals vermeld staat. Ik ga dan binnenkort maar eens andere olie halen om te wisselen.
jpandriesse
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Berichten: 279
Geregistreerd: 07 / 2018
Subject:

Re: Tikkende motor

 · 
Posted: 04.12.2018 - 10:59  ·  #44
Die manuals zijn 20 jaar geleden geschreven, ondertussen is eea wel doorontwikkeld ;)
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5838
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Tikkende motor

 · 
Posted: 04.12.2018 - 17:29  ·  #45
idd ik zou 10w40 doen goedkoop en ok
 
Selected quotes for multi-quoting:   0