Tikkende motor

Kleppen of een ander probleem?

 
 
 
 
 
The Falko
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 29
Berichten: 250
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Tikkende motor

 · 
Posted: 19.11.2018 - 21:05  ·  #1
Hallo mede liefhebbers,

Ik kwam vandaag thuis vanuit het werk, ongeveer 30-45 min. rijden (vooral snelweg met helaas nogal wat files), en het viel mij op dat de motor erg veel tikte. Via de link heb ik een video op YouTube staan waarin het duidelijk te horen is, ik beweeg een beetje rond het motorblok om het geluid beter te lokaliseren. Mogelijk dat er ook nog andere geluiden zijn die op een "probleem" kunnen duiden.
Zijn dit de kleppen? Ik dacht dat deze hydraulische klepstoters hadden en dus niet gesteld hoefden te worden of is vervangen wel nodig na X aantal jaar/kilometers.
Motor
Uitlaat
Het piepje aan het begin van de video is van mijn camera, dit komt niet van de auto af.

Motor is een B5234T4 uit 1997 (MY1998).
Indien dit de kleppen zijn of een ander probleem, is het erg om daar dan langere tijd meer rond te rijden of is snel vervangen wel genoodzaakt?

Alvast bedankt voor het meedenken/kijken.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Tikkende motor

 · 
Posted: 19.11.2018 - 21:31  ·  #2
Zit er wel genoeg olie in? Gaat t olielampje netjes aan en uit in dash?

Zie je netjes olie boven komen bij draaiende motor ? (Olievuldop los, zit geen roostertje bij classics, je ziet zo de nokkenas)

Heb je het carter al los gehad?

Het blijft lastig via filmpjes, maar vind m ook vrij hard tikken.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5831
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Tikkende motor

 · 
Posted: 19.11.2018 - 21:39  ·  #3
+ 1
Olie was ook mijn eerste gedachte.
The Falko
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 29
Berichten: 250
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: Tikkende motor

 · 
Posted: 19.11.2018 - 21:58  ·  #4
Olielampje gaat naar mijn weten netjes aan en uit maar zal daar morgen even extra op letten.
Oliepijl vandaag gecontroleerd via de pijlstok, via de vuldop nog niet dus dat kan ik morgen nog doen.
Carterontluchting is wel al vervangen, carterpakking + o-ringen staat over 1,5 week op de planning.

Maar een te kort aan olie is dan logischer dan dat de klepstoters kapot zijn begrijp ik hier uit?
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Tikkende motor

 · 
Posted: 19.11.2018 - 21:59  ·  #5
Het klinkt alsof er geen olie bovenin komt ja. Dan krijg je ook zulke geluiden.

Kan uiteraard ook wat anders zijn.
The Falko
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 29
Berichten: 250
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: Tikkende motor

 · 
Posted: 19.11.2018 - 22:16  ·  #6
Ah ok, bedankt voor de snelle reacties, ik ga morgen eens even op onderzoek uit.
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Tikkende motor

 · 
Posted: 20.11.2018 - 05:58  ·  #7
Idd eerst even kijken of je olie bovenin hebt door met lopende motor de dop eraf te draaien. De klepstoters zijn idd hydraulisch maar moeten af en toe wel vervangen worden. Gebeurt vaak door vuil, etc. Een setje van 20 stoters kost iets van 180 ex BTW bij de dealer, neem dan meteen je distributie mee (oude riem NIET hergebruiken) en je hebt de vloeibare pakking nodig. Is dezelfde pakking die op het carter word gebruikt.

Wat vaak nog wel wilt helpen is net voordat je een oliewissel wilt doen de motor even te laten lopen met een slok ATF bij de motorolie en deze goed warm te laten draaien met een niet te hoog toerental. De ATF brand het vuil zogezegd weg en daarna meteen een goede oliewissel doen. Vaak is het probleem dan al opgelost met die tikkende stoters.
The Falko
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 29
Berichten: 250
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: Tikkende motor

 · 
Posted: 20.11.2018 - 06:05  ·  #8
Ah top, dan hou ik dat in mijn achterhoofd. Carterpakking heb ik al liggen en begrijp wat je bedoelt met de distributieriem, ook al is die nog geen 30.000km gewoon vervangen gezien alles toch al los is. Stel er komt geen/heel weinig olie boven dan is de auto laten staan het beste lijkt me of kan ik dan nog wel even doorkachelen tot eind volgende week?
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Tikkende motor

 · 
Posted: 20.11.2018 - 06:52  ·  #9
Als er echt geen olie boven komt, dan zou ik de motor meteen uit zetten.
The Falko
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 29
Berichten: 250
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: Tikkende motor

 · 
Posted: 20.11.2018 - 08:03  ·  #10
Net gekeken, direct na de start was er wel olie maar zag het niet echt naar boven komen. Ik eigenwijs en wel naar m'n werk rijden. Eenmaal aangekomen weer gekeken en nu klotste het bovenin rond, gok genomen met gelukkig een "goede" uitkomst. Carterpanpakking zullen dus nog niet helemaal op zijn maar wel aan z'n limiet. Hopelijk dat de tip van Dirk over de ATF het tikken verhelpt, anders toch nieuwe klepstoters lijkt mij?
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Tikkende motor

 · 
Posted: 20.11.2018 - 08:46  ·  #11
Zelf zou ik dan een motorreiniger toepassen.

Ik verkoop motorreinigers van mecatech, waar je tot 1000km gewoon mee mag rijden. Dit merk komt vd jongens van het ‘oude Forté’ hun zijn voor zichzelf begonnen.

Die reinigt dus ‘belast’.

Je haalt toch het carter los, dus het is redelijk ‘safe’
The Falko
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 29
Berichten: 250
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: Tikkende motor

 · 
Posted: 20.11.2018 - 08:51  ·  #12
Ah ok, dus die motorreiniger er nu al ingooien en als de carterpan loskomt komt dat spul er ook weer uit. Dat is misschien nog wel een goeie, rij anders van de week nog wel even langs
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Tikkende motor

 · 
Posted: 20.11.2018 - 08:52  ·  #13
Je bent van harte welkom
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Tikkende motor

 · 
Posted: 20.11.2018 - 09:28  ·  #14
ATF doet precies hetzelfde als motorreiniger en is ook al een zeer oude truck uit de jaren '80 die nog steeds zeer goed werkt. 250cc is al meer als voldoende en gewoon stationair goed warm laten worden, iets in de toeren zetten kan rustig en daarna de oude olie + filter aflaten en nieuwe, goede olie + filter erin doen
The Falko
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 29
Berichten: 250
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: Tikkende motor

 · 
Posted: 20.11.2018 - 11:57  ·  #15
Ik ga wel even kijken, is het dan wel handig dit te doen voordat de carter los is? Stel dat er iets aan prut zit dan trekt dat door de hele motor en neemt die mogelijk ook de o-ringen mee als die los zitten of zie ik dat verkeerd?
 
Selected quotes for multi-quoting:   0