Tip om het wisselen van wielen lichter te maken

 
 
 
 
 
ZeelandJos
 
Avatar
 
Subject:

Tip om het wisselen van wielen lichter te maken

 · 
Posted: 26.05.2013 - 13:37  ·  #1
Hallo collega Volvo-liefhebbers. Ik wil jullie mijn volgende ervaring niet onthouden.
Ik was al langer op zoek naar een tooltje om het wisselen van winterbanden naar zomerbanden wat lichter te maken. Vier wielen vervangen vond ik best wel een zwaar werkje. Omdat ik ook niet meer de jongste ben maar het toch graag zelf wil doen zocht ik naar een hulpmiddeltje. Ik herinnerde me dat in de gereedschapset van een van mijn vorige auto's (een Audi A4) een plastic pennetje zat waar je het wiel aan kunt hangen zodat je gemakkelijker de bouten er in kunt draaien. Toevallig kwam ik laatst op internet op een Nederlandse aanbieder van een roestvrijstalen variant (gezien de foto's en het filmpje is de leverancier blijkbaar ook een Volvo bezitter/liefhebber). Om de plaatjes zag het er goed uit dus heb ik er eentje besteld. En ik moet zeggen dat ik daar geen spijt van heb gehad. Deze week heb ik het gebruikt om mijn zomerbanden te monteren. Het gaat nu inderdaad een stuk eenvoudiger om de bouten er in te draaien. Je hoeft dan niet meer met het zware wiel te manouvreren. Al met al een aanrader die ik de mede forumleden niet wilde onthouden. Ik zal de website waar je het kunt bestellen maar niet noemen. Want dat is misschien te veel reclame. Maar google gewoon even op het woord wielhanger en je komt hem vanzelf tegen.
Kaneelschep
 
Avatar
 
Subject:

Re: Tip om het wisselen van wielen lichter te maken

 · 
Posted: 26.05.2013 - 14:05  ·  #2
Dat is natuurlijk een heel handig ding om te hebben.
Ik dacht dat op de fusees van mijn 850 zsowieso al zo; n pinnetje zit wat in het wiel valt ;)
Maar een hele makkelijke manier om zonder hulpmiddelen wielen op de juiste hoogte te houden is: Als dat nog lukt met de leeftijd natuurlijk ;)
Om in kleermakerzit voor de plek waar het wiel moet te gaan zitten met het wiel wat er op moet naast je tegen de auto aan geleund.
Dan rol je dat wiel over je been heen zodat ie op beide knieen leunt.
Naarmate je dan je knieen meer of minder optrekt komt het wiel precies op de juiste hoogte voor de gaten. Dan hoef je hem alleen nog maar te draaien tot de gaten op de juiste plek zitten..
ZeelandJos
 
Avatar
 
Subject:

Re: Tip om het wisselen van wielen lichter te maken

 · 
Posted: 26.05.2013 - 15:52  ·  #3
Nou lijkt me die wielhanger toch een stuk handiger dan yoga-oefeningen voor je auto hoor :'(
Je hoeft dan alleen maar het wiel over de pin te schuiven. Vervolgens de onderste bout er in en je wiel zit al stabiel. Ook bij pech onderweg is het reservewiel monteren dan zo gepiept.
raysa
 
Avatar
 
Subject:

Re: Tip om het wisselen van wielen lichter te maken

 · 
Posted: 26.05.2013 - 16:13  ·  #4
Goeie tip!
Bedankt.
ZeelandJos
 
Avatar
 
Subject:

Re: Tip om het wisselen van wielen lichter te maken

 · 
Posted: 26.05.2013 - 16:45  ·  #5
Graag gedaan. Zegt het voort zou ik zeggen.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39720
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Tip om het wisselen van wielen lichter te maken

 · 
Posted: 26.05.2013 - 16:52  ·  #6
Wielhanger :bandit:
Turbodesk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Niebert
Leeftijd: 49
Berichten: 1804
Geregistreerd: 02 / 2011
Subject:

Re: Tip om het wisselen van wielen lichter te maken

 · 
Posted: 26.05.2013 - 16:54  ·  #7
Het wiel blijft toch al hangen op de wielnaaf?

Je drukt hem erop en en je hoeft hem alleen maar tegen te houden. Optillen hoeft dan niet meer.

Beetje vreemd trouwens Jos.
Je registreert je hier alleen maar om die website onder de aandacht te brengen? <_<
ZeelandJos
 
Avatar
 
Subject:

Re: Tip om het wisselen van wielen lichter te maken

 · 
Posted: 26.05.2013 - 16:56  ·  #8
Goed idee. Ik zet wielhanger.nl er bij.
Kaneelschep
 
Avatar
 
Subject:

Re: Tip om het wisselen van wielen lichter te maken

 · 
Posted: 26.05.2013 - 17:13  ·  #9
Ook gewoon 20 euro durven vragen voor een lange wielbout waar de kop van afgezaagd is :o :o :o Wat overigens wel een heel goed idee is om zelf te doen. :lol:
Tja.. Tis maar wat je onder yoga verstaat. Maar als ik relaxed een wiel verwissel ga ik er toch al lekker bij zitten. Kleine moeite om dan mn knieen een beetje op te trekken zodat het wiel precies op de juiste hoogte is ^_^
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39720
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Tip om het wisselen van wielen lichter te maken

 · 
Posted: 26.05.2013 - 17:20  ·  #10
Koen,

TS is op leeftijd en heeft niet zo'n soepel lichaam meer als de jonkies hier.
Voor hem is zo'n tool om je wielen te monteren een uitkomst.
Aangezien er meerderen op het forum al aardig op leeftijd zijn, denk ik dat deze zijn tip zeker zullen waarderen.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Tip om het wisselen van wielen lichter te maken

 · 
Posted: 26.05.2013 - 17:24  ·  #11
Koen,

Wanneer mensen om iets vragen is een normaal antwoord wel zo gepast. We zijn immers niet allemaal even jong en kwiek als jij zou zijn! Dus reageer gewoon normaal op een topic of reageer gewoon niet! ;) Je reageert wel meer op mij maar als je een eigen mening hebt is dit prima maar schoffel niet iedereen onderuit hier! Koop je niks voor!

Groet,

Tristan
Kaneelschep
 
Avatar
 
Subject:

Re: Tip om het wisselen van wielen lichter te maken

 · 
Posted: 26.05.2013 - 17:44  ·  #12
Hè??? Ik snap het niet :'( Ik denk dat jullie me verkeerd hebben begrepen

Ik zeg nog juist dat het er ook uitziet als een goed idee! Alleen duur.
Ik zou 20euro besparen en gewoon de kop van een extra wielbout gratis van de sloop, afzagen. Dan heb je exact hetzelfde.
Ook zeg ik nog: Als de leeftijd het toelaat!! IK persoonlijk zit er toch al zo bij als ik een wiel verwissel. En dat heeft niks met yoga te maken.
Dat is gewoon de meest relaxte houding als je dan toch een wiel moet verwissellen.
Beter dan op je knieen, want dat is slecht voor je knieen en zit je te hoog. En beter dan staand en gebukt, want dat is slecht voor je rug.
Helemaal niks slechts over anderen hoor ;)
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39720
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Tip om het wisselen van wielen lichter te maken

 · 
Posted: 26.05.2013 - 17:51  ·  #13
Okee, dan heb ik het verkeerd begrepen.
No hard feelings. ;-)
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Tip om het wisselen van wielen lichter te maken

 · 
Posted: 26.05.2013 - 17:52  ·  #14
Daar sluit ik me dan ook bij aan Bigdog! Maar ja, het kwam eventjes raar over zeg maar! Kan gebeuren! ;)
 
Selected quotes for multi-quoting:   0