Tips gevraagd! Bilstein of wat anders?

 
 
 
 
 
folke3
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 75
Berichten: 3661
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Tips gevraagd! Bilstein of wat anders?

 · 
Posted: 29.03.2018 - 23:14  ·  #31
Heb 5 jaar geleden direct na aankoop van de auto de schokdempers door Koni's vervangen. Achter normale dempers, vooraan instelbare inserts. Ben nu 80k.kilometers verder en er is van geen vermindering van demping (ingaand en uitgaand) sprake. Slechte wegen worden nadrukkelijk gemeld, maar blijft onder controle, drempels worden moeiteloos gladgestreken, weggedrag is voorbeeldig.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Egwin
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 31
Geregistreerd: 05 / 2015
Subject:

Re: Tips gevraagd! Bilstein of wat anders?

 · 
Posted: 03.04.2018 - 17:26  ·  #32
Ik heb nu een jaartje Eibach pro verlaging in combinatie met Koni Sport (geel, verstelbaar) inserts. Dit rijdt prettig hard, en niet volledig oncomfortabel. Drempels kan ik nog steeds hard nemen, en in combinatie met polyurethaan draagarmrubbers stuurt dit een stuk strakker. Geeft wel meer korte oneffenheden door.
Echter: Het was veel werk om ze er op te zetten. Je moet de orginele schokbrekers verzagen om die Koni's er in te plaatsen. Ik heb het zelf op een huur-brug gedaan, maar als je tijd je lief is loont het om misschien eens KW variant 2 te overwegen. Ook hard, ook laag (je bepaalt zelf hoe laag), maar je hoeft de veerpoten voor niet zelf op te bouwen, dat scheelt tijd. Ze zijn wel duurder dan combinatie eibach-koni. Overigens is een Billstein B12 set gewoon B8 icm Eibach, heb ik me laten vertellen.

Veren achter zijn overigens makkelijker te vervangen als je alleen de binnenste draagarm bouten los draait, dan kun je zo de rek uit die veren halen. Terugplaatsen van die Eibach veren was gemakkelijk, ongespannen er tussen, rustig laten zakken, en vervolgens die bout in de draagarm terug mikken in het gat met een stevige schroevendraaier.

Overigens, als je toch bezig bent, kun je meteen veerpootlager en veerzittingen (eventueel IPD) vervangen (preventief).
MolYE
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Gelderland Zuid
Leeftijd: 30
Homepage: volvov70forum.com/…
Berichten: 170
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: Tips gevraagd! Bilstein of wat anders?

 · 
Posted: 10.04.2018 - 22:54  ·  #33
Zal mijn directe ervaringen met schokdempers even kort vertellen over de volgende merken;
El cheapo (geen idee, maar t was cheap)
Bilstein
K&W
MeisterR
Het geheel zal niet 100% representatief zijn aangezien het ook om hele verschillende autos gaat, maar om een idee te schetsen.

Een goeie vriend van me rijd een Audi A4 B5, met de goedkope knock-off coil overs. Simpel gezegd, t werkt, hij kan laag, en t is n stuk beter dan de oude lekke dempers, maar om nou te zeggen dat ik er met een goed gevoel de ring op zou gaan? Ja, maar niet hard.

De K&W's, de V1's heb ik onder mijn 107 gehad, niet te hard, gewoon lekkere upgrade shocks en veren, van een boodschappen autootje n echte kart gemaakt, hij kon niet hard, maar was wel heel erg wendbaar en speels. K&W is tot nu toe echt mijn favoriete merk als t gaat om track-spec

Bilstein, ja de B6'jes liggen onder de v70 classic, wat een vooruitgang. gewoon, nieuwe OEM veren eronder, maar wat een genot, geen poes pas, sportief, hard weet ik veel wat, gewoon een goede upgrade op je standaard onderstel.

Dan de MeisterR, voor mijn RX8 ben wilde ik BC-racing coil overs. Aangeraden door bijna iedereen met een rx8 en vele andere in de JDM scene!
Veel vrienden van me hebben de BC's en zijn laaiend enthousiast. tuurlijk, t is geen K&W set van 3 ruggen, maar je kan m helemaal naar eigen wens afstellen.
Door de firma waar mijn rex nu onder handen is, werdt mij de MeisterR aangeprezen. zelfde prijscategorie, maar ze hadden er met hun track-autos wat betere ervaring mee, en was wat comfortabeler op de openbare weg. win-win lijkt mij.
Nu heb ik dit alleen nog van hun en 3 eigenaren die ik inmiddels gevonden heb, gelukkig beamen zei ook dat ze zeer tevreden zijn over hun aankoop!
Heb er zelf helaas nog niet mee gereden, maar dat duurt hopelijk niet heel erg lang meer.
Barto
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Leeftijd: 50
Berichten: 360
Geregistreerd: 08 / 2017
Subject:

Re: Tips gevraagd! Bilstein of wat anders?

 · 
Posted: 12.04.2018 - 21:09  ·  #34
Thx vd reacties allemaal. Leuk om te lezen dat er meer is dan alleen Bilstein waarmee ik al goede ervaring heb.

Nog eens verdiepen in een KW set. Klinkt goed!
Barto
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Leeftijd: 50
Berichten: 360
Geregistreerd: 08 / 2017
Subject:

Instelbaarheid hoogte?

 · 
Posted: 01.05.2018 - 09:39  ·  #35
Forummers,

De kogel is door de kerk en ik heb een adres die de Bilstein B12 pro kit zal installeren. Ik zei tegen hem dat ik niet wil dat de V70 superlaag komt te liggen. Voor de lezers hier: je hebt het kunnen meelezen.

Ik had namelijk de indruk dat de B12 Pro kit instelbaar was in hoogte. Immers op de site van Bilstein spreken ze over een maximale verlaging van 40 mm. Mede forummers hier spreken over een verlaging van max 30 mm.

Ik word nu net gebeld door de garage en die zegt dat de Bilstein Pro kit niet instelbaar is.
Wat weten jullie daarvan?
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Tips gevraagd! Bilstein of wat anders?

 · 
Posted: 01.05.2018 - 09:55  ·  #36
Klopt dat ze niet in hoogte instelbaar zijn. Waarschijnlijk is wel de demping instelbaar.

Je kan met deze set alleen verlagen dmv verlagingsveren tot max 40mm.

Wil je een compleet afstelbare bilstein set dan moet je iets dieper in de buidel tastten, ik lees prijzen vanaf 900€
Barto
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Leeftijd: 50
Berichten: 360
Geregistreerd: 08 / 2017
Subject:

Re: Tips gevraagd! Bilstein of wat anders?

 · 
Posted: 01.05.2018 - 10:05  ·  #37
Quote door Blade

Klopt dat ze niet in hoogte instelbaar zijn. Waarschijnlijk is wel de demping instelbaar.

Je kan met deze set alleen verlagen dmv verlagingsveren tot max 40mm.

Wil je een compleet afstelbare bilstein set dan moet je iets dieper in de buidel tastten, ik lees prijzen vanaf 900€



Thx Blade,

Ik heb het verkeerd begrepen. Bedankt voor de snelle reactie!
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4711
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Tips gevraagd! Bilstein of wat anders?

 · 
Posted: 01.05.2018 - 13:10  ·  #38
Hoogte was niet instelbaar volgens mij.

Ik heb indertijd gemeten 30 mm lager na inbouw van de set.

Met de caravan rijden heb ik geen enkel probleem ondanks de verlaging.
Wel is het zo dat bij grote drempels ik soms met de onderkant vd trekhaak. (Haak) op de grond kom.)

Echter dat deed hij voorheen ook dus er is niks verandert.
Stropdas
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Nieuwegein
Berichten: 107
Geregistreerd: 04 / 2016
Subject:

Re: Tips gevraagd! Bilstein of wat anders?

 · 
Posted: 06.05.2018 - 14:39  ·  #39
Zoals ik het begrijp: B12 is de B8 samen met verlagingsveren van Eibach. De B8 is een B6 maar dan iets korter en is bedoeld om in combinatie met verlagingsveren gebruikt te worden. B6 is bedoelt voor de standaard veren van de auto mocht je betere dempers willen dan de standaard B4 die ongeveer gelijk is zoals Volvo bedoelt heeft. Hoogte instellen doe je door middel van het aanpassen van de veerspanning bij een schroefset. Daar schroef je de veer losser/vaster mee. Die setjes heb ik van Bilstein voor de S60/V70 niet gezien.
Barto
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Leeftijd: 50
Berichten: 360
Geregistreerd: 08 / 2017
Subject:

Bilstein zit eronder!

 · 
Posted: 06.05.2018 - 21:52  ·  #40
Afgelopen week heb ik de B12 set van Bilstein laten monteren. Echt wat een verschil. Uiteraard kan ik de set aanbevelen maar dat mocht al duidelijk zijn bij het lezen van de header van dit bericht.

De V70 rijdt wel stugger maar is nog steeds comfortabel. In Den Haag kennen we veel slecht wegdek en veranderingen in de soorten wegdek: van baksteentjes naar kinderkopjes terug naar asfalt (natuurlijk kapot met grote gaten erin) en alles keurig gescheiden door manshoge drempels en overal tramsrails. De V70 blijft comfortabel, maar wel iets stugger. Geeft beter door op welk wegdek je rijdt. Ik moet er wel bij vermelden dat ik op 18” rijd en dat die banden gevuld zijn tot 2.6 bar. Misschien dat er (nog) meer comfort is bij een kleinere bandenmaat.

Eerlijk moet ik wel zijn natuurlijk. Bij het vervangen van de set zag men dat één schokbreker het echt niet meer deed een dat één van de veren gewoon gebroken was. Hmmm dat ik daarmee gereden heb… Hoe dan ook, ik kende de V70 niet anders. Anyway, ik durf niet te zeggen wat het werkelijke verschil is tussen een goedwerkende standaard Volvo-set en de Bilsteins, omdat ik een goedwerkende standaard Volvo-set gewoon niet ken.

De monteur die aan de V70 gewerkt had vertelde mij dat het al een hele prestatie was dat de Volvo meer dan 2 ton (217.000) kilometer had gereden met de standaard schokbrekers en veren. Dat is echt de hoogste tijd dat er een nieuwe set onder moet.
Daarnaast heb ik nieuwe bussen in mijn draagarmen laten persen en nu durf ik gerust te stellen dat de V echt heerlijk rijdt! Aanrader voor diegene die aan de 2 ton zit of die denkt aan een nieuwe set schokbrekers!
Thanks voor alle bijdragen guys!

Barto
Janvis
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Vlakbij Assen
Leeftijd: 43
Berichten: 955
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Tips gevraagd! Bilstein of wat anders?

 · 
Posted: 07.05.2018 - 09:16  ·  #41
Ze geven zelf aan dat de B12 pro-kit de B8 schokbrekers heeft...

Zie Hier
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 36
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Tips gevraagd! Bilstein of wat anders?

 · 
Posted: 07.05.2018 - 09:54  ·  #42
Shame on me! Je hebt gelijk, 't is inderdaad de B8. Productcode 35-052227 (heb even de doos bekeken)...

Vorige post verwijderd, om verwarring te voorkomen.
Janvis
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Vlakbij Assen
Leeftijd: 43
Berichten: 955
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Tips gevraagd! Bilstein of wat anders?

 · 
Posted: 07.05.2018 - 09:55  ·  #43
Overkomt mij ook met regelmaat hoor, kan gebeuren O-)
 
Selected quotes for multi-quoting:   0