Tips gevraagd: laadpaal V60 recharge

 
 
 
 
 
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Tips gevraagd: laadpaal V60 recharge

 · 
Posted: 25.12.2021 - 16:28  ·  #1
Beste forumleden,

Allereerst een heerlijke kerst gewenst met veel lekker eten en gelukkig samenzijn met jullie naasten!

In de rust van deze dag neem ik toch de moeite jullie tips te vragen:

Mijn zoon heeft zich ten doel gesteld medio aanstaand voorjaar een Volvo V60 recharge te gaan aanschaffen en aangezien hij nog lang niet van plan is uit huis te gaan is het de wens een laadpaal aan te leggen.

Echter als verstokte diesel rijden heb ik geen kaas gegeten van de mogelijkheden.

Ik heb mijzelf wel te doel gesteld vooruitstrevend te investeren en installatie klaar te maken voor uiteindelijk ook volledig elektrisch rijden.

Het wordt een heel project, want ondanks de PV installatie die bij dit koophuis zat bij aanschaf is de netaansluiting maar 1x25A. Omdat ik ook een warmtepomp van 7kw heb en airco’s die verwarmen (thuiswerken) moet ik sowieso de netaansluiting en meterkast laten aanpassen naar 3x25A.

Daarna is de meterkast klaar voor aanleg van een laadpaal. Nu doorzie ik het woud aan mogelijkheden niet en wil ik:
-is systeem dat te monitoren is qua kwh,
-toekomstbestendig en voor EV geschikt

Verder ben ik benieuwd wie een abonnement heeft voor laden onderweg. Met een hybride lijkt mij dat niet heel noodzakelijk, omdat snelladen niet mogelijk is volgens mij. Dus lijkt een stekker voor onderweg niet zozeer nodig.

Wie er tips heeft, ik hoor ze graag.
PvL
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Omgeving Arnhem
Berichten: 3207
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Tips gevraagd: laadpaal V60 recharge

 · 
Posted: 25.12.2021 - 17:00  ·  #2
Martijn, zoals wellicht bekend had ik een XC90 T8 en ben nu overgestapt naar een EV. De T8 had een klein accupakket dat zich met een 220V thuislader prima liet opladen. Maar voor een EV is dat absoluut ontoereikend. Ik heb thuis een laadpaal die 11KW levert. Dat is perfect voor de gemiddelde EV. Op de zaak heb ik van die 380V wandcontactdozen en daarvoor heb ik een soort thuislader gekocht die ik inplug en die daarna ook 11KW levert. Voordeel is dat dit een beduidend goedkopere oplossing is t.o.v. Een laadpaal.
PvL
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Omgeving Arnhem
Berichten: 3207
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Tips gevraagd: laadpaal V60 recharge

 · 
Posted: 25.12.2021 - 17:03  ·  #3
Voor laden onderweg is er een onderscheid in gratis abonnementen of betaalde abonnementen. Als je vaak een snellader gebruikt, is een betaalde vorm gunstiger. Voor incidenteel gebruik is een gratis versie prima. Verschil zit hem in het te betalen tarief. Ik heb oa Engie, Fastned en Mercedes Me.
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Tips gevraagd: laadpaal V60 recharge

 · 
Posted: 25.12.2021 - 19:48  ·  #4
Jij stelt iets interessants Pieter. Natuurlijk dat met een normale 220V aansluiting ook goed te leven is om het hybride pakket te laden.

Wat is jouw ervaring met laadtijd van leeg naar vol?
PvL
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Omgeving Arnhem
Berichten: 3207
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Tips gevraagd: laadpaal V60 recharge

 · 
Posted: 25.12.2021 - 20:00  ·  #5
De T8 was met ongeveer een uur of drie weer vol. In de praktijk kwam ik daarmee ergens rond de 30 km ver mee ( in “pure” stand)
ProVolvo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Z.O. Brabant
Leeftijd: 64
Berichten: 2396
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Tips gevraagd: laadpaal V60 recharge

 · 
Posted: 25.12.2021 - 21:34  ·  #6
Quote door PvL

Op de zaak heb ik van die 380V wandcontactdozen en daarvoor heb ik een soort thuislader gekocht die ik inplug en die daarna ook 11KW levert. Voordeel is dat dit een beduidend goedkopere oplossing is t.o.v. Een laadpaal.

Dat is interessant om te lezen. Ik heb naast mijn woning een bedrijfspandje staan met 380V aansluitingen en heb dit jaar 28 zonnepanelen op het dak hiervan laten leggen (kunnen er nog veel meer bij). Leuk om dit te weten voor de toekomst.
DDH
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oostenrijk
Leeftijd: 52
Berichten: 1256
Geregistreerd: 02 / 2013
Subject:

Re: Tips gevraagd: laadpaal V60 recharge

 · 
Posted: 25.12.2021 - 21:44  ·  #7
Bij ons in de stad zit een bedrijf wat oa thuisladers maakt op 380 aansluiting.

https://go-e.co/produkte/go-echarger-home/
PvL
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Omgeving Arnhem
Berichten: 3207
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Tips gevraagd: laadpaal V60 recharge

 · 
Posted: 25.12.2021 - 22:42  ·  #8
Zoiets heb ik aangeschaft:
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Leon_Steyns
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 491
Geregistreerd: 02 / 2018
Subject:

Re: Tips gevraagd: laadpaal V60 recharge

 · 
Posted: 26.12.2021 - 22:36  ·  #9
Die ongeveer drie uur laden van leeg naar vol op 220V kan ik beamen: geldt ook voor de V60 PIH.

Als je aan de openbare weg woont, kan het interessant zijn om een laadpaal aan te schaffen die met een laadpas te gebruiken is. Ook kun je die aanmelden, bijvoorbeeld bij deze site: https://www.oplaadpunten.nl/aanmelden. Zeker in combinatie met (veel) PV-panelen. Je bent dan gewoon een PIH/EV-tankstation geworden… ;)
 
Selected quotes for multi-quoting:   0