Tja en dan loopt ie nog op 4 cilinders

S60 2001 170pk LPI

 
 
 
 
 
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5830
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Tja en dan loopt ie nog op 4 cilinders

 · 
Posted: 11.09.2020 - 22:18  ·  #1
week of zo geleden begon mn s60 af en toe op 4 poten te lopen. ene rit wel even andere rit niet. Soms direct bij starten op benzine soms bij rijden op lpg. bij omschakelen van gas naar benzine of omgekeerd was t weer over. Afgelopen woensdag werd t al veelvuldiger en hielp omschakelen ook niet steeds weer en donderdagavond was t zover dat ie sowieso op 4 poten bleef lopen. Gas benzine t maakte niet uit en hij begon vreselijk te roken als ik maar iets gas gaf. Duidelijk was dat cilinder 3 de boosdoener was, want bij loshalen lpg of benzine injector cilinder 3 maakte voor onrustige loop niets uit. de rest wel.
De rook stonk verschrikkelijk naar benzine en de bougie van cilinder 3 wordt drijfnat van benzine.

Wat heb ik ondertussen geprobeerd:
bobine en bougie omgewisseld en bobine en bougie getest. vonken maar.
jpg injector en benzine injector vervangen geen verschil
schakelblok lpg vervangen door ander exemplaar geen verschil. (tip uit forum)
tussen door accu aantal malen los gehad als reset geen verschil.
Vida dr aan gehad meld alleen onrustige loop cilinder 3 (en als ik injector stekker los gehad heb een melding hierover.
compressie cilinders getest: is prima.



Tja ik ga dr nog eens een nachtje over slapen maar misschien suggesties?
Kan ik benzine injector live testen? spanning meten?
koennie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Velp
Leeftijd: 39
Berichten: 932
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: Tja en dan loopt ie nog op 4 cilinders

 · 
Posted: 11.09.2020 - 22:39  ·  #2
Je hebt alle basis dingen al afgevinkt, dus ik zou het verder zoeken in de elektra. Kapotte bekabeling of wellicht een timing probleem?
Hoe zit het met je nokkenas verteller? Als die het slecht doet merk je natuurlijk wat bij alle cilinders, maar misschien het controleren waard.
BBS
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: ZW-Drenthe
Leeftijd: 52
Berichten: 1443
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: Tja en dan loopt ie nog op 4 cilinders

 · 
Posted: 12.09.2020 - 08:35  ·  #3
Bij de Lee Dél 😁 hebben ze wel eens een scoop voor weinig in de winkels liggen. Daarmee kan je perfect in de cilinder kijken. Is dat misschien een idee of je wat kan zien? En anders hebben ze die dingen wel in de webshop liggen. Kosten naar ik meende een 2 of 3 tientjes?

Als er wel brandstof in de cilinder komt -hetzij benzine danwel LPG- dan lijkt mij met de inspuiting zelf niks aan de hand. Dan kan er inderdaad iets met de bekabeling naar de bobine aan de hand zijn. Isolatie ergens beschadigd zodat hij contact maakt met massa. Of je ECU zelf is aan het rommelen!
En als dat het niet is, dan kan je de kop eraf trekken......😳😳
peter71
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Friesland
Leeftijd: 53
Berichten: 846
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Tja en dan loopt ie nog op 4 cilinders

 · 
Posted: 12.09.2020 - 10:01  ·  #4
Bobine en bougie omgewisseld zeg je maar vonkt ie wel op de derde cilinder. Kort gezegd, heb je spanning op de stekker van de bobine van de derde cilinder
bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 53
Berichten: 1687
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Tja en dan loopt ie nog op 4 cilinders

 · 
Posted: 12.09.2020 - 10:48  ·  #5
Quote door peter71

Bobine en bougie omgewisseld zeg je maar vonkt ie wel op de derde cilinder. Kort gezegd, heb je spanning op de stekker van de bobine van de derde cilinder


Je zegt dat hij rookt als hij slecht loopt.
Dan de vraag rookt hij nog als je de injector sterk los hebt liggen ?
Hoe zien de bougies er uit ?
ravado
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1062
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Tja en dan loopt ie nog op 4 cilinders

 · 
Posted: 12.09.2020 - 10:50  ·  #6
Ik had laatst een verkeerd gasklephuis gemonteerd (per ongeluk de verkeerde van t schap gepakt) en dat gaf exact hetzelfde resultaat.

Slecht lopen, stinken naar benzine, geen verschil losnemen bobine op cilinder 3. Voor de zekerheid bobine en bougies gewisseld met cilinder 2 en 4 maar dat was het niet. Bleek dus dat ik het verkeerde gasklephuis had gemonteerd.

Misschien is jouw gasklephuis de geest aan het laten. Dat zou verklaren waarom hij het soms wel en soms ook niet goed doet.
headlight
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hoogeveen
Leeftijd: 27
Berichten: 558
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: Tja en dan loopt ie nog op 4 cilinders

 · 
Posted: 12.09.2020 - 11:44  ·  #7
Quote door ravado

Ik had laatst een verkeerd gasklephuis gemonteerd (per ongeluk de verkeerde van t schap gepakt) en dat gaf exact hetzelfde resultaat.

Slecht lopen, stinken naar benzine, geen verschil losnemen bobine op cilinder 3. Voor de zekerheid bobine en bougies gewisseld met cilinder 2 en 4 maar dat was het niet. Bleek dus dat ik het verkeerde gasklephuis had gemonteerd.

Misschien is jouw gasklephuis de geest aan het laten. Dat zou verklaren waarom hij het soms wel en soms ook niet goed doet.


Puur uit nieuwsgierigheid, hoe kan een defect/verkeerd gasklephuis dit veroorzaken? Ik kan mij voorstellen dat de computer geen fatsoenlijk mengel kan verzinnen, maar dan zouden alle cilinders toch ongelukkig zijn?
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5830
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Tja en dan loopt ie nog op 4 cilinders

 · 
Posted: 12.09.2020 - 11:49  ·  #8
compessie getest dus weinig aanleiding om kop/kleppen te verdenken.
bobine en bougie getest aan de motor(met extra bobine en bougie en die later gebruikt) terwijl de motor liep; vonkt mooi mee.
Ik ben 20 km heel rustig aan op 4 cilinders naar huis gereden. en dat ging zonder problemen met een goed reagerende gasklep
Op dit moment is injectie van benzine de hoofd verdachte roken vooral als injector aangesloten is. lijkt wel of ie permanent spuit. even kijken hoe ik dat ga controleren.

op LPg leek donderdag lpg injector geen lpg te geven na overschakelen, op andere cilinders wel. Ik ga eens kijken hoe ik de voeding het beste kan testen.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Tja en dan loopt ie nog op 4 cilinders

 · 
Posted: 12.09.2020 - 11:54  ·  #9
Trek de ecm er eens uit, en plaats m eens terug.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5830
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Tja en dan loopt ie nog op 4 cilinders

 · 
Posted: 12.09.2020 - 12:15  ·  #10
Tja dat was eigenlijk een verdachte die ik graag buiten beschouwing wilde laten maar ga ik toch maar doen..
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Tja en dan loopt ie nog op 4 cilinders

 · 
Posted: 12.09.2020 - 13:37  ·  #11
Niet gewoon een vervuilde injector?
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5830
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Tja en dan loopt ie nog op 4 cilinders

 · 
Posted: 12.09.2020 - 14:32  ·  #12
Ok ik ben wat verder benzine injector 3 spuit continu deze had ik al vervangen. ik had de benzinerails losgehaald en bij op contact zetten(benzinepomp) spoot benzine al uit injector 3. Stekker van injector 3 dr af en hij stopt. oja ecm ook los gehad en weer vast gezet.

Zodra ik m op contact stand 2 zet wordt benzine injector 3 vol aangestuurd. van contact af duurt dat nog ong 1 minuut en dan schakelt ie af.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5830
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Tja en dan loopt ie nog op 4 cilinders

 · 
Posted: 12.09.2020 - 17:31  ·  #13
Zo hij loopt weer normaal...

na een middag prutsen en alles nog een keer controleren viel t me op dat ie, met de benzinerail los, meestal netjes per cilinder benzine spoot(ja gewoon even in de lucht). maar soms ook weer niet en vooral niet als ik de rail weer ingebouwd had. dan was t meestal meteen vol aan. maar soms ook niet...
testen werd steeds gemakkelijker want gewoon loze injector dr aan en ik kon horen bij aansluiten wanneer ie wel en wanneer geen stroom op contact of binnen minuut na contact.

en toen bleek dat gerammel aan bedrading van injectoren het verschil maakte. los gehaald tot aan eerste splitsing en het leek opgelost.. wacht na minuut goed lopen op benzine toch nog weer uitval van een cilinder en rook dus volle laag benzine.
De eerste bevestiging van de injector kabels los gehaald en ook daar isolatie weg gehaald van de kabels en deze uit elkaar gehaald. en ja nu loopt ie zonder problemen.

kwestie van overslag ergens? Ik ga de boel nog een goed bekijken en even kijken hoe ik alles weer netjes vast zet.

maar voor nu even blij...
PvL
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Omgeving Arnhem
Berichten: 3209
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Tja en dan loopt ie nog op 4 cilinders

 · 
Posted: 12.09.2020 - 17:42  ·  #14
Top Frank... De aanhouder wint!
PDJ
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Den Oever
Leeftijd: 52
Berichten: 2938
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: Tja en dan loopt ie nog op 4 cilinders

 · 
Posted: 12.09.2020 - 18:22  ·  #15
Lekker bezig weer Frank! Je begint al een heuse volwaardig monteur te worden ;-)
 
Selected quotes for multi-quoting:   0