Tja, oriënteren naar een opvolger

 
 
 
 
 
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 2202
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Tja, oriënteren naar een opvolger

 · 
Posted: 07.12.2021 - 11:11  ·  #31
Quote door Roberto

Wanneer budget leidend is dan is dat zo. Wanneer er ook ruimte voor emotie (of een beetje ‘leuk’) is dan kom je wellicht tot een andere conclusie. Succes met de afwegingen.

Neem dit advies: ga nu voor de leuk. Over een jaar of 10-15 zijn er haast geen leuke auto's meer.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3766
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Tja, oriënteren naar een opvolger

 · 
Posted: 07.12.2021 - 14:03  ·  #32
Quote door brinkie

Quote door Roberto

Wanneer budget leidend is dan is dat zo. Wanneer er ook ruimte voor emotie (of een beetje ‘leuk’) is dan kom je wellicht tot een andere conclusie. Succes met de afwegingen.

Neem dit advies: ga nu voor de leuk. Over een jaar of 10-15 zijn er haast geen leuke auto's meer.

Tja, het ligt er maar net aan wat je onder 'leuk' verstaat. Een elektrische auto met bult aan koppel rijdt ook leuk
PvL
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Omgeving Arnhem
Berichten: 3209
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Tja, oriënteren naar een opvolger

 · 
Posted: 07.12.2021 - 15:14  ·  #33
ABSOLUUT!
Als ik het "gas"pedaal vol intrap, slaat mijn hoofd letterlijk naar achteren... En dat is niet overdreven!
De krachtontwikkeling is explosief - van 0% ineens naar 100%.
Ik heb een auto gehad met een verbrandingsmotor die een max koppel had van 1000 Nm - die sleurde letterlijk de straatstenen uit de grond, maar dit voelt veel explosiever.
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 2202
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Tja, oriënteren naar een opvolger

 · 
Posted: 07.12.2021 - 15:54  ·  #34
Zonder meer eens dat het qua krachtsexplosie leuk rijdt, maar die zijn wat minder leuk qua prijs als je er een van redelijk formaat en actieradius wilt hebben. Ik heb een dagje in een Renault Zoe gereden, dat was ondanks dat het niet bepaald een snelle EV is. best een prettige ervaring.
Idealiter zou ik een kleine elektrische auto voor de korte ritten en het woonwerkverkeer willen hebben (dat is maar max. 40 km per dag, 1x per week laden volstaat) en dan een V70 o.i.d. voor alles waar die elektrische auto niet aan voldoen kan, dus langere ritten, vakanties en als er veel versjouwd moet worden. Dan heb ik denk ik een druppellader nodig om de accu van de V70 op peil te houden...
PvL
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Omgeving Arnhem
Berichten: 3209
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Tja, oriënteren naar een opvolger

 · 
Posted: 07.12.2021 - 17:04  ·  #35
Dan zou je een hybride moeten proberen Robert. Die biedt hetgeen je zoekt.
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 2202
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Tja, oriënteren naar een opvolger

 · 
Posted: 07.12.2021 - 19:40  ·  #36
Een hybride rijdt het grootste deel van de tijd gewoon op benzine, tenzij je een PHEV hebt en aan huis kan laden (wat ik niet kan), dan kun je iets van 50 km elektrisch rijden. Bovendien heeft een hybride geen belastingvoordeel meer, een BEV nog wel
Leon_Steyns
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 491
Geregistreerd: 02 / 2018
Subject:

Re: Tja, oriënteren naar een opvolger

 · 
Posted: 08.12.2021 - 23:28  ·  #37
Ik rij nu een week of vijf met een V60 D6 PHEV en het bevalt me uitstekend! Verbruik is momenteel 3,7/100km, maar dat komt ook omdat ik een paar keer met een zware aanhanger heb gereden (de auto mag maximaal 1800kg trekken). Stadsritten en met deze temperaturen tot ongeveer 35km kan alles electrisch, maar als het nodig is komt de 2.4liter vijfcylinder met twin turbo in actie. Sinds een paar weken in totaal 11,6KWp op de daken, dus thuis gaat ‘ie mooi aan de stekker.
Er gaan overigens de nodige ellendeverhalen rond op internet over de airco problemen met de V60 PIH modellen, maar nadat een gecorrigeerde herstelactie is doorgevoerd via Volvo Nederland is dat volledig van de baan. Iedere auto die bij een dealer is onderhouden is gedekt door de garantie op onderdelen.

Als je thuis niet kunt laden: in de meeste gemeenten kun je een laadpaal aanvragen, met een beetje geluk heb je er dan eentje in de buurt. Niet ideaal uiteraard, maar voor een paar euro heb je dan weer een volle accu. Dat geldt natuurlijk ook voor een volledig electrische auto…
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 2202
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Tja, oriënteren naar een opvolger

 · 
Posted: 09.12.2021 - 08:48  ·  #38
Een diesel-hybride, als je elektrisch rijdt ben je het lievelingetje en als de dieselmotor aan slaat ben je volksvijand nummer één van de milieumafia. Maar wel een vreselijk lekkere vijfcilinder dieselmotor geholpen door een hybride-aandrijving. Als ik veel kilometers moest maken, dan is dat wel een hele fijne optie.
Tot 2024 betaal je halftarief mrb, die is voor een V60 hybrid (1849 kg) 1052 euro per jaar in de provincie Utrecht, vanaf 2025 wordt dat 2104 per jaar. Voor de V70 op benzine die ik nu heb, een heel stuk ruimere auto dan een V60 hybrid, betaal ik 856 per jaar. Ik ben bang dat het financieel niet echt een goed idee is en al helemaal niet vanwege de veel krappere ruimte. Maar in jouw geval klinkt het ideaal.
Leon_Steyns
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 491
Geregistreerd: 02 / 2018
Subject:

Re: Tja, oriënteren naar een opvolger

 · 
Posted: 12.12.2021 - 21:52  ·  #39
Tsja, van de milieumafia ben ik niet zo onder de indruk: vooral veel lawaai en snelle meningen over anderen en vooral gemakzuchtig in andermans’ portemonnaie graaien als er wat voor het milieu gedaan moet worden… <_<

De ruimte van de V70 vs de V60 was inderdaad wel even slikken, maar objectief kijkende naar de keren dat ik die daadwerkelijk nodig had (en het niet op het dak of op de aanhanger kon) was de keuze snel gemaakt. Dan heb ik ook wel de luxe van een eigen aanhanger en dat de toekomstige MRB-verhoging voor mij geen onoverkomenlijk bezwaar is.
Over een paar jaar maar eens kijken of er wat de modificeren valt aan het accupakket en na deze wordt het of een volledig elektrisch of een waterstof exemplaar.
ChrisMe
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Rotterdam
Leeftijd: 66
Berichten: 651
Geregistreerd: 03 / 2015
Subject:

Re: Tja, oriënteren naar een opvolger

 · 
Posted: 13.12.2021 - 06:05  ·  #40
Quote door Ibanez

Ik weet niet in hoeverre Mitsubishi daar naar verloop van tijd nog iets aan heeft gedaan, maar een veelgehoorde 'klacht' over de Outlander is de matige zitpositie/ bestuurdersstoel. En dan is het contrast met Volvo al snel heel groot, want daar zijn we naar mijn bescheiden mening toch wel erg verwend met ons uitstekende zitmeubilair.


dat was voor mij ook de reden geen Outlander te kopen.
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 2202
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Tja, oriënteren naar een opvolger

 · 
Posted: 13.12.2021 - 08:43  ·  #41
Verschrikkelijke stoelen inderdaad. Mijn buurman heeft nu al zijn tweede Outlander, hij is over alles tevreden (vooral de betrouwbaarheid, gaat echt NIETS stuk aan die auto), de caravan kan erachter, gezin met 3 kinderen en hond past er in, maar de stoelen zitten niet echt lekker en je hebt totaal geen communicatie met de weg.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3766
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Tja, oriënteren naar een opvolger

 · 
Posted: 13.12.2021 - 08:54  ·  #42
Dat laatste lijkt mij inherent aan het soort auto, een XC90 zal ook weinig communicatief zijn verwacht ik :P
Stoelen/zitpositie is natuurlijk persoonlijk (en met een Volvo ben je al snel verwend). Ik heb uiteindelijk mijn Toyota Avensis verkocht omdat ik niet kon wennen aan de zitpositie (vrij 'hoog' ondanks dat het een lage auto is, en ik kon het stuur niet ver genoeg naar mij toe trekken), soms moet je net geluk hebben bij een Japanner (in een Subaru Legacy of een Mazda 6 zat ik een stuk beter)
 
Selected quotes for multi-quoting:   0