Af en toe beetje jankend/gierend geluid bij sturen

 
 
 
 
 
trabbit
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Delft
Berichten: 737
Geregistreerd: 05 / 2019
Subject:

Af en toe beetje jankend/gierend geluid bij sturen

 · 
Posted: 16.10.2025 - 20:31  ·  #1
Ik heb de laatste tijd af en toe last van een geluid bij insturen en gas geven in de bocht (zeg optrekken vanaf 20 km/h). Het komt niet altijd voor, geluid lijkt op een stuurbekrachtigingspomp die droogloopt maar dan minder hard (doet mij nog meest denken aan veel Renault benzine motoren van 2000-2019). Is dit een voorteken van een pomp die aan het overlijden is? de multiriem en spanner zit er nu 120k op.

- De auto heeft bijna 400k gelopen.
- vloeistoffen op niveau en jaar geleden nog ververst
- merk niks raars met sturen

Iemand die uitsluitsel kan geven?
mrsillywalks
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Berichten: 141
Geregistreerd: 08 / 2016
Subject:

Re: Af en toe beetje jankend/gierend geluid bij sturen

 · 
Posted: 17.10.2025 - 06:57  ·  #2
heb je het niveau gecontroleerd? Bij mij zweet de slang bij de retour aansluiting op de nieuwe pot (ja ik moet die veranderen)

Dan heb ik hetzelfde geluid, zodra ik de vloeistof weer op niveau zet dan is het weg.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 64
Berichten: 6296
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Af en toe beetje jankend/gierend geluid bij sturen

 · 
Posted: 17.10.2025 - 08:17  ·  #3
idd waarschijnlijk een te laag niveau van de stuurbekrachtigingsolie
trabbit
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Delft
Berichten: 737
Geregistreerd: 05 / 2019
Subject:

Re: Af en toe beetje jankend/gierend geluid bij sturen

 · 
Posted: 17.10.2025 - 16:43  ·  #4
Volgens mij goed maar kan er wat bij gooien. Zal morgen even doen.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4644
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Af en toe beetje jankend/gierend geluid bij sturen

 · 
Posted: 18.10.2025 - 08:08  ·  #5
Zorg dat je het niveau juist zet obv de temperatuur van de vloeistof (liefst koud), als ik me niet vergis staat er een hot en een cold indicatie op. Als de vloeistof warm is en hij haalt net het cold streepje, dan zit er te weinig in, want de vloeistof zet uit bij hogere temperatuur. Andersom geldt ook, koud bijvullen tot de hot indicatie is ook niet goed, dan zit er teveel in. Dat komt vrij precies ivm druk, schuimvorming etc.
En het moet de goede vloeistof zijn. Vroeger rood (atf), tegenwoordig meestal groen, en die moet je niet mengen.
Selected quotes for multi-quoting:   0