Toepassing remmenreiniger

Remmen piepen!

 
 
 
 
 
oty
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oldenzaal
Leeftijd: 38
Berichten: 31
Geregistreerd: 01 / 2012
Subject:

Toepassing remmenreiniger

 · 
Posted: 13.12.2013 - 11:44  ·  #1
Sinds een tijdje piepen de remmen van de voorwielen van mijn V70. Ik ben hiermee bij mijn garage geweest maar zij konden 'niets vinden'. Ben nu twee weken verder maar de remmen piepen nog steeds flink. Dit gebeurt bij de laatste paar meters tot stilstand, maar het doet pijn aan je oren als je er buiten (toevallig) naast staat.

Nu heb ik eens wat rond gezocht en ben ik op het idee gekomen om een bus remmenreiniger te kopen. Deze staat hier naast mij maar ik vraag mij eigenlijk af hoe ik dit middel op een juiste wijze toepas. Hiervoor heb ik het één en ander getracht op te zoeken via internet maar ik raak eigenlijk steeds meer in twijfel, mede omdat er waarschuwingen staan dat het keerringen en overig rubber kan aantasten.

Dus wellicht voor velen een eenvoudige vraag; hoe/waar pas ik remmenreiniger toe? O-)
TeeFive
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: 040
Berichten: 628
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Toepassing remmenreiniger

 · 
Posted: 13.12.2013 - 13:08  ·  #2
remmen reiniger is volgens mij alleen voor het ontvetten van rem onderdelen, vooral de remschijven (of trommels indien aanwezig)

wat je beter zou kunnen doen is de remklauwen uit elkaar halen (Terwijl je wel de remslang aangesloten laat!), vervolgens
- de geleide pennen zeer schoon te maken en eventueel lichtjes te smeren met hitte bestendig vet
- de blokken uit de klauw nemen en de aanligvlakjes van blok op klauw/bracket schoon te borstelen met een staalborstel,
- die aanligvlakjes dun insmeren met kopervet.
- de achterkant van de remblokken beplakken met anti-squeel pads (als ze er niet op zitten.)
- eventueel ook de achterkant van de remblokken lichtjes insmeren met kopervet.
- dan alles weer netjes terug bouwen waarbij je steeds er op let dat je de schijf en het frictie materiaal van de blokken niet vervuild met vet. Gebruik remreiniger om vet te verwijderen van frictie vlakken.
- verzeker je ervan dat je de anti-squeel veren ook weer correct terug plaats in de klauw.

als je zo te werk gaat moeten de remmen stil kunnen werken.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3766
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Toepassing remmenreiniger

 · 
Posted: 13.12.2013 - 13:12  ·  #3
Idd.
Vaak is wat kopervet achterop de blokjes en anti-piep plaatjes voor 99% van de tijd de oplossing voor niet piepende remmen.
waal70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 45
Berichten: 718
Geregistreerd: 01 / 2011
Subject:

Re: Toepassing remmenreiniger

 · 
Posted: 13.12.2013 - 14:40  ·  #4
Hoewel ik het eens ben met de vorige posters, is daarmee je oorspronkelijke vraag nog niet beantwoord volgens mij.

Aangezien remmenreiniger vrij vluchtig is, spuit ik het direct in de remklauw (gebruik het voornamelijk bij de achterrem van mijn motor). Met het "spuitrietje" goed rondom de remblokken en wel zoveel, dat het uitdruipsel goed het stof kan meevoeren. Als je uiteraard een rubber onderdeel kunt vermijden, doe dat dan, maar wees niet al te zuinig.

Daarna goed warmremmen en desgewenst herhalen, pas nadat de onderdelen weer voldoende zijn afgekoeld. Eindig altijd met warmremmen zonder opnieuw te spuiten, eventueel reiniger dat dan nog op keerringen e.d. ligt, krijgt dan geen kans om in te werken. Let op als je je schijven extreem warm hebt geremd, je je auto niet gelijk wegzet (of door een diepe plas rijdt). De thermische stress als gevolg van het temp verschil in de schijf onder de blokken en daarbuiten kan tot een onbalans of een "glazig vlak" leiden, met misschien geen piepende remmen meer, maar wel een ongelijkmatig remmen als gevolg. Liever rijd je nog even rustig door en geef je de boel gelegenheid af te koelen.

Overigens wil een paar keer goed hard (noodstop)remmen ook nog wel eens squeal verminderen.
StefanCJ
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Utrecht
Berichten: 310
Geregistreerd: 11 / 2013
Subject:

Re: Toepassing remmenreiniger

 · 
Posted: 13.12.2013 - 16:09  ·  #5
Wat TeeFive zegt. Kijk ook even of je blokken verglaast zijn. Als dat het geval is, opschuren of nieuwe blokken monteren.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Toepassing remmenreiniger

 · 
Posted: 13.12.2013 - 17:36  ·  #6
De term remmenreiniger is ingeburgerd, maar is eigenlijk een verkeerde term. Het is gewoon een ontvetter, vaak in spuitbus, erg vluchtig, ideaal als je bezig bent en iets schoon moet maken. Maar een wondermiddel van 'spuit maar op de rem en alle problemen zijn over' is het zeker niet.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Toepassing remmenreiniger

 · 
Posted: 13.12.2013 - 18:09  ·  #7
Met de vorige schrijvers eens! Wat ik wel vreemd vind.... Waarom zegt zo een dealer dat er niks aan de hand is??? Een beetje gemakkelijk beredeneerd dat ik zo! :devil:

Succes met het oplossen! ;)
willemf58
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hoorn
Leeftijd: 65
Berichten: 269
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Toepassing remmenreiniger

 · 
Posted: 15.12.2013 - 16:46  ·  #8
Piepende remmen, een veel voorkomend "probleem" bij Brembo schijfremsystemen. we hebben er al van alles aan gedaan maar het komt steeds weer terug. De remblokken zijn door de fabrikant al meerdere keren gewijzigd, schuine oplopende kant eraan, geadviseerde "draairichting" van de schijven etc. etc. de contactvakken met de klauw en de achterzijde licht met koperpasta invetten, de geleidepennen extra smeren zorgt er voor dat het een tijd wegblijft maar het komt terug. Remmenreiniger wordt bij ons alleen gebruikt om schoon te maken, zowel motor-, bak- als brandstofvoerende onderdelen en gebruiken alleen pompflessen van 1.5 liter en kopen het in plastic houders van 25 liter pas op dat je aceton vrij koopt ivm. je gezondheid.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0