Toeren op en neer. S60 aut

Zenuwachtig getril.

 
 
 
 
 
VOLVOSCHEURDER
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 35
Berichten: 1625
Geregistreerd: 01 / 2018
Subject:

Re: Toeren op en neer. S60 aut

 · 
Posted: 15.02.2020 - 22:46  ·  #46
Quote door ravado

Is dat 20 graden op het dashboard of 20 graden in vida?


20grade uitgeleze via de Cfe.
ravado
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1062
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Toeren op en neer. S60 aut

 · 
Posted: 15.02.2020 - 23:01  ·  #47
Oke, morgenochtend nog eens kijken en dat even vergelijken met de buitentemp. Dan heb je al een aardige indicatie. Als.je een infrarood temperatuurmeter hebt, kun je nog wat meer checks doen en dan is je conclusie nog beter.
VOLVOSCHEURDER
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 35
Berichten: 1625
Geregistreerd: 01 / 2018
Subject:

Re: Toeren op en neer. S60 aut

 · 
Posted: 15.02.2020 - 23:26  ·  #48
Dan moet ik er dus vanuit gaan dat de sensor stuk is? Al die tijd al. Orgineel Volvo? Productie fout? Of kan er nog meer in het koelsysteem fouten geven? Thermostaat of?
ravado
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1062
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Toeren op en neer. S60 aut

 · 
Posted: 16.02.2020 - 08:11  ·  #49
Slijtage, niks raars aan. Origineel volvo terugplaatsen doet het t beste.
Sensor staat los vd werking van de thermostaat.
VOLVOSCHEURDER
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 35
Berichten: 1625
Geregistreerd: 01 / 2018
Subject:

Re: Toeren op en neer. S60 aut

 · 
Posted: 16.02.2020 - 20:12  ·  #50
Ik ben aan de hobby geweest, de gedachte gang tempratuursensor kan een mogenlijkheid zijn bracht me weer bij me "bewaar doos met spullen". Twee jaar geleden de sensor vervangen op aanraden van het "preventief topic tempratuursensor" eerst een Hella gemonteerd. Week er op orgineel Volvo. Want dat was beter werd gezegt. Maar aangezien de Hella net nieuw was toch maar bewaard. Vanmorgen de Hella weer uit de bewaar doos gehaald en gemonteerd. Na montage gaf de Cfe op 2 graden na de zelfde waarde als de buitentempratuursenor. Het zal toch niet........ auto gestart en oppad met dat ding. Vele km's gemaakt vandaag. Verbruik schoot in 1x omhoog. Van 8,5l naar 8,8l. Maar gaan de weg pasde dat zich weer aan....... begin nog wel wat getril en onlogische toeren maar hoeverder ik kwam hoe minder het werd. Na een rit van 200km weer terug in de randtstad, vele stoplichten, veel moeten remmen. Wat viel me op...... geen raar getril of op en neer gaan de toeren. Ook niet lager meer dan 695r/pm geweest.

Of tewel lichtelijk positief, aankomende week in de gate houden of het zo blijft,
VOLVOSCHEURDER
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 35
Berichten: 1625
Geregistreerd: 01 / 2018
Subject:

Re: Toeren op en neer. S60 aut

 · 
Posted: 12.03.2020 - 08:25  ·  #51
Helaas, nog een paar uur best posithief tezijn geweest trilt de S60 rustig verder. Niet in grote mate maar het irriteerd me gewoon. Of ik ben een hele grote zeikerd. (Schuldig). Dus het nadenken gaat verder. Auto trilt bijafremmen, niet altijd. Manier van remmen kan helpen. Uitrollen of met grote tederheid lijkt beter tegaan dan het normale remmen. Dus me gedachte blijft bij het feit dat het wellicht gelinkt is aan het rem verhaal. Vacuüm? Dus heb ik wel een soort sisss, puf geluid als ik me rem loslaat. Althans dat is alleen echt tehoren als ik stil sta. Tijdens het rijde valt dat geluid me niet op. Kan met de Cfe de toeren aflezen en als ik bij stilstaan een aantalkeer snel op de rem druk en dat sisss geluid opwek kan ik me toeren daardoor omhoog laten gaan en dan bjj loslaten helemaal laten terug vallen tot 665r/pm. Dus daar reageert wel wat op mekaar. Dat omhoog gaan kan natuurlijk komen door de vacuümpomp die extra gaat leveren. Maar waarom zakt hij dan zover terug? Raak hij dan toch vacuüm kwijt door de rembooster? Heb ook gereden zonder de vacuümpomp aangesloten door middel stekker los tehalen. Dat maakt niet echt verschil.

Wie ziet de link, remmen? Toeren? Dip?
headlight
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hoogeveen
Leeftijd: 27
Berichten: 558
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: Toeren op en neer. S60 aut

 · 
Posted: 12.03.2020 - 09:01  ·  #52
Kwaaltje heeft mijn V70 ook. Is hier voor 90% opgelost met een nieuw gasklephuis.

Eerst bij afremmen viel het toerental terug naar 500 tpm, sloeg de motor een keer over en sprong dan weer naar 1200 tpm. Ook sloeg de motor soms gewoon af.
Nu het gasklephuis vervangen is zakt het toerental bij afremmen nog steeds redelijk ver terug, maar blijft nu rond de 600 steken, springt dan even naar richting de 1200 en blijft dan rond de 800 hangen bij stationair.

Ik heb zelf het gevoel dat de automaat wat traag ontkoppeld, volgens mijn garage is dat een kwaaltje van mijn type automaat.
Bij gas los uitrollen voel ik na een tijdje ook een schokje wanneer de automaat ontkoppeld, dus ik vind het geen gekke theorie.

Maar dat is nog geen oplossing voor de praktijk natuurlijk.
trabbit
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Delft
Berichten: 662
Geregistreerd: 05 / 2019
Subject:

Re: Toeren op en neer. S60 aut

 · 
Posted: 12.03.2020 - 09:13  ·  #53
Automaat hoort niet te ontkoppelen, dit was wel zo in de eerste modeljaren, maar hier is een software update voor geweest om dit eruit te schrijven.
headlight
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hoogeveen
Leeftijd: 27
Berichten: 558
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: Toeren op en neer. S60 aut

 · 
Posted: 12.03.2020 - 10:00  ·  #54
Quote door trabbit

Automaat hoort niet te ontkoppelen, dit was wel zo in de eerste modeljaren, maar hier is een software update voor geweest om dit eruit te schrijven.


Is dat niet enkel bij stilstand?
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4106
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Toeren op en neer. S60 aut

 · 
Posted: 12.03.2020 - 11:36  ·  #55
Quote door VOLVOSCHEURDER

Kan met de Cfe de toeren aflezen en als ik bij stilstaan een aantalkeer snel op de rem druk en dat sisss geluid opwek kan ik me toeren daardoor omhoog laten gaan en dan bjj loslaten helemaal laten terug vallen tot 665r/pm. Dus daar reageert wel wat op mekaar. Dat omhoog gaan kan natuurlijk komen door de vacuümpomp die extra gaat leveren. Maar waarom zakt hij dan zover terug? Raak hij dan toch vacuüm kwijt door de rembooster? Heb ook gereden zonder de vacuümpomp aangesloten door middel stekker los tehalen. Dat maakt niet echt verschil.

Wie ziet de link, remmen? Toeren? Dip?


Jij hebt toch een benzine? Heeft die uberhaupt wel een vacuumpomp? Ik dacht dat bij de benzines het vacuum vanuit de inlaat werd genomen, of wellicht is dat oude technologie (ik ben geen benzinekenner). Bij de diesels kan dat niet, dus die hebben wel een vacuumpomp.
Ik kan me niet herinneren dat op de vacuumpomp van mijn diesel een stekker zit, dus weet je zeker dat wat je losgetrokken hebt de stekker van de vacuumpomp (indien aanwezig) is?
Als je de vacuumpomp zou uitschakelen dmv een stekker dan heb je dus ook geen rembekrachtiging meer, ervan uitgaande dat die vacuumpomp de rembooster van vacuum voorziet. Geen rembekrachtiging merk je na een paar keer remmen echt wel, dan is het vacuum weg en wordt het rempedaal keihard en moet je er met je volle gewicht op hangen om ook maar iets af te remmen...

Ik zou eerder het terugvallen van de toeren verklaren doordat er extra vacuum naar de rembooster moet, niet de stijging. Bij mijn diesel, die ik ook van een (ietwat) lekke rembooster verdenk, is de vacuumopbouw merkbaar bij de koude start, daarna niet meer. De motor moet heel kort even wat extra moeite doen, zeg 2-3 seconden, en daarna is er niets meer te merken. Als bij jou de hele auto ervan gaat trillen dan moet je toch een flink vacuumlek hebben zou ik denken (als dat idd de oorzaak is).

Om te kijken of de rembooster vacuum verliest zou ik er een vacuum-meter op aansluiten, op onderdruk/vacuum zetten en zien of hij meerdere uren het vacuum vasthoudt.
VOLVOSCHEURDER
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 35
Berichten: 1625
Geregistreerd: 01 / 2018
Subject:

Re: Toeren op en neer. S60 aut

 · 
Posted: 12.03.2020 - 11:39  ·  #56
Quote door Bolbo

Quote door VOLVOSCHEURDER

Kan met de Cfe de toeren aflezen en als ik bij stilstaan een aantalkeer snel op de rem druk en dat sisss geluid opwek kan ik me toeren daardoor omhoog laten gaan en dan bjj loslaten helemaal laten terug vallen tot 665r/pm. Dus daar reageert wel wat op mekaar. Dat omhoog gaan kan natuurlijk komen door de vacuümpomp die extra gaat leveren. Maar waarom zakt hij dan zover terug? Raak hij dan toch vacuüm kwijt door de rembooster? Heb ook gereden zonder de vacuümpomp aangesloten door middel stekker los tehalen. Dat maakt niet echt verschil.

Wie ziet de link, remmen? Toeren? Dip?


Jij hebt toch een benzine? Heeft die uberhaupt wel een vacuumpomp? Ik dacht dat bij de benzines het vacuum vanuit de inlaat werd genomen, of wellicht is dat oude technologie (ik ben geen benzinekenner). Bij de diesels kan dat niet, dus die hebben wel een vacuumpomp.
Ik kan me niet herinneren dat op de vacuumpomp van mijn diesel een stekker zit, dus weet je zeker dat wat je losgetrokken hebt de stekker van de vacuumpomp (indien aanwezig) is?
Als je de vacuumpomp zou uitschakelen dmv een stekker dan heb je dus ook geen rembekrachtiging meer, ervan uitgaande dat die vacuumpomp de rembooster van vacuum voorziet. Geen rembekrachtiging merk je na een paar keer remmen echt wel, dan is het vacuum weg en wordt het rempedaal keihard en moet je er met je volle gewicht op hangen om ook maar iets af te remmen...

Ik zou eerder het terugvallen van de toeren verklaren doordat er extra vacuum naar de rembooster moet, niet de stijging.

Om te kijken of de rembooster vacuum verliest zou ik er een vacuum-meter op aansluiten, op onderdruk/vacuum zetten en zien of hij meerdere uren het vacuum vasthoudt.


Het is een soort van hulp pomp van de vacuüm. Na een paar keer rem in drukken schiet die aan. En stopt na amper 5sec weer. Dus is gewoon een backup zeg maar.
VOLVOSCHEURDER
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 35
Berichten: 1625
Geregistreerd: 01 / 2018
Subject:

Re: Toeren op en neer. S60 aut

 · 
Posted: 12.03.2020 - 11:42  ·  #57
Ik zou eerder het terugvallen van de toeren verklaren doordat er extra vacuum naar de rembooster moet, niet de stijging

De stijging is wel teverklaren. Dat gebeurt als er weer voldoende vacuüm druk is door dat de vacuüm pomp intreed. Althans zo denk ik nu dan.

Maar jij zegt dat een dip dus teverklaren is doordat de rembooster lekt?
VOLVOSCHEURDER
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 35
Berichten: 1625
Geregistreerd: 01 / 2018
Subject:

Re: Toeren op en neer. S60 aut

 · 
Posted: 12.03.2020 - 13:55  ·  #58
Even me kop bij de rem gestoken en hoor een lucht geluid wat veranderd met de rem indrukken en loslaten. Het is niet heel luid. Maar zou dat een vacuüm lek kunnen zijn?
koennie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Velp
Leeftijd: 39
Berichten: 933
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: Toeren op en neer. S60 aut

 · 
Posted: 12.03.2020 - 14:06  ·  #59
Ik heb volgens mij precies hetzelfde probleem, maar heb een handbak. Als ik hem in zijn vrij zet en rustig op een stoplicht afrol, duikt het toerental af en toe naar de 500 rpm en schiet dan omhoog naar de 1000. Dit herhaalt zich dan een paar keer. Als ik eenmaal stil sta stabiliseert dit vrijwel direct op 700-750 rpm. Het gasklephuis heb ik al eens een beetje schoongemaakt terwijl hij nog gemonteerd zat en hielp wel,hij valt nu niet meer uit.
Dit weekend vervang ik de bougies en ga ik het gasklephuis nogmaals goed schoonmaken.
Het vacuüm probleem heb ik vaker gehoord, maar dat is bij mij wel in orde voor zover ik kan beoordelen. Met Torque geeft die een stabiele waarde van ongeveer 20 in/Hg bij stationair toerental.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
VOLVOSCHEURDER
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 35
Berichten: 1625
Geregistreerd: 01 / 2018
Subject:

Re: Toeren op en neer. S60 aut

 · 
Posted: 15.03.2020 - 13:27  ·  #60
Weer een hobby middag, ik heb Vida er maar eens aangehangen. De auto heeft een code onthouden.

Cem-1A62
Cem-E000

Communicatie motorregeleenheid,

Melding Rijden, Aarzelt/Schommelt, tijdens deceleratie. Am.

Weet iemand wat dit inhoud? En wat een oplossing kan zijn. Ben al aan het zoeken maar kom weinig verder.

Verder geeft vida aan dat motor 800r/pm +-50r/pm moet draaien stationair. Maar dat red de mijnens dus niet.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0