Toerental blijft hangen

Of hoort dat zo?

 
 
 
 
 
JesseB
 
Avatar
 
Subject:

Toerental blijft hangen

 · 
Posted: 18.07.2011 - 14:17  ·  #1
Beste Forum-leden,

Ik heb vorige week een V70 gekocht. Een 2.4 uit 2000. Mijn eerste Volvo.

Bij de proefrit merkte ik dat de motor niet helemaal mooi stationair liep. Bij het stoplicht ging de wijzer soms iets op en neer. We hebben afgesproken dat dit verholpen zou worden en dat ik de auto in het weekend zou ophalen.

Inmiddels in het bezit van deze mooie auto en ik ben er helemaal gelukkig mee. Met het toerental lijkt nu op een andere wijze iets aan de hand. Wanneer de auto uitrolt naar een stoplicht, blijft de toerenteller steken op 1500 toeren. Pas als ik helemaal stilsta loopt deze terug naar 1000.

Op de snelweg lijkt de toerenteller als ik het gas loslaat ook langzaam terug te lopen. Ik ben echter een diesel gewend, dus misschien verklaart dat ook het een en ander.

Mijn vraag is dan ook of het blijven hangen op 1500 toeren normaal is en misschien een goede Volvo truc is? De garage waar ik de auto gekocht heeft wil er wel naar kijken, maar geeft aan dat Volvo dit zo wil.

Bij deze dus graag het oordeel van jullie als onafhankelijke experts.

Groet,

Jesse
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Toerental blijft hangen

 · 
Posted: 18.07.2011 - 14:20  ·  #2
...
JesseB
 
Avatar
 
Subject:

Re: Toerental blijft hangen

 · 
Posted: 18.07.2011 - 14:26  ·  #3
Kilometerstand is 267.000

Wat is de ETM?

Groet,

Jesse
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Toerental blijft hangen

 · 
Posted: 18.07.2011 - 15:00  ·  #4
...
ijsbeer
 
Avatar
 
Subject:

Re: Toerental blijft hangen

 · 
Posted: 18.07.2011 - 15:14  ·  #5
Luchtmassa meter zou ook niet helemaal in orde kunnen zijn.
frans_v70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Warnsveld
Leeftijd: 67
Homepage: pa5ca.com
Berichten: 535
Geregistreerd: 11 / 2009
Subject:

Re: Toerental blijft hangen

 · 
Posted: 18.07.2011 - 17:19  ·  #6
Jesse,
Je zou het bij een dealer kunnen navragen... maar al lezende.. is het een automaat????
Onze V70 vertoont een soort gelijk gedrag... en ik weet niet beter... 8-) Bij stilstand valt soms het toerental 100 รก 150 toeren om dan weer op +/- 900 uit te komen... Bij het uitrollen ook ongeveer 1300...1500 rpm om vervolgens bij stilstand naar de 900 te vallen... of het normaal is weet ik niet ken het niet anders...

Frans
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39720
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Toerental blijft hangen

 · 
Posted: 18.07.2011 - 18:16  ·  #7
Quote

Je zou het bij een dealer kunnen navragen

Dat lijkt mij de veiligste optie, gezien het feit dat je nog iets "te goed" hebt van de garage.
Dit voordat je mogelijkerwijze flinke onkosten krijgt.
Succes !
V70 2.4T
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Leeftijd: 53
Berichten: 710
Geregistreerd: 02 / 2009
Subject:

Re: Toerental blijft hangen

 · 
Posted: 19.07.2011 - 00:54  ·  #8
Het niet onmiddelijk terugvallen naar stationair toerental en even blijft hangen is normaal bij een automaat.

Wat betreft de ETM (gasklephuis):
Zodra de auto , in stilstand, het toerental gaat 'zoeken' (met korte stootjes uit zichzelf gas geeft) is dit een van de eerste verschijnselen voor een defect rakende ETM. Dit had ik twee jaar geleden en is met een software update (feitelijk niets meer dan het verruimen van de tolerantie waarden) van Volvo verholpen.

Nu had ik de laatste tijd wel dat bij het rijden op constante snelheid, rond de 60 km/u, soms de toerenteller wat op en neer gaat, dus weer 'zoeken naar het juiste toerental'. Dit treedt echter niet op bij rijden op cruise control met dezelfde snelheid (duidt op een electronisch probleem). Meestal is dit weg nadat ik de auto heb uitgezet en na enkele minuten weer start. Dit verergert echter langzaam.
Bij snelheden rond de 100 km/u is het soms net of er iemand zachtjes aan m'n trekhaak trekt, of het gevoel van lichte tegenwindvlagen, zonder dat er noemenswaardige wind staat.

Ook dit zijn tekenen van een defect rakende ETM. Je kunt dit onderscheiden van b.v. een defecte LMM (lucht massa meter), die soms vrijwel identieke verschijnselen heeft, door even terug te schakelen (bij conventionele automaat even naar 4). De snelheid gelijkhouden. Blijft het euvel, is het waaschijnlijk de LMM. Is het weg, is het waarschijnlijk de ETM. Door het hogere toerental staat de gever in de ETM op een andere positie, waar de slijtage minder is.

Je kunt dan twee dingen doen:
A: Niks, met het risico dat hij er eerdaags helemaal mee ophoudt en dan waarschijnlijk op de
linker rijbaan, naast een vrachtauto die je net inhaalt waardoor je niet snel en veilig naar
rechts kunt... Dat hij ter ziele gaat is een zekerheid, wanneer blijft de vraag.
B: Vervangen.

Omdat ik het hele verhaal nu twee jaar op een zeer acceptabele wijze heb kunnen rekken door de software update, durf ik het nu, een week voor m'n vakantie niet meer zo goed aan. Morgen komt er een andere ETM op.
Nee, geen nieuwe, maar een gereviseerde versie, origineel van Volvo. Volvo heeft, door alle perikelen en concurrentie van o.a. ACTronics, nu zelf de stap genomen en biedt de mogelijkeid je ETM te ruilen voor een, in de fabriek, gereviseerde versie, met een jaar garantie.
I.p.v. zo'n 550,- Euro (turboversie) betaal je nu 250,- Euro ex btw.
En voor dat geld wilde ik geen risico meer lopen aangezien ik de sleurhut, met gezin, toch in totaal even zo'n 3500 km door Europa moet gaan trekken volgende week.

Vervangen kan, met een beetje handigheid, zelf. Wel even zo verstandig zijn om hem bij de dealer eerste even aan de auto te hangen en in te leren in de ECM. Doe je dat niet, kun je na montage in de noodloop naar de dealer (als dit al wil) om hem daar alsnog in te leren.

Maar voor je de ETM (laat) vervangen, laat eerst even een software update toepassen als dit nog niet is gedaan. Die werkte, bij mij i.i.g. erg goed, er daarna nog twee jaar probleemloos mee gereden, waarbij vier keer een vakantie met grote afstanden en sleurhut. Schoonmaken wil in sommige gevallen ook helpen.
JesseB
 
Avatar
 
Subject:

Re: Toerental blijft hangen

 · 
Posted: 19.07.2011 - 10:07  ·  #9
Beste Forum-leden,

Bedankt voor jullie adviezen tot nu toe.

Ik ben zo te lezen niet helemaal volledig geweest. Het gaat hier namelijk om een schakelbak. Verandert dat de zaak?

Ik heb vanochtend Volvo-dealer Verkerk gebeld in Utrecht. Deze monteur gaf aan dat het blijven steken op 1500 rpm tot bijna stilstand in zijn ogen volstrekt normaal is en geen reden tot zorg zou moeten zijn.

Tot zover de update.

Groet,

Jesse
V70 2.4T
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Leeftijd: 53
Berichten: 710
Geregistreerd: 02 / 2009
Subject:

Re: Toerental blijft hangen

 · 
Posted: 20.07.2011 - 00:01  ·  #10
Van een handbak zou ik het eerlijk gezegd niet weten, die heb ik immers niet.... Maar als men zegt dat het normaal is. Zou kunnen, bij de automaat is het ook zo, dus waarom niet?
Heb er bij mij even op gelet. Bij gas los, zakt toerental naar 1500 tpm, om vervolgens na een sec. of 2 a 3, te zakken naar +/- 1200 en pas bij stilstand (of bak in 'N' tijdens het rollen) gaat hij naar stationair toerental.

Vandaag wel de ETM vervangen, mocht het van de dealer op hun locatie zelf doen, zodat men hem direct kon inleren nadat ik hem erin had zitten en de oude kon inleveren.
Na 1 1/2 uur (turbo, dus alles op de kop, op de tast en alle buizen van turbo naar intercooler en van intercooler naar ETM loshalen), zat hij er onder.
Even inleren en klaar.

Kosten:
ETM: 297,50 incl. btw
Pakking: 2,14 incl. btw
Software: 42,48 incl. btw
Totaal: 342,12 incl. btw

Wel even een fooitje in de pot gedaan voor de geweldige service en medewerking van de jongens in de wekplaats.

Dit zijn andere prijzen als een paar maanden geleden, toen de ETM alleen nog nieuw leverbaar was. :-)

Meteen maar even een behoorlijk stuk gereden. Pendelen is geheel voorbij, ook het gevoel dat er aan de auto wordt getrokken is weg, het gevoel dat de bak naar een versnelling zoekt (is niet zo, daarvoor was het verschil in toeren te laag) is voorbij.
Alle kleine verschijnselen bij elkaar sluipen er in de loop van tijd kennelijk zo geleidelijk in dat je het niet merkt en aan went, want hij liep op zich helemaal niet slecht. Nu de ETM vervangen is, loopt hij over het geheel veel mooier. Pakt mooier op, is rustiger. Echt blij dat ik het risico niet meer genomen heb en de stap heb genomen. De oude ETM was ook redelijk versmeerd en er zat toch best een 'zwaar' puntje in.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0