Toerental duikelt bij het (af)remmen

 
 
 
 
 
musje83
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 293
Geregistreerd: 12 / 2014
Subject:

Toerental duikelt bij het (af)remmen

 · 
Posted: 21.10.2016 - 15:11  ·  #1
Sinds een week of wat heeft mijn S60 170pk automaat (LPG) iets vreemds.

Rijden gaat prima, op- en afschakelen gaat prima, uitrollen gaat prima. Maar zodra ik moet afremmen voor bijvoorbeeld een stoplicht of, nog erger, een rotonde waar ik meteen op kan rijden, zakt het toerental tot ongeveer 600rpm met een brommerige motor als gevolg.
Bij het stoplicht op zich geen ramp omdat hij zich weer herstelt zodra de auto volledig stil staat (rem ingetrapt want automaat), maar heel irritant als je met een gangetje van 50 op een rotonde of scherpe bocht afrijdt, afremt tot zo'n 20-25km en de bocht met een vibrerende motor neemt. Gas bij en het is weer weg. >_<

Oh, en het komt niet 100% van de tijd voor, het lijkt een beetje lukraak te gebeuren.

Heeft dit met het stuurhuis te maken? Ik merkte voorheen al wel dat hij in bochten niet altijd even strak stuurde maar dit is gewoon vervelend aan het worden. <_<
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39720
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Toerental duikelt bij het (af)remmen

 · 
Posted: 21.10.2016 - 21:51  ·  #2
Hoe is de staat van je accu ?
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5831
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Toerental duikelt bij het (af)remmen

 · 
Posted: 21.10.2016 - 22:00  ·  #3
strak sturen en motortoerental staan redelijk los van elkaar. lijkt me dat je twee problemen hebt stationair lopen en stuurgedrag. even van beide verschijnselen kenmerken beschrijven??
Turbodesk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Niebert
Leeftijd: 49
Berichten: 1804
Geregistreerd: 02 / 2011
Subject:

Re: Toerental duikelt bij het (af)remmen

 · 
Posted: 21.10.2016 - 22:08  ·  #4
Klinkt als een vacuüm probleem. Omdat het alleen maar bij het remmen gebeurt.
Volvomannen
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeist
Leeftijd: 54
Berichten: 332
Geregistreerd: 05 / 2016
Subject:

Re: Toerental duikelt bij het (af)remmen

 · 
Posted: 22.10.2016 - 10:17  ·  #5
Vacuüm, of beter: valse lucht via vacuumleiding of rembooster, is ook mijn gedachte.
florisjj
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zandvoort
Leeftijd: 35
Berichten: 182
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: Toerental duikelt bij het (af)remmen

 · 
Posted: 22.10.2016 - 10:53  ·  #6
Zakt je toerental enkel wanneer je afremt, of doet hij het ook als je bijvoorbeeld van de D naar de P (oid) schakelt?
musje83
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 293
Geregistreerd: 12 / 2014
Subject:

Re: Toerental duikelt bij het (af)remmen

 · 
Posted: 22.10.2016 - 11:24  ·  #7
De staat van de accu durf ik niet te zeggen; ik weet alleen dat dat controle venstertje (kijkglas) op groen staat. Eens kijken of ik dat uit kan lezen met de geavanceerde boordcomputer functie, alleen even opzoeken hoe ik die op kan roepen.

Moet wel zeggen dat de auto moeilijk start trouwens, dus misschien is de accu niet helemaal lekker. Maar hoe kan dat gerelateerd zijn aan het stationair wegzakken bij afremmen?

Stationair loopt de auto verder prima, heel soms zakt hij ietsje terug naar 820 o.i.d. en heel soms iets hoger, 900, maar verder geen rare dingen.

Tijdens schakelen van P naar D of welke versnelling ook merk ik eigenlijk niets =)
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39720
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Toerental duikelt bij het (af)remmen

 · 
Posted: 22.10.2016 - 11:34  ·  #8
De accu kun je het beste belast laten meten, alleen dan weet je dat hij goed is.
Ik zeg niet dat het je accu is, maar het kan wel degelijk de veroorzaker van je klachten zijn.
Bij een accu aan zijn eind (door bijvoorbeeld een kromme plaat) krijg je precies dezelfde klachten.
florisjj
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zandvoort
Leeftijd: 35
Berichten: 182
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: Toerental duikelt bij het (af)remmen

 · 
Posted: 04.11.2016 - 09:47  ·  #9
Even een schopje, ben wel benieuwd of dit al opgelost is. En zo ja: waar het uiteindelijk aan heeft gelegen?
 
Selected quotes for multi-quoting:   0