Toerental V70 NN

 
 
 
 
 
Wim 1981
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Purmerend
Leeftijd: 43
Berichten: 67
Geregistreerd: 10 / 2017
Subject:

Toerental V70 NN

 · 
Posted: 27.03.2023 - 11:53  ·  #1
Beste Volvo rijders,

Sinds enkele weken heb ik een probleem waarvan ik niet weet waar ik het moet zoeken.

Normaliter start mijn auto bij een koude start op met een verhoogd toerental. Dit houd ongeveer 20 seconde aan en vervolgens verlaagd de auto vanzelf naar stationair toerental en kun je de automaat in de versnelling zetten.

Momenteel moet ik hem soms helpen door zelf iets gas te geven en pakt het hoge toerental vervolgens wel op. Meestal is dit euvel bij een lauwe motor schat ik zo in. Bij een warme motor verhoogt hij het toerental niet en start hij netjes op met stationair toerental.

Het klinkt misschien wazig maar weet anders niet hoe ik dit moet omschrijven. Het betreft een 5 cilinder 2,5 t motor (B5254T6)

Ik hoor graag van jullie.

Groetjes,

Wim Pronk
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4101
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Toerental V70 NN

 · 
Posted: 27.03.2023 - 11:59  ·  #2
Wat is het probleem dan? Dat hij het bij lauwe motor niet doet? Dat is geen probleem lijkt mij. Dit verhoogd toerental is om de katalysator snel op temperatuur te brengen zodat daar de uitlaatgassen worden verbrand om de emissies te verlagen. De motorsoftware bepaalt zelf adhv de input van enkele sensoren of dat nodig is (en dus bij warme motor niet). Er zijn er velen die het graag niet zouden hebben, of zelfs hebben laten wegprogrammeren. Ik zou me er niet te druk om maken en de auto lekker laten bepalen of het nodig is. Voor de motor is het niet slechter (mogelijk zelfs beter omdat niet meteen hogere toeren gedraaid worden bij koude motor en olie).
Wim 1981
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Purmerend
Leeftijd: 43
Berichten: 67
Geregistreerd: 10 / 2017
Subject:

Re: Toerental V70 NN

 · 
Posted: 27.03.2023 - 12:39  ·  #3
Quote door Bolbo

Wat is het probleem dan? Dat hij het bij lauwe motor niet doet? Dat is geen probleem lijkt mij. Dit verhoogd toerental is om de katalysator snel op temperatuur te brengen zodat daar de uitlaatgassen worden verbrand om de emissies te verlagen. De motorsoftware bepaalt zelf adhv de input van enkele sensoren of dat nodig is (en dus bij warme motor niet). Er zijn er velen die het graag niet zouden hebben, of zelfs hebben laten wegprogrammeren. Ik zou me er niet te druk om maken en de auto lekker laten bepalen of het nodig is. Voor de motor is het niet slechter (mogelijk zelfs beter omdat niet meteen hogere toeren gedraaid worden bij koude motor en olie).


De auto gaat volgens mij in een te laag toerental lopen waarbij verschillende waarschuwingen in het dashboard verschijnen. Ook de naald van het toerental blijft bij de nul staan. Als ik vervolgens iets gas geeft met mijn pedaal verdwijnen de waarschuwingen en komt de toerenteller op.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4101
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Toerental V70 NN

 · 
Posted: 27.03.2023 - 14:28  ·  #4
Aha, dat was mij niet duidelijk. Ik ging uit van standaard stationair toerental van plm. 700 en het typisch verhoogde van plm. 2000. Als hij stationair die plm. 700 niet haalt is er iets mis inderdaad. Dan zou ik eerst eens uitlezen met VIDA, mogelijk dat er een sensor kaduuk is.
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 2197
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Toerental V70 NN

 · 
Posted: 27.03.2023 - 15:38  ·  #5
Yep, even uitlezen. Kan bij een turbomotor echt van alles zijn, die hebben aardig wat single points of failure wat betreft stationair lopen en met VIDA erbij weet je tenminste waar je het zoeken moet.
Wim 1981
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Purmerend
Leeftijd: 43
Berichten: 67
Geregistreerd: 10 / 2017
Subject:

Re: Toerental V70 NN

 · 
Posted: 27.03.2023 - 18:32  ·  #6
Quote door brinkie

Yep, even uitlezen. Kan bij een turbomotor echt van alles zijn, die hebben aardig wat single points of failure wat betreft stationair lopen en met VIDA erbij weet je tenminste waar je het zoeken moet.


Bedankt voor de tips. Blijven deze storing erin staan als de auto vervolgens niets meer aangeeft in het Dashboard?
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4101
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Toerental V70 NN

 · 
Posted: 27.03.2023 - 19:21  ·  #7
Ja, er zijn allerlei storingen (het merendeel in feite) die niet op het dashboard worden aangegeven. Aan de gebruiker worden enkel de kritische meldingen weergegeven (hoge temperatuur, airbag etc) maar niet allerlei technische storingen die kunnen optreden in motormanagement etc. Dus uitlezen is zeker aan te raden.
Wim 1981
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Purmerend
Leeftijd: 43
Berichten: 67
Geregistreerd: 10 / 2017
Subject:

Re: Toerental V70 NN

 · 
Posted: 27.03.2023 - 19:34  ·  #8
Quote door Bolbo

Ja, er zijn allerlei storingen (het merendeel in feite) die niet op het dashboard worden aangegeven. Aan de gebruiker worden enkel de kritische meldingen weergegeven (hoge temperatuur, airbag etc) maar niet allerlei technische storingen die kunnen optreden in motormanagement etc. Dus uitlezen is zeker aan te raden.


Dank je wel voor de tip, ik ga hem morgen uitlezen👍
 
Selected quotes for multi-quoting:   0