De toestand van de turbo

Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 55
Subject:

De toestand van de turbo

· 
Posted: 19.12.2016 - 22:43  ·  #1
Laatst ontdekte ik een paar keer dat ik bij serieus stevig optrekken een zichtbare rookwolk achter de auto had, dit kon ik zien in de koplampen van de auto achter me (en het was donker buiten). Met rustig rijden is er niets te merken, het koelwater blijft op peil, er is wel enig olie verbruik (1op5000 ongeveer).
Dus mijn conclusie is dat er inwendige olielekkage is in de turbo. Na ruim 4 ton vind ik dat ook niet zo raar.
Hij functioneert wel gewoon goed, maar ik denk er wel aan om er iets mee te gaan doen.
Maar nu is de vraag, wat? Andere van een sloopauto, laten reviseren, nieuwe catridge er in, ik heb geen idee.......
V70R^2
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 38
Subject:

Re: De toestand van de turbo

· 
Posted: 19.12.2016 - 22:49  ·  #2
Hoe ben je tot de conclusie turbo gekomen? Zuigerveren welke versleten zijn of vast zitten met roet, of vaak voorkomend de uitgeharde klepseals geven ook blauwe rook bij op het gas gaan.
R-W
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 46
Subject:

· 
Posted: 20.12.2016 - 09:27  ·  #3
Als dat alles is en je er verder geen last van hebt, zou ik het zo laten en pas actie gaan ondernemen als het daadwerkelijk nodig is. Met dergelijke kmstand kan er meer aan de hand zijn.
olaf
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 20.12.2016 - 10:19  ·  #4
Ik zou er ook niets aan doen , zolang de auto verder goed loopt .

Wat je rook wolk betreft , in het donker tijdens het optrekken , kan met dit weer grotendeels waterdamp zijn , als er dan licht op valt uit een bepaalde hoek lijkt het dikke rook .
Je kan om het goed te beoordelen beter is overdag een keer achter je auto aanrijden en iemand anders laten rijden , dan kun je het beter beoordelen .
HarryB
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 20.12.2016 - 22:29  ·  #5
Ik heb een mnd geleden ook de turbo vervangen. Had teveel speling vlgs Dennis. Dan zie je ook veel olie in de turbo druk slangen.
Dat zijn dus de twee punten waar je op kunt controleren.
De slang van de turbo nemen en dan kun je eventuele speling goed voelen.
V70R^2
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 38
Subject:

· 
Posted: 20.12.2016 - 22:55  ·  #6
Waarbij moet worden opgemerkt dat radiale speling niet erg is (wordt onder druk met olie gevuld), zolang het maar niet aanloopt op het turbohuis.

De speling welke funest is is axiaal, hier mag absoluut geen sprake van zijn.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 55
Subject:

· 
Posted: 20.12.2016 - 23:08  ·  #7
Bedankt voor alle reacties zover. Ik dacht aan de turbo, omdat ik dacht dat lekke klepseals altijd blauwe rook zouden geven. Maar dit is ook een reeele optie.
Ik zag dit filmpje met een handig tool voor de klepseals: https://youtu.be/zFmC66YU6zI

En Harry: merk je ook verschil met de nieuwe turbo? En is het een beetje te doen, dat gefrommeld achter de motor?

Selected quotes for multi-quoting:   0