Te hoge druk in koelsysteem

S80 d3

 
 
 
 
 
Gouwe
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Flevoland
Berichten: 286
Geregistreerd: 09 / 2012
Subject:

Te hoge druk in koelsysteem

 · 
Posted: 20.09.2015 - 13:56  ·  #1
Hoi,

Mijn broertje heeft een S80 D3 GT met 165K op de teller.
Hij heeft er nu een 40K mee gereden in ruim een jaar.

Nu doet zich het volgende voor.........
Hij had de indruk had dat er minder koelvloeistof in het reservoir zat (lekkage?). Dit heeft hij afgelopen week ook gemeld bij de onderhoudsbeurt. Hij kreeg daarna een mailtje met de volgende mededeling: "Er is een cilinderkop/pakking/blok lekkage aanwezig!!!! Er is namelijk hoge druk in het koelsysteem. Vandaar lekkage/verlies koelvloeistof."

Vanmorgen heeft hij bij koude motor e.e.a. gecontroleerd. Het viel op dat het niveau nu hoger stond. Toen hij de dop van het reservoir losdraaide siste deze (kennelijk stond er na een nacht nog steeds druk op...).

Ik zelf heb zo mijn twijfels bij de analyse van de garage. Heb hem geadviseerd om tenminste een second opinion aan te vragen. Wat denken jullie?
Dop koelvloeistof reservoir? Thermostaat? Iets anders?

Hoor graag.
Gouwe
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39717
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Te hoge druk in koelsysteem

 · 
Posted: 20.09.2015 - 14:06  ·  #2
Ik zou even contact opnemen met Martin, van MMTS.
Buiten dat hij Volvospecialist is, heeft hij vaker van dit soort klachten ter beoordeling.
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1878
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: Te hoge druk in koelsysteem

 · 
Posted: 20.09.2015 - 14:52  ·  #3
Behalve dat ik denk dat er genoeg bedrijven zijn die op een juiste manier diagnose kunnen stellen in dit soort gevallen ook in flevoland(dat is als de broer daar ook woont ) , MMTS is niet om de hoek , lijkt me wat dat betreft ook niet echt handig .


Weet niet wat de garage heeft gedaan/getest om tot deze diagnose te komen , iets meer informatie is wel nodig , om een beetje een oordeel te kunnen geven .

Maar koelvloeistof verlies en overdruk in het systeem klopt wel met een eventueel lekke koppakking al kunnen er nog meer oorzaken zijn .
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5828
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Te hoge druk in koelsysteem

 · 
Posted: 20.09.2015 - 18:16  ·  #4
hoe staat het met de olie? mayonaise aan de vuldop? witte rook uit uitlaat etc. staat dit blok hierom bekend? (kan me niest herinneren eerder tegen gekomen te zijn. het kan altijd maar voordat je de boel los laat halen eerst maar even checken. verlies kan door vele redenen. drukopbouw zolang? idd reservoir dop?
Baksteen
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Homepage: motor-forum.nl
Berichten: 791
Geregistreerd: 07 / 2013
Subject:

Re: Te hoge druk in koelsysteem

 · 
Posted: 20.09.2015 - 18:22  ·  #5
Flapdrol
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 16
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Te hoge druk in koelsysteem

 · 
Posted: 20.09.2015 - 18:28  ·  #6
Hadden de eerste d3's er ook geen last van dat de blokken/koppen scheurde?
volvo355
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oss, Noord-Brabant
Leeftijd: 24
Homepage: volvov70forum.nl
Berichten: 4890
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: Te hoge druk in koelsysteem

 · 
Posted: 20.09.2015 - 18:45  ·  #7
yes996
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Zeewolde
Berichten: 1425
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: Te hoge druk in koelsysteem

 · 
Posted: 20.09.2015 - 19:57  ·  #8
Quote door Baksteen

http://www.midlock.nl/Adobe_handleidingen_NL/HL_CO-151.pdf

http://www.garagetools.nl/leit…er-nl.html

Beetje garage heeft zoiets in huis.
Ik heb ook eens een hele tijd met koelvloeistof missen en temperatuur die te hoog opliep lopen k*tten.
Koppakking was 'onmogelijk', dat gebeurd niet bij de Volvo 5 cilinders.

Jammer dan, even langs...snuifding erboven: Koppakking lek, geen discussie over mogelijk.

De diagnose is echt in 30 seconden gesteld op die manier.

Super vinding!! Maar wat een prijs!! Jammer.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5828
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Te hoge druk in koelsysteem

 · 
Posted: 20.09.2015 - 20:48  ·  #9
handig ding idd maar de prijs ook oef idd. maar eens in china zoeken :bandit:
626Ronin
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Cocoa City
Leeftijd: 50
Berichten: 1226
Geregistreerd: 09 / 2014
Subject:

Re: Te hoge druk in koelsysteem

 · 
Posted: 21.09.2015 - 11:23  ·  #10
als het water in de cilinders terecht komt moet je uitlaat "nieuwe paus" pluimen creƫren en als het mengt met olie kun je ook mayo in het carter verwachten. daarnaast kon ik het gewoon ruiken, (geur van) verbrandingsgassen in het expansievat, had ik geen apparatuur voor nodig..
Gouwe
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Flevoland
Berichten: 286
Geregistreerd: 09 / 2012
Subject:

Re: Te hoge druk in koelsysteem

 · 
Posted: 21.09.2015 - 11:47  ·  #11
Dank voor jullie reacties. Zoals al gezegd heb ik mijn broertje al geadviseerd om een second opinion ergens anders aan te vragen (Dennis is iets dichter in de buurt voor hem....), hij moet het alleen wel (kunnen) plannen.

Als ik sommige reacties begrijp is e.e.a. vrij simpel te meten, zeker door een dealer.
Ik ben/was dan ook verbaasd dat (de receptionist van) de dealer slechts aangeeft dat er een hoge druk is en niet dat ze bijvoorbeeld CO2 o.i.d. gemeten hebben.
Wat ik nog steeds niet begrijp is hoe het kan dat 12 uur na de laatste rit er nog steeds druk op het systeem staat. Immers alles moet dan toch allang afgekoeld zijn??
Waar komt die druk dan vandaan??
Is het niet domweg de dop van het expansievat welke kapot is?
Hebben jullie nog suggesties?
PepijnZ
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zwollywood
Berichten: 656
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Te hoge druk in koelsysteem

 · 
Posted: 21.09.2015 - 16:47  ·  #12
Het systeem lijkt geen druk te verliezen over een nachtje... dan lijkt het systeem behoorlijk netjes dicht.
Het koelsysteem moet onder druk staan om optimaal te werken (het verhoogd het kookpunt van de koelvloeistof), dus normale druk is geen probleem.
Ik vraag me af hoe ze meten of de druk te hoog is. Volgens mij is dat alleen mogelijk met een drukmeter aangesloten op bijv. het expansievat en dan de motor goed warm laten worden.
Verbruikt de motor ook koelvloeistof? Zo niet, dan is er hoogstens de mogelijkheid dat er uitlaatgassen in de koelvloeistof komen en tja... dat is te meten (zie een paar posts hierboven). Het is niet ondenkelijk dat in dat geval de koelvloeistof ook vrij snel van kleur verschiet en niet mooi helder groen/oranje/blauw o.i.d. blijft.
Kun je eens navragen hoe ze de "(te?) hoge druk" hebben geconstateerd?
626Ronin
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Cocoa City
Leeftijd: 50
Berichten: 1226
Geregistreerd: 09 / 2014
Subject:

Re: Te hoge druk in koelsysteem

 · 
Posted: 21.09.2015 - 18:46  ·  #13
bij mijn 626 op lpg met lekke koppakking kon ik de uitlaatgassen gewoon ruiken en werd de koelvloeistof troebel grijs.. een diesel zal niet minder ruiken of verkleuren lijkt mij..
Gouwe
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Flevoland
Berichten: 286
Geregistreerd: 09 / 2012
Subject:

Re: Te hoge druk in koelsysteem

 · 
Posted: 30.09.2015 - 20:07  ·  #14
Even een tussentijdse update. Ik ga vrijdag voor een second opinion met de auto naar een andere dealer.
Even horen wat zij (er van) vinden. Ik houd jullie op de hoogte.
Gouwe
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Flevoland
Berichten: 286
Geregistreerd: 09 / 2012
Subject:

Re: Te hoge druk in koelsysteem

 · 
Posted: 02.10.2015 - 10:42  ·  #15
Gisteren is mijn broertje de auto komen brengen. Even rondje gereden en dop koelvloeistof los gedraaid. Op zich niks raars te merken. Broertje vertelde nog wel dat de dop van het expansievat was vernieuwd. Een van de o-ringen had er scheef in gezeten en volgens de dealer was dit gekomen door de hoge druk (??).
Vanmorgen eerst bijna 150cc koelvloeistof uit de tank gehaald voordat deze bij koude motor op het max streepje stond. Geen idee of mijn broertje er teveel in gegooid heeft of dat dit nu bij de dealer is gebeurd.
Daarna naar mijn dealer gereden. Verhaal uitgelegd. Dop losgedraaid (goed warme motor), niks bijzonders. Auto op de brug, koelsysteem op druk gezet, brug omhoog. Ook na 20 minuten geen druppel vloeistof te bespeuren en ook nergens oude lekkage sporen. Brug naar beneden. Druk was een ietsje gezakt, maar volgens de monteur normaal.
Zijn conclusie; niks aan de hand, mogelijk dat de dop het euvel is geweest (aanzuigen van valse lucht). Daarna even een flinke, snelle rit gemaakt. Dop losdraaien, geen rare fratsen. Door de plaats van het reservoir is het trouwens heel moeilijk om te zien of er teveel vloeistof in zit (het MAX streepje is bijna niet te zien). Morgen bij koude motor daarom nog meer koelvloeistof eruit halen zodat deze bij koude motor op het minimale niveau staat en dan de komende weken maar eens rustig afwachten.

Oh ja, het onderzoek bij de dealer (half uurtje alles bij elkaar) was geheel kosteloos. Dank Broekhuis Harderwijk voor de service!!
 
Selected quotes for multi-quoting:   0