automaat stuk wat nu??

 
 
 
 
 
qawsedrf57
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Scheemda
Leeftijd: 31
Berichten: 284
Geregistreerd: 11 / 2013
Subject:

automaat stuk wat nu??

 · 
Posted: 02.12.2015 - 22:34  ·  #1
Goedenavond,

na 575500km trouwe dienst heeft mijn automaat besloten dat ik voortaan zelf maar moet gaan duwen, aangezien mij die slecht bevalt zoek ik nu een manier/ andere bak om mijn auto weer werkende te krijgen.

welke auto heb ik:
s80
2003
d5
automaat AW 55-50/51SN
ik wil graag nog doorrijden in de auto aangezien het voor mijn gevoel een motorisch goede auto waar ik de komende tijd niet veel gekke dingen aan ga beleven.
maar het moet natuurlijk wel kosten technisch leuk blijven.
(indien ik iets vergeet graag even vermelden in een reactie?)


het verhaal:

automaat bij 460.000km preventief laten spoelen(waren helemaal geen problemen) de kleur van de olie was donkerrood beter dan verwacht.
daarna gereden tot 575500km en de automaat weer laten spoelen (weer preventief had onder het rijden namelijk nog geen enkel probleem gevoelt) dit keer was de olie die er uit kwam git zwart.
na het spoelen functioneerde de versnellingsbak niet meer naar behoren, hij wou niet goed achteruit en kon totaal geen vermogen meer overbrengen, stukje gereden om uit te sluiten dat er lucht in het systeem zat!
naar korte tijd was de olie al zichtbaar een klein beetje verkleurd aan de peilstok!

mijn vermoeden is dat de koppelomvormer is overleden!(als ik geen gelijk heb meld het alstublieft want daar leren we weer van!)

nu zat ik op internet te zoeken naar mijn type versnellingsbak en zag dat deze ook in best veel benzine auto's zit, kan ik deze ongestraft achter mijn diesel blok hangen?(mijn gevoel zegt van niet maar het is hetzelfde type versnellingsbak AW55-50/51SN)

een andere optie is mijn huidige versnellingsbak laten reviseren maar ik zou niet weten wat daar een goed adres voor is tegen een goede prijs?

en meer opties weet ik niet te bedenken, ik hoop dat jullie nog ideeën hebben of tips waar ik wat het beste kan laten doen?

alvast heel erg bedankt!!!

groeten,

jan
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39712
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: automaat stuk wat nu??

 · 
Posted: 02.12.2015 - 22:56  ·  #2
Kan toeval zijn, maar het lijkt alsof er met het spoelen iets niet goed is gegaan.
Ik raad je aan eens contact op te nemen met Gery (gs powerflush) en hem je verhaal eens te vertellen.
Wellicht dat hij er nog iets mee kan.
Indien niet, dan kan hij je ook verder helpen.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5826
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: automaat stuk wat nu??

 · 
Posted: 02.12.2015 - 22:57  ·  #3
Ik vind t ook wel gek dat ie meteen na het spoelen zo in de problemen was terwijl je daarvoor niets merkte. Is alles goed gedaan/gedaan bij de spoeling? Tja kom daar natuurlijk maar weer eens achter. eens overleggen met een van de forum flush sponsoren? Deze bak is bij veel meer modellen gebruikt. net zoals de motor. https://en.wikipedia.org/wiki/Aisin_AF33_transmission
Piet_piraat
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1485
Geregistreerd: 01 / 2015
Subject:

Re: automaat stuk wat nu??

 · 
Posted: 02.12.2015 - 23:05  ·  #4
Wel gek dat het inderdaad direct daarna is gebeurd. Wat natuurlijk wel zou kunnen is dat er al iets niet goed was, dat nog enigszins gemaskeerd werd door vuildeeltjes. Het flushen heeft het dan ineens blootgelegd. Normaal gesproken moet je aan je bak wel iets van achteruitgang merken namelijk, als ie aan het slijten is.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39712
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: automaat stuk wat nu??

 · 
Posted: 02.12.2015 - 23:09  ·  #5
Als een koppelomvormer aan zijn eind is, (weinig grip meer heeft) dan is de kleinste fout al een ramp.
Aan de andere kant, 575.000 km met een bak is wel erg veel.
Goed mogelijk dat de bak al eens vervangen is en men de oude koppelomvormer heeft gebruikt.
In dat geval is een nieuwe koppelomvormer al genoeg.
Als Gery hem op zijn machine aansluit, dan kan hij je precies aangeven wat de staat van de bak is.
Zowel de druk, alsmede de pomp zijn direct af te lezen.
Zo'n diagnose kan dus behoorlijk in de portemonee schelen.
qawsedrf57
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Scheemda
Leeftijd: 31
Berichten: 284
Geregistreerd: 11 / 2013
Subject:

Re: automaat stuk wat nu??

 · 
Posted: 02.12.2015 - 23:17  ·  #6
Hallo,

Bedankt voor de snelle reacties!

Voor zo ver ik weet is de bak nog niet eerder vervangen, de s80 is al bij ons sinds hij 92.000km had en dat de bak daarvoor is vervangen lijkt mij strek!!

Ik zal morgen een contact met gerry opzoeken!

Groeten,

Jan (Qawsedrf57)
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: automaat stuk wat nu??

 · 
Posted: 03.12.2015 - 05:55  ·  #7
De genoemde automaatbak van een benzinemotor gaat niet passen, dit omdat het koppelingshuis (gedeelte om je koppelomvormer en wat om het vliegwiel tegen de motor zit) totaal anders is.

Buiten dit om kom je ook met de overbrengingsverhoudingen niet uit, de oude AW50-42 bakken kn je vrij makkelijk aanpassen door het koppelingshuis over te zetten van de ene bak op de andere. Dit is mij bij dit type bak nog nooit gelukt helaas....

De genoemde bakken zijn tot begin 2004 geleverd in de diesels en moeten dus wel te vinden zijn. Een goede bak met garantie mag niet meer kosten als 250 euro, tel daarbij ruim 1 dag qua werk en een plons olie en dan heb je een beetje een idee van de kosten om de bak te vervangen.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5826
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: automaat stuk wat nu??

 · 
Posted: 03.12.2015 - 19:14  ·  #8
ik kan weinig gegevens over de bak vinden(niet enorm gezocht) maar je hebt dus een automaten bak met een bepaalde code en dan kunnen er alsnog verschillen in zitten? lekker handig :sick: of staat er een aanvullende code ergens op? zo nee moet je dus uitzoeken aan welke motor ie gehangen heeft. <_<
@@lgra
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Groningen
Leeftijd: 64
Berichten: 95
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: automaat stuk wat nu??

 · 
Posted: 03.12.2015 - 19:35  ·  #9
Klinkt als verkeerd soort ATF gebruikt...............
Mekstra
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 419
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: automaat stuk wat nu??

 · 
Posted: 03.12.2015 - 19:54  ·  #10
Quote door qawsedrf57


Voor zo ver ik weet is de bak nog niet eerder vervangen, de s80 is al bij ons sinds hij 92.000km had en dat de bak daarvoor is vervangen lijkt mij strek!!



Zo... dus al een kleine 5 ton onderweg in deze auto! Jammer dat de bak het heeft begeven, wel heel leuk dat je de auto weer wilt repareren, en dan... op naar de volgende 5 ton!

Zou je willen verklappen wat er zoal aan de bak is gebeurd de afgelopen 5 ton? Hoeveel is er gespoeld, met welke ATF hebben jullie gereden? Is er rustig met de auto gereden, of juist fors, lange / korte afstanden.. ik ben heel benieuwd...

Ik hoop dat je met niet al te veel kosten de auto weer gerepareerd krijgt, succes!
PDJ
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Den Oever
Leeftijd: 52
Berichten: 2938
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: automaat stuk wat nu??

 · 
Posted: 04.12.2015 - 13:51  ·  #11
Quote door GRUNNS60

ik kan weinig gegevens over de bak vinden(niet enorm gezocht) maar je hebt dus een automaten bak met een bepaalde code en dan kunnen er alsnog verschillen in zitten? lekker handig :sick: of staat er een aanvullende code ergens op? zo nee moet je dus uitzoeken aan welke motor ie gehangen heeft. <_<


Klopt, de AW55-50 / 51SN is een erg lastig bakje ;-) Ik heb hem er ook onder. De verschillen zijn oa de verschillende stekkers die gebruikt worden. Heb je bijvoorbeeld 2 bakken met dezelfde code's, dan zou het ook kunnen zijn dat ze toch niet uitwisselbaar zijn vanwege de verschillende stekker aansluitingen :o
qawsedrf57
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Scheemda
Leeftijd: 31
Berichten: 284
Geregistreerd: 11 / 2013
Subject:

Re: automaat stuk wat nu??

 · 
Posted: 07.12.2015 - 22:01  ·  #12
ik heb uiteindelijk gekozen voor de meest dure optie revisie van de huidige bak!
kost meer dan de dagwaarde van de auto(de meesten van jullie verklaren mij misschien wel voor gek maar dan is dan zo) maar ik denk dat het het waard is aangezien ik dan weer jaren vooruit kan, daarnaast heb ik 2 kennissen die beide al een keer een automaat hebben gewisseld en het was beide niet naar tevredenheid!

verder zag ik de vraag voorbij komen van hoe er altijd gereden is en het onderhoud enzo!
mijn rijstijl is redelijk rustig, kom bijna nooit boven de 2000RPM behalve op snel weg(ik rij altijd bijzonder zuinig vind ik zelf voor zoon grote auto) bijna nooit, houd in dat de keren dat ik er wel boven kom, ik er dan ook goed boven zit en even allen spinnenwebben uit de uitlaat brand!
maar dat gebeurt geen 5 keer per jaar.

voor mij vanaf 92.000km tot ongeveer 400.000km heeft pa het meeste gereden ook niet een hele ruigerijstijl maar die rijd wel sportiever dan ik.
optrekken enzo met 2500 a 3000 rpm, en ook hij had er geen problemen mee om met enige regelmaal de spinnenwebben er uit te branden.

tot 92.000km heb ik een vermoeden wie de vorige eigenaar was van de auto(uit verhalen van het garage personeel) en deze bestuurder is ook een normaal rijder.

wat betreft het onderhoud vermoed ik dat de auto bij 92.000 km is ingeruild en ik gok dat er toen niks is gebeurt
bij 460.000km heb ik de automaat preventief laten spoelen
en bij 575.000km weer preventief.
mijn conclusie is dus dat deze automaat het 575.000km heeft volgehouden, daar wil ik nog even bij vermelden dat de automaat nog steeds goed functioneert maar dat de koppelomvormer gewoon is versleten.
ik zou kunnen gokken om alleen de koppelomvormer te repareren maar aangezien ik graag net zo lang wil doorrijden tot de km tellen op is lijkt het mij verstandiger om gewoon de hele bak te reviseren. helemaal met het oog dat er de laatste olie wissel vieze zwarte drab uit kwam wat dus ook door de rest van de bak is gekomen!

mijn moto is: als je wat koopt moet je in 1 keer wat goeds kopen dan kan je er lang mee doen! dus vandaar dat ik het nu ook graag in 1 keer goed doe, en als de auto het met 2 jaar alsnog begeeft(wat ik niet verwacht aangezien ik de staat van onderhoud ken!) dan heb ik nog steeds relatief goedkoop mijn kilometers kunnen maken ben ik van mening!

ook zag ik de suggestie staan dat er verkeerde olie is gebruikt, dat is niet het geval want ik heb de specificaties gecontroleerd aangezien ik graag weet wat er met mijn auto gebeurt en hoe het gebeurt!

iedereen bedankt voor het meedenken!

en nog een fotootje omdat ik het niet kan laten om mijn auto nog even te showen

op 1 tank naar huis vanuit centrum Barcelona vond ik ook een prestatie opzich!
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1877
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: automaat stuk wat nu??

 · 
Posted: 07.12.2015 - 22:07  ·  #13
Als de rest van de auto ook nog een leven van dd nieuwe bak mee kan dan is het nog niet zo gek , je weet zelf het beste hoe goed ie nog is .
Dus op naar de miljoen.
Piet_piraat
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1485
Geregistreerd: 01 / 2015
Subject:

Re: automaat stuk wat nu??

 · 
Posted: 07.12.2015 - 22:34  ·  #14
Inderdaad, als de rest van de auto goed is en je bent tevreden kun je best eens een dure reparatie lijden. Wel jammer, maar ach. Na krap zes ton mag het wel eens hè.
Mekstra
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 419
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: automaat stuk wat nu??

 · 
Posted: 19.12.2015 - 23:24  ·  #15
Fantastisch. Ik snap je keus goed.
Rijdt de auto inmiddels weer?
 
Selected quotes for multi-quoting:   0