2.5T 'shimmen'

Iemand ervaring met deze versteviging?

 
 
 
 
 
OttoV
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dubbeldam
Leeftijd: 37
Berichten: 1759
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

2.5T 'shimmen'

 · 
Posted: 21.06.2016 - 20:36  ·  #1
Het schijnt dat de 2.5 turbo nogal gevoelig is voor scheuren aan de bovenzijde van de cilinderbussen. De cilinderbussen zijn aan de bovenzijde van elkaar gesplitst, en op dit punt is de cilinderwand van vooral de 2.5 nogal dun. Bij oververhitting, pingelen of overboost kan het blok op dat punt scheuren. Dit heeft als gevolg heeft dat koelvloeistof de verbrandingsruimte inloopt, dus rot starten, compressieverlies, etc. Vooral de R schijnt dit euvel geregeld te hebben omdat dat blok wat hoger belast is.

Nu ik zelf zo'n ding heb was ik benieuwd hoe je zo'n gescheurd onderblok voorkomt. In NL niet bijster veel over te vinden, maar wel op Engelse en Amerikaanse fora. Wat men daar nog wel eens doet is de spleet tussen de cilinderbussen (sleeves) uitvullen met 'shims', opvulplaatjes die voorkomen dat de cilinderbus op die plaats kan bewegen en dus scheuren. Voor het idee:



Er schijnen zelfs voorbeelden te zijn van gescheurde blokken die met deze shims gerepareerd zijn en het al duizenden mijlen (incl. circuitgebruik) volhouden. Pumaspeed verkoopt die shims voor de 2.5 in de Focus ST.

Nou heb ik geen koelvloeistofverlies, misfire of slecht starten, maar wil m'n auto wel graag goed houden. De kop lichten, shims plaatsen en met een nieuwe koppakking de boel weer dichtzetten is 't me wel waard. Is er iemand met ervaring met deze aanpassing? Ik ben benieuwd!
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: 2.5T 'shimmen'

 · 
Posted: 21.06.2016 - 20:48  ·  #2
Het is iets off topic, ik kan me nog zeer goed herinneren dat de 850 T-5 werd voorgesteld aan de pers, de 2.5 motor werd voorzien van een kleinere boring zodat er een 2.3 ontstond met meer vlees rond de cylinders voor meer koeling en minder stress in het blok wegens minder thermische belasting.
Nou,dat klonk goed en logisch.
Achtereenvolgens kwam er in de 850 ook een 2.5t een lpt blok.
Je kunt het al raden, veel gescheurde bussen...
Dan breng je een 2.4 turbo uit ( zowel 2.4t als ook t5...)
En alsnog brengen ze een weer een een 2.5 hpt blok uit... in 2003.
( laten we voor het gemak de classic R m.j. 2000 met 265pk even vergeten)
Ook die scheurden vaak...
Il snap dit gewoon niet van Volvo.
OttoV
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dubbeldam
Leeftijd: 37
Berichten: 1759
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: 2.5T 'shimmen'

 · 
Posted: 21.06.2016 - 20:50  ·  #3
@ S60Racer: Liever wel natuurlijk :-) Maar voorkomen is beter dan genezen, en zelfs bij normaal gebruik schijnt dit te kunnen gebeuren (als je de 'slachtoffers' mag geloven (A) ). Liever deze operatie dan zoeken naar een andere motor...
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: 2.5T 'shimmen'

 · 
Posted: 21.06.2016 - 20:54  ·  #4
Quote door VolvoS60Racer

Zou lekker de kop laten zitten. En zolang er niets aan de hand is.......niets aan doen.


Ja. En op je gemak een 2.3 t5 blok zoeken en klaarzetten, of een 260pk 2.4 t5 blok.
Vreemd genoeg werden die simultaan in de V70 t5 modellen tm 07 gemonteerd, terwijl de S60R en V70R op de zelfde band werden geassembleerd maar dan wel met het 2.5 blok.....
Volgens de geleerden is het 2.4 260pk blok het best, en het meest betrouwbaar, vrij zeldzaam trouwens.
OttoV
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dubbeldam
Leeftijd: 37
Berichten: 1759
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: 2.5T 'shimmen'

 · 
Posted: 21.06.2016 - 21:00  ·  #5
Die 2.4 kom ik inderdaad ook tegen als het betere alternatief, waarbij ze het 2.4 onderblok volhangen met de R-attributen (turbo, etc). Maar wat betekent dat qua software e.d. dan?
lerren
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: HELMOND
Berichten: 387
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: 2.5T 'shimmen'

 · 
Posted: 21.06.2016 - 21:10  ·  #6
Quote
de cilinderbus op die plaats kan bewegen en dus scheuren.


Het scheuren komt niet door bewegen/trillen. Het is de thermische belasting van de bus, die op de dunste wanddikte voor een vermoeiingsscheur zorgt (uitzetten, krimpen). Op die plek is de doorstroming van het koelwater ook nog het slechtste. Dus als je daar een shim tussen gaat persen wordt hij nog slechter gekoeld.

De shim op de foto dekt hier een al ontstane scheur af, zodat het koelwater minder snel bij de scheur naar de cilinder kan. Een soort van reparatie. Maar dan vraag ik me af hoe strak die shim er tussen is geperst om de afdichting te maken. Dat moet vrij strak lijkt me, bij koude motor. En als de boel warm wordt dan zetten de bussen uit en omdat dat de shim er nu zit kan dit niet meer in die richting ->dan ga je de bussen op extra spanning zetten. De bus wil dan scheef gaan staan -> bus drukt zuiger scheef -> wat levert dit voor schade op op de lange termijn?

Dit is geen oplossing. Als je er geen moeite mee hebt om de kop er preventief af te halen dat kun je beter de bussen vervangen door nieuwe die nog geen micro-scheurtjes hebben.

Dus zo lang je geen last van koelwaterverlies hebt, zoals S60racer al zegt, laten zitten.
en als ie gaat, gewoon nieuwe bussen in zetten.
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: 2.5T 'shimmen'

 · 
Posted: 21.06.2016 - 21:14  ·  #7
Verder tunen... haha.
Alsof je een mietje bent met een standaard blok.
Interessant genoeg is de 2.4 260 pk gewoon nog in
M.j. 07 geleverd geweest als T5.
Met AW 55-50 gt bak......
Zeldzame combinatie, je ziet deze zeer weinig, er is 1 op het forum....
OttoV
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dubbeldam
Leeftijd: 37
Berichten: 1759
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: 2.5T 'shimmen'

 · 
Posted: 21.06.2016 - 21:21  ·  #8
Quote door lerren

Quote
de cilinderbus op die plaats kan bewegen en dus scheuren.


Het scheuren komt niet door bewegen/trillen. Het is de thermische belasting van de bus, die op de dunste wanddikte voor een vermoeiingsscheur zorgt (uitzetten, krimpen). Op die plek is de doorstroming van het koelwater ook nog het slechtste. Dus als je daar een shim tussen gaat persen wordt hij nog slechter gekoeld.

De shim op de foto dekt hier een al ontstane scheur af, zodat het koelwater minder snel bij de scheur naar de cilinder kan. Een soort van reparatie. Maar dan vraag ik me af hoe strak die shim er tussen is geperst om de afdichting te maken. Dat moet vrij strak lijkt me, bij koude motor. En als de boel warm wordt dan zetten de bussen uit en omdat dat de shim er nu zit kan dit niet meer in die richting ->dan ga je de bussen op extra spanning zetten. De bus wil dan scheef gaan staan -> bus drukt zuiger scheef -> wat levert dit voor schade op op de lange termijn?

Dit is geen oplossing. Als je er geen moeite mee hebt om de kop er preventief af te halen dat kun je beter de bussen vervangen door nieuwe die nog geen micro-scheurtjes hebben.

Dus zo lang je geen last van koelwaterverlies hebt, zoals S60racer al zegt, laten zitten.
en als ie gaat, gewoon nieuwe bussen in zetten.


Hoe zie je dat voor je dan? Die bussen zijn 1 geheel met het blok. Er zijn vervangingsbussen te krijgen, maar daarvoor moet het halve blok weggefreesd.
OttoV
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dubbeldam
Leeftijd: 37
Berichten: 1759
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: 2.5T 'shimmen'

 · 
Posted: 21.06.2016 - 21:27  ·  #9
Quote door TPR Powerflush

Verder tunen... haha.
Alsof je een mietje bent met een standaard blok.
Interessant genoeg is de 2.4 260 pk gewoon nog in
M.j. 07 geleverd geweest als T5.
Met AW 55-50 gt bak......
Zeldzame combinatie, je ziet deze zeer weinig, er is 1 op het forum.... PVL.


Dat is de B5244T5 he? Zeldzamer dan een onbeschadigd R-blok volgens mij... :-)

Tunen is niet zo m'n ding, de S60 was gechipt maar puur vanwege wat meer koppel in 't middengebied. De R hou ik liever stock, ook vanwege de geartronic die je al snel frituurt met teveel vermogen...

Al is deze hele discussie voorlopig hypothetisch; ik ben zuinig op m'n spullen, ben geen trapper, het gas gaat er zelden vol op en dan al heel even. 't Is meer: is dat shimmen inderdaad interessant als preventie, maar als ik de reacties zo lees... 🇳🇴
PvL
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Omgeving Arnhem
Berichten: 3208
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: 2.5T 'shimmen'

 · 
Posted: 21.06.2016 - 21:47  ·  #10
Quote door TPR Powerflush

Interessant genoeg is de 2.4 260 pk gewoon nog in
M.j. 07 geleverd geweest als T5.
Met AW 55-50 gt bak......
Zeldzame combinatie, je ziet deze zeer weinig, er is 1 op het forum.... PVL.



Ik heb mijn 2007 T5, na ruim drie jaar in originele setting te hebben rondgereden, sinds begin dit jaar laten tunen door Volvotune - OLEG file volgens Obbe. Daarna in maart een compleet 3" RVS uitlaatsysteem met 3" downpipe laten maken. De T5 blijft onderin gewoon heel dociel. Maar met het gas erop....
Mijn auto loopt op gas en na de tuning moest tevens de LPi worden aangepast - bij het leveren van 75% of meer vermogen schakelt het systeem om naar benzine. Ik vind dat wel zo prettig. Inmiddels ruim 15K gereden - geen klap verkeerd. Ding loopt op top gewoon de teller uit. Ik heb geen idee hoeveel vermogen het blok nu afgeeft, maar het is echt beduidend meer als de oorspronkelijke 260 paarden.
Ik rij wel het blok altijd netjes warm alvorens veel vermogen te vragen, maar dat doe ik met elke motor. Olie verversen om de 10-12K ongeveer met de Ardeca 5W40 PS. Gebruikt geen spat olie. Normaliter wissel ik zo om de 2-3 jaar van auto. Deze verveelt nog lang niet en blijft nog wel even. :thumb:
lerren
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: HELMOND
Berichten: 387
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: 2.5T 'shimmen'

 · 
Posted: 21.06.2016 - 21:47  ·  #11
Quote door OttoV

Quote door lerren

Quote
de cilinderbus op die plaats kan bewegen en dus scheuren.


Het scheuren komt niet door bewegen/trillen. Het is de thermische belasting van de bus, die op de dunste wanddikte voor een vermoeiingsscheur zorgt (uitzetten, krimpen). Op die plek is de doorstroming van het koelwater ook nog het slechtste. Dus als je daar een shim tussen gaat persen wordt hij nog slechter gekoeld.

De shim op de foto dekt hier een al ontstane scheur af, zodat het koelwater minder snel bij de scheur naar de cilinder kan. Een soort van reparatie. Maar dan vraag ik me af hoe strak die shim er tussen is geperst om de afdichting te maken. Dat moet vrij strak lijkt me, bij koude motor. En als de boel warm wordt dan zetten de bussen uit en omdat dat de shim er nu zit kan dit niet meer in die richting ->dan ga je de bussen op extra spanning zetten. De bus wil dan scheef gaan staan -> bus drukt zuiger scheef -> wat levert dit voor schade op op de lange termijn?

Dit is geen oplossing. Als je er geen moeite mee hebt om de kop er preventief af te halen dat kun je beter de bussen vervangen door nieuwe die nog geen micro-scheurtjes hebben.

Dus zo lang je geen last van koelwaterverlies hebt, zoals S60racer al zegt, laten zitten.
en als ie gaat, gewoon nieuwe bussen in zetten.


Hoe zie je dat voor je dan? Die bussen zijn 1 geheel met het blok. Er zijn vervangingsbussen te krijgen, maar daarvoor moet het halve blok weggefreesd.



Sorry, je hebt gelijk. "gewoon" is hier dan inderdaad niet helemaal op z'n plaats. Was in de veronderstelling dat dit losse bussen waren. (heb zelf geen T-blok) Dan zal een ander blok wellicht iets minder kostbaar zijn. :-)
OttoV
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dubbeldam
Leeftijd: 37
Berichten: 1759
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: 2.5T 'shimmen'

 · 
Posted: 21.06.2016 - 21:55  ·  #12
Quote door PvL

Quote door TPR Powerflush

Interessant genoeg is de 2.4 260 pk gewoon nog in
M.j. 07 geleverd geweest als T5.
Met AW 55-50 gt bak......
Zeldzame combinatie, je ziet deze zeer weinig, er is 1 op het forum.... PVL.



Ik heb mijn 2007 T5 na ruim drie jaar in originele setting te hebben rondgereden, sinds begin dit jaar laten tunen door Volvotune - OLEG file volgens Obbe. Daarna in maart een compleet 3" RVS uitlaatsysteem met 3" downpipe laten maken. De T5 blijft onderin gewoon heel dociel. Maar met het gas erop....
Mijn auto loopt op gas en na de tuning moest tevens de LPi worden aangepast - bij het leveren van 75% of meer vermogen schakelt het systeem om naar benzine. Ik vind dat wel zo prettig. Inmiddels ruim 15K gereden - geen klap verkeerd. Ding loopt op top gewoon de teller uit. Ik heb geen idee hoeveel vermogen het blok nu afgeeft, maar het is echt beduidend meer als de oorspronkelijke 260 paarden.
Ik rij wel het blok altijd netjes warm alvorens veel vermogen te vragen, maar dat doe ik met elke motor. Olie verversen om de 10-12K ongeveer met de Ardeca 5W40 PS. Gebruikt geen spat olie. Normaliter wissel ik zo om de 2-3 jaar van auto. Deze verveelt nog lang niet en blijft nog wel even. :thumb:


Haha, mooi toch? Lekker houden dan :thumb:
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2843
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: 2.5T 'shimmen'

 · 
Posted: 21.06.2016 - 22:23  ·  #13



Kwam toevallig dit plaatje tegen op Facebook
OttoV
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dubbeldam
Leeftijd: 37
Berichten: 1759
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: 2.5T 'shimmen'

 · 
Posted: 21.06.2016 - 23:02  ·  #14
Dat zijn die Dartonbussen volgens mij
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 36
Berichten: 2031
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: 2.5T 'shimmen'

 · 
Posted: 21.06.2016 - 23:34  ·  #15
Lees ik pagina 1 helemaal en wilde darton sleeves als suggestie opperen staan ze hierboven gelijk :D

ik heb ook diverse gescheurde 2.5t's gezien en gehad.

Gewoon doorrijden tot het probleem zich voordoet, kan zomaar 500.000km probleemvrij blijven.

Bij de bekende problemen die b5244t5 erin of darton sleeves (ik prefereer die tweede optie sterk, alles NIEUW en onverwoestbaar, dat t5 blok is toch weer een gebruikt blok, en met pech helemaal gaar getrapt als politiewagen :police: :-| )
 
Selected quotes for multi-quoting:   0