Verschil Polestar t.o.v. andere chiptuning

 
 
 
 
 
John-John
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Sweet Lake City
Berichten: 20
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Verschil Polestar t.o.v. andere chiptuning

 · 
Posted: 05.11.2016 - 18:48  ·  #1
Ik zie behoorlijk veel topics over chiptuning en maar bitterweinig over Polestar. Wat is het verschil tussen beide?..Is er iemand die mij e.e.a. kan uitleggen?
Turbodesk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Niebert
Leeftijd: 49
Berichten: 1804
Geregistreerd: 02 / 2011
Subject:

Re: Verschil Polestar t.o.v. andere chiptuning

 · 
Posted: 05.11.2016 - 19:09  ·  #2
Ja hoor. Polestar is een hele simpele tuning. Het enige wat daarin aangepast is dat de turbodruk wat hoger afgesteld is.

Obbe van Volvotune heeft dit zelf onderzocht. Hij heeft zelf een Polestar tuning gekocht en heeft de oude originele file met de nieuwe bekeken.
Het enige verschil was de verhoogde turbodruk.
Dat is dus een hele hoop geld voor zoiets simpels. Tuurlijk je behoud de Volvo garantie, zolang je auto nog onder garantie valt.

Een echte tuning houd rekening met veel meer factoren. Brandstofdruk, Inspuitmoment, gaspedaal reactie, turbodruk, brandstof hoeveelheid en zo nog wat parameters.
Op die manier kan je een heel soepel lopende auto krijgen door alles op elkaar af te stemmen.
yes996
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Zeewolde
Berichten: 1425
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: Verschil Polestar t.o.v. andere chiptuning

 · 
Posted: 05.11.2016 - 19:47  ·  #3
Quote door John-John

Ik zie behoorlijk veel topics over chiptuning en maar bitterweinig over Polestar. Wat is het verschil tussen beide?..Is er iemand die mij e.e.a. kan uitleggen?

Je betaald een vermogen ten opzichte van andere tuners en je krijgt daar in verhouding zeer weinig voor terug.
Turbodesk geeft daar een heel goede en duidelijke uitleg over.

Mijn 2.5T is op de rollenbank gezet en aan de hand van mijn wensen zo optimaal mogelijk gechipt. Maatwerk. De Nm en Pk's van Polestar kunnen daar niet aan tippen.
De prijs die ik betaalde was nog niet de helft van de standaard software "Chiptune" update van Polestar. Dit inclusief de kosten van de rollenbank.
Polestar, veel geld voor een heel simpele update. Zou niet meer mogen kosten dan 100/150 euro.
John-John
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Sweet Lake City
Berichten: 20
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Verschil Polestar t.o.v. andere chiptuning

 · 
Posted: 05.11.2016 - 20:09  ·  #4
ok, das duidelijk, thanks.
Gouwe
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Flevoland
Berichten: 286
Geregistreerd: 09 / 2012
Subject:

Re: Verschil Polestar t.o.v. andere chiptuning

 · 
Posted: 06.11.2016 - 08:13  ·  #5
Maar Polestar werkt wel kan ik je uit ervaring zeggen en of het zo simpel is als wordt gesteld??
Elk voordeel heb in ieder geval zijn nadeel. Maak je eigen afweging zou ik zeggen..........
Turbodesk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Niebert
Leeftijd: 49
Berichten: 1804
Geregistreerd: 02 / 2011
Subject:

Re: Verschil Polestar t.o.v. andere chiptuning

 · 
Posted: 06.11.2016 - 08:55  ·  #6
Je zal ook heus wel iets merken met een Polestar tuning.

Maar als je bijvoorbeeld een op maat gemaakte tuning door Obbe van Volvotune er in laat zetten dan weet je pas echt wat tuning betekent.

Het gaat niet alleen maar om de duw die je wilt voelen. Het gaat om de souplesse die je wilt voelen als je wegrijd en versnelt. De power die je continue voelt als je je gaspedaal dieper in trapt.
Een koppelkromme die zo recht mogelijk is zonder dipjes.
FrankK
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wassenaar
Leeftijd: 61
Berichten: 227
Geregistreerd: 04 / 2016
Subject:

Re: Verschil Polestar t.o.v. andere chiptuning

 · 
Posted: 06.11.2016 - 09:28  ·  #7
Wat gebeurt er met de tuning van Obbe als je je Volvo naar e dealer brengt en je krijgt een software update?
Wordt het werk van Obbe dan overschreven?
Turbodesk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Niebert
Leeftijd: 49
Berichten: 1804
Geregistreerd: 02 / 2011
Subject:

Re: Verschil Polestar t.o.v. andere chiptuning

 · 
Posted: 06.11.2016 - 10:36  ·  #8
Obbe laad de software gratis terug als deze overschreven is.

Waar kan je in Europa belabberde brandstof tanken?
Ik heb in de meeste landen al gereden met deze tuning en nergens last van gehad.
Dan moet je al ongelooflijk veel pech hebben dat er rotzooi in de brandstof aanwezig is.
Dan maakt het echt niet uit wat voor tuning je hebt of niet.
Gouwe
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Flevoland
Berichten: 286
Geregistreerd: 09 / 2012
Subject:

Re: Verschil Polestar t.o.v. andere chiptuning

 · 
Posted: 06.11.2016 - 12:55  ·  #9
Quote door Turbodesk

Het gaat niet alleen maar om de duw die je wilt voelen. Het gaat om de souplesse die je wilt voelen als je wegrijd en versnelt. De power die je continue voelt als je je gaspedaal dieper in trapt.
Een koppelkromme die zo recht mogelijk is zonder dipjes.


Ik zou zeggen kom eens proefrijden en merk hoe soepel mijn zeecontainer rijdt.... (Groningers onder elkaar).
Laatst daar van één van de forum sponsoren nog een compliment over gehad.

Mij ging het juist om de souplesse en de lineaire versnelling waarom ik de tuning heb laten doen. Ik ben in ieder geval tevreden.
Fox
 
Avatar
 
Subject:

Re: Verschil Polestar t.o.v. andere chiptuning

 · 
Posted: 18.11.2016 - 14:19  ·  #10
Ik heb mijn Volvo V70 2.0T R-Design laten voorzien van de Polestar tune, de ervaring met de tune zit daarna waarschijnlijk tussen de oren … het reageert allemaal wat "frisser"!?
Ik wilde toch weten wat de Polestar tune op de rollenbank zou laten zien, heb hiervoor een afspraak met Rica tuning gemaakt … resultaten vielen tegen, waardes zouden moeten zijn 240 pk/320 Nm —> gemeten 230 pk/303 Nm :-(.
Ik had, bij het maken van de afspraak bij Rica, een verzoek gedaan voor een Downpipe omdat dit aanvullend aan een tune een betere "ademhaling" verzorgd.
Op voorstel van Rica een Stage II laten plaatsen … whow, zou moeten laten zien 270 pk/390 Nm —> werd 262 pk/382 Nm. Het verschil zou komen doordat ik op 95 reed.
Heb nu 98 getankt, lijkt nog wat alerter te reageren en toch nog een Downpipe besteld, deze wordt binnenkort geplaatst en krijgt dan een fijnafstelling + een meting vooraf om te zien wat ie op 98 laat zien aan waardes en een meting na het monteren van de Downpipe (er zit al een K&N sportluchtfilter in).
Ga ook nog kijken wat de auto met 102 doet :-|
Fer
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Utrecht
Leeftijd: 62
Berichten: 52
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Verschil Polestar t.o.v. andere chiptuning

 · 
Posted: 18.11.2016 - 18:26  ·  #11
Goed bezig, Wijnand. Zo ben ik het ook gewend: uitgangsmeting op de rollenbank, een interventie door tuner laten doen en dan controlemeting op de rollenbank. Nog enkele opmerkingen mijnerzijds: de beloofde waarden van vermogen en koppel, zijn die aan de krukas of gemeten op de rollenbank aan de aangedreven wielen, bij mijn Corvette zit daar een verlies van bijna 17% tussen. En ook: de beloofde waardes zijn altijd piekwaardes, die klinken wel interessant maar het gaat er natuurlijk om dat een groot en constant percentage daarvan beschikbaar is in het toerental dat jij als bestuurder het meest gebruikt. En als laatste wellicht een open deur: de tuner moet altijd checken dat de motor in geen enkel toerentalgebied te arm gaat draaien.
Widebody
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Down, way down south limburg
Berichten: 445
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Verschil Polestar t.o.v. andere chiptuning

 · 
Posted: 18.11.2016 - 21:51  ·  #12
Ik weet nog uit mijn Subaru tijd dat 1 van de eerste dingen die je ging doen bij tunen, een AFR-meter inbouwen. Dan kan je ten allen tijden zien of ie niet te mager loopt. Kan ook een indicatie geven voor een storing(vacuumlek oid).

Er werd ook veel gewerkt met AVC-R's, oa van Apexi. Daar was al veel mee te behalen!
Fox
 
Avatar
 
Subject:

Volvo V70 2.0T R-Design, uitdraai rollenbank test Rica Stage II

 · 
Posted: 20.11.2016 - 12:28  ·  #13
Hallo Fer,
Bedankt voor je reactie, meting Rica Stage II tune is aan de aangedreven (voor-)wielen.

Mvrgr. Wijnand
Kreeg de foto niet gedraaid/verkleind!?
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
yes996
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Zeewolde
Berichten: 1425
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: Verschil Polestar t.o.v. andere chiptuning

 · 
Posted: 20.11.2016 - 12:45  ·  #14
Ha Wijnand, mooie waardes!

Heb je ook zo'n softwarelader van ze gekocht waarmee je andere bijvoorbeeld de standaard software en de ook getunede software zelf weer kan downloaden in de ECU?
Ideaal wanneer je een keer genoodzaakt bent de software weer te laden. Kan je dan zelf doen via je OBD poort.
Setje kost geloof ik rond de 120 euro.
Ik vind ze echter met de tuning nogal stevig aan de prijs. Meer dan dubbel zo duur als bij Tunex waar ik het heb laten doen. (incl. rollenbank)
Ook 18 pk en 20 Nm minder.
Fer
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Utrecht
Leeftijd: 62
Berichten: 52
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Verschil Polestar t.o.v. andere chiptuning

 · 
Posted: 20.11.2016 - 13:41  ·  #15
Mooie registratie. Zo vanaf 2200-4500 rpm duidelijk hoger liggende en deukloze koppelcurve, dat lijkt me goed gedaan. En voor wat betreft de prijs: als je rekent in euro per pk zijn de eerste altijd relatief goedkoop, maar naar mate je meer uit een motor wilt halen moet je steeds extremere dingen gaan doen die per pk erg duur zijn, maar ook een motorloop opleveren waar je in het dagelijks gebruik niet blij van wordt. De laatste beetjes die je kan winnen zitten meestal in het hoge toerentalgebied, in het lage toerengebied heeft motor dan vaak weinig pit en loopt hij rottig. De kunst met tunen is dus om laaghangend fruit te plukken en een in het dagelijks verkeer wat pittigere auto te creëren die niet te veel gaat verbruiken en heel blijft, onze S-sen en V's zijn nu eenmaal geen sportwagens. Auto's tunen is geen eenvoudig vak.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0