reserves koelsysteem icm tuning

 
 
 
 
 
Wimwerf
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 48
Berichten: 360
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

reserves koelsysteem icm tuning

 · 
Posted: 17.08.2018 - 10:05  ·  #1
Hallo allemaal,

Ik vroeg me het volgende af. Afgelopen vakantie een mooie rit (heen en weer) naar Italië gehad.
Buiten was het tussen de 30 en 36 graden. In de auto heerlijk klimaat controle op 24 graden.
Met de T5 heerlijk kruissnelheden van 160km/h heuvel/berg op en af.
Het koelsysteem bleef netjes vlak voor de helft staan.

Wanneer de auto getuned gaat worden (al dan niet met downpijp/uitlaat/intercooler ofzo), hoe zal dit gaan met bovenstaande situatie? Hoeveel reserves heeft het koelsysteem eigenlijk?
In vlak Nederland valt het allemaal best mee maar hoe is dat in heuvelachtig landschap?
En hoe zit dat met de temperaturen van de vloeistof in de automaat?

Mvg
Wim
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: reserves koelsysteem icm tuning

 · 
Posted: 17.08.2018 - 10:41  ·  #2
Het standaard koelsysteem van de Volvo's zijn ruim bemeten en eigenlijk gaat dat wel qua koeling en tuning (mits natuurlijk het systeem goed in orde is). Echter zullen de wat meer serieus getunede auto's vaak en een alu radiateur en een alu intercooler gebruiken. De intercooler is vaak een groter probleem als de motorkoeling. Lees, hoe groter de intercooler, hoe meer koudere lucht, hoe meer brandstof erin de cilinders kan. Zoals de Amerikanen zo leuk kunnen zeggen; 'more air is more fuel is bigger bang' :)

Er zit nogal wat verschil in de KVSradiateurs qua dikte helaas. Origineel zit er vaak een 40mm gemonteerd en de aftermarket levert meestal de 32mm (dus minder koeling). Er zijn echter een paar aftermarket merken die wel KVS radiateuren leveren van 40mm, maar dit is dus niet standaard. De alu koelers zijn vaak nog dikker en geeft ook weer meer koelvermogen.

Als je een uitgebreide tune setup hebt zoals bijvoorbeeld een 3"DP + freeflow uitlaat, H-drijstangen, grotere injectoren, grotere turbo, etc is het zeer zeker verstandig om er een grotere (lees alu) intercooler erin te hangen of om te zorgen dat je radiateur minimaal die 40mm heeft.

Ook zou je nog eea kunnen doen met de thermostaat. Volvo leverde vroegah (daar gaan we weer) thermostaten van 87 graden. Deze zijn allemaal vervangen door eerst de 90, later de 91 en momenteel zelfs de 92 graden versies. Deze zijn in mijn bescheiden mening niet geschikt voor tuningsdoeleinden, je komt dan automatisch in aftermarket thermostaten terecht (bijvoorbeeld Gates) waar weer standaard geen jiggleklep inzit die de originele thermostaten wel weer hebben. Dat betekend dus automatisch dat je er een klein gaatje van 3 mm in moet boren. (mensen onderschatten vaak de functie van de jiggleklep). Maar met een 87 graden thermostaat hou je de temperatuur huishouding keurig op peil, zelfs met een standaard radiateur.

Het rare is dat Volvo zelf van die 87 graden is afgestapt (waarom weet ik ook niet) en je ziet dit ook vaak terug in de meter op het dashboard. Momenteel staan de meters standaard vaak net iets uit het midden als de motor op KVS bedrijfstemperatuur is, met een 87 graden thermostaat staat de meter exact in het midden.

Beetje lang verhaal maar hoop dat ik je iets duidelijk heb kunnen maken qua koeling en of het wel dan niet nodig is.
Wimwerf
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 48
Berichten: 360
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: reserves koelsysteem icm tuning

 · 
Posted: 17.08.2018 - 11:07  ·  #3
Hoi dirk,

Bedankt voor je reactie. Ik hoef me niet druk te maken om de koeling zo te lezen.
De tuning ga ik redelijk houden hoor. Meer dan een chip/3"DP/uitlaat (misschien IC) gaat het niet worden.
De automaat kan niet veel meer hebben dan dat.
Dus de H-sectie drijfstangen/injectoren e.d. gaan het niet worden :)
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: reserves koelsysteem icm tuning

 · 
Posted: 17.08.2018 - 11:41  ·  #4
Ach, de automaatbakken kunnen echt probleemloos 350-400PK hebben en daar moet je best wel wat voor doen om dit te halen. Het enigste probleem met de automaatbakken is hoe het vermogen inkomt en hoe er met de bak word omgegaan. Stoplichtsprintjes, zeker met een zware tune onderin, is dodelijk voor de bak (maar ook zonder tune), als het vermogen er geleidelijk in komt en dan zeker op wat hogere toerentallen is er voor de bak helemaal niets aan de hand. En ook niet voor een verder standaard blok. het probleem ligt hem vaak in teveel vermogen bij te lage toeren en teveel knock (wat weer dodelijk is voor je drijfstangen) maar een goede tunert weet dit en houd hier ook rekening mee.

Als voorbeeld even bedoeld, toen ik een paar weken geleden met de injectoren bezig was om opnieuw te calibreren heb ik ook de turbodruk iets aangepast. Dit heb ik uiteindelijk weer iets teruggeschroefd omdat ik wielspin kreeg tijdens het opschakelen van 1 naar 2 en 2 naar 3 (is een 4-bak automaat) en dat is gewoon teveel van het goede, maar je draait dan bijna 1.6 bar druk. Nu op 1.45 spint de boel niet door en loopt de auto meer als goed en schakelt wel fatsoenlijk over.
Wimwerf
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 48
Berichten: 360
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: reserves koelsysteem icm tuning

 · 
Posted: 17.08.2018 - 15:44  ·  #5
Ah ok. Stoplichtsprintjes ben ik niet zo van. Moet zeggen dat ik het redelijk irritant vind wanneer de bak er voor kiest om terug te schakelen bij een klein beetje gasgeven. Wat is het zo heerlijk om de turbo in te voelen komen en dat er op koppel zo lekker door de versnelling wordt getrokken.
Gaat andere injectors zoveel meer brengen dan met alleen een chip/3"DP/uitlaat e.d.?
jpandriesse
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Berichten: 279
Geregistreerd: 07 / 2018
Subject:

Re: reserves koelsysteem icm tuning

 · 
Posted: 17.08.2018 - 16:06  ·  #6
Andere (meer capaciteit) gaat je aan sich niet meer vermogen geven, maar bij tuning gaan op gegeven moment de originele niet voldoende meer opbrengen en zal je dus op andere over moeten.
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2843
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: reserves koelsysteem icm tuning

 · 
Posted: 17.08.2018 - 16:18  ·  #7
Gebruik je je auto “normaal†dan zal een tuning niet meteen van je verlangen dat je het koelsysteem aan moet passen.

Ga je meer dan bovengemiddeld vermogen vragen dan loop je het risico niet voldoende koelcapaciteit te hebben.

Ik verwacht echt niet dat je door een andere uitlaat een chip meteen problemen krijgt. Je zult het meteen merken in je portemonaye als je gaat lopen trappen vanwege de frequente bezoeken aan de pomp.....
Wimwerf
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 48
Berichten: 360
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: reserves koelsysteem icm tuning

 · 
Posted: 17.08.2018 - 17:04  ·  #8
@Steve, eerlijk gezegd boeit me dat niet zo. Ik heb gezien hoe zuinig ik m kan laten rijden op lange afstanden.
Dat de auto niet erg voordelig loopt in de stad, ach ja. Ik was er van op de hoogte dat hij een slokje lust in de stad.
Je krijgt er zoveel voor terug :)
Turbodesk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Niebert
Leeftijd: 49
Berichten: 1804
Geregistreerd: 02 / 2011
Subject:

Re: reserves koelsysteem icm tuning

 · 
Posted: 17.08.2018 - 17:33  ·  #9
Koelsysteem kan tekort schieten als het erg warm is en je met een grote caravan bijvoorbeeld rijd. Met name heuvelopwaarts.
Ik ga binnenkort een losse radiateur voor de automaat installeren. Nog even wachten op Dirk. Die is met zoiets bezig.
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 36
Berichten: 2031
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: reserves koelsysteem icm tuning

 · 
Posted: 17.08.2018 - 18:34  ·  #10
Eigenlijk maakt de tuning nog nieteens wat uit.

Het is meer een vraag hoelang ben je van plan het vermogen aan te spreken, ik heb gemerkt dat zelfs een 2.4 non turbo al te heet wordt op het circuit met de Volvo koeling.

Maar een getunde wagen sportief berijden in Nederland zal weer geen problemen kunnen opleveren.

In de bergen is dat een ander verhaal, zeker als je een flinke remmen upgrade hebt kan je het vermogen langere tijd kwijt en loopt de boel binnen no-time te heet.
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2843
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: reserves koelsysteem icm tuning

 · 
Posted: 17.08.2018 - 20:56  ·  #11
Quote

Dat de auto niet erg voordelig loopt in de stad, ach ja. Ik was er van op de hoogte dat hij een slokje lust in de stad.
Je krijgt er zoveel voor terug


Daarom rij ik een R, gewoon omdat hij zo’n extra funfactor heeft
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: reserves koelsysteem icm tuning

 · 
Posted: 18.08.2018 - 05:56  ·  #12
Quote door Turbodesk

Nog even wachten op Dirk. Die is met zoiets bezig.
Zie andere topic qua bakkoeling, ik wacht even op Doeke die kon waarschijnlijk goedkoop aan 2 orignele koelslangen komen en vandaar uit kunnen we verder met dat koelproject voor de automaatbak.

Edit: De gestelde vraag gaat dus over de standaard KVS koeling en die is bij normaal gebruik cq chiptuning meer als voldoende ! Anders gezegd; de KVS koeling is zowel bij de turbo modellen (226-300PK) en de non-turbo's origineel (140-170PK) geheel gelijk aan elkaar. De automaatkoeling, etc is een geheel ander iets en ander topic. De KVS koeling hoef je echt niet aan te passen bij gebruik van een chip en een 3" uitlaat.
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: reserves koelsysteem icm tuning

 · 
Posted: 18.08.2018 - 07:46  ·  #13
Quote door jpandriesse

Andere (meer capaciteit) gaat je aan sich niet meer vermogen geven, maar bij tuning gaan op gegeven moment de originele niet voldoende meer opbrengen en zal je dus op andere over moeten.
Klopt helemaal, iets strakker gezegd; zodra je ziet dat injector duty cycle > 85% komt ben je eigenlijk toe aan andere injectoren. Alles boven de 85% word namelijk niet geheel precies meer volgens de ingegeven tabellen afgehandeld en je krijgt dan meer 'gok' werk. Dat laatste wil je absoluut niet bij een stevig getunede auto. Dat was voor mij ook de reden om van de groende R injectoren (450CC) over te gaan naar de 850CC injectoren van Bosch.

Dit heeft weer automatisch als gevolg dat ik nu een injector duty cycle heb van net 45-48% en dus veel preciezer mijn tabel kan volgen. Maar dit heeft ook niets met de KVS koeling te maken maar meer met tune werk en hoe te interpreteren.
Roffeltje
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: @home in Zuid Limburg (Gelaen) :)
Leeftijd: 58
Berichten: 1024
Geregistreerd: 06 / 2012
Subject:

Re: reserves koelsysteem icm tuning

 · 
Posted: 14.09.2018 - 09:34  ·  #14
Interessant bericht van Dirk342

Te veel tekst om te "quoten"....
maar ik ben al langer op zoek naar een oplossing voor het warmloop probleem.

Ik heb een eco-power tune (volvotune) laten uitvoeren. Nadien heb ik warmloop problemen met de auto als ik op vakantie ga.

Normale ritten, geen probleem, maar belast met een caravan van ca. 1800kg, moet ik echt wel een stapje terug als ik in Luik, of Frankrijk de heuvels in ga.
Daar gaat de wijzer al snel naar het rode en is de temperatuur, gemeten via de CFE, de gehele rit rond de 95graden en heuvel op rijdend al snel naar de 120graden (dik rood)
Ik kan dit redelijk in toom houden door langzamer te rijden, terugschakelen (handmatig met automaat) en toerental minimaal 2500rpm te houden.

Nu hoef en wil ik nooit als eerste boven komen. Met een vermogen van ruim 220pk speelt de auto met het totale gewicht van 3800kg van auto en caravan. Dan toch wel frustrerend dat je zo een heuvel op moet kruipen......vanwege de temperatuur waar anderen kruipen door te weinig vermogen.

Rede om eens te gaan rondkijken naar een andere radiator en thermostaat.

oh ja... volgens de CFE hangt de temperatuur altijd rond de 89graden onder normale rij condities.
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2843
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: reserves koelsysteem icm tuning

 · 
Posted: 14.09.2018 - 10:18  ·  #15
Bij Luik ben ik met gemak en zonder overmatig warm worden boven gekomen. Gewoon in de derde versnelling en met een snelheid van zo’n 70km/h

De illegaal genomen helling in de Jura deed de olie wel warm worden.

De KVS alleen op de Route du Soleil een keer naar 117 zien gaan maar dat was vanwege het op de cc omhoog het vals plat op gaan.
Mijn snelheid op de cc was 90/95 en als ik wilde inhalen gingen we al gauw naar de 115km/h

Nou moet ik wel zeggen dat het koelsysteem van een R uitgebreid is met een externe ATF koeler. Maar goed, heet wordt het daar in het vooronder zeker.

Wat betreft de temperatuur onder het rijden in normale belasting klopt het met wat ik ervaar 85/87graden
 
Selected quotes for multi-quoting:   0