Over naar GTL (diesel)

 
 
 
 
 
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1564
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Over naar GTL (diesel)

 · 
Posted: 24.08.2018 - 12:18  ·  #1
Zoals de topic al aangeeft ben over gestapt op GTL sinds gisteren .
Heb een tank thuis en die zit nu dus vol met de GTL
De Volvo zijn tank zit nu nog vol met gewone diesel , dus eerst nog een 1000km rijden en dan komt de eerste tank met GTL erin .

Het spreekt me wel aan dat het minder uitstoot heeft en veel schoner zou moeten zijn dan de reguliere diesel .

Ben benieuwd wat er merkbaar gaat zijn , vervuiling inlaat motor(EGR) , minder vaak regeneratie , verbruik ? , blijft de olie schoner .
En het stinkt niet , heb al even wat op een losse baksteen geknoeid en daar is na een dag niets meer van te zien , dat is ook niet verkeerd .
Dat zouden de voordelen moeten zijn .


Nadeel is de prijs die is hoger en eventuele lekkage bij rubber afdichtingen , vooral bij ouder auto's heb ik begrepen .

Aangezien ik het thuis kan gaan tanken kan ik dus 100% over en zal hier mijn bevindingen posten .
Nu was de voorraad tank niet helemaal leeg , zal een 20% gewone diesel ongeveer nog ingezeten hebben , dus pas bij de volgende vulling van de voorraad tank is het 100% gtl en niet meer gemengd .
Volgens de leverancier was dat ook beter om met een 20 to 30% mix te beginnen , en voorkwam dat problemen .

Zie op de site nog al eens de centen per km voorbij komen , dan kun je dit beter over slaan , tenzij je het in bulk koopt en een eigen tank hebt , dan is het wat voordeliger in de aanschaf en ik denk zelf nog steeds iets goedkoper dan normale diesel bij het tankstation maar uiteindelijk betaal ik nu meer dan met de normale diesel , dat is voor de meeste natuurlijk niet interessant .
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Land van Maas & Waal
Leeftijd: 40
Berichten: 265
Geregistreerd: 07 / 2018
Subject:

Re: Over naar GTL (diesel)

 · 
Posted: 24.08.2018 - 12:44  ·  #2
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 33
Homepage: o550.nl
Berichten: 1852
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Over naar GTL (diesel)

 · 
Posted: 24.08.2018 - 19:28  ·  #3
Ik heb het een keer gebruikt, maar dat was 1 tank en je zou het eigenlijk vaker achter elkaar moeten tanken.

Het was toen 20 cent duurder dan gewone diesel. Verschil zou inderdaad zijn dat het schoner is maar dat boeit me niet zo, heeft niet zo veel zin. Schoner in de motor natuurlijk wel.
Zuiniger werd hij er niet van, wel stiller en daar ging het me vooral om. Het is ook dat je weet dat er andere diesel in zit maar hij werd er wel degelijk stiller van. Iets...
Vermogen leek ook direct wat minder te zijn, en na de gewone diesel de tank er na was hij weer wat feller.

Het is voor mij toen bij die ene keer gebleven, leuk om een keer te proberen.
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 52
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2576
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Over naar GTL (diesel)

 · 
Posted: 25.08.2018 - 10:22  ·  #4
Quote

Ik heb het een keer gebruikt, maar dat was 1 tank en je zou het eigenlijk vaker achter elkaar moeten tanken.


En daarna ontstonden de problemen met de koeling? 🤔
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 33
Homepage: o550.nl
Berichten: 1852
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Over naar GTL (diesel)

 · 
Posted: 25.08.2018 - 10:27  ·  #5
Haha nee, dat niet.
Die problemen kwamen echt pas dit jaar, die tank GTL was op 23 juli 2016 bij km stand 436.541.
Toch nog 1 op 20,3 trouwens, dus best zuinig.
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1564
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: Over naar GTL (diesel)

 · 
Posted: 25.08.2018 - 12:21  ·  #6
Quote door Jeroen

Ik heb het een keer gebruikt, maar dat was 1 tank en je zou het eigenlijk vaker achter elkaar moeten tanken.

Het was toen 20 cent duurder dan gewone diesel. Verschil zou inderdaad zijn dat het schoner is maar dat boeit me niet zo, heeft niet zo veel zin. Schoner in de motor natuurlijk wel.
Zuiniger werd hij er niet van, wel stiller en daar ging het me vooral om. Het is ook dat je weet dat er andere diesel in zit maar hij werd er wel degelijk stiller van. Iets...
Vermogen leek ook direct wat minder te zijn, en na de gewone diesel de tank er na was hij weer wat feller.

Het is voor mij toen bij die ene keer gebleven, leuk om een keer te proberen.


Schoner is maar boeit me niet .

Tja dan hoef je er verder ook niet naar te kijken , als milieu je niet boeit , dat is namelijk de nr1 reden dat ik besloten heb om over te stappen .
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 33
Homepage: o550.nl
Berichten: 1852
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Over naar GTL (diesel)

 · 
Posted: 25.08.2018 - 14:09  ·  #7
Milieu boeit me wel hoor, maar ik geloof niet langer dat je hiermee het grote verschil gaat maken. Op mijn werk kan ik wat dat betreft veel meer.
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lienden
Leeftijd: 25
Berichten: 452
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: Over naar GTL (diesel)

 · 
Posted: 26.08.2018 - 09:57  ·  #8
Hallo,

Op mijn werk gebruiken we eigenlijk met bijna alle motoren GTL.
De grote kranen, auto's, zelfs een simpele 2 cilinder.
Maar je ziet het verschil duidelijk met een koude start en onder vol belasting dat GTL een stuk minder roet.
Wel moet je er rekening mee houden dat je vermogen verlies hebt.
Grote motoren boven de 600pk kun je 7-8% eraf schrijven.

Ik tank het zelf ook regelmatig en met onze motoren merk je bijna geen verlies. Wat je wel merkt is dat je auto (bij mij zonder dpf en egr) een stuk minder stinkt en mooier loopt en makkelijker start.

Je moet er wel rekening mee houden dat als je het tankt dat je je brandstoffilter moet vervangen de eerste keer.
Toen op mijn werk GTL erin kwam kwamen diverse auto's en kranen stil te staan omdat al het zooi in je tank los komt en het filter ingetrokken werd.
Maar als je dit leest denk je van Nondeju. Maar eigenlijk is het heel goed.

Groetjes Martijn
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ulvenhout
Leeftijd: 37
Berichten: 895
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Over naar GTL (diesel)

 · 
Posted: 26.08.2018 - 10:31  ·  #9
Het klinkt als dezelfde ervaring die ik heb met het toevoegen van een hoeveelheid 2 takt olie. Makkelijke koude start, zeker als het vriest, geen roet bij accelereren, veel minder stank.

Zal dit toeval zijn of zijn er overeenkomsten?
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1564
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: Over naar GTL (diesel)

 · 
Posted: 26.08.2018 - 12:52  ·  #10
Quote door martijnvankalkeren

Hallo,

Op mijn werk gebruiken we eigenlijk met bijna alle motoren GTL.
De grote kranen, auto's, zelfs een simpele 2 cilinder.
Maar je ziet het verschil duidelijk met een koude start en onder vol belasting dat GTL een stuk minder roet.
Wel moet je er rekening mee houden dat je vermogen verlies hebt.
Grote motoren boven de 600pk kun je 7-8% eraf schrijven.

Ik tank het zelf ook regelmatig en met onze motoren merk je bijna geen verlies. Wat je wel merkt is dat je auto (bij mij zonder dpf en egr) een stuk minder stinkt en mooier loopt en makkelijker start.

Je moet er wel rekening mee houden dat als je het tankt dat je je brandstoffilter moet vervangen de eerste keer.
Toen op mijn werk GTL erin kwam kwamen diverse auto's en kranen stil te staan omdat al het zooi in je tank los komt en het filter ingetrokken werd.
Maar als je dit leest denk je van Nondeju. Maar eigenlijk is het heel goed.

Groetjes Martijn




Ik verwacht geen probleem met mijn filter etc , zit recent een nieuwe in en de tank is helemaal schoon gemaakt vanwege een foute tankbeurt , benzine in plaats van diesel , gelukkig kwam ik er achter tijdens het tanken , dus niet mee gereden , was wel mijn duurste tankbeurt ooit .

De tankinstallatie heeft ook een filter , dus hopelijk geen problemen , en anders filter vervangen , moet ook binnenkort de olie verversen , dan neem ik hem anders gewoon mee .

En wat verstoppen etc , de grotere machines hebben vaak een stalen tank , en de inhoud daarvan is ook meestal een stuk groter , daar zit ook vaak veel meer troep in , vocht vooral hoe groter de tank hoe meer last je daar van hebt , komt door de dagelijkse gang ,warm overdag en koel in de nacht , dan komt er gewoon vocht mee naar binnen en condenseert op de tankwand , vliegtuigen zetten ze daarom vaak vol weg , daar is water in de brandstof helemaal niet fijn .


En wat vermogen betreft we zien het wel , maar het is een D5 en ik mag nergens harder dan 100 op mijn woon werk traject , dat is voor mij inmiddels totaal niet meer interessant .
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1564
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: Over naar GTL (diesel)

 · 
Posted: 26.08.2018 - 12:56  ·  #11
Quote door Musicus

Het klinkt als dezelfde ervaring die ik heb met het toevoegen van een hoeveelheid 2 takt olie. Makkelijke koude start, zeker als het vriest, geen roet bij accelereren, veel minder stank.

Zal dit toeval zijn of zijn er overeenkomsten?


Ik denk dat het wel anders gaat zijn , starten het zal wel , maar je stookt nog steeds gewone diesel en je moet er ook nog is olie bij verbranden , dus minder roet , persoonlijk geloof ik daar niet zo in met dat tweetakt verhaal
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1564
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: Over naar GTL (diesel)

 · 
Posted: 06.09.2018 - 12:19  ·  #12
De eerste km's zitten er op , is nog wel een 30% mix met gewone diesel schat ik .

Merkbaar stiller bij de koude start , heb de laatste keren is goed geluisterd bij de start in garage met de ramen open om verschil te kunnen horen en ja het is stiller , loopt wat gladder koud .
Verbruik kan ik nog niets over zeggen , de boordcomputer stond op 1 op 15 met de normale diesel, we gaan het zien of daar verandering in komt .


Ben benieuwd of hij nu minder vaak de regeneratie opstart van het roetfilter , al is dat moeilijk vergelijken heb nooit bijgehouden hoe vaak dat nu is en erg van rij omstandigheden afhankelijk .
Nu zou het uiteindelijk wel zichtbaar moeten worden in het gemiddeld verbruik , omdat ie aardig zuipt tijdens dit proces .

Wat vermogen betreft . de D5 heeft een eco tune van Obbe , 245pk en 580nm's zou dat moeten zijn , en ik heb niet het gevoel dat er wat mist , reed vannacht terug naar huis(03:00uur) en dan is er een stukje van 3km A6 naar A27 komende van Almere , en daar trap ik het gas wel is in , als er niemand te zien is op de weg , tik ik de 200 aan en laat hem uitrollen neem de afslag en tokkel dan binnendoor op de cc weer verder , daar trok ie net zo vlot naar toe voor mijn gevoel als anders , veel lijkt er niet te missen .
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 53
Berichten: 1803
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: Over naar GTL (diesel)

 · 
Posted: 06.09.2018 - 12:21  ·  #13
245pk en 580nm? Is dit de powertuning?
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1564
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: Over naar GTL (diesel)

 · 
Posted: 06.09.2018 - 12:44  ·  #14
eco tune , de auto is standaard al 225 pk en 480 nm's
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 53
Berichten: 1803
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: Over naar GTL (diesel)

 · 
Posted: 06.09.2018 - 13:16  ·  #15
Quote door olaf

eco tune , de auto is standaard al 225 pk en 480 nm's


ah natuurlijk, het is een 2013
 
Selected quotes for multi-quoting:   0