Olie en de weetjes....

 
 
 
 
 
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlemmermeer
Leeftijd: 29
Homepage: autobedrijfpolter…
Berichten: 3238
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Preventieve oliedrukherstel reparatie l

 · 
Posted: 04.11.2018 - 20:02  ·  #1
Vraag me overigens echt af of de motorolie al na 7500km ‘op’ is. Lijkt me wel erg kort. Zeker met de moderne motorolieëen.
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 32
Berichten: 966
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Preventieve oliedrukherstel reparatie l

 · 
Posted: 05.11.2018 - 01:08  ·  #2
Quote door Blade

Vraag me overigens echt af of de motorolie al na 7500km ‘op’ is. Lijkt me wel erg kort. Zeker met de moderne motorolieëen.


Juist de moderne oliën. Lang leve de EU....

Ik heb van al die moderne zogenaamde super olie samples genomen en naar het lab gestuurd, 5000km was er een hoop vuil, 7500 waren ze verzadigd en had je al een hoop metaal slijpsel(slijtage!) (castrol edge fst blabla)


Er zijn twee categorieën olie vrijgesteld van die stomme EU eisen, oldtimers en race-auto's. Dus koop race olie als je auto je lief is. (geen slijtage bij 7500km en het reinigende additieven pakket nog een gedeelte over/werkzaam).


Doe ermee wat je wilt, dit zijn slechts mijn bevindingen.
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlemmermeer
Leeftijd: 29
Homepage: autobedrijfpolter…
Berichten: 3238
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Preventieve oliedrukherstel reparatie l

 · 
Posted: 05.11.2018 - 06:36  ·  #3
Zou je daar een apart topc over willen openen? Met de volledige uitleg, wat er nu zo slecht aan deze olie is, na 7500km.

Liefst natuurlijk ook wat fotos of documenten (pdf) van de resultaten van het lab. Wellicht zit er nog een chemicus tussen ons die de stofjes allemaal kent?

Ik vind het wel interessant.
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1528
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Preventieve oliedrukherstel reparatie l

 · 
Posted: 05.11.2018 - 06:57  ·  #4
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Preventieve oliedrukherstel reparatie l

 · 
Posted: 05.11.2018 - 06:57  ·  #5
Ik ben het wel met Adriaan eens dat die moderne oliemeuk ook niet je-van-het is allemaal. Ik heb dan geen chemische tests laten doen maar hoor wel verschil in motorloop, als je dan de olie wisselt loopt het blokje meteen anders. En ja, de moderne olie gaat niet zo lang mee als die oude meuk van vroeger.
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wilemsoord
Berichten: 256
Geregistreerd: 07 / 2017
Subject:

Re: Preventieve oliedrukherstel reparatie l

 · 
Posted: 05.11.2018 - 07:02  ·  #6
Dan maar allemaal aan de https://www.motorex.com/en-us/.

Zwitserland valt niet binnen de EU met alle bijkomende voordelen. Gaat bij mij dus in de Duc.
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Cocoa City
Leeftijd: 46
Berichten: 1141
Geregistreerd: 09 / 2014
Subject:

Re: Preventieve oliedrukherstel reparatie l

 · 
Posted: 05.11.2018 - 10:04  ·  #7
ja, en Zwitserland heeft de pest aan het milieu...
T_I
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lelystad
Leeftijd: 47
Homepage: jan.huijsmans.nu/…
Berichten: 399
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Preventieve oliedrukherstel reparatie l

 · 
Posted: 05.11.2018 - 10:56  ·  #8
Quote door 626Ronin

ja, en Zwitserland heeft de pest aan het milieu...


Na ons de zondvloed. (Zwitserland ligt hoog genoeg ;) )

Ik ga het lampje ook eens in de gaten houden, heb nog geen geluiden gehoord en het enige uitgedroogde rubber waar ik last van had was van de vuldop.

Is dit een klusje om, met hulp van iemand die het al gedaan heeft, op een klusmeeting te doen?
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 32
Berichten: 966
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Preventieve oliedrukherstel reparatie l

 · 
Posted: 05.11.2018 - 12:55  ·  #9
poeh, weer een olie discussie starten, als er behoefte aan is ga je gang!

ff kort: "ZDDP additives currently are subject to the European Commission REACH"

Dit zijn de belangrijkste beschermende additieven in olie, en mogen amper nog worden toegevoegd ivm mileu- theorieën etc. (dit is slechts 1 van de vele stofjes welke in steeds mindere mate gebruikt mag worden).

Een oldtimer kan niet zonder een hele berg van die additieven, en race auto's ook niet lang.. Dus die zijn gelukkig vrijgesteld van die eisen en bevatten o.a. enorme hoeveelheden van die zink fosfaten als beschermend additief (10 tot 20x meer dan gewone olie)

Dat icm veel meer reinigende additieven om alle blow-by gassen en benzine te neutraliseren zorgen ervoor dat bijvoorbeeld een Motul 300V olie vele malen minder slijtage metalen laat meten (nagenoeg niets) t.o.v. een normale olie uit de winkel/pomp na x duizenden kilometers.

Plaats deze post maar in een nieuw topic als daar behoefte aan is, ik heb helaas geen .pdf of iets van de lab uitslagen meer (we praten over 7-8 jaar terug alweer, sindsdien is het voor mij bewezen en gebruik ik niks anders meer).
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Leeftijd: 52
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 34932
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Olie en de weetjes....

 · 
Posted: 05.11.2018 - 18:10  ·  #10
Quote door V70R^2

poeh, weer een olie discussie starten, als er behoefte aan is ga je gang!


Inderdaad, maar houd het leuk.
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Deil
Leeftijd: 44
Berichten: 541
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Olie en de weetjes....

 · 
Posted: 05.11.2018 - 20:32  ·  #11
Ik volg!
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 32
Berichten: 966
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Olie en de weetjes....

 · 
Posted: 06.11.2018 - 01:02  ·  #12
Het zou ook mij enorm interessant lijken dit te reproduceren met de huidige oliën en technieken.

Ik ben reuze benieuwd, maar een dergelijk onderzoek is lastig, identieke situaties en gebruiken moeten we dan creëren.

bijvoorbeeld 4 auto's tot dezelfde staat stage 0 brengen, deze voorzien van een specifieke soort olie, en dat even kort na elkaar verversen.

Dan samples nemen na 2500-5000-7500-10.000km en opsturen naar het lab.

de wagens moeten wel zo identiek mogelijk zijn en ook gebruikt worden.
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Olie en de weetjes....

 · 
Posted: 06.11.2018 - 05:50  ·  #13
Helemaal mee eens en dat is nu net ook die moeilijkheidsgraad want geen enkele auto is het hetzelfde of word hetzelfde gebruikt. Je spreekt altijd over gemiddeldes cq extremen waaraan een olie moet voldoen.
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Zeewolde
Berichten: 1156
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: Olie en de weetjes....

 · 
Posted: 07.11.2018 - 14:27  ·  #14
Quote door V70R^2

Het zou ook mij enorm interessant lijken dit te reproduceren met de huidige oliën en technieken.

Ik ben reuze benieuwd, maar een dergelijk onderzoek is lastig, identieke situaties en gebruiken moeten we dan creëren.

bijvoorbeeld 4 auto's tot dezelfde staat stage 0 brengen, deze voorzien van een specifieke soort olie, en dat even kort na elkaar verversen.

Dan samples nemen na 2500-5000-7500-10.000km en opsturen naar het lab.

de wagens moeten wel zo identiek mogelijk zijn en ook gebruikt worden.

Goed idee, willen jullie ook de relatief goedkope olie Ardeca Pure Sports meenemen in de test? Er worden zoveel goede dingen over geschreven dat ik erg benieuwd ben of dat juist is.
Ik gebruik het al een aantal jaren in zowel mijn Volvo als mijn Porsche Carrera en wat ik merk is dat na het verversen de motor echt prettiger rondloopt. Ben erg benieuwd wat er uit een eventueel onderzoek komt.
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 516
Geregistreerd: 09 / 2015
Subject:

Re: Olie en de weetjes....

 · 
Posted: 07.11.2018 - 14:31  ·  #15
Quote door yes996

Quote door V70R^2

Het zou ook mij enorm interessant lijken dit te reproduceren met de huidige oliën en technieken.

Ik ben reuze benieuwd, maar een dergelijk onderzoek is lastig, identieke situaties en gebruiken moeten we dan creëren.

bijvoorbeeld 4 auto's tot dezelfde staat stage 0 brengen, deze voorzien van een specifieke soort olie, en dat even kort na elkaar verversen.

Dan samples nemen na 2500-5000-7500-10.000km en opsturen naar het lab.

de wagens moeten wel zo identiek mogelijk zijn en ook gebruikt worden.

Goed idee, willen jullie ook de relatief goedkope olie Ardeca Pure Sports meenemen in de test? Er worden zoveel goede dingen over geschreven dat ik erg benieuwd ben of dat juist is.
Ik gebruik het al een aantal jaren in zowel mijn Volvo als mijn Porsche Carrera en wat ik merk is dat na het verversen de motor echt prettiger rondloopt. Ben erg benieuwd wat er uit een eventueel onderzoek komt.


+1
 
Selected quotes for multi-quoting:   0