Climate Control / Airco probleem

 
 
 
 
 
Edwins40
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 37
Berichten: 46
Geregistreerd: 11 / 2018
Subject:

Climate Control / Airco probleem

 · 
Posted: 23.04.2019 - 13:09  ·  #1
Hi!

Sinds 2 weken doet mijn ACC/ Airco raar. Als ik de auto start, hartstikke koud blazen als ik erom vraag. Dakraam open, warm blazen. Opzich normaal als het binnen in de auto koud wordt met het dakraampje over, maar als ik dan de airco manueel aanzet blijft de lucht warm.

Gister kapte de airco er helemaal mee (30 graden buiten, holadiejeee). Auto geparkeerd en toen ik terug kwam lopen en ik haalde de auto van het slot begon ineens de interieurblower vol te blazen, ook raar. Na het starten van de auto, gewoon weer koude lucht uit de airco (alle ramen en dakramen gesloten gehouden) en niks aan de hand.

Nu moet mijn auto volgende week voor groot onderhoud naar de garage, dus ik ga dit wel melden. Maar voor het gemak ga ik ervanuit dat ze niks vinden, omdat het gedrag zo onvoorspelbaar is.

Herkent iemand dit verhaal? Enige guidance? Thanks :)
M95
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 439
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Climate Control / Airco probleem

 · 
Posted: 23.04.2019 - 13:54  ·  #2
Dat blazen wat hij na een tijdje doet is om de airco droog te blazen zodat hij niet (of minder) schimmelt.

Dat hij na een tijdje niet meer werkt kan komen omdat er te veel speling op de pomp zit.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4107
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Climate Control / Airco probleem

 · 
Posted: 23.04.2019 - 18:16  ·  #3
Zal ik eens wat geks zeggen? Volgens mij is dat normaal :-)

De ECC kijkt niet alleen naar of de airco aan of uit is, maar regelt de temperatuur ook bij adhv de zonlichtsensor, of ramen open of dicht zijn (dus ook het dakraam neem ik aan) en regelt daarop bij, of wordt uitgeschakeld (we koelen niet voor de vogeltjes! :-) ). Daar heeft iemand al eens een vida pdf van geplaatst, is veel ingewikkelder dan je zou denken. Ik denk dat de airco moedwillig wordt uitgeschakeld als je een raam open zet. Of was dat eerder niet zo?

En dat de interieurblower vol aan gaat, als je de ECC volledig op auto hebt staan met alle ramen dicht en de motor start, is ook normaal, want hij wil zo snel mogelijk weer op de ingestelde interieurtemperatuur komen.
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 36
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Climate Control / Airco probleem

 · 
Posted: 24.04.2019 - 01:44  ·  #4
Quote door Bolbo

Zal ik eens wat geks zeggen? Volgens mij is dat normaal :-)

De ECC kijkt niet alleen naar of de airco aan of uit is, maar regelt de temperatuur ook bij adhv de zonlichtsensor, of ramen open of dicht zijn (dus ook het dakraam neem ik aan) en regelt daarop bij, of wordt uitgeschakeld (we koelen niet voor de vogeltjes! :-) ). Daar heeft iemand al eens een vida pdf van geplaatst, is veel ingewikkelder dan je zou denken. Ik denk dat de airco moedwillig wordt uitgeschakeld als je een raam open zet. Of was dat eerder niet zo?

En dat de interieurblower vol aan gaat, als je de ECC volledig op auto hebt staan met alle ramen dicht en de motor start, is ook normaal, want hij wil zo snel mogelijk weer op de ingestelde interieurtemperatuur komen.


Daar kan ik slechts amen op zeggen.
Edwins40
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 37
Berichten: 46
Geregistreerd: 11 / 2018
Subject:

Re: Climate Control / Airco probleem

 · 
Posted: 25.04.2019 - 14:16  ·  #5
Quote door Bolbo

Zal ik eens wat geks zeggen? Volgens mij is dat normaal :-)

De ECC kijkt niet alleen naar of de airco aan of uit is, maar regelt de temperatuur ook bij adhv de zonlichtsensor, of ramen open of dicht zijn (dus ook het dakraam neem ik aan) en regelt daarop bij, of wordt uitgeschakeld (we koelen niet voor de vogeltjes! :-) ). Daar heeft iemand al eens een vida pdf van geplaatst, is veel ingewikkelder dan je zou denken. Ik denk dat de airco moedwillig wordt uitgeschakeld als je een raam open zet. Of was dat eerder niet zo?

En dat de interieurblower vol aan gaat, als je de ECC volledig op auto hebt staan met alle ramen dicht en de motor start, is ook normaal, want hij wil zo snel mogelijk weer op de ingestelde interieurtemperatuur komen.


Logisch verhaal! Als het dak opengaat snap ik het opzich wel (al zou ik het wel graag willen overrulen, want het wordt niet persé koeler in de auto bij 25+ graden en het dak open). Maar zodra het dak dichtgaat, hersteld de ECC/airco niet. Zoals het nu lijkt moet ik de auto uitzetten, van buitenaf op slot doen en daarna doet de airco het weer bij starten.

Eergister in de file gebeurde het weer, was bij Brussel. Dus de ECC/airco stond al 2 uur te blazen zonder issue. Per ongeluk (uit gewoonte) het dakraam gekanteld. OEPS! 5 minuten later weer bloedheet in de auto. Heel irritant!

Op de terugweg gister netjes met m'n fikken van de ramen afgebleven en geen probleem.
Edwins40
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 37
Berichten: 46
Geregistreerd: 11 / 2018
Subject:

Re: Climate Control / Airco probleem

 · 
Posted: 25.04.2019 - 14:18  ·  #6
Quote door JJM

Quote door Bolbo

Zal ik eens wat geks zeggen? Volgens mij is dat normaal :-)

De ECC kijkt niet alleen naar of de airco aan of uit is, maar regelt de temperatuur ook bij adhv de zonlichtsensor, of ramen open of dicht zijn (dus ook het dakraam neem ik aan) en regelt daarop bij, of wordt uitgeschakeld (we koelen niet voor de vogeltjes! :-) ). Daar heeft iemand al eens een vida pdf van geplaatst, is veel ingewikkelder dan je zou denken. Ik denk dat de airco moedwillig wordt uitgeschakeld als je een raam open zet. Of was dat eerder niet zo?

En dat de interieurblower vol aan gaat, als je de ECC volledig op auto hebt staan met alle ramen dicht en de motor start, is ook normaal, want hij wil zo snel mogelijk weer op de ingestelde interieurtemperatuur komen.


Daar kan ik slechts amen op zeggen.


Toevoeging; Het volle bak blazen van de blower was nog vóór ik de motor startte of het contact omdraaide.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4710
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Climate Control / Airco probleem

 · 
Posted: 25.04.2019 - 14:21  ·  #7
Quote door Edwins40

Quote door JJM

Quote door Bolbo

Zal ik eens wat geks zeggen? Volgens mij is dat normaal :-)

De ECC kijkt niet alleen naar of de airco aan of uit is, maar regelt de temperatuur ook bij adhv de zonlichtsensor, of ramen open of dicht zijn (dus ook het dakraam neem ik aan) en regelt daarop bij, of wordt uitgeschakeld (we koelen niet voor de vogeltjes! :-) ). Daar heeft iemand al eens een vida pdf van geplaatst, is veel ingewikkelder dan je zou denken. Ik denk dat de airco moedwillig wordt uitgeschakeld als je een raam open zet. Of was dat eerder niet zo?

En dat de interieurblower vol aan gaat, als je de ECC volledig op auto hebt staan met alle ramen dicht en de motor start, is ook normaal, want hij wil zo snel mogelijk weer op de ingestelde interieurtemperatuur komen.


Daar kan ik slechts amen op zeggen.


Toevoeging; Het volle bak blazen van de blower was nog vóór ik de motor startte of het contact omdraaide.


Mijn V70 blijft gewoon koelen met het dak open.
Zonder extreem te blazen,
GerardD
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lelystad
Leeftijd: 53
Berichten: 533
Geregistreerd: 01 / 2015
Subject:

Re: Climate Control / Airco probleem

 · 
Posted: 25.04.2019 - 14:47  ·  #8
Het volle bal blazen is inderdaad normaal. Zoals al eerder gemeld is dat om de airco droog te blazen.
Dat doet hij trouwens een tijdje nadat je de auto hebt uitgezet.
Dat je net op dat moment de auto opende is toeval en klopt dus ook wel dat hij dat doet zonder dat de sleutel al in het contact zit.

Dat de airco uitgaat bij het openzetten van het dakraam vind ik wel vreemd, net zoals bij Herman blijft ook mijn airco gewoon koud als ik het dakraam open zet....
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5831
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Climate Control / Airco probleem

 · 
Posted: 26.04.2019 - 12:04  ·  #9
De aansturing checkt idd of er ramen open staan etc en ik kan me voorstellen dat er verschillen zitten in verschillende jaargangen en ssoftware versies.
Mees
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Berichten: 594
Geregistreerd: 07 / 2018
Subject:

Re: Climate Control / Airco probleem

 · 
Posted: 26.04.2019 - 13:36  ·  #10
Als er telkens gekoelde lucht via het schuifdak of een open raam verdwijnt, kan de airco niet een constante temperatuur vaststellen. Ook voor een airco in gebouwen geldt alle ramen en deuren dicht. Kan me voorstellen dat jouw airco zich uitschakelt.

Groet,

Alex
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5831
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Climate Control / Airco probleem

 · 
Posted: 26.04.2019 - 22:44  ·  #11
heeft niet met vaststellen van temp te maken maar met het combineren van de gegevens uit de auto zoals open staande ramen. ik zal t stukje nog even opzoeken.

Hierbij een voorbeeld:

De klimaatregeleenheid (CCM) reguleert het klimaat in het passagierscompartiment op basis van de volgende ingangssignalen:

 De temperatuur van het passagierscompartiment, signaal van de interne temperatuursensor van het passagierscompartiment  De buitentemperatuur, signaal van de buitentemperatuursensor (7/11)  De verdampertemperatuur, signaal van de verdampertemperatuursensor (7/41)  Schuifdakstatus. Signaal van de schuifdakregeleenheid (4/33) via de bovenste elektronicamodule (UEM) (4/70) via het CAN-netwerk  Status zijruit. Signalen van de bestuurdersportiereenheid (DDM) (3/126) en passagiersportiereenheid (PDM) (3/127) via het CANnetwerk  Status portier. Signaal van de centrale
pagina 3 van 15871: Klimaatregeleenheid
11-1-2017http://localhost/Vida/jsp/information/xml/xmlDocPri ntPreview.jsp
elektronicamodule (CEM) (4/56) via het CAN-netwerk  Zonnesterkte. Signaal van de zonnesensor (7/12)  Snelheid. Signaal van de remregeleenheid (BCM) (4/16) (voorheen ABS) via het CAN-netwerk  Status ruitenwisser. Signaal van de stuurwieleenheid (SWM) (3/130) via het CANnetwerk.

De klimaatregeleenheid (CCM) (voor elektronische klimaatregeling) gebruikt informatie over de status van het schuifdak, zijruiten en portieren om te bepalen hoe de eenheid moet compenseren voor veranderingen in de passagierscompartimenttemperatuur. Als zijruiten, portieren of het schuifdak worden geopend compenseert de klimaatregeleenheid (CCM) niet voor een verandering in passagierscompartimenttemperatuur. In plaats daarvan behoudt de eenheid hetzelfde peil van klimaatregeling voor de compressor en de ventilator als daarvoor.


De klimaatregeleenheid (CCM) (voor elektronische klimaatregeling) gebruikt het signaal van de stuurwieleenheid (SWM) om vast te stellen of de ruitenwissers zijn ingeschakeld. Dit is om de ventilator en de klepmotor te reguleren om damp van de binnenkant van de ruit te verwijderen als het regent.


De klimaatregeleenheid (CCM) (voor elektronische klimaatregeling) gebruikt het signaal van de zonnesensor om voor
pagina 4 van 15871: Klimaatregeleenheid
11-1-2017http://localhost/Vida/jsp/information/xml/xmlDocPri ntPreview.jsp
hoge zonnesterkte te compenseren door de ventilatieluchttemperatuur te verlagen, de verdeling van de lucht te wijzigen en de snelheid van de ventilator te verhogen.


De klimaatregeleenheid (CCM) (voor elektronische klimaatregeling en handmatige klimaatregeling) gebruikt het signaal van de temperatuursensor van de verdamper om de activering van de AC-compressor te regelen. Als het signaal van de temperatuursensor van de verdamper een verdampertemperatuur van minder dan 6 °C aangeeft, kan de compressor niet worden geactiveerd vanwege het risico op bevriezing.


Om een constante luchtstroom in het passagierscompartiment te behouden gebruikt de klimaatregeleenheid (CCM) (voor elektronische klimaatregeling) het snelheidssignaal van de remregeleenheid (BCM) om de snelheid van de ventilator te reguleren. In het algemeen, als de snelheid van de auto toeneemt neemt de snelheid van de ventilator af. Bij hogere snelheden wordt de luchtstroom naar de buitenluchtklep bijgesteld.
Mees
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Berichten: 594
Geregistreerd: 07 / 2018
Subject:

Re: Climate Control / Airco probleem

 · 
Posted: 27.04.2019 - 19:26  ·  #12
Bovenstaande mag ook de oplossing zijn, wat mij betreft. Vind de strekking gelijk aan mijn bijdrage.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5831
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Climate Control / Airco probleem

 · 
Posted: 27.04.2019 - 20:45  ·  #13
Eensch. :happy:

Quote door Mees

Bovenstaande mag ook de oplossing zijn, wat mij betreft. Vind de strekking gelijk aan mijn bijdrage.
Mees
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Berichten: 594
Geregistreerd: 07 / 2018
Subject:

Re: Climate Control / Airco probleem

 · 
Posted: 27.04.2019 - 20:56  ·  #14
Quote door GRUNNS60

Eensch. :happy:

Quote door Mees

Bovenstaande mag ook de oplossing zijn, wat mij betreft. Vind de strekking gelijk aan mijn bijdrage.



8-)
Edwins40
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 37
Berichten: 46
Geregistreerd: 11 / 2018
Subject:

Re: Climate Control / Airco probleem

 · 
Posted: 10.05.2019 - 10:49  ·  #15
Quote door GRUNNS60

heeft niet met vaststellen van temp te maken maar met het combineren van de gegevens uit de auto zoals open staande ramen. ik zal t stukje nog even opzoeken.

Hierbij een voorbeeld:

De klimaatregeleenheid (CCM) reguleert het klimaat in het passagierscompartiment op basis van de volgende ingangssignalen:

 De temperatuur van het passagierscompartiment, signaal van de interne temperatuursensor van het passagierscompartiment  De buitentemperatuur, signaal van de buitentemperatuursensor (7/11)  De verdampertemperatuur, signaal van de verdampertemperatuursensor (7/41)  Schuifdakstatus. Signaal van de schuifdakregeleenheid (4/33) via de bovenste elektronicamodule (UEM) (4/70) via het CAN-netwerk  Status zijruit. Signalen van de bestuurdersportiereenheid (DDM) (3/126) en passagiersportiereenheid (PDM) (3/127) via het CANnetwerk  Status portier. Signaal van de centrale
pagina 3 van 15871: Klimaatregeleenheid
11-1-2017http://localhost/Vida/jsp/information/xml/xmlDocPri ntPreview.jsp
elektronicamodule (CEM) (4/56) via het CAN-netwerk  Zonnesterkte. Signaal van de zonnesensor (7/12)  Snelheid. Signaal van de remregeleenheid (BCM) (4/16) (voorheen ABS) via het CAN-netwerk  Status ruitenwisser. Signaal van de stuurwieleenheid (SWM) (3/130) via het CANnetwerk.

De klimaatregeleenheid (CCM) (voor elektronische klimaatregeling) gebruikt informatie over de status van het schuifdak, zijruiten en portieren om te bepalen hoe de eenheid moet compenseren voor veranderingen in de passagierscompartimenttemperatuur. Als zijruiten, portieren of het schuifdak worden geopend compenseert de klimaatregeleenheid (CCM) niet voor een verandering in passagierscompartimenttemperatuur. In plaats daarvan behoudt de eenheid hetzelfde peil van klimaatregeling voor de compressor en de ventilator als daarvoor.


De klimaatregeleenheid (CCM) (voor elektronische klimaatregeling) gebruikt het signaal van de stuurwieleenheid (SWM) om vast te stellen of de ruitenwissers zijn ingeschakeld. Dit is om de ventilator en de klepmotor te reguleren om damp van de binnenkant van de ruit te verwijderen als het regent.


De klimaatregeleenheid (CCM) (voor elektronische klimaatregeling) gebruikt het signaal van de zonnesensor om voor
pagina 4 van 15871: Klimaatregeleenheid
11-1-2017http://localhost/Vida/jsp/information/xml/xmlDocPri ntPreview.jsp
hoge zonnesterkte te compenseren door de ventilatieluchttemperatuur te verlagen, de verdeling van de lucht te wijzigen en de snelheid van de ventilator te verhogen.


De klimaatregeleenheid (CCM) (voor elektronische klimaatregeling en handmatige klimaatregeling) gebruikt het signaal van de temperatuursensor van de verdamper om de activering van de AC-compressor te regelen. Als het signaal van de temperatuursensor van de verdamper een verdampertemperatuur van minder dan 6 °C aangeeft, kan de compressor niet worden geactiveerd vanwege het risico op bevriezing.


Om een constante luchtstroom in het passagierscompartiment te behouden gebruikt de klimaatregeleenheid (CCM) (voor elektronische klimaatregeling) het snelheidssignaal van de remregeleenheid (BCM) om de snelheid van de ventilator te reguleren. In het algemeen, als de snelheid van de auto toeneemt neemt de snelheid van de ventilator af. Bij hogere snelheden wordt de luchtstroom naar de buitenluchtklep bijgesteld.


Heerlijk feitelijke bijdrage! Met genot gelezen, nerd die ik ben. Inmiddels heb ik de oplossing gevonden, voor ik het dak openzet laat ik de koude lucht via eigen gekozen modus het interieur inblazen. Zet ik de binnen/buiten stand op manueel en dan gaat het goed. Voorlopig haha!

Iemand misschien een idee hoe ik het signaal van de schuifdakeenheid uit het denkproces van de CCM haal? Kan dat überhaupt? Want soms wil je het dak open, lekker zonnetje op je knar maar wil je ook wel graag koude lucht in het interieur (ivm baby achterin die niet lekker gedijt bij te warme temps in de auto).

Vooralsnog heb ik een by-pass gevonden, maar als ik die vergeet ben ik t bokje.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0