Start probleem

Alleen bij opnieuw starten na een korte pauze.

 
 
 
 
 
Tonneke
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Geldrop
Leeftijd: 53
Berichten: 341
Geregistreerd: 10 / 2016
Subject:

Start probleem

 · 
Posted: 23.05.2019 - 20:48  ·  #1
Beste mede forumers,

Sinds een tijdje heb ik een behoorlijk vervelend probleem met starten. Het probleem doet zich alleen voor als ik al een rit met de auto heb gemaakt, en ik wil de auto na een tijdje weer starten (variƫrend van 15 minuten tot een uur, zelfs een keer 5-6 uur later).

Ik start dan de auto, en dan lijkt het alsof niet alle cilinders mee draaien. De motor loopt dan beroerd, en slaat dan ook binnen een paar seconden weer af. Ook reageert het gaspedaal niet, als ik die intrap. Dat slecht starten gebeurd dan meestal een paar keer. Uiteindelijk na een paar keer proberen lukt het dan wel. Altijd na de auto helemaal uit te hebben gezet, met de handzender en een paar minuten wachten, dan na een paar keer proberen staat dan de motor uiteindelijk aan. Maar dan heb ik nog steeds geen reactie als ik het gaspedaal intrap.

Verdere gegevens:

  • Ik heb de auto een keer uitgelezen met Vida, toen het probleem zich voordeed. Echter kwamen er geen storingen naar voren die op die een indicatie van dit probleem konden zijn.

  • Ondanks dat Vida geen storing code laat zien, als ik alle storingen wis, dan is het probleem meteen voorbij en start de auto zonder probleem.

  • Vanmiddag heb ik de accu 10 minuten los gemaakt, en was het probleem ook meteen voorbij.

  • Onlangs alle bougies en pen bobines vervangen. Voor en na de wissel doet het probleem zich voor.

  • Onlangs in Vdash werd een accuspanning van 11,4 volt aangegeven, In Vida rond de 12 volt. En in rust heb ik direct op de accu 12,4/12,5 volt gemeten. De accu heb ik nog niet laten testen met z'n speciale tester. De accu is misschien tegen de 4 jaar oud.

  • Ik heb geen foutmeldingen over gasklephuis of iets dergelijks.


Heeft iemand suggesties wat het probleem kan zijn?
Al vast bedankt voor het meedenken.
ravado
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1062
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Start probleem

 · 
Posted: 23.05.2019 - 21:35  ·  #2
In vida de ETM even testen. Ben wel benieuwd hoeveel graden afwijking de test aangeeft.
Tonneke
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Geldrop
Leeftijd: 53
Berichten: 341
Geregistreerd: 10 / 2016
Subject:

Re: Start probleem

 · 
Posted: 24.05.2019 - 17:02  ·  #3
Quote door ravado

In vida de ETM even testen. Ben wel benieuwd hoeveel graden afwijking de test aangeeft.


Bedankt voor je reactie. Waar precies vind ik die test voor de ETM waarde?

Net starte de auto weer moeilijk. Uiteindelijk starte hij snel maar bleef het gaspedaal het probleem. Na de 4e keer starten heb ik wat gas gegeven waarbij het gaspedaal wel reageerde nadat de auto was gestart.

Ik ben nog vergeten te melden dat bijna altijd bij het starten een fractie van een seconde een foutmelding over de abs verschijnt op display. Maar die melding is daarna meteen weer weg, en wordt ook niet opgeslagen in de computer.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4708
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Start probleem

 · 
Posted: 24.05.2019 - 21:30  ·  #4
Storingzoeken.
Ets aanklikken.
Het wijst zichzelf maar goed lezen wat er staat.
Auto moet uit zijn en vooral niet gaan starten voor hij klaar is.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4708
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Start probleem

 · 
Posted: 24.05.2019 - 21:31  ·  #5
Je moet zoiets als dit paatje zien.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Start probleem

 · 
Posted: 24.05.2019 - 21:33  ·  #6
Hoeveel volt meet je op de accu terwijl er iemand start?
Tonneke
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Geldrop
Leeftijd: 53
Berichten: 341
Geregistreerd: 10 / 2016
Subject:

Re: Start probleem

 · 
Posted: 24.05.2019 - 23:35  ·  #7
Quote door hermanusb

Storingzoeken.
Ets aanklikken.
Het wijst zichzelf maar goed lezen wat er staat.
Auto moet uit zijn en vooral niet gaan starten voor hij klaar is.


Hoi Herman, bedankt voor je reactie. Ik had al het al even door google gegooid. En daar kwam ik een heel erg behulpzaam filmpje tegen. Kijk hier maar eens: https://www.youtube.com/watch?v=HoevM-bQH8M

Als ik dan de gegevens aan houd die de man in het filmpje gebruikt, dan kom ik op onderstaande resultaten.

ECM-Gasklephoek 9,77%
ETM--Gasklep, potentiometer 1 21,36%
ETM--Gasklep, potentiometer 2 22,10%

Ik heb tijdens het draaien een foto gemaakt, en daar komen deze waardes vandaan.

ETM - Diagnosesoftwarenummer elektr. regeleenheid 30785388 A
ETM - Software onderdeel nummer 0030785180 A

Van deze twee codenummer nummers wordt in het filmpje gezegd dat dit de ge-update versie van na 2006 is. Dit kan kloppen, want mijn gasklephuis heeft een gele sticker.

Toen ik de ETM test ging uitvoeren ging het mis, de motor begon rauw te lopen. Maar de test ging wel door. Na de test waren er uiteraard meerdere foutmeldingen zichtbaar (daarover later meer)
Ik heb de ETM test meerdere keren uitgevoerd. met de onderstaande verschillen tussen Throttle potentiometer 1 en 2. De waardes waren ondanks het rauw lopen vrijwel gelijk.
Bij alle test was de uitslag: Maximaal verschil 1,00 graden

Daarom vermoed ik dat het probleem niet in het gasklep huis zitten.

Foutcodes:
Voor het uitvoeren van de test had ik geen enkele foutmelding die op enigerlei problemen duiden met betrekking tot het slecht starten.
Na het uitvoeren van de test kreeg ik pas foutmeldingen.
Bij de eerste begon de motor rauw te lopen en sloeg de motor zelfs af. Daarna kreeg ik een waslijst van foutmeldingen
Na het wissen waren de meeste weg, en ik ook na meerdere testen niet meer terug gezien. Op de display kwam een melding over motor systeem service vereist, en het middelste rode gevaar lampje ging branden.

Wel kwamen (bijna) elke keer deze twee onderstaande meldingen terug
ECM-917F Gaspedalstand - Onjuist signaal
ECM-959F Gaspedaalstandsensor - Onuist signaal

Ik heb ook een keer 15 minuten de accu los gegooid. Hierna waren alle meldingen weg. Ook de melding in de display. Na weer een ETM test te hebben uitgevoerd, kwam de melding in de display weer terug.

Als ik in VIDA zoek op storingscode ECM-917F Gaspedalstand - Onjuist signaal, kun je nog een test doen. Die heb ik nog niet gedaan. Mogelijke oorzaken voeding van de motorregeleenheid en/of gaspedaalstand sensor, defecte gaspedaalstandsensor, of storing in kabel van pulsgemoduleerd signaal tussen motorregeleenheid en gasklepeenheid.Storingsbeeld, gaspedaal wordt genegeerd bij het remmen, en cruisecontrol kan niet geactiveerd worden. Beide onbekend.

BIj storingscode ECM-959F kijk, kan ik ook nog 3 test doen. Die heb ik nog niet gedaan (het was al laat aan het worden).
Tonneke
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Geldrop
Leeftijd: 53
Berichten: 341
Geregistreerd: 10 / 2016
Subject:

Re: Start probleem

 · 
Posted: 24.05.2019 - 23:42  ·  #8
Quote door Blade

Hoeveel volt meet je op de accu terwijl er iemand start?


Ik heb het vandaag niet specifiek in de gaten gehouden of gemeten. Van de week toen ik Vdash aan had staan zag ik dat met het starten de accuspanning zakte tot iets van 10,7 volt tijdens het starten.

Ik hou in mijn achterhoofd ook zeker de mogelijkheid van de accu als schuldige. Ik heb de accu nog niet laten testen met z'n speciale acuu tester. De accu is iets van 4 jaar oud.

Eerder van de week bij gebruik van Vdash en Vida zonder draaiende motor een accu spanning gezien van rond de 11,7-11,9 volt.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Start probleem

 · 
Posted: 24.05.2019 - 23:50  ·  #9
Die spanningen zijn nou niet echt betrouwbaar vind ik via vdash of vida. Even met een degelijke multimeter meten. Met 2 man de test doen.
Tonneke
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Geldrop
Leeftijd: 53
Berichten: 341
Geregistreerd: 10 / 2016
Subject:

Re: Start probleem

 · 
Posted: 25.05.2019 - 00:07  ·  #10
Quote door Blade

Die spanningen zijn nou niet echt betrouwbaar vind ik via vdash of vida. Even met een degelijke multimeter meten. Met 2 man de test doen.


Nadat ik toen de spanning via Vdash en Vida had gelezen. heb ik misschien een uur gewacht en in rsut de spanning op de accu gemeten. Toen was de spanning 12,5 volt.

Blijft ook vreemd dat het start probeem zich alleen bij een "warme" motor voordoet. Bij een koude motor geen problemen.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Start probleem

 · 
Posted: 25.05.2019 - 00:08  ·  #11
Meet maar eens de spanning met starten. Dat zou misschien iniedergeval het abs lampje kunnen verklaren.
ikbat
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1338
Geregistreerd: 12 / 2018
Subject:

Re: Start probleem

 · 
Posted: 25.05.2019 - 00:18  ·  #12
En even meten wat de spanning doet met draaiende motor.
Een te lage laad spanning is ook noet zo bevordelijk,
ravado
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1062
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Start probleem

 · 
Posted: 25.05.2019 - 07:48  ·  #13
Je schrijft dat de motor rauw begon te lopen tijdens de etm test. Die etm test moet je niet met draaiende motor doen. De motor moet uit zijn en alleen het contact aan.

Nadat de test afgelopen is, staat er onder de grafiek de waarde van het verschil. Die is even interessant.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4708
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Start probleem

 · 
Posted: 25.05.2019 - 11:59  ·  #14
Quote door ravado

Je schrijft dat de motor rauw begon te lopen tijdens de etm test. Die etm test moet je niet met draaiende motor doen. De motor moet uit zijn en alleen het contact aan.

Nadat de test afgelopen is, staat er onder de grafiek de waarde van het verschil. Die is even interessant.


Klopt.

Dat schreef ik dus gisteren ook.

Specifiek erbij gezet niet starten.
Tonneke
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Geldrop
Leeftijd: 53
Berichten: 341
Geregistreerd: 10 / 2016
Subject:

Re: Start probleem

 · 
Posted: 25.05.2019 - 13:22  ·  #15
Quote door hermanusb

Quote door ravado

Je schrijft dat de motor rauw begon te lopen tijdens de etm test. Die etm test moet je niet met draaiende motor doen. De motor moet uit zijn en alleen het contact aan.

Nadat de test afgelopen is, staat er onder de grafiek de waarde van het verschil. Die is even interessant.


Klopt.

Dat schreef ik dus gisteren ook.

Specifiek erbij gezet niet starten.


Niet goed gelezen. Maar goed, nu opnieuw gedaan met de motor uit. Dat ging prima. Zie de resultaten op de afbeelding.



Hier een afbeelding van hulp tekst over de test. Als ik naar de waardes van de test kijk, en de uitleg lees, lijkt mij niets aan de hand met de ETM.



Hier een afbeelding van een test van foutmelding. Het lijkt dat het een permanente fout is, hoewel er niet word aangegeven hoe vaak het probleem zich al heeft voorgedaan.



Hier de foutmeldingen die steeds terug komen. De foutcode ECM-959F Gaspedaalstandsensor - Onjuist signaal, staat er niet (meer) bij. Lijkt het probleem niet in het gaspedaal te zitten?



Ook heb ik de accuspanning gemeten tijdens het starten. IK heb gemeten rechtstreeks op de accu. Bij het starten zakte de spanning naar 10,41 volt.

Net ook weer moeilijk met starten, waarbij heel even de abs storing op de display stond.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0