Noodloop en foutmelding ECM-P023484 Turbo/Super charger overversnelling - bussignaal en berichtstoringen - signaal onder toegestane bereik

 
 
 
 
 
msg
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 31
Geregistreerd: 12 / 2014
Subject:

Noodloop en foutmelding ECM-P023484 Turbo/Super charger overversnelling - bussignaal en berichtstoringen - signaal onder toegestane bereik

 · 
Posted: 19.06.2019 - 22:18  ·  #1
Dag, zoals het onderwerp al doet vermoeden heb ik de volgende issue: Noodloop en foutmelding ECM-P023484 Turbo/Super charger overversnelling - bussignaal en berichtstoringen - signaal onder toegestane bereik. Ook de automaatbak reageert daarop door bokkig en laat te schakelen. Het betreft een XC70 AWD D5 185pk (Volvotune en EGR dicht). Er is geen foutmelding te zien op de display in de auto. Heb de auto uitgelezen met VIDA, daar valt ook te lezen dat deze foutmelding zou kunnen komen door:
- kapotte laaddruk/TMapsensor (die bij mij gek genoeg niet te vinden is), zal wellicht onzichtbaar op intercooler aansluiting zitten?
- kapotte turboregelmotor
- kapotte turboaggregaat.

Ik heb net een rit naar Zweden op en neer gemaakt, op 1 dag 1400km gereden, volgende dag na ritje 60km dit voorval. Als ik de melding reset dan komt ie weer terug. Als de melding gewist is kun je stationair gewoon flink toeren maken en klinkt alles goed en functioneert het ook goed. Als de melding er wel is dan lijkt er teveel druk opgebouwd te worden wat met een redelijke "flow" ineens ergens ontsnapt (turboslang wordt keihard door druk en dan ineens zacht door de release). Heb wat slangen opnieuw vastgezet, lucht lijkt bij zo'n release rechts van het blok vandaan te komen. Zie geen scheurtjes oid.

Heb al flink wat gelezen maar heeft iemand een idee? Eerste stap zou TMAP sensor vervangen kunnen zijn maar als ik die uitlees lijkt die stationair wel prima te functioneren maar lijkt de voorspelde laaddruk tov werkelijke laaddruk bij meer toeren (dus turbo) behoorlijk uit de pas te lopen, daadwerkelijke druk is dan stuk hoger. Eigenlijk lijkt hij dus wel goed te meten.

Zou dus ook de turboregelmotor kunnen zijn. Heb hem eens opnieuw "aangemeld" alsof deze is vervangen, maar dat helpt niet. Kan geen test vinden in VIDA, dacht dat het wel logisch zou zijn als ie er wel is. Turboregelmotor is bij mijn type motor overigens electrisch en niet obv vacuum.

Wie o wie heeft de gouden tip? Bij voorbaat dank voor jullie reacties
Maarten-Jan
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zwolle
Homepage: lanciathema.nl
Berichten: 518
Geregistreerd: 11 / 2017
Subject:

Re: Noodloop en foutmelding ECM-P023484 Turbo/Super charger overversnelling - bussignaal en berichtstoringen - signaal onder toegestane bereik

 · 
Posted: 20.06.2019 - 06:47  ·  #2
Als hij druk opbouwt die je pas te laat hoort afvloeien zou ik denken dat de afvloeiklep niet goed functioneert. Deze is bij de meeste turbo systemen vacuüm gestuurd, is het slangetje wellicht lek? Of bedoel je juist dat dit bij jouw auto elektrisch asngestuurd wordt?

Te hoge druk kan erg schadelijk voor de turbo zijn!
msg
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 31
Geregistreerd: 12 / 2014
Subject:

Re: Noodloop en foutmelding ECM-P023484 Turbo/Super charger overversnelling - bussignaal en berichtstoringen - signaal onder toegestane bereik

 · 
Posted: 20.06.2019 - 12:39  ·  #3
Dag Maarten-Jan, dank voor je reactie. Dat zou kunnen maar ik kan eigenlijk geen vacuumslangen vinden, alles lijkt met name electronisch gestuurd. En de sensoren lijken deze schakelingen ofwel motoren dan via de ECM te sturen (of althans de waarden te verschaffen waarop de computer besluit een stelmotor op een bepaalde manier te sturen). Dat is eigenlijk ook wat VIDA zegt: ofwel de sensor (TMAP) meet dingen die niet goed zijn, ofwel schakelingen werken niet naar behoren (turboregelklepmotor)
Maarten-Jan
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zwolle
Homepage: lanciathema.nl
Berichten: 518
Geregistreerd: 11 / 2017
Subject:

Re: Noodloop en foutmelding ECM-P023484 Turbo/Super charger overversnelling - bussignaal en berichtstoringen - signaal onder toegestane bereik

 · 
Posted: 20.06.2019 - 18:07  ·  #4
Ik heb wat gelezen over deze motor en het is idd elektronisch. Die tmap sensor wordt vaak vervangen omdat deze in het uitlaattraject zit en dus erg vervuild.
msg
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 31
Geregistreerd: 12 / 2014
Subject:

Re: Noodloop en foutmelding ECM-P023484 Turbo/Super charger overversnelling - bussignaal en berichtstoringen - signaal onder toegestane bereik

 · 
Posted: 20.06.2019 - 20:08  ·  #5
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Noodloop en foutmelding ECM-P023484 Turbo/Super charger overversnelling - bussignaal en berichtstoringen - signaal onder toegestane bereik

 · 
Posted: 20.06.2019 - 21:58  ·  #6
Ik denk dat je gelijk hebt qua turbo.

Een hyper actieve Tmaf kan deze melding ook veroorzaken. Maar er is dan geen reele airflow die weg kan of moet m, de sensor meet verkeerd.

Jij hoort wel lucht, dus de schoepen van de Turbo openen gewoon, maar sluiten niet.

Kan door de kapotte aansturing
komen, maar ook mechanisch vastzitten van de schoepen.

Ik zou even niet weten hoe je beide afzonderlijk zonder grote demontage goed kan testen.

Nachtje doorgereden naar Italie, tis helemaal op nu.😏
msg
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 31
Geregistreerd: 12 / 2014
Subject:

Re: Noodloop en foutmelding ECM-P023484 Turbo/Super charger overversnelling - bussignaal en berichtstoringen - signaal onder toegestane bereik

 · 
Posted: 21.06.2019 - 20:33  ·  #7
Klein update: ik bedacht me ineens dat het ook kan dat door de noodloop de regelmotor op de turbo niks doet. Na foutmelding wissen bleek ie het inderdaad te doen. Maar na rijden schiet ie weer in noodloop. Ga nu toch de druksensor (TMAP) vervangen. Heb hem eruit inmiddels, was wel een gepriegel, zit aan de bestuurderskant op de intercooler. Heb om ruimte te maken de luchtslang verwijderd, heel lastig. PostNL is helaas niet op komen dagen vandaag met de nieuwe sensor, hopelijk morgen en weer rijden....
msg
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 31
Geregistreerd: 12 / 2014
Subject:

Re: Noodloop en foutmelding ECM-P023484 Turbo/Super charger overversnelling - bussignaal en berichtstoringen - signaal onder toegestane bereik

 · 
Posted: 23.06.2019 - 12:20  ·  #8
helaas, TMAP sensor vervangen maar vervolgens weer in noodloop. Wat zo stom is dat als je alles reset dat alles dan gewoon functioneert zoals het moet. Even rijden en dan gaat ie in de noodloop. Of althans hij geeft geen noodloop aan maar gaat slecht lopen, zet de turboregelmotor blijkbaar vast op een punt waardoor de berekende laaddruk gaat afwijken van de gemeten laaddruk (die laatste twee lopen mooi gelijk als je net gereset hebt). Enige wat ik nog kan verzinnen dat de turbo vervuilt is en de schoepen niet goed "aanpassen". Hij functioneert nml wel... Vervuiling van de turboregelklepmotor lijkt me niet echt kunnen, aangezien elektrisch of het zou er moeten leiden dat deze teveel weerstand ondervind en "zichzelf" uit voorzorg vastzet.... Wordt maar naar de garage denk ik en turbo laten demonteren en schoonmaken. Andere suggesties welkom.
Midde
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 41
Berichten: 57
Geregistreerd: 11 / 2017
Subject:

Re: Noodloop en foutmelding ECM-P023484 Turbo/Super charger overversnelling - bussignaal en berichtstoringen - signaal onder toegestane bereik

 · 
Posted: 23.06.2019 - 22:11  ·  #9
Wat je kan proberen is : het stangetje tussen de gearbox en de turbo op 1 punt los halen en voelen of de variabele geometrie soepel loopt. Wat er ook aan de hand kan zijn is dat het wormwiel in de gearbox is versleten, hierdoor komt er te veel speling en blokkeert af en toe de gearbox omdat deze niet meer soepel loopt daardoor de motor weer in de noodloop.
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Noodloop en foutmelding ECM-P023484 Turbo/Super charger overversnelling - bussignaal en berichtstoringen - signaal onder toegestane bereik

 · 
Posted: 24.06.2019 - 18:17  ·  #10
Quote door msg

helaas, TMAP sensor vervangen maar vervolgens weer in noodloop. Wat zo stom is dat als je alles reset dat alles dan gewoon functioneert zoals het moet. Even rijden en dan gaat ie in de noodloop. Of althans hij geeft geen noodloop aan maar gaat slecht lopen, zet de turboregelmotor blijkbaar vast op een punt waardoor de berekende laaddruk gaat afwijken van de gemeten laaddruk (die laatste twee lopen mooi gelijk als je net gereset hebt). Enige wat ik nog kan verzinnen dat de turbo vervuilt is en de schoepen niet goed "aanpassen". Hij functioneert nml wel... Vervuiling van de turboregelklepmotor lijkt me niet echt kunnen, aangezien elektrisch of het zou er moeten leiden dat deze teveel weerstand ondervind en "zichzelf" uit voorzorg vastzet.... Wordt maar naar de garage denk ik en turbo laten demonteren en schoonmaken. Andere suggesties welkom.


Op basis van je verhaal maak ik op dat je variabele turbo wel functioneert. Want na het genereren van de foutcode grijpt de ECM in door de elektronische TCV zo te bedienen dat de vanen geen druk meer opbouwen.

Turbo functioneert dus.

Mooi zou zijn als je rijdend een diagram kan maken met Vida. Kijken waar en wanneer de piek ontstaat.
Meet dan:
Gewenste luchtdruk
Gemeten luchtdruk
Stand drukversteller (stand tcv)

Zo kan je beter zien of soms de tcv traag reageert en daardoor de melding ontstaat.
Wanneer de melding niet samenhangt met de stand van de tcv kan je denken aan een kapotte binnenmantel van de flexibele turboslangen.

Ik heb een paar keer berichten gelezen dat het dichtklappen van de binnenmantel oorzaak was van overdruk.

Was wel bij de 1.6 HDI / psa.

D5 nog niet gelezen.

Succes!
msg
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 31
Geregistreerd: 12 / 2014
Subject:

Re: Noodloop en foutmelding ECM-P023484 Turbo/Super charger overversnelling - bussignaal en berichtstoringen - signaal onder toegestane bereik

 · 
Posted: 25.06.2019 - 21:55  ·  #11
Dat de regelmotor inderdaad niet soepel zou kunnen lopen heb ik me ook bedacht. Tijdens rijden regelmotor monitoren is dus niet mogelijk want die wordt snel op 1 stand gezet. @Martijn: als de foutmelding zich voordoet en de ECM de regelmotor in 1 stand zet heb ik juist het idee dat er teveel druk (en niet te weinig) wordt opgebouwd. Dit heb ik ook gemeten: werkelijke laaddruk is veel hoger dan de berekende. En bovendien als je wat meer gas geeft en dan gas weer los laat hoor je de druk ergens door ontsnappen, soort blow off valve zeg maar. Ook de flexibele turboslang wordt dan keihard.
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Noodloop en foutmelding ECM-P023484 Turbo/Super charger overversnelling - bussignaal en berichtstoringen - signaal onder toegestane bereik

 · 
Posted: 25.06.2019 - 22:11  ·  #12
Als je reset en stationair de motor laat lopen, wat is dan het % van de actuator?
Je hebt een D3, daarvan ken ik de standaard waardes niet, maar het moet fluctueren tijdens toeren verhogen. Als Vida geen fluctuatie aangeeft klopt dit niet en is volgens mij je actuator kapot
msg
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 31
Geregistreerd: 12 / 2014
Subject:

Re: Noodloop en foutmelding ECM-P023484 Turbo/Super charger overversnelling - bussignaal en berichtstoringen - signaal onder toegestane bereik

 · 
Posted: 26.06.2019 - 09:23  ·  #13
Hoi Martijn, ik heb een D5, de euro4 met 185pk, geen vacuum dingen dus maar alles met sensoren en stelmotoren. Met wervelkleppen, EGR etc. EGR is dicht en er zit een Volvotune op. Wervelklep stangetje heeft er weer tijdje afgelegen maar is net gerepareerd door een modificatie.
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 36
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Noodloop en foutmelding ECM-P023484 Turbo/Super charger overversnelling - bussignaal en berichtstoringen - signaal onder toegestane bereik

 · 
Posted: 26.06.2019 - 10:33  ·  #14
Hoi Maarten,

Ik heb hier een reserve turboactuator liggen. Ik weet niet waar je woont, maar je zou kunnen proberen of vervangen helpt. Dan weet je direct wat het is en kun je je eigen actuator evt. reviseren.
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Noodloop en foutmelding ECM-P023484 Turbo/Super charger overversnelling - bussignaal en berichtstoringen - signaal onder toegestane bereik

 · 
Posted: 26.06.2019 - 13:58  ·  #15
Quote door msg

Hoi Martijn, ik heb een D5, de euro4 met 185pk, geen vacuum dingen dus maar alles met sensoren en stelmotoren. Met wervelkleppen, EGR etc. EGR is dicht en er zit een Volvotune op. Wervelklep stangetje heeft er weer tijdje afgelegen maar is net gerepareerd door een modificatie.


Dan haal ik je door elkaar met een ander....
 
Selected quotes for multi-quoting:   0