Dag, zoals het onderwerp al doet vermoeden heb ik de volgende issue: Noodloop en foutmelding ECM-P023484 Turbo/Super charger overversnelling - bussignaal en berichtstoringen - signaal onder toegestane bereik. Ook de automaatbak reageert daarop door bokkig en laat te schakelen. Het betreft een XC70 AWD D5 185pk (Volvotune en EGR dicht). Er is geen foutmelding te zien op de display in de auto. Heb de auto uitgelezen met VIDA, daar valt ook te lezen dat deze foutmelding zou kunnen komen door:
- kapotte laaddruk/TMapsensor (die bij mij gek genoeg niet te vinden is), zal wellicht onzichtbaar op intercooler aansluiting zitten?
- kapotte turboregelmotor
- kapotte turboaggregaat.
Ik heb net een rit naar Zweden op en neer gemaakt, op 1 dag 1400km gereden, volgende dag na ritje 60km dit voorval. Als ik de melding reset dan komt ie weer terug. Als de melding gewist is kun je stationair gewoon flink toeren maken en klinkt alles goed en functioneert het ook goed. Als de melding er wel is dan lijkt er teveel druk opgebouwd te worden wat met een redelijke "flow" ineens ergens ontsnapt (turboslang wordt keihard door druk en dan ineens zacht door de release). Heb wat slangen opnieuw vastgezet, lucht lijkt bij zo'n release rechts van het blok vandaan te komen. Zie geen scheurtjes oid.
Heb al flink wat gelezen maar heeft iemand een idee? Eerste stap zou TMAP sensor vervangen kunnen zijn maar als ik die uitlees lijkt die stationair wel prima te functioneren maar lijkt de voorspelde laaddruk tov werkelijke laaddruk bij meer toeren (dus turbo) behoorlijk uit de pas te lopen, daadwerkelijke druk is dan stuk hoger. Eigenlijk lijkt hij dus wel goed te meten.
Zou dus ook de turboregelmotor kunnen zijn. Heb hem eens opnieuw "aangemeld" alsof deze is vervangen, maar dat helpt niet. Kan geen test vinden in VIDA, dacht dat het wel logisch zou zijn als ie er wel is. Turboregelmotor is bij mijn type motor overigens electrisch en niet obv vacuum.
Wie o wie heeft de gouden tip? Bij voorbaat dank voor jullie reacties
- kapotte laaddruk/TMapsensor (die bij mij gek genoeg niet te vinden is), zal wellicht onzichtbaar op intercooler aansluiting zitten?
- kapotte turboregelmotor
- kapotte turboaggregaat.
Ik heb net een rit naar Zweden op en neer gemaakt, op 1 dag 1400km gereden, volgende dag na ritje 60km dit voorval. Als ik de melding reset dan komt ie weer terug. Als de melding gewist is kun je stationair gewoon flink toeren maken en klinkt alles goed en functioneert het ook goed. Als de melding er wel is dan lijkt er teveel druk opgebouwd te worden wat met een redelijke "flow" ineens ergens ontsnapt (turboslang wordt keihard door druk en dan ineens zacht door de release). Heb wat slangen opnieuw vastgezet, lucht lijkt bij zo'n release rechts van het blok vandaan te komen. Zie geen scheurtjes oid.
Heb al flink wat gelezen maar heeft iemand een idee? Eerste stap zou TMAP sensor vervangen kunnen zijn maar als ik die uitlees lijkt die stationair wel prima te functioneren maar lijkt de voorspelde laaddruk tov werkelijke laaddruk bij meer toeren (dus turbo) behoorlijk uit de pas te lopen, daadwerkelijke druk is dan stuk hoger. Eigenlijk lijkt hij dus wel goed te meten.
Zou dus ook de turboregelmotor kunnen zijn. Heb hem eens opnieuw "aangemeld" alsof deze is vervangen, maar dat helpt niet. Kan geen test vinden in VIDA, dacht dat het wel logisch zou zijn als ie er wel is. Turboregelmotor is bij mijn type motor overigens electrisch en niet obv vacuum.
Wie o wie heeft de gouden tip? Bij voorbaat dank voor jullie reacties