Prins VSI 2.0 op een 2.5T (2007, 200PK)

 
 
 
 
 
Thomox
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 124
Geregistreerd: 10 / 2019
Subject:

Prins VSI 2.0 op een 2.5T (2007, 200PK)

 · 
Posted: 29.10.2019 - 21:26  ·  #1
Hoi allen,

Laat ik gelijk met de deur in huis vallen, ik wil graag LPG op mijn V70 laten bouwen. De wagen heeft nog maar 222.500km gelopen, net warmgedraaid dus.

We rijden veel, circa 25k per jaar. We zijn beide rustige rijders, zelden boven de 150 km/h en nooit trappen met een koude motor. Ook rijden we nooit met een aanhangwagen of caravan. Indien we in de bergen willen trappen schakel ik wel naar benzine.

Nu heb ik bij twee gerenommeerde bedrijven hier in de buurt (Van der helm te Hengelo en Agit te Rijssen) een nette offerte gekregen voor het inbouwen van een Prins VSI 2.0 dampgas. Beide bedrijven adviseerden een klepsmeersysteem. Nu geloof ik het marketingverhaal wel, maar ik wil graag echte cijfers en resultaten zien van gebruik vs geen gebruik.

Heeft iemand meetresulaten of ervaringen van het gebruik van flashlube op een 2.5T (zachte kleppen, vaste stoters!)?

Oftewel, moet ik alsnog om de haverklap mijn kleppen stellen?
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5828
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Prins VSI 2.0 op een 2.5T (2007, 200PK)

 · 
Posted: 29.10.2019 - 22:25  ·  #2
je hoeft bij deze blokken sowieso niet om de haveklap de kleppen te stellen (is ook een beste klus) ik heb t na 300k gedaan en was niet echt nodig. ja ik heb een turboloze met simpele klepsmeering door druppelaar. dus iets andere dan bij turbo motoren ivm overdruk in spruitstuk.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3163
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Prins VSI 2.0 op een 2.5T (2007, 200PK)

 · 
Posted: 30.10.2019 - 08:35  ·  #3
Cijfers heb ik niet voor je en de techniek er achter ken ik ook niet goed genoeg, maar de lpg inbouwer waar mijn 2.5t is geweest zei dat hij turbo motoren liever niet ombouwt zonder smeersysteem.

Ervaring heb ik wel na 40.000 km in net geen jaar, geen problemen met lpg en smering.
kjiratsiekoedel
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 541
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: Prins VSI 2.0 op een 2.5T (2007, 200PK)

 · 
Posted: 30.10.2019 - 15:46  ·  #4
T is een beetje een gok. De 5 cilinders kunnen goed tegen gas. Maar als je aan de beurt bent voor revisie, kost dat bij Volvo ook gelijk veel geld. Meer dan bij eenvoudiger auto's. Volgens mij meer dan je kwijt zou zijn aan smering.

Ik zou t nemen, maar dan wel een type dat je gewoon met je eigen jerrycan kan bijvullen (bv: jlm, valve-saver.de) en niet t systeem met single use bijvul systeem (duurder).

Ik heb zelf later bij Verdampere een 2e hands valve-saver systeem erin laten zetten. Was niet duur (150 ofzo). En nu gewoon met jerrycan zelf bij te vullen.
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 36
Berichten: 2031
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Prins VSI 2.0 op een 2.5T (2007, 200PK)

 · 
Posted: 30.10.2019 - 17:50  ·  #5
Een revisiekop heb je voor €600 tot €1000, dat zijn de kosten dus niet als je dat over 300.000 a 400.000km kan spreiden...

Daarbij preventief de poulies en wat ontstekingsdelen + distributieriem en je bent met minder dan 1 cent per km voor een zo goed als nieuw blok klaar.

Gewoon doen, ik heb het er ook al 250.000km in zitten, en letterlijk nog niks hoeven doen. Preventief komt er bij de 500.000km een nieuwe (revisie) cilinderkop op en dan weer door! :D
kjiratsiekoedel
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 541
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: Prins VSI 2.0 op een 2.5T (2007, 200PK)

 · 
Posted: 30.10.2019 - 18:14  ·  #6
Voor 1000 zit die kop nog niet gemonteerd lijkt mij
evertvet58
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Noord Holland
Leeftijd: 66
Berichten: 25
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Prins VSI 2.0 op een 2.5T (2007, 200PK)

 · 
Posted: 30.10.2019 - 21:09  ·  #7
Volvo leverde af fabriek alleen lpg i.c.m. met de 2.4 140 pk. De 200 pk turbo wordt heter en is een klepsmeersysteem noodzakelijk.
eric27
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dedemsvaart
Leeftijd: 61
Homepage: autorijschooletimm…
Berichten: 509
Geregistreerd: 07 / 2017
Subject:

Re: Prins VSI 2.0 op een 2.5T (2007, 200PK)

 · 
Posted: 30.10.2019 - 21:17  ·  #8
Wat zou een volledige cilinderkop revisie dan wel zo ongeveer gaan kosten inclusief uit en inbouw?
kjiratsiekoedel
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 541
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: Prins VSI 2.0 op een 2.5T (2007, 200PK)

 · 
Posted: 30.10.2019 - 22:51  ·  #9
Andersom kan je ook kijken wat flashlube in verbruik kost. Daarbij uitgaand van 250.000km voor koprevisie.

  • Afstand tot koprevisie 250000km
  • Verbruik: 1 L LPG op 8km
  • 250000km / 8km/L = 31250L LPG

  • flashlube verbruik: 1mL flashlube/1L LPG
  • dus per 31250L LPG verbruik je 31,25 L flashlube

  • 31,25 L flashlube = 6,25 jerrycan van 5L
  • 5L flashlube kost €65
  • 6,25 jerrycan*€65 = €406,25


Dan komen de inbouwkosten voor 't systeem er nog bij. In mijn geval €200 voor 2e hands valve protector set (https://www.valve-protector.de) Als je 't gelijk met LPG inbouw laat doen zit je op iets van €350 voor nieuw klepsmeersysteem.

Dus dan heb je voor €750 een koprevisie uitgespaard.

Als ik de foraberichtjes een beetje teruglees ben je wel minstens €2000 kwijt voor koprevisie (nee, niet als je 't zelf doen met kop van de sloop... maar dat moet je maar kunnen). En 't kan ook zo richting de €3000 gaan. Nu komt er ook gelijk wel distributie bij, maar als je pech hebt had je dat net gedaan...


Dat nog even uitgezet tov de besparing door 250.000km op LPG te gaan rijden ipv benzine:

Uitgaande van:
250.000km
30.000km/jaar = 8.3 jaar

Kosten LPG
wegenbelasting in 8.3jr: €14043
Verbruik LPG 1:8
1L LPG=€0.53
31.250L = €16.562
Kosten TOTAAL = €30.605

Kosten benzine
Wegenbelasting in 8.3jr: €9063
Verbruik benzine 1:9
1L benzine=€1.58
27.777L=€43.888
Kosten TOTAAL = €52.951

Besparing LPG tov benzine (over 250.000km in 8.3 jaar)= €22.349 (€2692/jaar)
Besparing met gebruik klepsmering: €21599 (€2602/jaar)

Nu kan je van die besparing prima een koprevisie betalen. Maar als die te voorkomen is, ben je volgens mij prima uit met klepsmering.
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 2197
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Prins VSI 2.0 op een 2.5T (2007, 200PK)

 · 
Posted: 30.10.2019 - 23:21  ·  #10
Quote door evertvet58

Volvo leverde af fabriek alleen lpg i.c.m. met de 2.4 140 pk. De 200 pk turbo wordt heter en is een klepsmeersysteem noodzakelijk.

Volvo leverde i.s.m. Prins een CNG installatie af-fabriek op dezelfde 2.5T motor die de topicstarter ook heeft, de V70 AFV Bi-Fuel
https://www.prinsautogas.com/v…i-Fuel.pdf
Later is er zelfs een 2.0T vijfcilinder beschikbaar geweest speciaal voor dit doel, ik meen in 2013.

Nu weet ik niet hoe CNG zich qua verbranding verhoudt tot LPG, maar er werd wel degelijk een turbomotor geleverd op gas.
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 36
Berichten: 2031
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Prins VSI 2.0 op een 2.5T (2007, 200PK)

 · 
Posted: 30.10.2019 - 23:48  ·  #11
Quote door evertvet58

Volvo leverde af fabriek alleen lpg i.c.m. met de 2.4 140 pk. De 200 pk turbo wordt heter en is een klepsmeersysteem noodzakelijk.


Niet waar, gaat perfect, ik doe er al 415.000km mee op lpg, getuned, 300pk o.i.d., en rij ook zo nu en dan een rondje Nürburgring ermee, dit is dan wel de traagste auto, maar ken er genoeg die ook met mijn andere 400pk+ Volvo's dat op LPG doen. Ton na Ton, de 500.000km voorbij.

Quote door eric27

Wat zou een volledige cilinderkop revisie dan wel zo ongeveer gaan kosten inclusief uit en inbouw?


Reken een volle dag voor de in-uitbouw, €700-900

Kop, alles nieuw, worst case scenario: €1000

Distributie + bougies en keerringen/pakkingen €300-400 materiaal.

2 stuks variabele poulies nieuw/revisie, €300-400?

€2300 tot €2700.

Quote door kjiratsiekoedel

Voor 1000 zit die kop nog niet gemonteerd lijkt mij


+

Quote door kjiratsiekoedel

Andersom kan je ook kijken wat flashlube in verbruik kost. Daarbij uitgaand van 250.000km voor koprevisie.

  • Afstand tot koprevisie 250000km
  • Verbruik: 1 L LPG op 8km
  • 250000km / 8km/L = 31250L LPG

  • flashlube verbruik: 1mL flashlube/1L LPG
  • dus per 31250L LPG verbruik je 31,25 L flashlube

  • 31,25 L flashlube = 6,25 jerrycan van 5L
  • 5L flashlube kost €65
  • 6,25 jerrycan*€65 = €406,25


Dan komen de inbouwkosten voor 't systeem er nog bij. In mijn geval €200 voor 2e hands valve protector set (https://www.valve-protector.de) Als je 't gelijk met LPG inbouw laat doen zit je op iets van €350 voor nieuw klepsmeersysteem.

Dus dan heb je voor €750 een koprevisie uitgespaard.

Als ik de foraberichtjes een beetje teruglees ben je wel minstens €2000 kwijt voor koprevisie (nee, niet als je 't zelf doen met kop van de sloop... maar dat moet je maar kunnen). En 't kan ook zo richting de €3000 gaan. Nu komt er ook gelijk wel distributie bij, maar als je pech hebt had je dat net gedaan...


Dat nog even uitgezet tov de besparing door 250.000km op LPG te gaan rijden ipv benzine:

Uitgaande van:
250.000km
30.000km/jaar = 8.3 jaar

Kosten LPG
wegenbelasting in 8.3jr: €14043
Verbruik LPG 1:8
1L LPG=€0.53
31.250L = €16.562
Kosten TOTAAL = €30.605

Kosten benzine
Wegenbelasting in 8.3jr: €9063
Verbruik benzine 1:9
1L benzine=€1.58
27.777L=€43.888
Kosten TOTAAL = €52.951

Besparing LPG tov benzine (over 250.000km in 8.3 jaar)= €22.349 (€2692/jaar)
Besparing met gebruik klepsmering: €21599 (€2602/jaar)

Nu kan je van die besparing prima een koprevisie betalen. Maar als die te voorkomen is, ben je volgens mij prima uit met klepsmering.


Natuurlijk zit de kop er dan niet op, echter vergeet jij in je hele berekening dat alles slijt, alles, dus leuk dat je met klepsmering ergens een marginale hoeveelheid slijtage hebt bespaard, de rest is wel gewoon vergevorderd versleten en aan vernieuwing toe.

Feit is, ze lopen fantastisch op LPG, 400.000km-500.000km is geen uitzondering. Daar, bij die km-stand, heeft het onderblok en alle andere randdelen en motortechniek ook al lang aandacht nodig, dus met of zonder flash-lube maakt niet uit, de rest is tegen die tijd ook aan vervanging toe dus je doet er goed aan op die stand de boel gewoon weer grondig te vernieuwen.

Preventief onderhoud = behoud, flash-lube is voor onze 5-cilinders gewoon non-sense.
Thomox
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 124
Geregistreerd: 10 / 2019
Subject:

Re: Prins VSI 2.0 op een 2.5T (2007, 200PK)

 · 
Posted: 31.10.2019 - 18:39  ·  #12
Oké, iedereen bedankt voor zijn bijdrage.

Ik ben over, binnenkort laat ik LPG met elektronische klepsmering installeren.

Groetjes
Thomas
Thomox
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 124
Geregistreerd: 10 / 2019
Subject:

Re: Prins VSI 2.0 op een 2.5T (2007, 200PK)

 · 
Posted: 13.11.2019 - 17:51  ·  #13
Nu ben ik nog meer offertes aan het opvragen bij verschillende inbouwers, maar bij een aantal word ik toch geadviseerd om Vialle LPi te nemen.

Dat systeem is +/-€500 duurder.

Nu kan ik me dat nog wel over het hart verkrijgen indien dat voordelen biedt. Iemand een idee of dat zo is?

Zuiniger?
Eerder overschakelen van benzine naar LPG?
dbs1
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Berichten: 721
Geregistreerd: 11 / 2018
Subject:

Re: Prins VSI 2.0 op een 2.5T (2007, 200PK)

 · 
Posted: 14.11.2019 - 11:51  ·  #14
Quote door Thomox

Nu ben ik nog meer offertes aan het opvragen bij verschillende inbouwers, maar bij een aantal word ik toch geadviseerd om Vialle LPi te nemen.

Dat systeem is +/-€500 duurder.

Nu kan ik me dat nog wel over het hart verkrijgen indien dat voordelen biedt. Iemand een idee of dat zo is?

Zuiniger?
Eerder overschakelen van benzine naar LPG?


Bij mijn 2.5FT 231pk is Vogels VGI ingebouwd. Dit zou tot 250pk geen probleem zijn.
Vialle LPI kan meer vermogen aan, ik dacht tot 60 pk per injector. Op mijn oude V70R van MY98 zat dit systeem, deze had 270 pk (2.3R AT4).
De reden dat ik nu voor Vogels heb gekozen is het advies dat Vogels een betere after sales afdeling heeft dan Vialle.
Dat kwam goed uit, want in het begin is er wat te doen geweest aan de FT vanwege de ethanol afstelling in de software, dit is prima opgelost overigens.

Overschakelmoment is iets later bij VGI, in mijn geval na 2 km ipv 1.5 km.
Verbruik van de 2.5FT is 1:8.5, bij de R 1:7.5 op LPG.
Thomox
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 124
Geregistreerd: 10 / 2019
Subject:

Re: Prins VSI 2.0 op een 2.5T (2007, 200PK)

 · 
Posted: 15.11.2019 - 14:18  ·  #15
Hmm.. En dat Vogels systeem behoeft geen extra onderhoud ten opzichte van het Vialle LPi?
 
Selected quotes for multi-quoting:   0