Diverse storingen dashboard..

 
 
 
 
 
Allejandro
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 33
Geregistreerd: 03 / 2020
Subject:

Diverse storingen dashboard..

 · 
Posted: 27.03.2020 - 12:52  ·  #1
Hoi!
Ik heb mij al even voorgesteld maar zit ook met een technische vraag waar jullie mij misschien kunnen helpen in welke richting het te zoeken.

Oktober 2018 mijn huidige auto gekocht, een volvo v70 2.4 benzine uit 2000. Automaat. Nu 370xxx gelopen.
Nu al 2x probleemloos door de keuring gekomen.
Echter een week of 3 geleden kreeg ik de melding: remstoring, stop auto zsm. Compleet met abs lampje, handrem lampje & slipgevaar lampje.

Nou gedaan, midden op de vluchtstrook. Geweldig. Stukje vooruit gereden -> geen remvloeistof. Geen rood gevarendriehoekje op mijn dashboard dus heel voorzichtig naar dichtsbijzijnde kennis gereden. Dit ging prima. Auto reed probleemloos, remde probleemloos maar melding ging na enige tijd over van "remstoring stop auto zsm" naar "sts service vereist".

's Avonds mee naar huis gereden, melding weg. Een 100 meter voor huis was hij er weer.
Dag erna naar monteur, heeft hem uitgelezen (maar geen vida volgens mij) en kwam dit uit ->
linksvoor permanente communicatiestoring.

Niet echt specifiek dus. ABS ring terplekke bekeken en schoongemaakt, leek goed. Naar huis gereden, geen melding, tot vlak voor huis (alweer) de melding kwam.

Auto in tussen (minimaal) gebruikt maar deed het verder goed. Remt en rijd goed.

Nieuwe accu geplaatst, na tips hier op forum gelezen te hebben EN er maar een 60ah accu in lag. Ligt nu een 74 ah in.
Het geflikker van mijn dashboard was wel over, wat hij graag even mocht doen na een koude start.

Afijn, meerdere kleine ritjes. Geen problemen. Voorzichtig positief en grotere rit. 30 km enkele reis. Helaas, op de oprit van bestemming kwam de melding. Niet veel later auto in noodloop. Geen vermogen, wel toeren maken, het lampje van D veranderde in streepje EN de motor klapte keihard in de D of R. Achteruit rijden wilde hij nog wel "normaal".

Niet fijn, moest later naar huis en na tip van een vriend kon dit gewoon in noodloop.
Na een goede 3 km kwam de volgende storing: versnellingsbak service vereist. Tsjonge, nog meer meldingen, mijn dashboard leek wel een kerstboom. Na enkele km kwam vermogen terug, maar meldingen bleven. Ben ook prima thuis gekomen.

Nieuwe accu lost het niet op, uitlezen met vida lijkt mij de volgende stap (ook al rijdend) en hopende zo meer info te krijgen erover. Jullie nog tips & trics?

Niet geheel onbelangrijk te vertellen is dat hij al sinds aanschaf druk opbouwt in het koelsysteem & dit steeds meer doet. Maar hier rijden we altijd al mee rond en valt bij mijn monteur onder "zolang je er geen last van hebt, doorrijden"...
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4190
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Diverse storingen dashboard..

 · 
Posted: 27.03.2020 - 16:32  ·  #2
Dag Rianne,

Tja, dat kunnen nogal wat dingetjes zijn, maar het hoeft niet direct heel ingewikkeld of kostbaar te zijn. Uitlezen met VIDA is wel een aanrader, buiten de dealer kan dat via behulpzame forumleden, klik maar eens op de link in mijn signature voor het lijstje en contacteer iemand die bij jou in de buurt woont. Dat kan je doen via PM (privebericht), diegene krijgt dan een e-mailtje dat er een bericht is.
VIDA zou je in principe precies moeten vertellen welk onderdeel van het remsysteem voor de remstoring (en later versnellingsbak) melding gezorgd heeft. Bijv. het remvloestofniveau, een remdruksensor, een ABS sensor, de ABS computer, etc.

Typisch dat de melding na een stuk rijden komt. Wellicht loopt er een klauw aan (remblokken komen niet goed los van de schijf) waardoor die gaandeweg oververhit en je geen remdruk kan opbouwen (want als remvloeistof kookt vormen zich gasbellen die kunnen worden samengeperst, itt de remvloeistof zelf) - je schrijft "geen remvloeistof"? Heb je echt in het reservoir gekeken of voelde je geen tegendruk in je rempedaal? Indien het laatste: dat kan dus komen door kokende remvloeistof.
Gangbaarheid remklauwen nakijken is een vrij simpele klus voor een autoklusser of monteur. Auto omhoog, veilig neerzetten (niet alleen op een krikje), wiel eraf, blokken uit de klauw en een assistent voorzichtig het rempedaal in laten drukken, dan moet de zuiger vloeiend iets naar buiten komen en vrij makkelijk weer kunnen worden teruggedrukt in de klauw. Vooral de achterklauwen willen nog wel eens vast komen te zitten, je zou niet de eerste zijn bij wie dit voorkomt.

Remvloeistof in het reservoir is op niveau? Die hoeft je in principe nooit bij te vullen, tenzij er een lek is. Als er een lek is moet dat worden opgelost. De V70n (jouw generatie) remt toch al niet bijster goed met de standaard remmen (daarom kregen de meest krachtige versies grotere remschijven en klauwen af-fabriek), en met een evt paardentrailer erachter al helemaal niet.
Een laag remvloeistofniveau duidt (indien er geen lek is) vaak op (erg) versleten remblokken, dus dat zou je ook nog kunnen nakijken. Die zijn dan erg dun geworden, waardoor de remzuiger verder uit de klauw komt. Die ruimte binnen de remklauw wordt dan gevuld met remvloeistof waardoor het niveau in het reservoir in de motorruimte daalt. Je moet dan ook niet bijvullen, maar de remblokken vervangen. Bij het terugdrukken van de remzuiger (om ruimte te maken voor de nieuwe, dikkere blokken) komt de remvloeistof dan weer terug in het potje. Als je tussentijds hebt bijgevuld, kan hij bij het terugdrukken overstromen en dat wil je niet, want remvloeistof is heel slecht voor de onderliggende gelakte delen.

Wanneer is de remvloeistof voor het laatst vervangen? Dit moet elke 2-max 3 jaar. Niet dat dit direct de aanleiding gaat zijn voor deze storing, maar het kan er wel aan bijdragen (oude remvloeistof heeft een lager kookpunt dan nieuwe, wat dus eerder problemen geeft als je remblokken aanlopen en daardoor oververhitten).

Al met al lijkt uitlezen met VIDA en een generieke controle van het remsysteem (deels met VIDA, deels mechanisch door checken remklauwen en checken/vervangen remvloeistof) mij een eerste goede stap. Als VIDA je niets specifieks geeft dan weet je iig dat de basis (remvloeistof, remblokken en klauwen) goed is.
brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 1903
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: Diverse storingen dashboard..

 · 
Posted: 27.03.2020 - 18:45  ·  #3
Steeds meer drukopbouw in je koelsysteem?
Dat klinkt niet goed. Het kan een verstopt overdruk ventiel zijn, dan valt het mee. Maar anders heb je last van een lekke koppakking. Haal bij koude motor de vuldop er eens vanaf en laat de motor stationair draaien totdat de ventilator aanslaat. Gaat het koelwater dan borrelen? Zo ja, dan is je koppakking lek.
Allejandro
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 33
Geregistreerd: 03 / 2020
Subject:

Re: Diverse storingen dashboard..

 · 
Posted: 27.03.2020 - 19:56  ·  #4
Quote door brulkjaer

Steeds meer drukopbouw in je koelsysteem?
Dat klinkt niet goed. Het kan een verstopt overdruk ventiel zijn, dan valt het mee. Maar anders heb je last van een lekke koppakking. Haal bij koude motor de vuldop er eens vanaf en laat de motor stationair draaien totdat de ventilator aanslaat. Gaat het koelwater dan borrelen? Zo ja, dan is je koppakking lek.


Monteur heeft na flink stuk rijden (40km, snelweg) de dop los gedraaid van koelvloeistoftankje en dan sist het behoorlijk.
Borrelen hebben we niet getest. Goede tip. Monteur vermoed inderdaad lekke koppakking, maar gezien vele problemen momenteel, probeer ik uit te zoeken, of dit het allemaal wel waard is voor een niet al te dure, best wel oude auto. Durf ik dat hier te zeggen? :-D
Allejandro
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 33
Geregistreerd: 03 / 2020
Subject:

Re: Diverse storingen dashboard..

 · 
Posted: 27.03.2020 - 20:13  ·  #5
Bolbo, ik zal proberen je vragen te beantwoorden.

Maar eerst, heb een mede forummer een privé bericht gestuurd wat betreft vida & uitlezen.

De auto stond (met de eerste keer storing) stil op de snelweg op een verdrijvingsvlak, ik ben dus niet uitgestapt om te kijken of er remvloeistof onder de auto lag.
Dat was niet het geval, hij lekt dus geen remvloeistof en remdruk in het pedaal is niet anders als anders op dit moment.
Alle andere keren dat de storing zich voordeed ben ik doorgereden. Een paar keer was de storing overigens ook aanwezig direct met starten.

Monteur heeft idd ervaring genoeg met Volvo & de vastzittende remklauwen, was overigens niet het eerste waar hij aan dacht. Dit is zeker iets om mee te nemen.

Remvloeistof is op peil ja, dus ook niet bijgevuld.

Remvloeistof vervangen? Geen idee, rijd er nu 1,5 jaar in rond dus gaat ook op het lijstje net als remblokken.

En je laatste zin.. Als vida niks specifieks geeft, waar moet ik het dan in gaan zoeken?
Dimitri1970
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veghel
Leeftijd: 53
Berichten: 582
Geregistreerd: 10 / 2017
Subject:

Re: Diverse storingen dashboard..

 · 
Posted: 27.03.2020 - 20:42  ·  #6
eerst maar eens uitlezen inderdaad die rare storingen links en rechts zomaar uit het niets zou ik bijna denken massa probleem bij de accu achterin ? de hoofdzekeringen daar ook checken
defecte cem ?
spanning meten die van de dynamo afkomt ook maar eens doen 14 volt als deze te hoog is krijg je ook van die rare fratsen
Vogel
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Leeftijd: 46
Berichten: 1478
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Diverse storingen dashboard..

 · 
Posted: 27.03.2020 - 22:21  ·  #7
Alle meldingen bij elkaar denk ik eerder iets elektrisch dan daadwerkelijk de aangegeven problemen.
Een sensor die een dusdanig fout signaal geeft, dat de boordcomputer verstoord wordt.
een defecte boordcomputer --> Boordcomputers en elektrische modules kunnen vaak gerepareerd worden door ETS.
Beetje corrosie weghalen bij de multi-stekkers/massa aansluitingen hoeft zelfs niets te kosten.

Ik zou de kop ook gewoon lekker laten zitten waar die zit. Als je een andere auto achter hand hebt, dan al helemaal.
Ik zou dan eerder kijken of er een ander blok op het forum voorbij komt voor een zacht prijsje. En dan iemand vinden die hem na werktijd wil wisselen,
trabbit
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Delft
Berichten: 670
Geregistreerd: 05 / 2019
Subject:

Re: Diverse storingen dashboard..

 · 
Posted: 27.03.2020 - 22:46  ·  #8
Quote door Allejandro


Monteur heeft na flink stuk rijden (40km, snelweg) de dop los gedraaid van koelvloeistoftankje en dan sist het behoorlijk.
Borrelen hebben we niet getest. Goede tip. Monteur vermoed inderdaad lekke koppakking, maar gezien vele problemen momenteel, probeer ik uit te zoeken, of dit het allemaal wel waard is voor een niet al te dure, best wel oude auto. Durf ik dat hier te zeggen? :-D


Dit is toch volkomen normaal? Hoe weet je dat er teveel druk wordt opgebouwd, verlies je dus veel koelvloeistof door afblazen op
de dop?
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5180
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Diverse storingen dashboard..

 · 
Posted: 27.03.2020 - 23:55  ·  #9
Ik denk net als vogel aan een defecte abs module. Sensoren gaan eigenlijk bijna niet stuk.

Nog wel een controle puntje is de aandrijfasbout. Die lopen regelmatig los.

Zie ook: http://www.ets1.nl/abs-ecu-reparatie.html

Voor de overige storingen moet je de auto eerst uitlezen met Vida. Ik verwacht een hoop cem foutcodes... ook die geven vaak problemen bij dit bwj.

Koppakking kan je evt controleren met een CO test in het koelwater reservoir.

Hoeveel koelwater verbruikt de auto?
JGols8
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Noordwijk, Groningen
Leeftijd: 33
Berichten: 162
Geregistreerd: 09 / 2019
Subject:

Re: Diverse storingen dashboard..

 · 
Posted: 28.03.2020 - 08:31  ·  #10
Quote door Blade

Ik denk net als vogel aan een defecte abs module. Sensoren gaan eigenlijk bijna niet stuk.

Nog wel een controle puntje is de aandrijfasbout. Die lopen regelmatig los.

Zie ook: http://www.ets1.nl/abs-ecu-reparatie.html

Voor de overige storingen moet je de auto eerst uitlezen met Vida. Ik verwacht een hoop cem foutcodes... ook die geven vaak problemen bij dit bwj.

Koppakking kan je evt controleren met een CO test in het koelwater reservoir.

Hoeveel koelwater verbruikt de auto?


Bij mij zat het probleem destijds in een wielnaaf op de achteras. Daar kreeg het systeem een ABS/DSTC storingen van.
Dealer dacht eerst ABS sensor, die was vervangen maar de storing bleef. Bleek dus een kapotte wielnaaf te zijn.
Allejandro
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 33
Geregistreerd: 03 / 2020
Subject:

Re: Diverse storingen dashboard..

 · 
Posted: 28.03.2020 - 12:59  ·  #11
Quote door trabbit



Dit is toch volkomen normaal? Hoe weet je dat er teveel druk wordt opgebouwd, verlies je dus veel koelvloeistof door afblazen op
de dop?


Moet regelmatig koelvloeistof bijvullen.
brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 1903
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: Diverse storingen dashboard..

 · 
Posted: 28.03.2020 - 14:03  ·  #12
Als je regelmatig koelwater moet bijvullen, is de overdruk dus niet verstopt (of hij moet ergens anders lekken). Persoonlijk zou ik niet al te veel rijden met dit probleem. Als de koppakking verder stuk gaat kan er ook water in je oliekanalen komen. Dan is het echt snel einde verhaal.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5180
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Diverse storingen dashboard..

 · 
Posted: 28.03.2020 - 15:07  ·  #13
Ik zou eerst het koelwater systeem eens afpersen en kijken of er niet ergens een lekkage is, lijkt me veel waarschijnlijker (radiateur bijv)
Dimitri1970
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veghel
Leeftijd: 53
Berichten: 582
Geregistreerd: 10 / 2017
Subject:

Re: Diverse storingen dashboard..

 · 
Posted: 28.03.2020 - 15:14  ·  #14
of dop lek resrevoir ? of resrevoir zelf die scheuren ook nog wel eens systeem bouwt altijd druk op als deze heet is als je bv de dop er afdraaid met hete motor loopt het reservoir ook over

als de motor koud is draai er dan eens de dop af laat hem warm lopen en draai er dan eens de dop af kijk dan eens in het resrevoir of de koelvloeistof rond word gepompt daar
Allejandro
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 33
Geregistreerd: 03 / 2020
Subject:

Re: Diverse storingen dashboard..

 · 
Posted: 04.04.2020 - 12:26  ·  #15
Auto is vanmorgen met behulp van een mede forummer (waarvoor dank!! )uitgelezen, diverse foutcodes....

CEM-1A5F Communicatie met de ABS-regeleenheid Signaal ontbreekt
CCM-0003 Ventilatormotor binnentemperatuursensor onjuist signaal
ABS-0095 Communicatie regeleenheid
CCM-001B Schakelaar voor omlaag ID ontbreekt
CEM-6A01 Portier ontgrendeld, links achter signaal te hoog
ABS-0092 Communicatie regeleenheid
ABS-0093 Communicatie regeleenheid
CEM-1A61 Communicatie met de regeleenheid voor de versnellingsbak signaal ontbreekt
ECM-A00B Communicatie regeleenheid voor de versnellingsbak - onjuist signaal
ECM-A02B Communicatie ABS-regeleenheid onjuist signaal
TCM-E000 Communicatie regeleenheid gebrekkige communicatie

NIet echt eenduidig. ABS pomp werkte (getest met vida) en gasklephuis was ook maar een laag percentage verschil.

Storingen gewist, even gereden en opnieuw uitgelezen, geen meldingen meer. Ook geen aanwijsbare boosdoener voor het probleem helaas. Op naar huis. En een serieus plan van aanpak maken.

Maar.. op naar huis had deze auto geen zin meer in. Auto gaf met starten "versnellingsbak service vereist" en ging in noodloop. Was nog vlakbij huis van de forummer, wilde hem wel even resetten. Afijn, melding weg. De melding was "onjuiste positie gaspedaal". Maar daar is niks aan gedaan.

Opnieuw gestart, wil wegrijden, deed het heel even, pakt vlot op.. voor een seconde.. en weg was mijn vermogen.
Geen enkele melding op het dashboard, maar ik kon niet harder rijden dan 30 km per uur. Heb heel even de 45 aan getikt. Kan het gaspedaal compleet intrappen, maar geen reactie. Toeren gaan wel iets omhoog maar auto gaat niks harder. Ook "bokt" de motor nogal als hij schakelt.

Voor nu staat hij weer voor huis en maar eens bekijken wat we gaan doen, maar eigenlijk ben ik nog niet veel wijzer EN doet hij nu helemaal niet veel meer..
 
Selected quotes for multi-quoting:   0