handbak schakelt niet goed

 
 
 
 
 
Ruspek
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 240
Geregistreerd: 02 / 2017
Subject:

handbak schakelt niet goed

 · 
Posted: 27.01.2022 - 06:07  ·  #1
hoi allemaal,

Vervelend probleem.
V70 dec 2015 2.0 D3 180K

wij hebben deze auto nu bijna 2 jaar. gekocht bij een gerenommeerde Volvo specialist.
Vorig jaar al EGR, koeler en alles wat erbij hoort laten vervangen (een kleine 2000,-incl beurt)
en nu weer een reparatie van bijna 3000,- vanwege de druklager, koppelingsplaten, vliegwiel (en beurt)
De auto "fluit / tjilpt" tussen de 1700 en 2500 toeren. Niet kunnen vinden wat het is.

Maar wat storender is is het volgende:
Ondanks dat het koppelingspedaal onderin zat en bijna niet meer omhoog ging schakelde de auto prima en soepeltjes.
Om dit op te lossen is de druklager vervangen incl. versleten DMV en koppelingsplaten (die waren ook echt op het einde)

Na deze dure reparatie schakelt de auto niet soepeltjes / lekker meer. Bak wil moeizaam in de 2e versnelling en je voelt echt weerstand als je de versnelling doorloopt. Gewoon niet zoals het was/hoort in mijn ogen.
Hiermee terug naar de garage. druklager ontlucht, pook afgesteld en voor de rest konden ze er niets aan doen....
weer een week gereden en nog steeds niet goed. dus weer naar garage. andere monteur en eigenaar hebben ermee gereden en ze erkennen dat het niet lekker soepel schakelt. Eht zou de koppelingscilinder kunnen zijn bij het pedaal. Dus advies om andere dingen uit te sluiten: paar keer pompen voordat we wegrijden. Zo gezegd zo gedaan. Voordat er weggereden wordt een 7 keer pompen en gaan..... helaas biedt dit niet de uitkomst die we hoopten. Nog steeds schakelt ie niet lekker en merk je echt weerstand bij het inleggen van de versnellingen. Vrouwlief zat gister op de snelweg en de bak wilde niet eens in de 5. blokkeerde gewoon. In de 6 wilde hij dan wel weer.

Bak blijft dus niet lekker schakelen, weerstand bij het inleggen van de versnelling. Ook het gevoel dat ie er niet lekker inligt. Met kers op de taart dat ie dus soms niet eens in de versnelling wil....
Ook het fluitende / tjilpende geluid is er nog steeds. (had gehoopt dat het aan het DMV zou liggen en dus na de reparatie over zou zijn)

Het vertrouwen in de auto is redelijk aan het verdampen. De garage weet het eigenlijk ook niet (of ze hebben geen zin in het werk dat alles weer los moet?)
5K aan reparaties op een auto die bij aanschaf net 125k heeft gelopen vinden we best veel.....al zijn het "slijtagedelen", dan nog.

Al met al balen we goed. Maar wat zou het kunnen zijn? (ik weet dat het gokken wordt op afstand via de computer)
Het gaat er mij om in welke richting we het zouden kunnen zoeken.


groet ruben
Johan XC70
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ammerzoden
Leeftijd: 58
Berichten: 345
Geregistreerd: 05 / 2021
Subject:

Re: handbak schakelt niet goed

 · 
Posted: 27.01.2022 - 06:47  ·  #2
begin eens met controleren of er wel bakolie in zit.....
WillemV
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 711
Geregistreerd: 01 / 2021
Subject:

Re: handbak schakelt niet goed

 · 
Posted: 27.01.2022 - 06:54  ·  #3
Dit lijkt mij een gevalletje afschuiven.

Die betreffende garage dient onderzoek te plegen en niet met een advies om een paar keer te pompen. Men had ook even de koppeling van verse olie te voorzien dmv de ontluchtingsnippel.
BBS
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: ZW-Drenthe
Leeftijd: 52
Berichten: 1443
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: handbak schakelt niet goed

 · 
Posted: 27.01.2022 - 06:57  ·  #4
Quote door Johan XC70

begin eens met controleren of er wel bakolie in zit.....


En indien van toepassing, NIET (bij)vullen maar direct terug gaan naar de garage!.....

En als hij voorheen wel goed schakelde en na de reparatie niet, ding daar op de stoep zetten en vriendelijk doch dringend zeggen, "voorheen was het wel goed, spaarvarken stuk geslagen op de reparatie hier, nu mogen jullie het verder doen...."

Toedels!

Edit: Al moet ik wel zeggen dat de wagen een behoorlijk ruig vorig leven heeft gehad als tie bij 180.000 km al een complete koppeling revisie incl DMW nodig heeft..... Meeste koppelingen gaan toch pas met een ton of 3.....
sw2983
 
Avatar
 
Subject:

Re: handbak schakelt niet goed

 · 
Posted: 27.01.2022 - 07:00  ·  #5
Precies! Ze moeten hun verantwoordelijkheid gewoon nemen. Een koppeling kost een hoop geld en jij hebt daarbij vertrouwd op hun vakmanschap.
koennie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Velp
Leeftijd: 39
Berichten: 930
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: handbak schakelt niet goed

 · 
Posted: 27.01.2022 - 08:16  ·  #6
Ik zou het vertrouwen in de garage verloren zijn, dit heeft in mindere mate met de auto zelf te maken.
De garage moet het koppeling probleem oplossen.

Het fluiten zou iets met lekkage bij de turbo te maken kunnen hebben. Was dit er al voor het vervangen van de Egr?
Ruspek
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 240
Geregistreerd: 02 / 2017
Subject:

Re: handbak schakelt niet goed

 · 
Posted: 27.01.2022 - 08:24  ·  #7
Quote door koennie

Ik zou het vertrouwen in de garage verloren zijn, dit heeft in mindere mate met de auto zelf te maken.
De garage moet het koppeling probleem oplossen.

Het fluiten zou iets met lekkage bij de turbo te maken kunnen hebben. Was dit er al voor het vervangen van de Egr?


Helemaal eens dat garage het op moet lossen, gaan ze (hopelijk) ook wel doen. Gelukkig geven ze zelf aan dat ze probleem erkennen.
Het "pompen" ging er om om dingen uit te sluiten. Dus lekke cilinder bij pedaal.

Het fluiten was al voor vervanging EGR. Dit ook meerdere malen aangegeven, is ook goed naar gekeken (alles nagelopen en gecontroleerd op lekkage) Een andere (dorps)garage waar ik altijd kom voor onderhoud van mijn citybug gaf aan dat het fluiten wel eens van de DMV kon komen. Maar nu die vervangen is en nog steeds fluit moet het dus ergens anders van komen.
Ruspek
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 240
Geregistreerd: 02 / 2017
Subject:

Re: handbak schakelt niet goed

 · 
Posted: 27.01.2022 - 08:28  ·  #8
Quote door BBS

Quote door Johan XC70

begin eens met controleren of er wel bakolie in zit.....


En indien van toepassing, NIET (bij)vullen maar direct terug gaan naar de garage!.....

En als hij voorheen wel goed schakelde en na de reparatie niet, ding daar op de stoep zetten en vriendelijk doch dringend zeggen, "voorheen was het wel goed, spaarvarken stuk geslagen op de reparatie hier, nu mogen jullie het verder doen...."

Toedels!

Edit: Al moet ik wel zeggen dat de wagen een behoorlijk ruig vorig leven heeft gehad als tie bij 180.000 km al een complete koppeling revisie incl DMW nodig heeft..... Meeste koppelingen gaan toch pas met een ton of 3.....



Ik mag toch hopen dat ze de olie hebben vervangen / gevuld! dat hebben ze wel aangegeven nl.

Dat de koppeling, DMV etc gereviseerd moest worden vond ik ook erg snel. Druklager is bekende kwaal, maar de rest was wel balen. DMV was ook echt einde van het latijn als ik de monteur moet geloven. Hij moest m eerst een kwartslag terug "slaan / zetten" voordat ie überhaupt eraf wilde. Dat was wat hij mij vertelde.

Normaal heb ik erg veel vertrouwen in deze specialist, maar nu dus even niet meer..... Of niet in de auto?
WillemV
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 711
Geregistreerd: 01 / 2021
Subject:

Re: handbak schakelt niet goed

 · 
Posted: 27.01.2022 - 08:40  ·  #9
Allereerst moet de koppeling nakeken worden en zij moeten dat oplossen.

Dus naar de garage en neerzetten die Volvo!
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 2197
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: handbak schakelt niet goed

 · 
Posted: 27.01.2022 - 11:19  ·  #10
Quote door BBS

Edit: Al moet ik wel zeggen dat de wagen een behoorlijk ruig vorig leven heeft gehad als tie bij 180.000 km al een complete koppeling revisie incl DMW nodig heeft..... Meeste koppelingen gaan toch pas met een ton of 3.....

Toch merk ik het wel vaker dat bij 180k er ineens een heleboel dure dingen stuk gaan bij deze generatie V70.
Ik heb een V70 op benzine waarvan het DMF al bij 122k lawaai begon te maken volgens de Volvodealer. Staat nu tegen de 175k en nog steeds niks aan gedaan, ook niet aan de koppeling die aardig laat aangrijpt.
Tijdje terug iemand gesproken met precies dezelfde motor en bak in de V70 en die kreeg op vakantie pech met een kapotte koppeling bij 180k. Dus dat wordt een fijn dilemma aankomende zomer, nog even aanzien en dan het risico lopen dat de boel in het buitenland kapot gaat of van tevoren de auto in Nieuwveen laten logeren.
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: handbak schakelt niet goed

 · 
Posted: 27.01.2022 - 13:43  ·  #11
Quote door Ruspek

hoi allemaal,

Vervelend probleem.
V70 dec 2015 2.0 D3 180K

wij hebben deze auto nu bijna 2 jaar. gekocht bij een gerenommeerde Volvo specialist.
Vorig jaar al EGR, koeler en alles wat erbij hoort laten vervangen (een kleine 2000,-incl beurt)
en nu weer een reparatie van bijna 3000,- vanwege de druklager, koppelingsplaten, vliegwiel (en beurt)
De auto "fluit / tjilpt" tussen de 1700 en 2500 toeren. Niet kunnen vinden wat het is.

Maar wat storender is is het volgende:
Ondanks dat het koppelingspedaal onderin zat en bijna niet meer omhoog ging schakelde de auto prima en soepeltjes.
Om dit op te lossen is de druklager vervangen incl. versleten DMV en koppelingsplaten (die waren ook echt op het einde)

Na deze dure reparatie schakelt de auto niet soepeltjes / lekker meer. Bak wil moeizaam in de 2e versnelling en je voelt echt weerstand als je de versnelling doorloopt. Gewoon niet zoals het was/hoort in mijn ogen.
Hiermee terug naar de garage. druklager ontlucht, pook afgesteld en voor de rest konden ze er niets aan doen....
weer een week gereden en nog steeds niet goed. dus weer naar garage. andere monteur en eigenaar hebben ermee gereden en ze erkennen dat het niet lekker soepel schakelt. Eht zou de koppelingscilinder kunnen zijn bij het pedaal. Dus advies om andere dingen uit te sluiten: paar keer pompen voordat we wegrijden. Zo gezegd zo gedaan. Voordat er weggereden wordt een 7 keer pompen en gaan..... helaas biedt dit niet de uitkomst die we hoopten. Nog steeds schakelt ie niet lekker en merk je echt weerstand bij het inleggen van de versnellingen. Vrouwlief zat gister op de snelweg en de bak wilde niet eens in de 5. blokkeerde gewoon. In de 6 wilde hij dan wel weer.

Bak blijft dus niet lekker schakelen, weerstand bij het inleggen van de versnelling. Ook het gevoel dat ie er niet lekker inligt. Met kers op de taart dat ie dus soms niet eens in de versnelling wil....
Ook het fluitende / tjilpende geluid is er nog steeds. (had gehoopt dat het aan het DMV zou liggen en dus na de reparatie over zou zijn)

Het vertrouwen in de auto is redelijk aan het verdampen. De garage weet het eigenlijk ook niet (of ze hebben geen zin in het werk dat alles weer los moet?)
5K aan reparaties op een auto die bij aanschaf net 125k heeft gelopen vinden we best veel.....al zijn het "slijtagedelen", dan nog.

Al met al balen we goed. Maar wat zou het kunnen zijn? (ik weet dat het gokken wordt op afstand via de computer)
Het gaat er mij om in welke richting we het zouden kunnen zoeken.


groet ruben


Hoi Ruben,

Ik heb een auto van ongeveer dezelfde leeftijd, maar dan de D4. Ik herken dat deze series rauwere koppelingen hebben dat de oudere D5 die ik had. Ook lees ik veel topics en reviews over deze koppelingen.

Maar omdat bij jou de overlast heel fors is lijkt het erop dat er een montagefout is gemaakt. De vraag die jij kan uitpluizen:
Is het de bak, of de koppeling?

Omdat ze ook aan de pook afstelling hebben gezeten kan het hierin zitten, maar ook die kabels die ergens klem zitten of beschadigd zijn. Als ze bijvoorbeeld klem hebben gezeten loopt de binnenkabel niet meer.

Als het de koppeling is zou de wagen het met stilstaande motor en de koppeling ingedrukt heel goed moeten doen.
Als bak dan nog slecht schakelt zit het in mijn beleving in de bediening.

Persoonlijk vind is dat een koppeling ervan opknapt als je zo nu en dan eens in de 2e versnelling wegrijd. Ik heb het idee dat de plaat dan beter vrijkomt. Tis niet de bedoeling om de plaat te branden, maar met redelijk wat koppel en weinig (1500rpm) wegrijden werkt wel.

Ik zou met deze tips proberen uit te pluizen wat effect heeft, en of het in de koppeling gezocht moet worden of bak.

Laatste opmerking: hoger toeren schakelen? Wat is dan het effect?
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1524
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: handbak schakelt niet goed

 · 
Posted: 27.01.2022 - 14:03  ·  #12
Dit is geen fijne ervaring, een flinke factuur en dan dit.

Wat mij eigenlijk verbaast, word er geen goede proefrit meer gemaakt tegenwoordig ?

Dan zou dit toch aan het licht moeten komen ???
joriz
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wassenaar
Leeftijd: 45
Berichten: 2058
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: handbak schakelt niet goed

 · 
Posted: 27.01.2022 - 14:58  ·  #13
Quote door brinkie

Quote door BBS

Edit: Al moet ik wel zeggen dat de wagen een behoorlijk ruig vorig leven heeft gehad als tie bij 180.000 km al een complete koppeling revisie incl DMW nodig heeft..... Meeste koppelingen gaan toch pas met een ton of 3.....

Toch merk ik het wel vaker dat bij 180k er ineens een heleboel dure dingen stuk gaan bij deze generatie V70.
Ik heb een V70 op benzine waarvan het DMF al bij 122k lawaai begon te maken volgens de Volvodealer. Staat nu tegen de 175k en nog steeds niks aan gedaan, ook niet aan de koppeling die aardig laat aangrijpt.
Tijdje terug iemand gesproken met precies dezelfde motor en bak in de V70 en die kreeg op vakantie pech met een kapotte koppeling bij 180k. Dus dat wordt een fijn dilemma aankomende zomer, nog even aanzien en dan het risico lopen dat de boel in het buitenland kapot gaat of van tevoren de auto in Nieuwveen laten logeren.


Van de NN die ik onlangs heb gekocht is de koppeling ook rond de 180k vervangen. Nou weet ik niet precies wat er allemaal vervangen is hoor. Maar je zou idd denken dat dat langer zou meegaan. De classic TDI zelf de koppeling laten vervangen en dat was pas bij 3 ton (daarvoor naar mijn weten nog niet gedaan).

Hopelijk worden de problemen snel (en goed) opgelost. Er is niks zo frusterend als een auto in die toestand terugkrijgen terwijl het juist nieuw had moeten zijn.
Ruspek
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 240
Geregistreerd: 02 / 2017
Subject:

Re: handbak schakelt niet goed

 · 
Posted: 27.01.2022 - 18:02  ·  #14
vandaag bij garage geweest.
Ze boden direct aan om alles er weer achterheen te halen en opnieuw te monteren (natuurlijk ook gelijk kijken of het goed gemonteerd is geweest en eventueel nieuw spul erop)
Wat mij betreft een pluim voor deze specialist.
Wat mij nog wel zorgen maakt is dat in de 5 ik de aandrijving goed kan voelen in de pook. Niet dat de pook trilt maar wel echt voelbaar als je de pook vasthoudt, in de overige versnellingen niet.....
Ik ben dus bang dat er meer schade in de auto / bak zit dan alleen koppeling/DMF/druklager.
Dit is natuurlijk helemaal nergens op gebaseerd, alleen op mijn gevoel.
Dit heb ik ook te kennen gegeven, dat ik niet echt vertrouwen meer heb in de auto.
Ze hebben dus ook een mooi voorstel gedaan om m in te ruilen.

Twijfel twijfel dus nu
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1524
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: handbak schakelt niet goed

 · 
Posted: 27.01.2022 - 19:30  ·  #15
Hoeveel beter is dat inruil voorstel dan je normaal zou hebben gekregen ?
Bedoel je bent nu ook al een paar K kwijt he 🤔
 
Selected quotes for multi-quoting:   0