LPG-3 tank leegrijden of liever niet?

 
 
 
 
 
Leovanderhoef
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Den Haag
Homepage: marktplaats.nl/u/l…
Berichten: 49
Geregistreerd: 09 / 2012
Subject:

LPG-3 tank leegrijden of liever niet?

 · 
Posted: 30.12.2012 - 13:13  ·  #1
Ik heb een LPG-3 onderbouw tank en vroeg me af of er een reden is om hem niet helemaal leeg te rijden alvorens hem weer bij te vullen. Uiteraard is helemaal leeg rijden en een beetje op benzine als het moet fijner dan elke keer voor het einde echt te moeten tanken.
Ik hoor verschillende berichten (dat het niet goed is hem helemaal leeg te rijden en dat het niet uit zou maken) en vroeg me af of iemand hier het weet.
erbakker
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 136
Geregistreerd: 01 / 2011
Subject:

Re: LPG-3 tank leegrijden of liever niet?

 · 
Posted: 30.12.2012 - 13:25  ·  #2
Ik heb er bij mijn vorige V70 op LPG nooit last mee gehad...
motorfietsenmaker
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eersel
Leeftijd: 55
Berichten: 396
Geregistreerd: 09 / 2011
Subject:

Re: LPG-3 tank leegrijden of liever niet?

 · 
Posted: 30.12.2012 - 13:31  ·  #3
@Leovanderhoef
Het hoor zo te zijn bij een G3 installatie dat de regeling automatisch terugschakelt naar benzine voordat de LPG tank leeg is.
Ik heb diverse G3 installaties gehad in diverse Volvo's (V40's V70) en daar schakelde deze automatisch terug van LPG op Benzine.
maurits
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Afferden, Gld
Leeftijd: 66
Berichten: 1035
Geregistreerd: 10 / 2008
Subject:

Re: LPG-3 tank leegrijden of liever niet?

 · 
Posted: 30.12.2012 - 16:21  ·  #4
Ik rij al meer dan 25 jaar Volvo op LPG/LPG-G3, maar hiervan heb ik nog nooit last gehad. Het klopt dat de meeste G3-installaties automatisch op benzine overschakelen als het gas (bijna) op is. Vroeger kon je nog enkele kilometers doorsukkelen als de bodem in zicht was, waarbij de snelheid steeds verder terugviel, maar de moderne installaties schakelen gewoon over.
Philken
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leeuwergem
Leeftijd: 54
Berichten: 711
Geregistreerd: 12 / 2010
Subject:

Re: LPG-3 tank leegrijden of liever niet?

 · 
Posted: 30.12.2012 - 17:25  ·  #5
Quote door maurits

Ik rij al meer dan 25 jaar Volvo op LPG/LPG-G3, maar hiervan heb ik nog nooit last gehad. Het klopt dat de meeste G3-installaties automatisch op benzine overschakelen als het gas (bijna) op is. Vroeger kon je nog enkele kilometers doorsukkelen als de bodem in zicht was, waarbij de snelheid steeds verder terugviel, maar de moderne installaties schakelen gewoon over.


idd, ik heb een tank van 78 nominale inhoud op de plaats van het reservewiel liggen, is dus een 62,5 liter bruikbaar, als de installatie overgeschakeld is, dan kan ik met (zeer lang) wachten een 59 liter tanken, "leegrijden" kan dus geen kwaad voor de pomp in de tank
Leovanderhoef
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Den Haag
Homepage: marktplaats.nl/u/l…
Berichten: 49
Geregistreerd: 09 / 2012
Subject:

Re: LPG-3 tank leegrijden of liever niet?

 · 
Posted: 30.12.2012 - 21:20  ·  #6
Ah, bedankt voor de antwoorden. Heb zonet nog even het boekje erop nageslagen en daarin staat ook dat het 'beter' is om hem niet helemaal leeg te rijden. Ik zal het eens doen om te zien of hij automatisch overschakelt, maar in mijn geval zal dat wel niet zo zijn als ze al zeggen dat het beter is vlak voor het einde over te schakelen. Het rode gedeelte noemen ze 'reserver'. De laatste 20 procent dus. Maar dan heb ik er nog maar 350 a 360 km mee gereden…
Mekstra
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 419
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: LPG-3 tank leegrijden of liever niet?

 · 
Posted: 31.12.2012 - 20:39  ·  #7
Helemaal leegrijden hoor je inderdaad verschillende verhalen over. De pomp wordt minder goed gekoeld bij de laatste km's op gas. Tevens kan het 'happen' van lucht ipv gas bij een turbo motor voor foutcodes zorgen.

Wel is het goed om even na te gaan wat voor soort installatie je hebt. Mijn vorige Vialle LPi installatie kon 'schoon' leeg, zonder dat de installatie automatisch omschakelde. Ik reed eigenlijk nooit helemaal leeg, maar wel geregeld tot 1 a 2 liter aan toe.
Mijn huidige auto -ook Vialle LPi, nieuwer type- schakelt wel automatisch om en doet dit terwijl er nog een aantal liter in de tank zit. Dit aantal is in te stellen bij een inbouwstation.

Leo, wat voor merk installatie heb je en wat voor soort metertje heb je?
Philken
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leeuwergem
Leeftijd: 54
Berichten: 711
Geregistreerd: 12 / 2010
Subject:

Re: LPG-3 tank leegrijden of liever niet?

 · 
Posted: 01.01.2013 - 13:32  ·  #8
Vannacht(deze morgen :'( ) in het naar huis rijden wel gemerkt dat als je op cc rijdt, de omschakeling niet automatisch gebeurt, waarschijnlijk doordat er geen 'dood punt' was waar de omschakeling kon gebeuren
dan maar manueel 't gedaan(auto hield in en motorprobleem lampje lichtte op)
marcomanta
 
Avatar
 
Subject:

Re: LPG-3 tank leegrijden of liever niet?

 · 
Posted: 01.01.2013 - 14:18  ·  #9
Een kennis met een S60 heeft een defecte pomp gehad wat kwam door het leegrijden aldus de Volvodealer. Het advies was niet meer leegrijden.
Leovanderhoef
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Den Haag
Homepage: marktplaats.nl/u/l…
Berichten: 49
Geregistreerd: 09 / 2012
Subject:

Re: LPG-3 tank leegrijden of liever niet?

 · 
Posted: 01.01.2013 - 15:38  ·  #10
Het is er zoeen die het trouwens goed doet.
Ik probeer hem maar gewoon niet helemaal leeg te rijden, maar op de liter nauwkeurig gaat niet. Enkel een rood lampje als je nog ongeveer 20% over hebt.
Mekstra
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 419
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: LPG-3 tank leegrijden of liever niet?

 · 
Posted: 01.01.2013 - 18:04  ·  #11
Quote door Philken

Vannacht(deze morgen :'( ) in het naar huis rijden wel gemerkt dat als je op cc rijdt, de omschakeling niet automatisch gebeurt, waarschijnlijk doordat er geen 'dood punt' was waar de omschakeling kon gebeuren
dan maar manueel 't gedaan(auto hield in en motorprobleem lampje lichtte op)


Dood punt? De nieuwste Vialle LPi schakelt injector voor injector over. Merk je helemaal niets van, itt het voorgaande type, daar kon ik wel eens een licht schokje waarnemen.
Bij Vialle herken je het nieuwe type aan de ronde schakelaar, het voorgaande type aan de langwerpige met de leds onder elkaar, zie link Leo. Het voorgaande type schakelt niet automatisch om, de nieuwe wel.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: LPG-3 tank leegrijden of liever niet?

 · 
Posted: 01.01.2013 - 18:58  ·  #12
...
Mekstra
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 419
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: LPG-3 tank leegrijden of liever niet?

 · 
Posted: 01.01.2013 - 20:40  ·  #13
@Pieter: Nee, nog niet. Heeft te maken met de (variabele) druk in het brandstofsysteem. Er zijn twee manieren om de druk opbouw tijdens het rijden op LPG af te beheersen; met software en met een bypass / retourleiding. Het eerste werk niet bij mij, komende week wordt de hardwarematige oplossing in de auto gebouwd.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd of jou auto ook een variabel brandstof druksysteem heeft? Rijdt jou auto ok en ook in het hoogste toerengebied nog op LPG?
Bij mijn auto is deze druk variabel, de nominale brandstofdruk wordt door de computer bepaald. De variabele brandstofpomp regelt dit, terwijl de druk door een brandstofdruksensor links op de brandstofrail wordt gemeten.
Philken
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leeuwergem
Leeftijd: 54
Berichten: 711
Geregistreerd: 12 / 2010
Subject:

Re: LPG-3 tank leegrijden of liever niet?

 · 
Posted: 01.01.2013 - 20:44  ·  #14
Quote door Mekstra

Quote door Philken

Vannacht(deze morgen :'( ) in het naar huis rijden wel gemerkt dat als je op cc rijdt, de omschakeling niet automatisch gebeurt, waarschijnlijk doordat er geen 'dood punt' was waar de omschakeling kon gebeuren
dan maar manueel 't gedaan(auto hield in en motorprobleem lampje lichtte op)


Dood punt? De nieuwste Vialle LPi schakelt injector voor injector over. Merk je helemaal niets van, itt het voorgaande type, daar kon ik wel eens een licht schokje waarnemen.
Bij Vialle herken je het nieuwe type aan de ronde schakelaar, het voorgaande type aan de langwerpige met de leds onder elkaar, zie link Leo. Het voorgaande type schakelt niet automatisch om, de nieuwe wel.


idd de nieuwe(maart 2012) met ronde schakelaar en blauwe leds, is de eerste keer dat ze niet vanzelf overschakelde, heb dan maar zelf op het knopje gedrukt)
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: LPG-3 tank leegrijden of liever niet?

 · 
Posted: 01.01.2013 - 21:48  ·  #15
Leeg rijden of niet.... het maakt niet zo veel uit. Waar pompen veel slechter tegen kunnen is een tank die te vol wordt getankt. Ik heb bij mijn vroegere V70 nooit problemen gehad....totdat ie rond de 500.000 km had afgelegd. Ik heb de auto misschien wel 100 keer doorgereden totdat er echt niets meer in zat....en dan schakelde ik over op benzine. Mij is toen verteld dat overvullen erger is dan rijden met lege tank. Overvullen was mogelijk omdat de 80% stop defect was.

Die LPI tank heeft het tijdens mijn bezit 280.000 km volgehouden zonder defect te gaan. Elke LPI pomp gaat vroeg of laat kapot. Gebrekkige smering na +/- 100000 km verhoogt de kans op een vroegtijdig einde. Wil je echt op zeker, dan moet je je pomp om de 100.000 km opnieuw laten afvullen met olie. Daar zijn specialisten voor te vinden. Kleine moeite, groot plezier.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0