V Power ja of nee

V Power

 
 
 
 
 
jeroenbunte
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ede
Leeftijd: 54
Berichten: 386
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

V Power ja of nee

 · 
Posted: 14.06.2013 - 10:03  ·  #1
Ik weet dat het zo hier en daar in andere topics al eens voorbij gekomen is. Maar een apart V Power topic heb ik nog niet gezien, dus vandaar dit topic.

Is er iemand die daadwerkelijk verschil heeft gemerkt of berekend bij gebruik van premium brandstoffen?

In onderstaande link naar de aflevering van de Keuringsdienst van Waarde (erg leuk programma altijd) over deze premium brandstoffen komt als resultaat dat het aantoonbaar helemaal niets uitmaakt ze zijn ook bij een motoren revisiebedrijf en ook die hebben nog nooit een "schone" motor gezien, afijn.... de uitkomst is dat het grootste meetbare effect het placebo effect is, doordat je dankt dat je zuiniger gaat rijden ga je er zuiniger van rijden om aan jezelf aan te tonen dat je de juiste keus hebt gemaakt met deze brandstof, pffft psychologie..........

Zou het zo zijn dat de maatschappijen deze brandstoffen aanbieden omdat wij autogekken ons geld er gewoon aan "willen" uitgeven

Aflevering Keuringsdienst van Waarde over V Power
Arthur30
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Den Haag
Leeftijd: 41
Berichten: 332
Geregistreerd: 03 / 2013
Subject:

Re: V Power ja of nee

 · 
Posted: 14.06.2013 - 10:14  ·  #2
Is mij onlangs door iemand uitgelegd dat de premium diesel brandstoffen zelfs op de lange termijn eerder schade aan de motoren kunnen aanbrengen. Er zit namelijk minder zwavel in en is daardoor een schralere brandstof wat onze diesels op de langere termijn niet zo fijn vinden.
Stijn
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nuenen
Leeftijd: 54
Homepage: steinkeuken.nl
Berichten: 1352
Geregistreerd: 12 / 2011
Subject:

Re: V Power ja of nee

 · 
Posted: 14.06.2013 - 10:18  ·  #3
Tsja, heikel onderwerp.

V-power is een stuk duurder, terwijl onze lokale benzinepomp tegen een meerprijs van € 0,01 een brandstof aanbiedt die bij Shell ingekocht wordt, en door Shell zelf op de markt gebracht wordt onder die naam V-power.
Inhoudelijk weet ik alleen dat ik door ooit bij ARAL 102,3 octaan te tanken het idee had dat de Volvo getuned was, 98 of 95 merk ik niet echt.

Verder zal het (nu spreek ik over gevoel) een fors deel perceptie/marketing zijn. Zoals collega Mandemakers met zijn Barletti keukens meelift op het luxe gevoel van Boretti (ècht Italiaanse apparatuur die dus stiekem uit Amsterdam komt <_< ), en die keukens gewoon laat produceren in een fabriek die leuke middenklasse keukens produceert, niets meer en niets minder.

Of, om het bij auto's te houden, wat te denken van Skoda, VW, SEAT, Audi. Anderhalf jaar geleden zat ik in een Skoda Suberb, wat een prachtige auto, zeg. En leg mij dan maar eens het giga prijsverschil uit met een Audi A6, die qua grootte vergelijkbaar is.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: V Power ja of nee

 · 
Posted: 14.06.2013 - 15:09  ·  #4
...
jeroenbunte
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ede
Leeftijd: 54
Berichten: 386
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: V Power ja of nee

 · 
Posted: 14.06.2013 - 21:58  ·  #5
Quote door Laguna-S60

Mijn vader werkt bij Shell, die hebben uitleg gehad over verschillen tussen de brandstoffen.

En je zou in theorie toch echt wel verschil moeten zien/merken in positiefe zin.


Heb je die uitzending gezien van KVW? die zijn ook bij het Shell onderzoeks lab op bezoek geweest.
Bert69
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veenendaal
Leeftijd: 54
Berichten: 717
Geregistreerd: 04 / 2011
Subject:

Re: V Power ja of nee

 · 
Posted: 16.06.2013 - 01:57  ·  #6
Bij mijn vorige auto heb ik het wel een tijdje V-power getankt maar ben er weer mee gestopt. Kon weinig verschil merken behalve in het af te rekenen bedrag.

Wel heb ik wel eens van jongens van het 7-serie forum gehoord dat als ze in duitsland zijn ze even de benzine pakken met octaangehalte 102, schijnt met name erg merkbaar te zijn in het vermogen.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: V Power ja of nee

 · 
Posted: 16.06.2013 - 02:56  ·  #7
Quote door Arthur30

Is mij onlangs door iemand uitgelegd dat de premium diesel brandstoffen zelfs op de lange termijn eerder schade aan de motoren kunnen aanbrengen. Er zit namelijk minder zwavel in en is daardoor een schralere brandstof wat onze diesels op de langere termijn niet zo fijn vinden.


In de jaren 90 reden auto's in Japan al op benzine op hoog octaan en dan ook nog eens zwavelvrij. Er waren auto's o.a. de M52 blokken van BMW die zwavelhoudende benzine niet echt lekker vonden. Met als gevolg motorschade. Ik dacht zelfs dat BMW om die reden voor de M52 in de USA weer terug is gegaan naar gietijzeren blokken om problemen te voorkomen. Zit Zwavel niet als "gratis" bij product in brandstoffen afkomstig uit aardolie?

Mijn ervaring met de super-premium benzene van ARAL, de ARAL Ultimate 102 is dusdanig dat bij de juiste auto het verschil tussen een premium benzine en een standaard benzine wel degelijk te merken is. Veel koppel versus minder Koppel. Pingelen versus niet pingelen. Laag verbruik versus significant hoger verbruik.

@Arthur30 : ik ben dan wel benieuwd naar de technische uiteenzetting van deze stelling van die iemand. Misschien dat de stelling klopte in de tijden dat we ons allemaal niet zo druk maakten over uitlaatgas emissies. Misschien kom je dan ook gelijk terecht bij de vraag waarom ze in Japan al in de midden van de jaren 90 met zwavelvrije brandstoffen in de rondte reden. En waarom ze in Japan al jaren in de rondte rijden in die 3-meter autootjes waarvan er bij wijze van spreke twee op een parkeerplaats passen.

En als laatste opmerking : zwavel in brandstoffen. Volgens mij is er inmiddels een wet op europees nivo die er voor zorgt dat Zwavel sinds 2011 binnen de EU eigenlijk niet meer is toegestaan. Er zit mogelijk nog een heel klein beetje zwavel in veel brandstoffen maar dit is zo weinig dat je kunt spreken van zwavelvrije brandstoffen. Niet alleen de premium benzines & diesels maar dus alle brandstoffen.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39715
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: V Power ja of nee

 · 
Posted: 16.06.2013 - 12:42  ·  #8
Quote door EnnoE34

Mijn ervaring met de super-premium benzene van ARAL, de ARAL Ultimate 102 is dusdanig dat bij de juiste auto het verschil tussen een premium benzine en een standaard benzine wel degelijk te merken is. Veel koppel versus minder Koppel. Pingelen versus niet pingelen. Laag verbruik versus significant hoger verbruik.


Ik heb dit eens op jou aanraden uitgeprobeerd en kan dit onderschrijven.
Het is wel degelijk merkbaar.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: V Power ja of nee

 · 
Posted: 16.06.2013 - 16:31  ·  #9
Autootje start er ook lekker op moet ik zeggen

Loopt mooi naar de 1500 toeren om bij dit soort weersomstandigheden dan weer heel snel naar de 1000 toeren af te zakken.

Wordt trouwens wel tijd om een keer mijn brandstoffilter te vervangen. Kan volgens mij geen kwaad om dat een keertje te doen zal de brandstofdruk opbouw wel ten geode komen is mijn vermoeden. Eind volgende week gaat er weer 10 liter Aral 102 in de tank.
Bert69
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veenendaal
Leeftijd: 54
Berichten: 717
Geregistreerd: 04 / 2011
Subject:

Re: V Power ja of nee

 · 
Posted: 16.06.2013 - 23:29  ·  #10
Alleen zo jammer dat je er volgens mij nog steeds voor naar Duitsland moet, toch?
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: V Power ja of nee

 · 
Posted: 16.06.2013 - 23:31  ·  #11
Quote door Bert69

Alleen zo jammer dat je er volgens mij nog steeds voor naar Duitsland moet, toch?


Aaah joh, zo heb je weer een heerlijk V70 ritje Bert! :D :D :love:
Bert69
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veenendaal
Leeftijd: 54
Berichten: 717
Geregistreerd: 04 / 2011
Subject:

Re: V Power ja of nee

 · 
Posted: 16.06.2013 - 23:44  ·  #12
Jaja maar dan kan ik beter een diesel kopen als ik in Duitsland moet gaan tanken......maar dan hoef ik ook niet meer naar Duitsland voor Aral 102, hmm dilemma :D :D
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: V Power ja of nee

 · 
Posted: 16.06.2013 - 23:48  ·  #13
De oplossing.... En diesel tankwagen meenemen, deze vervolgens volgooien met Aral 102. Dan kan de Volvo wel weer ff rijden! :bandit: :lol: :lol: :lol:
Bert69
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veenendaal
Leeftijd: 54
Berichten: 717
Geregistreerd: 04 / 2011
Subject:

Re: V Power ja of nee

 · 
Posted: 17.06.2013 - 00:01  ·  #14
Nooit voor een gat te vangen die Tris :-) :-)
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: V Power ja of nee

 · 
Posted: 17.06.2013 - 00:02  ·  #15
Whahahahaaa! Ookal is het allemaal nog zo erg.. Overal is een oplossing voor! ;)
 
Selected quotes for multi-quoting:   0