2WD four-c verlagen

 
 
 
 
 
lill_nemo1
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hamont
Leeftijd: 40
Berichten: 99
Geregistreerd: 02 / 2013
Subject:

2WD four-c verlagen

 · 
Posted: 12.12.2013 - 02:27  ·  #1
hallo,

ondanks zoeken kan ik toch nergens een duidelijk antwoord vinden en hier bij de lokale tuningshop zijn ze ook helemaal vaag

al twee keer bij eibach gevraagd, maar geen antwoord op de mail

weet iemand welke verlagingsveren er geschikt zijn voor de four-c schokdempers van een voorwielaangedreven s60/v70?

de voorste zijn hetzelfde als een S60R (monroe nr C2502), de achterste zijn 2WD specifiek (C1502)

zijn de veren van de 2wd four-c "hetzelfde" als bij een gewone voorwielaangedreven?

want her en der hoor ik dat je best "FOUR-C" specifieke verlagingsveren moet gebruiken, maar die vind ik nergens



mvg
Silver_R
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 58
Berichten: 186
Geregistreerd: 04 / 2011
Subject:

Re: 2WD four-c verlagen

 · 
Posted: 12.12.2013 - 10:57  ·  #2
Philken weet daar het een en ander van.
Misschien hem eens benaderen.
jeroenbunte
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ede
Leeftijd: 54
Berichten: 386
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: 2WD four-c verlagen

 · 
Posted: 12.12.2013 - 11:13  ·  #3
Ik kan me niet voorstellen dat het überhaupt mogelijk is. Want volgens mij wordt juist de wagen hoogte etc etc continu gemeten en gecorrigeerd door de auto…. In elk geval zul je denk ik ook aan de software moeten sleutelen, een groot nadeel van 4C is dat bijna niemand er echt verstand van heeft. Bij de meeste dealers moeten ook alle boeken uit de kast getrokken worden wanneer het 4C betreft.
Silver_R
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 58
Berichten: 186
Geregistreerd: 04 / 2011
Subject:

Re: 2WD four-c verlagen

 · 
Posted: 12.12.2013 - 11:25  ·  #4
Er zijn meerdere R rijders die hun R verlaagd hebben. Zonder software aanpassing.
Het kan dus wel, bij een R lijkt het me nog complexer.
1-wiel
Standkachel en koplamp deskundige
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beers (nb)
Leeftijd: 50
Berichten: 2716
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: 2WD four-c verlagen

 · 
Posted: 12.12.2013 - 13:17  ·  #5
Wat het 4c onderstel doet, is de schokdemper-karakteristiek aanpassen dmv doorgangen/klepjes in de schokbrekers...
Ditgebeurd electronisch, dit heeft niets meer de veerkarakteristiek te maken...
lill_nemo1
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hamont
Leeftijd: 40
Berichten: 99
Geregistreerd: 02 / 2013
Subject:

Re: 2WD four-c verlagen

 · 
Posted: 12.12.2013 - 23:29  ·  #6
Quote door jeroenbunte

Ik kan me niet voorstellen dat het überhaupt mogelijk is. Want volgens mij wordt juist de wagen hoogte etc etc continu gemeten en gecorrigeerd door de auto…. In elk geval zul je denk ik ook aan de software moeten sleutelen, een groot nadeel van 4C is dat bijna niemand er echt verstand van heeft. Bij de meeste dealers moeten ook alle boeken uit de kast getrokken worden wanneer het 4C betreft.


de "hoogte" van de schokdempers wordt gemeten, maar vooral de versnelling ervan is belangrijk voor de 4C computer (SUM)
de hoogte wordt NIET aangepast, enkel de hardheid


kijk, dat snap ik dus niet
dat dealers er niets van snappen
het systeem is door volvo samen met Ohlins uitgewerkt
Ohlins heeft het kleppensysteem bedacht en volvo heeft de algoritmes voor in de SUM berekent en de software geschreven

uiteindelijk is het systeem SUPER SIMPEL
(voor de duidelijkheid: het systeem is super simpel, niet de berekeningen die de SUM maakt/ de software)

maar blijkbaar heeft iedereen er schrik van of zo?
het is gewoon zo dat op iedere schokdemper een sensor zit die de bewegingen van de dempers meet, zodat het wegoppervlak bekent is en de beweging van de auto.
daarnaast worden gewoon nog gegevens van stuurwiel, acceleratie, remmen, ABS, etc doorgegeven

de SUM berekent gewoonweg (bepaald door de geschreven software, zoals fuelmapping gebeurd) naargelang de mode die gekozen is, in welke mate iedere schokdemper apart wordt aangestuurd/bijgestuurd.
de drie modi hebben een eigen basiswaarde, waarvan de SUM meer of minder afwijkt naargelang hij noodzakelijk vindt

de schokdempers worden gewoon door middel van een constante stroom-hoeveelheid in de juiste demperafstelling gezet
Ik geloof dat op de Ohlins ECS website iets stond van 0,36 tot 1,8A


Bij een dealer zou een probleem dus relatief eenvoudig op te sporen moeten zijn: zolang alle andere deelsystemen (dashbordmodule, ABS, stuurverdraaiing, etc..) zonder foutcodes zitten, dan kan het enkel nog in het FOUR-C systeem zitten, welke uit slechts enkele sensoren en de sum bestaat

dus dit is niet moeilijk te controleren

wordt het FOUR-C systeem "lam" gelegd door bijvoorbeeld een storing in het ABS systeem, dan zou de dealer dit moeten zien omdat deze een foutcode geeft



wat ik dus wil doen is zelf 3 VASTE standen genereren, welke ik wel nog steeds kan bijstellen (stroomwaarde hoger of lager).
doordat dit doormiddel van vasthoudstroom werkt, zou het zeer simpel moeten zijn

enkel wat testrijden om een mooie afstelling te vinden, maar aangezien FOUR-C in een heel groot bereik werkt, wordt het nooit gevaarlijk (natuurlijk moet je niet in comfort gaan racen, dan wordt het wel gevaarlijk, maar dat zou ook zo zijn in een auto die altijd dergelijke ophanging zou hebben (vb astra station van 10j geleden)

gewoon comfort, sport en advanced afstellen zoals ik dat prettig vind rijden





Nu, Philken had toch een R? of niet?
dan weet ik het nog niet zeker, want het gaat uiteindelijk om de achterste veren aangezien de voorste veren verwisselbaar zijn


Ik heb op de Eibach productcataloog gekeken naar de specificaties van de gebruikte veren en volgens mij worden de voorste veren enkel bepaald door benzine of dieselmotor.
en zijn voor alle benzine motoren de voorste veren gelijk, ook de S60R V70R
achterste veren blijken bepaald te worden door: sedan, station of 4x4

dit zou dus betekenen dat de eibach (of eender ander merk) veren voor de gewone benzine S60 ook geschikt zijn voor S60 four-C fwd



Och, ik zal eerst eens kijken wanneer ik de dempers ga bestellen en dan zie ik wel weer

maar als iemand van jullie nog bruikbare info weet, laat maar weten

groetjes
jeroenbunte
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ede
Leeftijd: 54
Berichten: 386
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: 2WD four-c verlagen

 · 
Posted: 13.12.2013 - 00:09  ·  #7
Oke, goed verhaal!! v.w.b. de dealers. Als je ze de vraag stelt wanneer er schokbrekers vervangen moeten worden dit ook gewone kunnen zijn en het four-c systeem uitgezet wordt (kosten plaatje) kan niemand je antwoord geven, zowel software matig (wat ik me ergens kan voorstellen) als hardware matig geen flauw idee, m.a.w. ze weten niet of de aansluitpunten gelijk zijn aan gewone shocks
Walter
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lommel
Leeftijd: 52
Berichten: 190
Geregistreerd: 11 / 2011
Subject:

Re: 2WD four-c verlagen

 · 
Posted: 13.12.2013 - 20:00  ·  #8
Wat je ook kunt doen is contact opnemen met Marc(ET),heb deze vraag ook gesteld gehad,en meen me te herinneren dat hij de veren wel kon leveren(en zoals gezegd,hij vertelde me ook iets over 't opnieuw calibreren van de schokdempers.

walter
lill_nemo1
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hamont
Leeftijd: 40
Berichten: 99
Geregistreerd: 02 / 2013
Subject:

Re: 2WD four-c verlagen

 · 
Posted: 14.12.2013 - 00:59  ·  #9
hey Walter,

jij woont precies dichtbij!!

even wat gegoogled: je bedoeld Marc van Europeantuningshop?

greetz
Walter
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lommel
Leeftijd: 52
Berichten: 190
Geregistreerd: 11 / 2011
Subject:

Re: 2WD four-c verlagen

 · 
Posted: 16.12.2013 - 06:34  ·  #10
Quote door lill_nemo1

hey Walter,

jij woont precies dichtbij!!

even wat gegoogled: je bedoeld Marc van Europeantuningshop?

greetz


Yep,die bedoel ik. :D

Lommel-Hamont 15 minuten(ongeveer) :P
 
Selected quotes for multi-quoting:   0