Schokbrekers V70 classic

 
 
 
 
 
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 41
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Schokbrekers V70 classic

 · 
Posted: 22.05.2014 - 12:11  ·  #1
Hallo Forumleden,


Een van mijn schokbrekers aan de voorzijde is versleten en moet vervangen worden.
Ik laat me adviseren dat je dan altijd beide kanten vervangt, dat klinkt ook logisch.
Ik dacht zelf aan Monroe met luchtdemping, de kosten per unit bedragen +/- € 140,-.

Nu zijn er diverse topics rond schokbrekers met daarin diverse meningen/adviezen.
Nu lees ik diverse berichten op dit forum, dat Monroe snel vervangen moet worden, over Bilstein dempers die beter zijn, over Sachsdempers die ook beter zijn en dat maakt het lastig moet ik zeggen. Vroeger was Koni het a-merk, is dat tegenwoordig niet meer het geval?

Ik vermoed dat het niet handig is te opteren voor een gebruikte set vanwege de slijtagegevoeligheid van het onderdeel. Wellicht heeft een forumlid toch een set in de aanbieding met een bijzonder verhaal maar ik verwacht dat niet.

Ik zie ook topics over een schroefset maar ik was niet direct van plan de boel te vervangen vanwege de nivomats achter.

Prijsonderzoekje:
estateservices: set Sachs (Art.nummer:9173314-S) in totaal € 194,10.
mijnautoonderdelen.nl: set (Schokdemper MONROE E4499) € 232.80.

Nu is mijn V70 een R AWD, maakt dat nog verschil?

Benieuwd naar jullie mening/adviezen/tips!


Jarko
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 41
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Schokbrekers V70 classic

 · 
Posted: 29.05.2014 - 13:43  ·  #2
Heeft niemand hier een mening over?
Ik had wel een flinke discussie verwacht over zo'n gevoelig onderwerp als schokbrekers.
Toch minder spannend dan ik dacht?
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Leeftijd: 54
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 37195
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Schokbrekers V70 classic

 · 
Posted: 29.05.2014 - 14:01  ·  #3
De vraag is, wat wil je precies.
Moet er iets veranderen aan de eigenschappen, of wil je hem juist zo houden als toen hij van de band afliep ?
Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 72
Berichten: 3491
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Schokbrekers V70 classic

 · 
Posted: 29.05.2014 - 15:02  ·  #4
Quote door Bigdog

De vraag is, wat wil je precies.
Moet er iets veranderen aan de eigenschappen, of wil je hem juist zo houden als toen hij van de band afliep ?



Zoals Bigdog al zegt, kun je gaan voor standaard, met de daarbij behorende prijs, wil je wat froebelen (lees oude dempers openzagen en inserts plaatsen) kun je voor hetzelfde geld instelbare Koni's onder je auto schroeven. Het ligt er maar aan, wat je uitgangspunten zijn,je verwachtingen, je handigheid en je portemonnee.
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 41
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Schokbrekers V70 classic

 · 
Posted: 07.06.2014 - 10:57  ·  #5
Dank voor de antwoorden, ik licht nader toe.

Ik heb de auto nu bijna een jaar en hij bevalt op zich wel goed. (wel best wat dingetjes maar dat hoort er bij als je een auto op leeftijd hebt)
Ik moet zeggen dat ik een weinig dynamische rijstijl heb aangenomen vanwege brandstofverbruik en pakkans.
Ik zoek de grenzen van het kunnen van de auto dus bepaald niet op, ik denk dat ik op zich weinig wil wijzigen aan de eigenschappen van de V70R.
Ik heb me laten vertellen dat de R zwaardere veren heeft dan de andere V70-modellen dus ik moet oppassen, ik weet niet of de schokbrekers dan ook anders zijn.

Ben zelf niet een hele handige sleutelaar.
Kan wel gebruik maken van een werkplaats met adviserende monteurs om me heen dus ik ben flink bevoorrecht maar heb weinig ervaring met sleutelen aan auto's.

Wat ik verwachtte is een discussie omtrent schokbrekers en eventuele slimme tips of trucs voor een min of meer leek (ik).
Op dit moment denk ik te gaan voor Monroe op gasdruk, die zijn voor de set ongeveer € 50,- duurder dan de oliedrukdempers.

Maar wellicht zijn er een aantal kenners die daar ervaring mee hebben en mijn keuze kunnen beamen of juist afraden?
En ik heb niets met het merk, als Billstein echt heeeeel veel beter is of origineel is een stuk beter dan Monroe, dan kan ik die meningen meewegen in mijn beslissing.

Dus het is een simpele kwestie van vervangen.
Het oog op het budget weegt zwaarder dan het wezenlijk wijzigen van de eigenschappen van de auto.

Bij mijnautoonderdelen.nl is de Monroeset thuisbezorgd voor € 233,-.
Hier adviseren ze stofkappen maar is dat wel handig?
Ik zie ook wat onbekende merken gasdrukdempers voor net onder de € 200,- ex per set.
Bij estateservices bieden ze de Magnetti Marelli voor € 181,50 en Sachs voor € 194,10 inclusief maar ik weet niet of dat olie of gasdruk is.
Het is voor mij lastig om een keuze te maken en om die reden zette ik de vraag op het forum.
En wat denken jullie (ik hoor wat gerammel linksvoor): hoe groot is de kans dat ik ook veerpootrubbers en veerpootlagers nodig zal hebben?

Jullie meningen en reacties waardeer ik zeer! :-)
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Leeftijd: 54
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 37195
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Schokbrekers V70 classic

 · 
Posted: 17.06.2014 - 00:13  ·  #6
Quote door Hermano73

Hoop dat er nu wat meer leven in het topic komt. 8-)
Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 72
Berichten: 3491
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Schokbrekers V70 classic

 · 
Posted: 17.06.2014 - 00:41  ·  #7
Ik begrijp, dat je uit kostenoverwegingen een keuze wilt maken. Dan lijkt het mij het handigste de huidige dempers net boven de lasnaad door te zagen en inserts van Koni daarin te monteren. Geeft je enerzijds de mogelijkheid naderhand je dempingskarakteristiek (komfort/spotief) in te stellen en anderzijds kosten te besparen. Het werk zal het niet zijn en je verbetert daadwerkelijk je demping. Wel dien je te beschikken over veerklemmen, maar dat geldt voor iedere wisseling van dempers aan de voorzijde, omdat dat (veer/demper) een geheel vormt. Het gerammel dat je hoort, kan van veerpootlagers komen, maar ook van verbindingsstangetjes van je stabilisatiestang. Dat moet je proefondervindelijk vaststellen.
Voor info: http://www.stroevemotorsport.n…okdempers/

Bijlage: Koni Insert voor de voordemper.
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 372
Geregistreerd: 07 / 2013
Subject:

Re: Schokbrekers V70 classic

 · 
Posted: 17.06.2014 - 07:47  ·  #8
Hallo
Het beste kun je bilstein b4 of b6 nemen..
Echt super.
De b4 is dan compromis tussen sprortief en comfort.


Mvg chris
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 10
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Schokbrekers V70 classic

 · 
Posted: 22.06.2014 - 19:52  ·  #9
Volgens mij heb je een actief chassis en zijn daarom de dempers veel duurder: deze moeten ongesteld kunnen worden op actief, race en comfort
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 41
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Schokbrekers V70 classic

 · 
Posted: 16.07.2014 - 15:48  ·  #10
Het zijn Monroes reflex geworden, ik liep na omzweringen tegen een set goede gebruikte aan.
Rubbers en lagers moesten ook vervangen worden maar nu is het geklapper wel weg!! Blij mee!
Vooralsnog functioneren ze prima.
De auto staat voor volgens mij net als deze voorheen stond.
Een R AWD is simpelweg niet laag...

Bedankt voor de montage Chris!!
 
Selected quotes for multi-quoting:   0