Ervaringen met installeren van G3

Prins vsi 2 of landi renzo

 
 
 
 
 
natas
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Overijssel
Leeftijd: 51
Berichten: 23
Geregistreerd: 05 / 2014
Subject:

Ervaringen met installeren van G3

 · 
Posted: 04.06.2014 - 16:19  ·  #1
Hallo.

Wij willen graag een G3 installeren in onze volvo v70 2.4 140 pk motornr.B5244S2.
Welke is nu een verstandige keus.
Al vast bedankt.
Dirkjan
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Westland
Berichten: 41
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Ervaringen met installeren van G3 in Rijssen

 · 
Posted: 04.06.2014 - 17:15  ·  #2
Ik heb vorig jaar een Eurogas installatie in mijn S60 laten inbouwen. Ook hierin zit een 140 pk motor B5244S2. Deze motor is zeer goed geschikt om op LPG te rijden. Qua rijden op gas merk ik (bijna) geen verschil ten opzichte van het rijden op benzine. Ook het extra verbruik valt enorm mee. Volgens het LPG inbouwstation was het wel raadzaam om tevens een JLM valve lube systeem in te bouwen. Ik ben er zeer te vreden over en het leuke is dat ik iedere keer weer voor 30-35 euro een volle tank heb! Wel moet je nog rekenen dat je per jaar zo'n 2 tanken benzine zal gebruiken om dat de auto altijd op benzine start en bij een koude motor de eerste kilometers ook op benzine rijdt. Het verschil in motorrijtuigenbelasting is in mijn geval 40 euro per maand meer dan het benzinetarief. Maak je genoeg kilometers, en heb je er een investering van ca. 2000 euro voor over......dan zal ik het zeker aanraden. Je verdient het snel genoeg terug!
Mekstra
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 419
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Ervaringen met installeren van G3 in Rijssen

 · 
Posted: 04.06.2014 - 18:49  ·  #3
Wij hebben een Vialle systeem, met klepsmeersysteem. Werkt prima, nu in de V70N ruim 60k zonder problemen, in de vorige Volvo 850 hebben we ruim twee ton met dit systeem gereden zonder problemen.
RoyvW
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Brunssum, Limburg
Berichten: 242
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Ervaringen met installeren van G3 in Rijssen

 · 
Posted: 05.06.2014 - 11:25  ·  #4
Vialle LPi is de meeste ingebouwde installatie bij deze auto's waarbij het gas direct wordt ingespoten en je nagenoeg geen vermogenverlies hebt. Een klepsmeersysteem is natuurlijk nooit verkeerd, maar hoeft niet perse. Mijn auto met dezelfde motor rijdt nu al een dikke 310k op LPG zonder klepsmeersysteem. Het gaat er vooral om hoe je met de auto rijdt, bij veel gebruik van het volledige toerenbereik helpt ook een klepsmeersysteem niet en zul je als je pech hebt al snel een koprevisie moeten laten uitvoeren.

Bij het rijden op benzine wil ik advieren om NIET de hele benzinetank vol te tanken. Je hebt hierdoor veel te lang verouderde benzine in de tank waardoor je start problemen kunt krijgen. Tank maximaal 20-25 benzine en vul deze aan wanneer de tank bijna leeg is. Het is ook raadzaam om een betere kwaliteit benzine met een hoger octaan te tanken omdat je al vrij weinig op benzine rijdt, dit om het benzinesysteem zo schoon mogelijk te houden en start problemen te voorkomen.

Laat ook om de 50k - 100k de klepspeling controleren. Deze motoren hebben namelijk geen hydraulische kleppen meer zoals de oudere 850's en V70 classic dit wel nog hadden. De eerste V70's van 2000-2002 (geloof ik) hebben nog controle gaten waarmee makkelijk de klepspeling gemeten kan worden. De nieuwere modellen hebben dit helaas niet meer en kun je alleen doormiddel van een compressie meting erachter komen of de kleppen wel of niet gesteld moeten worden. Het kleppen stellen klusje kost minimaal 600,- euro bij een Volvo specialist tot een schrikbarende 2000,-euro bij een dealer om de kleppen te laten stellen en is bijna een specialisme appart, uit ervaring weet ik dat niet iedere Volvo dealer dit kan. Voor de rest is het inderdaad lekker goedkoop rijden!
Laat de installatie ook inbouwen bij een specialist, mijn voorkeur zou uitgaan naar Mesman in Son. Een specialist met verstand van Volvo i.c.m. LPG.
PvL
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Omgeving Arnhem
Berichten: 3208
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Ervaringen met installeren van G3 in Rijssen

 · 
Posted: 05.06.2014 - 12:32  ·  #5
Heb in mijn T5 ook een door Mesman ingebouwde LPi installatie zitten (Vialle). Wel icm Flashlube.
Eens in de 8000 km een beetje Flashlube erbij kost me de kop niet. Een kameraad van me had dezelfde motor als jij en heeft tegelijk met de mijne bij Mesman LPi laten inbouwen, ook met Flashlube. Meen dat hij iets van 2250 kwijt was. Ik iets meer. Tip : laat dan de vulnippel achter het benzineklepje monteren.

@ RoyvW : mbt je opmerking omtrent het slechts gedeeltelijk vullen van de tank met benzine:
ik hou de benzinetank eigenlijk juist altijd vol. Dit eigenlijk vanuit een motorfiets gedachtengang :
als ik mijn motoren hun "winterslaap" laat houden, zet ik deze juist vol weg om condensatie / vochtvorming in de benzine tegen te gaan. Wel doe ik er altijd ff een flesje fuel additive bij, om snelle veroudering van de brandstof en gumvorming tegen te gaan.
Doe ik ik de Volvo ook (1-2x per jaar). Ik tank gemiddeld tussen de 10-12 liter benzine per 4-6 weken.

Werkt voor mij, maar sta altijd open voor de mening van anderen.
RoyvW
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Brunssum, Limburg
Berichten: 242
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Ervaringen met installeren van G3 in Rijssen

 · 
Posted: 05.06.2014 - 14:38  ·  #6
Quote door PvL

Heb in mijn T5 ook een door Mesman ingebouwde LPi installatie zitten (Vialle). Wel icm Flashlube.
Eens in de 8000 km een beetje Flashlube erbij kost me de kop niet. Een kameraad van me had dezelfde motor als jij en heeft tegelijk met de mijne bij Mesman LPi laten inbouwen, ook met Flashlube. Meen dat hij iets van 2250 kwijt was. Ik iets meer. Tip : laat dan de vulnippel achter het benzineklepje monteren.

@ RoyvW : mbt je opmerking omtrent het slechts gedeeltelijk vullen van de tank met benzine:
ik hou de benzinetank eigenlijk juist altijd vol. Dit eigenlijk vanuit een motorfiets gedachtengang :
als ik mijn motoren hun "winterslaap" laat houden, zet ik deze juist vol weg om condensatie / vochtvorming in de benzine tegen te gaan. Wel doe ik er altijd ff een flesje fuel additive bij, om snelle veroudering van de brandstof en gumvorming tegen te gaan.
Doe ik ik de Volvo ook (1-2x per jaar). Ik tank gemiddeld tussen de 10-12 liter benzine per 4-6 weken.

Werkt voor mij, maar sta altijd open voor de mening van anderen.


Om de zoveel tijd tank ik wat meer benzine en doe ik een flesje injectorcleaner in de tank erbij en ga dan een stukje Autobahn rijden, dit doet de motor en het benzinesysteem erg goed. Wat jij zegt i.v.m. condensatie klopt bij auto's die lange tijd stilstaan (heb zelf ook een BMW met een volle tank staan), maar onze auto's staan niet stil, benzine klotst dus alle kanten op, ik heb daar dan ook nooit problemen mee gehad. Wel heb ik met een vorige auto problemen gehad i.v.m. het voltanken en het slecht worden van de benzine wat leidde tot slechter starten en inhouden op benzine. Ik heb toen ook de tip gekregen om minder benzine te tanken maar wel van een betere kwaliteit (98/100RON). Tot heden heb ik er geen problemen meer mee gehad.
Rammstein01
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Maarssen-dorp
Leeftijd: 63
Berichten: 215
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Ervaringen met installeren van G3

 · 
Posted: 05.06.2014 - 18:24  ·  #7
Quote door PvL

Heb in mijn T5 ook een door Mesman ingebouwde LPi installatie zitten (Vialle). Wel icm Flashlube.
Eens in de 8000 km een beetje Flashlube erbij kost me de kop niet. Een kameraad van me had dezelfde motor als jij en heeft tegelijk met de mijne bij Mesman LPi laten inbouwen, ook met Flashlube. Meen dat hij iets van 2250 kwijt was. Ik iets meer. Tip : laat dan de vulnippel achter het benzineklepje monteren.

@ RoyvW : mbt je opmerking omtrent het slechts gedeeltelijk vullen van de tank met benzine:
ik hou de benzinetank eigenlijk juist altijd vol. Dit eigenlijk vanuit een motorfiets gedachtengang :
als ik mijn motoren hun "winterslaap" laat houden, zet ik deze juist vol weg om condensatie / vochtvorming in de benzine tegen te gaan. Wel doe ik er altijd ff een flesje fuel additive bij, om snelle veroudering van de brandstof en gumvorming tegen te gaan.
Doe ik ik de Volvo ook (1-2x per jaar). Ik tank gemiddeld tussen de 10-12 liter benzine per 4-6 weken.

Werkt voor mij, maar sta altijd open voor de mening van anderen.


Hoi PVL,

Ik heb zelf ook een G3 installatie laten inbouwen icm Flashlube. Wat is een beetje Flashlube op 8000km? Ik heb zelf het idee dat het veel meer is. Of heb jij de Flashlube heeeel zuinig afgesteld. Zoja, is dat dan niet schadelijk voor het systeem?

In 40000km heb ik er al bijna 5 liters doorheen gestookt. Dat komt volgens mij op 1liter per 8000km.
Als dat volgens jou een beetje is dan kan het wel kloppen.

Rob
PvL
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Omgeving Arnhem
Berichten: 3208
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Ervaringen met installeren van G3

 · 
Posted: 05.06.2014 - 19:32  ·  #8
Quote door Rammstein01

Quote door PvL

Heb in mijn T5 ook een door Mesman ingebouwde LPi installatie zitten (Vialle). Wel icm Flashlube.
Eens in de 8000 km een beetje Flashlube erbij kost me de kop niet. Een kameraad van me had dezelfde motor als jij en heeft tegelijk met de mijne bij Mesman LPi laten inbouwen, ook met Flashlube. Meen dat hij iets van 2250 kwijt was. Ik iets meer. Tip : laat dan de vulnippel achter het benzineklepje monteren.

@ RoyvW : mbt je opmerking omtrent het slechts gedeeltelijk vullen van de tank met benzine:
ik hou de benzinetank eigenlijk juist altijd vol. Dit eigenlijk vanuit een motorfiets gedachtengang :
als ik mijn motoren hun "winterslaap" laat houden, zet ik deze juist vol weg om condensatie / vochtvorming in de benzine tegen te gaan. Wel doe ik er altijd ff een flesje fuel additive bij, om snelle veroudering van de brandstof en gumvorming tegen te gaan.
Doe ik ik de Volvo ook (1-2x per jaar). Ik tank gemiddeld tussen de 10-12 liter benzine per 4-6 weken.

Werkt voor mij, maar sta altijd open voor de mening van anderen.


Hoi PVL,

Ik heb zelf ook een G3 installatie laten inbouwen icm Flashlube. Wat is een beetje Flashlube op 8000km? Ik heb zelf het idee dat het veel meer is. Of heb jij de Flashlube heeeel zuinig afgesteld. Zoja, is dat dan niet schadelijk voor het systeem?

In 40000km heb ik er al bijna 5 liters doorheen gestookt. Dat komt volgens mij op 1liter per 8000km.
Als dat volgens jou een beetje is dan kan het wel kloppen.

Rob



Rob, ik heb het eigenlijk nooit zo exact bijgehouden. Maar als ik erover nadenk, denk ik dat ik in de ongeveer 45000 km die ik er nu mee gereden heb op gas, een flaconnetje of 5 heb gebruikt.
Dus 1 liter op 9-10K. Heb het systeem niet afgesteld, dit heeft Mesman gedaan, ik kom er niet aan (buiten wat bijvullen dan..) Oh ja, de gele dop van het reservoir is dol. Moet ik Mesman ff over bellen.
scania164
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 372
Geregistreerd: 07 / 2013
Subject:

Re: Ervaringen met installeren van G3

 · 
Posted: 06.06.2014 - 08:17  ·  #9
Hallo
Ik zou ook altijd voor vialle lpi kiezen.
Inbouw hebben velen laten doen bij Henk boertien in wesep.
Is vele malen netter dan bij mesman.

Mvg chris
PvL
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Omgeving Arnhem
Berichten: 3208
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Ervaringen met installeren van G3

 · 
Posted: 06.06.2014 - 13:27  ·  #10
Chris, dat van dat "netter dan Mesman" lees ik wel vaker. Bij mij heeft Mesman keurig werk geleverd. Niets op aan te merken. Heb geen ervaring met Boertien, dus kan niet één op één vergelijken.

Overigens, had de vraag ook al eens eerder in een ander topic gesteld, maar woon jij toevallig op de Schaapsdrift?


vrgr Pieter
HarryB
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Westervoort
Leeftijd: 62
Berichten: 412
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Ervaringen met installeren van G3

 · 
Posted: 06.06.2014 - 14:01  ·  #11
Hallo, ik heb sinds een paar mnd ook een V70 met een nieuwe LPG G3 in een 10 j oude auto met 215 k ingebouwd. Of eigenlijk met inbouw gekocht. Het is een VGI gasinjectie systeem, wat prima werkt. Ik had geen keus omdat de auto zo geleverd werd. Maar tot op heden met de LPG geen probleem.
Ik heb de inbouw later zelf een beetje gefatsoeneerd, omdat de bedrading wel een beetje botweg erin gegooid leek te zijn. Nu keurig onder de afdekkap weggewerkt. OOk met JLM systeem, electronische versie vanwege de 2.5T uitvoering.
EEn hoop gedoe gehad met de garagist over wel of niet hydraulische kleppen....maar uiteindelijk heeft hij ze gesteld....voorlopig ff niet aan de orde, alhoewel met 70k per jaar...
scania164
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 372
Geregistreerd: 07 / 2013
Subject:

Re: Ervaringen met installeren van G3

 · 
Posted: 06.06.2014 - 16:51  ·  #12
Hoi pieter.
ja klopt schaapsdrift.. 8-)
Jij ook?
PvL
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Omgeving Arnhem
Berichten: 3208
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Ervaringen met installeren van G3

 · 
Posted: 06.06.2014 - 19:54  ·  #13
Quote door scania164

Hoi pieter.
ja klopt schaapsdrift.. 8-)
Jij ook?


Dan zijn we bijna buren... Ik woon op de Lammerenhof.
Petje af voor jouw mooie R. PRACHTIGE auto en (nog belangrijker) wordt volgens mij ook liefdevol verzorgd. Zie hem nooit vuil staan. In jouw blok zie ik regelmatig andere mooie Volvo's geparkeerd staan... Familie?

Hartelijke groeten, Pieter

On topic: vandaag weer ff voor 35 euro half Nederland afgereden...
Ben blij met de LPi installatie! Bij mijn andere auto was ik regelmatig tussen de 1200 en 1400 euro per maand kwijt aan brandstof alleen...
TS : het is even een aderlating, maar dan is het alleen maar prettig tanken!
scania164
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 372
Geregistreerd: 07 / 2013
Subject:

Re: Ervaringen met installeren van G3

 · 
Posted: 06.06.2014 - 20:05  ·  #14
Hoi..
Dank je
Nee dat zijn autos die ik onderhoud :D
Ik zou zeggen kom eens langs!

Mvg chris
natas
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Overijssel
Leeftijd: 51
Berichten: 23
Geregistreerd: 05 / 2014
Subject:

Re: Ervaringen met installeren van G3

 · 
Posted: 19.06.2014 - 08:40  ·  #15
Nou we hebben nu sinds 10 juni in hij bevalt heel erg goed.We hebben hem laten installeren bij mandigers in Son.Wel met smeersysteem leek ons toch verstandiger hebben namelijk een 2000 classic dus net niet meer meer de verharde klepschotels.Zeer netjes gedaan en snel.Dus het is nu prijs rijden voor ons.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0