Torsiesteun versnellingsbak

Vermijd Lemforder

 
 
 
 
 
Musicus
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ulvenhout
Leeftijd: 42
Berichten: 1479
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Torsiesteun versnellingsbak

 · 
Posted: 02.02.2023 - 15:13  ·  #1
Ik heb gisteren de torsiesteun welke aan de versnellingsbak zit vervangen. Dit heb ik vaker gedaan en telkens gekozen voor Lemforder omdat dit OEM was. Na montage blijkt dat de hele auto trilt en vibreert, vooral bij stationair maar ook tijdens het rijden is er een duidelijke brom aanwezig die er eerst niet was.
Toen ik de steun in m'n handen had vond ik al dat het kleine rubber veel stugger was dan voorgaande keren. Op aanraden van een collega heb ik even met MMTS gebeld en deze vertelde me dat Lemforder is overgegaan naar een massief rubber ipv een losser flexibel rubber. Zij zijn er zelf ook pas laatst achtergekomen en monteren nu bij iedere auto Febi omdat deze nog wel flexibel is. Zelfs bij een benzine blok monteren ze geen Lemforder meer.

Bij mij gaat deze Lemforder er in ieder geval zo snel mogelijk onderuit.

Doe er je voordeel mee!
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3762
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Torsiesteun versnellingsbak

 · 
Posted: 02.02.2023 - 15:35  ·  #2
Hmm. Ik heb er laatst een Lemforder ondergezet (iets meer dan een maandje geleden). Samen met alle andere motorsteunen. Sindsdien ook een brom/trilling (bij optrekken, vanaf stationair toerental tot ongeveer 1500 toeren?). Ik dacht zelf om een keer de steun weer los te maken en vast te draaien omdat de boel nu 'gezet' is (ook omdat de hele motor min of meer los is geweest met het vervangen van alle andere motorsteunen) om zo het brommen te verminderen.
Ik heb eigenlijk niet op het rubber gelet bij de Lemforder. Die oude was totaal versleten dus dat was sowieso geen vergelijking
Plein69
Erelid en Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 44
Berichten: 5010
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Torsiesteun versnellingsbak

 · 
Posted: 02.02.2023 - 15:37  ·  #3
Hmmm goed punt.
Ik had mijn ook vervangen voor Lemforder zoals ik altijd doe.
Maar inderdaad harder en trillingen.
Dan gaan we ook maar een Febi bestellen.
Musicus
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ulvenhout
Leeftijd: 42
Berichten: 1479
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Torsiesteun versnellingsbak

 · 
Posted: 02.02.2023 - 15:40  ·  #4
Ik heb MMTS ook nog gevraagd of het rubber ook bij de andere steunen nog was veranderd, maar dat werd ontkend. Ik heb namelijk ook mijn draagarmen en de steun aan de distributiezijde van Lemforder. Die monteren zij ook nog steeds zonder problemen.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3762
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Torsiesteun versnellingsbak

 · 
Posted: 02.02.2023 - 15:57  ·  #5
Quote door Musicus

Ik heb MMTS ook nog gevraagd of het rubber ook bij de andere steunen nog was veranderd, maar dat werd ontkend. Ik heb namelijk ook mijn draagarmen en de steun aan de distributiezijde van Lemforder. Die monteren zij ook nog steeds zonder problemen.

Ik denk ook niet dat die steunen veel impact hebben op vibraties (althans, niet zoveel als de baksteun). Die komt echt op spanning te staan zodra je gaat rijden (of de automaat in de D zet).
Hier is ook alles van Lemforder er onder gekomen (alle steunen, draagarmen etc.).
Als het wat mooier weer is, kruip ik weer eens onder de auto.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4093
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Torsiesteun versnellingsbak

 · 
Posted: 02.02.2023 - 17:32  ·  #6
Het is ook wel het kleine oog van die versnellingsbaksteun die het snelste kapot ging, dus dat ze daar een steviger rubber in gedaan hebben, is op zich niet gek. Alleen moeten ze niet overdrijven. Ik heb eens mijn oude steun gerepareerd met een opgerolde strook fietsbinnenband, ook veel te strak gedaan en de dieseltrillingen kwamen veel te hard door. Daarna een nieuwe steun gekocht dus niet meer verder geëxperimenteerd, maar dat rubber moet wat flexibel zijn om de trillingen op te vangen, anders gaan ze regelrecht door naar de carrosserie en daar word je niet blij van.
Musicus, je zou ook nog kunnen proberen om de nieuwe Lemforder steun uit elkaar te schroeven, en met een boortje wat gaatjes rond het bevestigingsgat boren om het rubber zo wat te laten flexen, dan valt het wellicht mee, maar dat hangt er vanaf hoe stijf het rubber is. Dan ook maar weer de vraag hoe lang het heel blijft.
Musicus
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ulvenhout
Leeftijd: 42
Berichten: 1479
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Torsiesteun versnellingsbak

 · 
Posted: 02.02.2023 - 17:42  ·  #7
Klopt, maar inmiddels heb ik al een Febi steun besteld. Die oude houd ik, kan ik daar nog eens mee gaan stoeien.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Torsiesteun versnellingsbak

 · 
Posted: 02.02.2023 - 17:52  ·  #8
Ik vraag me af of het in die steun zit, ik monteer ze ook, geen klachten. Ook zelf niet ondervonden. Maar ik ben benieuwd wat de andere steunen doen bij jullie.

Daarbij zit de bevestiging aan het subframe die in rubbers hangt. Steun zit dus niet rechtstreeks op chassis.

Overigens de ‘stijve’ steun zat af fabriek ook op de classics. Geen idee waarom lemforder dit ineens heeft gewijzigd.
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1515
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: Torsiesteun versnellingsbak

 · 
Posted: 02.02.2023 - 18:22  ·  #9
Kan het zijn dat de nieuwe steun nog wat stijf is ?
Plein69
Erelid en Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 44
Berichten: 5010
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Torsiesteun versnellingsbak

 · 
Posted: 02.02.2023 - 18:40  ·  #10
Daar heb je wel een punt.
In het begin had ik best veel en harde resonantie.
Nu paar 1000 verder al een stuk minder
Musicus
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ulvenhout
Leeftijd: 42
Berichten: 1479
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Torsiesteun versnellingsbak

 · 
Posted: 02.02.2023 - 19:10  ·  #11
Oh het zal vast wat losser worden. Maar het is een hele andere constructie geworden. Eerst was het kleine steuntje flexibel en kon je hem met de hand bewegen. Nu is het massief en zit er geen beweging in.
Zoals in deze video. De lossere steun is origineel Volvo:
https://youtube.com/watch?v=Qn…IECMiOmarE

Ik probeer ook niemand om te praten ofzo, ik wil alleen even delen dat Lemforder niet meer de 'originele' steun maakt zoals Volvo het bedoelt heeft.
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1515
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: Torsiesteun versnellingsbak

 · 
Posted: 02.02.2023 - 19:16  ·  #12
De bak steun heb ik onlangs Oa ook vervangen. Van Dennis kreeg ik er idd ook opmerkingen over. Ik had een ori Volvo maar andere steunen waren volgens hem idd aangepast naar massief en erg stug.

Overigens ben ik er wel achter dat de manier waarop je die steun monteert echt mee speelt.
Musicus
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ulvenhout
Leeftijd: 42
Berichten: 1479
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Torsiesteun versnellingsbak

 · 
Posted: 02.02.2023 - 19:50  ·  #13
Quote door MTE


Overigens ben ik er wel achter dat de manier waarop je die steun monteert echt mee speelt.


Dan ben ik wel benieuwd wat de juiste manier is. Dan doe ik het de volgende keer in 1 keer goed.
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1515
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: Torsiesteun versnellingsbak

 · 
Posted: 02.02.2023 - 20:06  ·  #14
Quote door Musicus

Quote door MTE


Overigens ben ik er wel achter dat de manier waarop je die steun monteert echt mee speelt.


Dan ben ik wel benieuwd wat de juiste manier is. Dan doe ik het de volgende keer in 1 keer goed.


Verkeerd gezegd. Niet specifiek die maar dat de boel niet onder spanning staat.

Hoewel ik tijdens wat leeswerk in vida de indruk kreeg dat er bij (torsie) steunen wel een voorkeurs volgorde van montage zou zijn 🤔
Musicus
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ulvenhout
Leeftijd: 42
Berichten: 1479
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Torsiesteun versnellingsbak

 · 
Posted: 09.02.2023 - 15:40  ·  #15
Na een week met de massieve Lemforder steun te hebben gereden heb ik hem vandaag vervangen voor een van Febi.

Het verschil is enorm. Trilde de auto de afgelopen dagen zo erg dat het soms moeite kostte om de versnellingspook in z'n 1 te zetten, nu is het stil. Geen trillingen, geen brom.

Ik zou het iedereen kunnen aanraden!
 
Selected quotes for multi-quoting:   0