tot hoeveel pk tunen is verstandig voor een diesel?

 
 
 
 
 
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: tot hoeveel pk tunen is verstandig voor een diesel?

 · 
Posted: 21.04.2018 - 21:57  ·  #16
Daarom is voor ts van 130 naar 185 al meer dan zat.

205pk is super, maar 185 al leuk zat denk ik?
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3170
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: tot hoeveel pk tunen is verstandig voor een diesel?

 · 
Posted: 22.04.2018 - 00:33  ·  #17
Als ik dat blok in de auto had was hij gewoon naar 215 gegaan. Het is een 2.4 op diesel zoals alle blokken die toen leverbaar waren, met software om hem tam te houden. Vertel die software dat hij los mag gaan, niet zo spannend voor de motor.

Ik heb eens gelezen dat 253 pk voor dit blok de max is voordat je gezeur krijgt met de cilinderwanden. Wat er van waar is weet ik niet, maar verder dan 225/240 zou ik niet gaan.
Janvis
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Vlakbij Assen
Leeftijd: 43
Berichten: 955
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: tot hoeveel pk tunen is verstandig voor een diesel?

 · 
Posted: 22.04.2018 - 00:35  ·  #18
Quote door Jeroen

maar verder dan 225/240 zou ik niet gaan.


Die van mij gaat ook nog wel een keer naar de 225 of misschien wel 240 hoor O-)
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 36
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: tot hoeveel pk tunen is verstandig voor een diesel?

 · 
Posted: 22.04.2018 - 00:47  ·  #19
Volvotune kan je hier super over informeren. Het leuke is: de crux is wanneer het maximale koppen en vermogen vrijgegeven wordt. Laat je het erin knallen vanaf 1500 toeren in de eerste versnelling? Of kies je voor een wat meer vloeiende opbouw? Dát is het verschil tussen een goede tuner en een chip-kanon.

De getallen zeggen veel, maar niet alles. De kunst is: hoe is het opgebouwd? Rica gaat met de handbak naar 240. Volvotune kan dat zeker ook. Maar het voordeel van Obbe is: hij kan je uitleggen waarom hij kiest voor jouw tuning. En dat gaf mij destijds een zeer goed gevoel. En dat geeft mij dagelijks een dikke vette smile!

Voorbeeld: Turbodesk (op dit forum) rijd met een tuning die formeel niet geschikt is voor zijn geartronic (teveel koppel), maar door de opbouw en vrijgave gaat het super (voor zover ik weet). dát is het verschil.
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: tot hoeveel pk tunen is verstandig voor een diesel?

 · 
Posted: 22.04.2018 - 07:17  ·  #20
Helemaal mee eens en geld in principe ook voor de benzinemotoren. Als je het vermogen geleidelijk in laat komen of bij hogere toeren (even afhankelijk van wat je als berijder wilt) is er niet zoveel aan de hand. Maar het volle vermogen bij lage toerentallen vrij laten komen, sloop je alles mee.

Als DHZ tuner, met hulp van andere, zie ik dat heel sterk bij mijn eigen auto ook en je ziet / merkt ook mooi het verschil tussen een goede tune (bijvoorbeeld die van Obbe) en een uitermate slechte tune (bijvoorbeeld die van Rica)
Janvis
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Vlakbij Assen
Leeftijd: 43
Berichten: 955
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: tot hoeveel pk tunen is verstandig voor een diesel?

 · 
Posted: 22.04.2018 - 10:50  ·  #21
Quote door Dirk342

....en een uitermate slechte tune (bijvoorbeeld die van Rica)


Ik heb anders over Rica al veel goede verhalen gelezen. Ik vind het zo jammer dan Obbe geen rollentestbank heeft omdat ik dat toch wel erg mooi vind. Heb het met mijn Passat en Golf destijds bij JD engineering laten doen en vind dat wel een mooi spektakel die testbank. En je hebt een mooi bewijs van waar je voor hebt betaald, tevens kan je ook mooi zien of de vermogens en koppelkromme er mooi uit ziet.

Maar aan de andere kant, voor zo's testbank betaal je natuurlijk wel en Obbe levert wat dat betreft wel een mooie prijs/kwaliteit verhouding.
De Don
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 48
Berichten: 2450
Geregistreerd: 04 / 2016
Subject:

Re: tot hoeveel pk tunen is verstandig voor een diesel?

 · 
Posted: 22.04.2018 - 10:57  ·  #22
Ik heb er geen rollenbank test voor nodig om te beamen dat de tuning door Obbe van mijn V70 top is.
Kan er nog steeds rustig en comfortabel mee rijden,maar als ik 'm op toeren jaag wordt het effect van de tuning duidelijk merkbaar.
Janvis
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Vlakbij Assen
Leeftijd: 43
Berichten: 955
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: tot hoeveel pk tunen is verstandig voor een diesel?

 · 
Posted: 22.04.2018 - 11:12  ·  #23
Quote door De Don

...dat de tuning door Obbe van mijn V70 top is.


Ik beweer ook niet dat de tuning van Obbe niet top is... Ik vind het alleen gewoon jammer dat er geen vermogenstekstbank aanwezig is omdat ik dat zelf gewoon mooi vind. En vind het fijn om te weten wat de motor standaard onder de kap heeft en om exact te weten wat ie doet als ik weg rijd na het tunen.

Maar dat is een persoonlijke mening.

Als ik de prijzen van Rica vergelijk met de prijzen van Obbe kan het maar zo wezen dat ik uiteindelijk toch voor Obbe zal gaan.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39717
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: tot hoeveel pk tunen is verstandig voor een diesel?

 · 
Posted: 22.04.2018 - 11:25  ·  #24
Tja, zo’n testbank moet uiteindelijk wel terugverdiend worden.
En dat betaal je met de tuning mee.
Keuze’s.....🤔
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2843
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: tot hoeveel pk tunen is verstandig voor een diesel?

 · 
Posted: 22.04.2018 - 13:38  ·  #25
Pk’s zijn minder interessant dan het koppel. Het koppel is de duw in je rug die je krijgt als hè gas geeft.

Het eerste onderdeel wat er door een hoog koppel aan gaat is je koppeling. Als die al redelijk af is dan kan je hem best tunen. Maar houdt rekening met een wat eerder aankomende toekomstige reparatie.
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: tot hoeveel pk tunen is verstandig voor een diesel?

 · 
Posted: 22.04.2018 - 13:43  ·  #26
Quote door Janvis

Quote door Dirk342

....en een uitermate slechte tune (bijvoorbeeld die van Rica)


Ik heb anders over Rica al veel goede verhalen gelezen.
Dat komt omdat mensen een duidelijk verschil meemaken als de auto daar is geweest voor een tuning. En dan maakt het even niet uit of het een diesel of benzine is. Maar als je de tune goed gaat bekijken en uitleest met een Eeprom reader zul je zien dat er gewoon niet zo mooi getuned is.

Je gooit de load en TCV volledig open en klaar ben je (dat is wat Rica zeer veel deed met de benzinemotoren), de mensen hebben allemaal een wauw gevoel vanaf de 3000 rpm op benzine en dan is het toch goed ? Niet dus want de tune zal verder aangepast moeten worden als alleen load en TCV vol open kiepen...
Ed
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlemmermeer
Berichten: 743
Geregistreerd: 11 / 2008
Subject:

Re: tot hoeveel pk tunen is verstandig voor een diesel?

 · 
Posted: 24.04.2018 - 14:41  ·  #27
Quote door Steve

Pk’s zijn minder interessant dan het koppel. Het koppel is de duw in je rug die je krijgt als hè gas geeft.

Het eerste onderdeel wat er door een hoog koppel aan gaat is je koppeling. Als die al redelijk af is dan kan je hem best tunen. Maar houdt rekening met een wat eerder aankomende toekomstige reparatie.


Dat is zeker niet waar, het gaat om vermogen. Je kunt een heel hoog koppel hebben bij een laag toerental (en dus laag vermogen), maar dat levert je zeker geen betere acceleratie op dan een vergelijkbare auto met een lager koppel, maar wel bij een hoger toerental en hoger topvermogen dan de eerste. Die laatste zal zeker sneller zijn. Veel mensen vergeten namelijk dat je veel eerder door moet schakelen naar de volgende versnelling en dan wordt de trekkracht door de versnellingsbak flink gereduceerd aan de wielen.
Bekijk maar eens een versnellingsdiagram aan de wielen door de versnellingen heen dan zie je meteen wat er gebeurt en waarom het om vermogen gaat en niet koppel.
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2843
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: tot hoeveel pk tunen is verstandig voor een diesel?

 · 
Posted: 24.04.2018 - 19:45  ·  #28
Ed, je betoog is helemaal prima maar TS heeft het hier over een diesel. Die maken over het algemeen minder hoge toeren dan een benzine motor. Dan heeft veel pk´s waar rifwachter naar vraagt minder effect dan een hoger koppel.

Ik heb zelf een getunede D5 gehad en nu een V70R. Koppel is vrijwel gelijk maar uiteraard is de R sneller omdat die gewoon door blijft jagen, waar het bij de D5 vanaf zo´n 3500rm al ophield. Geheel kloppend met jouw verhaal.
Janvis
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Vlakbij Assen
Leeftijd: 43
Berichten: 955
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: tot hoeveel pk tunen is verstandig voor een diesel?

 · 
Posted: 24.04.2018 - 20:05  ·  #29
Heel simpel kan je stellen dat koppel zorg voor trekkracht en pk's voor snelheid.

In beginsel draait alles om koppel en pk's vloeien voort uit de formule "koppel maal toerental". Met mijn mondeo tdci met "maar" 115 pk en met "maarliefst" 320Nm koppel kon ik aanzienlijk makkelijker een zware aanhanger trekken dan een kennis met een benzine die iets van 160Pk had meer waarbij het koppel bij 200Nm op hielt. Daarbij kon ik het toerental de hele tijd onder de 2500 rpm houden en moest hij flink door trekken om een beetje mee te kunnen komen.

Het voordeel van een benzine is dat ie veel hoger in toeren meer koppel houdt, dat is ook de reden dat een benzine bij minder of gelijk koppel meer Pk's heeft. Maar wil je die pk's benutten zul je dus wel flink in de toeren moeten jagen, en of dat nou altijd wenselijk is...

Maar goed, dit dwaalt een beetje af. TS heeft een diesel dus koppel heb je dan altijd ruim voldoende en bij lekker weinig toeren dus het rijd over het algemeen lekker comfortabel en je hoeft zelden terug te schakelen als je even wilt versnellen. Als je nu "maar" 126 Pk hebt zal 185Pk en een koppel rond de 400Nm een verademing zijn :-)
Ed
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlemmermeer
Berichten: 743
Geregistreerd: 11 / 2008
Subject:

Re: tot hoeveel pk tunen is verstandig voor een diesel?

 · 
Posted: 26.04.2018 - 15:41  ·  #30
Quote door Steve

Ed, je betoog is helemaal prima maar TS heeft het hier over een diesel. Die maken over het algemeen minder hoge toeren dan een benzine motor. Dan heeft veel pk´s waar rifwachter naar vraagt minder effect dan een hoger koppel.

Ik heb zelf een getunede D5 gehad en nu een V70R. Koppel is vrijwel gelijk maar uiteraard is de R sneller omdat die gewoon door blijft jagen, waar het bij de D5 vanaf zo´n 3500rm al ophield. Geheel kloppend met jouw verhaal.


Als je het zo stelt heb je helemaal gelijk. Als je de auto alleen bij lage toerentallen rijdt is meer koppel natuurlijk wenselijk bij dat toerental (overigens is ook het vermogen bij datzelfde toerental navenant hoger!). Dan heb je niet zoveel aan extra PK's bij hoge toerentallen.
Veel mensen denken alleen maar aan het motorkoppel, maar vergeten dat er nog een bak tussen zit, en dat het feitelijk om het koppel aan de wielen gaat. En als je bij een diesel al in z'n 5 zit en bij de benzine nog maar in z'n 3 om de berg op te knallen kan het maar zo zijn dat de benzine met het veel lagere koppel makkelijk bij de diesel weg loopt omdat die een veel kortere overbrenging heeft.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0