tot hoeveel pk tunen is verstandig voor een diesel?

 
 
 
 
 
Janvis
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Vlakbij Assen
Leeftijd: 43
Berichten: 955
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: tot hoeveel pk tunen is verstandig voor een diesel?

 · 
Posted: 26.04.2018 - 17:08  ·  #31
Quote door Ed

En als je bij een diesel al in z'n 5 zit en bij de benzine nog maar in z'n 3 om de berg op te knallen kan het maar zo zijn dat de benzine met het veel lagere koppel makkelijk bij de diesel weg loopt omdat die een veel kortere overbrenging heeft.


Met alle respect hoor maar dit is toch echt niet helemaal juist.

Ik rijd 100 keer liever met een diesel door de bergen dan met een benzine. Daar waar ik met mijn diesel nauwelijks hoef te schakelen en het op koppel makkelijk kan doen moeten de meeste benzine rijders zich een ongeluk schakelen om maar hoog in de toeren te blijven.

Op de wintersport had ik het met mijn mondeo en zijn 115Pk en 320Nm een stuk makkelijker dan een benzine met ruim 160Pk maar flink minder koppel. Dan rijd een Diesel, die weliswaar minder vermogen heeft, een heel stuk comfortabeler.

Pk's zijn echt zwaar overrated. Pk's zijn leuk als je zo hard mogelijk wilt. Koppel zorgt er voor dat je zo snel mogelijk op die snelheid kan zitten.

Nogmaals, Pk's worden niet door de motor gemaakt, het getal wat achter PK staat vloeit voort uit koppel en toerental. Het enige wat de motor produceert is koppel, en de hoeveelheid koppel zegt iets over hoe efficiënt de motor is. Zorg je er voor dat die motor maar genoeg toeren kan maken en bij die hoge toeren een beetje koppel houdt krijg je automatisch een hoog getal achter de PK's te zien.
Wimwerf
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 48
Berichten: 360
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: tot hoeveel pk tunen is verstandig voor een diesel?

 · 
Posted: 27.04.2018 - 05:47  ·  #32
@Janvis, Nou vergelijk jij en diesel met een benzine. Het klopt dat je met een diesel met bakken aan koppel heerlijk laag toeren een heuvel op rijd. Waarom zou ik dat met een benzine ook moeten doen? Dan schakel ik toch lekker een tandje terug om het de motor makkelijker te maken. Karakteristieken tussen benzine en diesel zijn erg verschillend om maar niet te praten of ze geblazen zijn of atmosferisch.

Ik kan me zomaar voorstellen dat je met een 2.5t ook heerlijk op koppel naar boven rijd.
Janvis
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Vlakbij Assen
Leeftijd: 43
Berichten: 955
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: tot hoeveel pk tunen is verstandig voor een diesel?

 · 
Posted: 27.04.2018 - 08:26  ·  #33
Het enige wat ik wilde duidelijk maken is dat het flauwekul is om te zeggen dat koppel flauwekul is en dat alles om Pk's draait. Niet meer en niet minder.
Ed
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlemmermeer
Berichten: 743
Geregistreerd: 11 / 2008
Subject:

Re: tot hoeveel pk tunen is verstandig voor een diesel?

 · 
Posted: 02.05.2018 - 22:41  ·  #34
Je hebt geen pk’s zonder koppel, dus die vlieger gaat echt niet op Jan. Maar veel koppel zonder PK’s heb je helemaal niets aan. Je zou dan zo laag in toeren rijden dat er totaal geen snelheid meer in zit. Jij vergelijkt een dikke diesel in de bergen met een benzine die dan inderdaad hoog in de toeren moet rijden. Voor het comfort is de diesel dan zeker de betere keuze, maar het ging erom welke combinatie de grootste trekkracht kan ontwikkelen bij een hogere snelheid, en dat is toch echt de auto met het hoogste vermogen. Je kunt daar heel lang om strijden, maar is simpelweg natuurkunde, en daar hebben zich al meerdere geleerden zich over gebogen de afgelopen eeuwen.
Janvis
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Vlakbij Assen
Leeftijd: 43
Berichten: 955
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: tot hoeveel pk tunen is verstandig voor een diesel?

 · 
Posted: 03.05.2018 - 09:22  ·  #35
Quote door Ed

Je hebt geen pk’s zonder koppel..........


Huh.... Volgens mij is dit juist hetgeen ik steeds probeer duidelijk te maken....

Maar goed, laat maar,ik stop met de discussie aangezien je niet wilt begrijpen wat ik duidelijk probeer te maken... Jij hebt gewonnen.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39717
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: tot hoeveel pk tunen is verstandig voor een diesel?

 · 
Posted: 03.05.2018 - 18:57  ·  #36
Miscommunicatie, soms is dat zo, dat is het nadeel van lezen.
rifwachter
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Epse
Leeftijd: 53
Berichten: 450
Geregistreerd: 04 / 2011
Subject:

Re: tot hoeveel pk tunen is verstandig voor een diesel?

 · 
Posted: 03.10.2018 - 22:01  ·  #37
Deze week met Obbe een afspraak gemaakt voor 7 december om de EGR weg te schrijven en om wat meer vermogen uit het blok te halen.

Ga denk ik voor het orginele aantal van 185 pk, wil de boel graag heel houden. En ik kom van 126 pk, dus dat is een groot verschil.

Kijk uit naar de afspraak met volvotune.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4105
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: tot hoeveel pk tunen is verstandig voor een diesel?

 · 
Posted: 03.10.2018 - 23:54  ·  #38
Gimle
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Homepage: royalcrystalline.n…
Berichten: 720
Geregistreerd: 12 / 2011
Subject:

Re: tot hoeveel pk tunen is verstandig voor een diesel?

 · 
Posted: 03.10.2018 - 23:59  ·  #39
Veel plezier alvast!
Ik had hetzelfde (van T6 naar 2.4d 163pk) en ben blij met de aanpassing :)
Ook ik heb mijn EGR dicht laten programmeren trouwens
Diehl5
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 101
Geregistreerd: 11 / 2016
Subject:

Re: tot hoeveel pk tunen is verstandig voor een diesel?

 · 
Posted: 04.10.2018 - 08:36  ·  #40
Quote door rifwachter

Deze week met Obbe een afspraak gemaakt voor 7 december om de EGR weg te schrijven en om wat meer vermogen uit het blok te halen.

Ga denk ik voor het orginele aantal van 185 pk, wil de boel graag heel houden. En ik kom van 126 pk, dus dat is een groot verschil.

Kijk uit naar de afspraak met volvotune.


Mijn 126 pk 5-bak V70 ook door Obbe wakker laten maken. Ook niet helemaal tot het gaatje gegaan. De koppeling die bij de 5-bak hoort is de beperkende factor. Een andere sterkere koppeling is mogelijk en dan kan ie wel all the way. Maar 185-200pk en de bijbehorende nm’s zijn al zo héérlijk tov de 126!
Veel plezier met de tuning.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0