TPMS bandenspanningcontrole

Na rare bandenspanning en zachte banden tijd voor meer controle. Tips?

 
 
 
 
 
jpelverding
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Meedhuizen - Eemsdelta - Delfzijl
Leeftijd: 67
Homepage: elverdesign.nl
Berichten: 460
Geregistreerd: 05 / 2020
Subject:

TPMS bandenspanningcontrole

 · 
Posted: 14.12.2023 - 11:12  ·  #1
Heeft iemand een ervaringstip met een TPMS systeem?

Dinsdag komt er nieuw rubber onder de auto en wilde eigenlijk een TPMS mee laten balanceren. Maar is er een retrofit systeem dat na een jaar of wat nog goed werkt? Liefst op het ventiel...

Dank voor het delen van je ervaring,
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4105
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: TPMS bandenspanningcontrole

 · 
Posted: 14.12.2023 - 11:58  ·  #2
Pff, ik zou er niet aan beginnen als het er niet af-fabriek of verplicht op zit. Mijn buurman had er alleen maar ellende van. Batterijtje leeg is een hoop gedoe als het zendertje binnenin de band zit. Iets aan het ventiel wil je ook niet, dat levert alleen maar geslinger op en meer risico op lekkage langs het ventiel.
Wat is het voor moeite om eens per maand even je bandenspanning te controleren en evt. bij te stellen? Ik heb zelf een metertje gekocht (liefst een zonder batterijen, want die zijn altijd leeg als je het apparaatje nodig hebt, en vaak niet van herlaadbaar type) en doe er een beetje lucht bij met de fietspomp als het nodig is (ik heb wel een pomp voor schräder ventielen die vaak op de auto gebruikt worden, maar ook op mountainbikes etc., maar je kan ook een verloopstukje gebruiken). 0,2 bar heb je er zo bijgepompt, dat is meestal de afwijking die ik heb als ik ze alweer een maand te laat eens controleer. Achterbanden is meestal niks nodig bij mij, voorbanden moet nog wel eens wat bij, die krijgen toch meer te verduren qua gewicht, opwarming en vervorming, dus lekken ietsje meer.
jpelverding
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Meedhuizen - Eemsdelta - Delfzijl
Leeftijd: 67
Homepage: elverdesign.nl
Berichten: 460
Geregistreerd: 05 / 2020
Subject:

Twee weken geleden zou ik je gelijk hebben gegeven..

 · 
Posted: 14.12.2023 - 13:45  ·  #3
Vorige week olie-druk alarm, dus twee weken nadat ik de banden en vloeistoffen gecontroleerd had, oliepeil. En dan meteen weer de bandenspanning. In die twee weken was van alles 2.3 tussen 2.3 en 1.7, met dezelfde manometer en compressor. Raar...

Gisteren met de pluriel naar de schoonmaker, die kwam me vertellen dat een van de banden op bijna nul stond. Die ik twee weken daarvoor gecontroleerd had en niet eens hoefde bij te blazen. Daar op spanning gebracht, morgen nog even controleren voor de rit naar Den Bosch, als de directrice met pech komt te staan krijg ik het meestal op mijn bordje, hoewel de ANWB passen dit jaar ongebruikt zijn. :)

Dus vandaar mijn idee van een tpms, kunnen ze het meteen meebalanceren. En ja, dat batterijtje :(
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4105
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: TPMS bandenspanningcontrole

 · 
Posted: 14.12.2023 - 14:43  ·  #4
Tsja lek rijden kan natuurlijk altijd, met of zonder TPMS - maar OK, met TPMS krijg je daar dan wel een melding van. Maar als die bijna op 0 staat dan moet je dat toch ook wel kunnen zien/voelen in rijgedrag? Ik kijk daar bij mijn auto wel naar als ik erop af loop. Zelfs bij anderen... laatst nog een briefje onder de ruitenwisser gedaan bij een collega. Wellicht toevallig de enige andere V70 die hier op de parking staat. Vanaf dat een band onder de 1,5 bar komt zakt die wel zichtbaar in (al zal dat bij een Pluriel wellicht anders zijn ivm minder gewicht).
Spier1968
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Houten
Leeftijd: 55
Berichten: 333
Geregistreerd: 01 / 2020
Subject:

Re: TPMS bandenspanningcontrole

 · 
Posted: 14.12.2023 - 14:44  ·  #5
Ik heb deze luchtpomp van Bosch altijd achterin liggen. Daar meet je de bandenspanning mee en indien gewenst pomp je ze gelijk op. Vooral aangeschaft omdat we regelmatig in Frankrijk zijn en een luchtpomp bij een tankstation meestal niet aanwezig is. Bevalt prima en is online goedkoper te krijgen dan de prijs die Bosch zelf op de site heeft staan...
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4105
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: TPMS bandenspanningcontrole

 · 
Posted: 14.12.2023 - 15:05  ·  #6
Da's mooi spul, en oplaadbaar, da's ook een voordeel. Paar motorvriendjes van me rijden rond met een dergelijk apparaatje van Xiaomi, een stuk kleiner en goedkoper (euro of 30 denk ik), dat is ook een idee. Doen het prima, qua drukindicatie betrouwbaar, oplaadbaar en met zaklampfunctie.
In ieder geval ben ik zelf groot voorstander van een betrouwbare indicator - bij de pomp weet je toch niet zeker of het wel goed wordt aangegeven, elke pomp is net anders. Ik heb mijn metertje (gewoon zo'n ouderwetse met een wijzerplaatje) al meermaals naast de gekalibreerde pomp van de bandenboer gehouden en die komt er nog steeds perfect uit, zelfs na jaren gebruik en veel gestuiter in de tas op de (offroad) motorfiets.
jpelverding
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Meedhuizen - Eemsdelta - Delfzijl
Leeftijd: 67
Homepage: elverdesign.nl
Berichten: 460
Geregistreerd: 05 / 2020
Subject:

Op de bonnefooi gekocht dus..

 · 
Posted: 15.12.2023 - 16:38  ·  #7
Nou ja, voor iets meer dan drie tientjes komt het morgen aan. Mooi op tijd voor de nieuwe banden :), kan het meteen worden meegebalanceerd.

Overigens had ik vroeger ook zo'n soort systeem, was af en toe niet betrouwbaar maar de wegenwacht kon de band (en velg?) van mijn 940 redden. Zat inderdaad een metaaldeel in dat na vertrek in de band gekomen moet zijn. Band linksvoor valt meestal wel op :)
ProVolvo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Z.O. Brabant
Leeftijd: 64
Berichten: 2396
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: TPMS bandenspanningcontrole

 · 
Posted: 16.12.2023 - 00:26  ·  #8
Laatst op het werk kwam een medewerkster met de melding dat een voorband van haar auto erg slap was. Samen met een collega dit probleem ter plekke opgelost, hij had het 12V pompje dat bij zijn vorige auto zat (als vervanger van reservewiel) eruit gehaald en in zijn huidige auto onder de laadvloer gelegd. Hiermee de band van haar auto op spanning gebracht zodat zij alsnog veilig naar huis kon rijden (3 a 4 km).
De C30 van mijn vrouw had ook zo’n pompje (met bus reparatie schuim) welke ik vervangen heb voor een origineel Spacial Spare Wiel. Pompje ligt nu in mijn auto. Misschien een tip voor jpelverding!!!
jpelverding
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Meedhuizen - Eemsdelta - Delfzijl
Leeftijd: 67
Homepage: elverdesign.nl
Berichten: 460
Geregistreerd: 05 / 2020
Subject:

Pompje

 · 
Posted: 16.12.2023 - 10:07  ·  #9
Zat zoiets bij mijn volvo? Ik heb alleen een grieplig setjes met een spuitbusje volgens mij, ligt bij de LPG tank. Thuis heb ik een compressor maar voor onderweg is het wel een idee. Wat de pluriel betreft, ik zie mijn direct leidinggevende niet haar eiegen band oppompen. Of controleren, daar heeft ze personeel voor. Met compressor dus :)
jpelverding
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Meedhuizen - Eemsdelta - Delfzijl
Leeftijd: 67
Homepage: elverdesign.nl
Berichten: 460
Geregistreerd: 05 / 2020
Subject:

TPMS geinstalleerd

 · 
Posted: 24.12.2023 - 12:26  ·  #10
Links in de hoek zit een klein display met wat cijfers en picto's. Zou ik kunnen vastplakken, maar dat is te veel van het goede. Rubber matje eronder lijkt ook goed te gaan. Geen kabel nodig, heel fijn. Valt ook niet echt op tijdens het rijden door de binnennalnden van NoordGroningen, da's ook wel een plus!

Uiteraard eerst getest of de waarden bij elkaar lagen, zat max .1 bar tussen dus dat is beter dan mijn "tegen de band schoppen en kijken". Installatie gedaan met de montage van de nieuwe quatracs, meteen meegebalanceerd.
Geen idee hoelang de accu werkt.
Er zit een zonnecelletje op, maar echt veel zon hebben we niet gehad. En anders wat extra opladen met de usb kabel.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0